.
Informācijpratība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.09.2024 15:05:16
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | B_025 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Daiga Spila | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Bibliotēka | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, bibliotekarsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatiemaņas darbā ar datoru, valsts valodas un angļu valodas zināšanas. | ||||||||
Mērķis: | Uzlabot studiju procesa kvalitāti informācijas meklēšanas, izguves un apstrādes jomā, sniedzot vispārēju priekšstatu par medicīnas informācijas meklēšanas iespējām, padziļinot iemaņas medicīnas un zobārstniecības informācijas meklēšanā tiešsaistes datubāzēs un pasaules citējamo žurnālu datubāzē PubMed. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Informācijpratības jēdziens. Informācijas meklēšana pamatprincipi, tēmas definēšana, atslēgvārdu noteikšana, meklēšanas stratēģijas veidošana, informācijas saglabāšana, individuālā reģistrēšanās elektroniskajos resursos. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
2 | RSU abonētās datubāzes, resursi, rīki. Piekļuve RSU abonētajiem resursiem. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
3 | Elektroniskie katalogi. Grāmatu, RSU akadēmiskā personāla publikāciju un studiju noslēguma darbu meklēšana elektroniskajā katalogā. Institucionālais atvērtās piekļuves e-resursu repozitorijs: DSpace. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
4 | Publikāciju meklēšana elektroniskajos katalogos. Elektronisko katalogu sasaiste ar vienoto meklētāju Primo. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
5 | E-grāmatu datubāzes: EBSCO, Ebook Central, AccessMedicine, AccessPharmacy, ClinicalKey. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-grāmatu datubāzēs. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
6 | Zinātnisko žurnālu veidi. Elektroniskie žurnāli. Citēšanas informācijas datubāzes. Žurnālu ietekmes faktors. Citēšanas indeksu meklēšana. Atsauces, to veidi. Atsauču izgūšana no resursiem, datubāzēm, vienotā meklētāja Primo. RSU noteikumi atsauču veidošanai. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
7 | Pilntekstu žurnālu datubāzes. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-žurnālu datubāzēs. Publikāciju pilno tekstu iegūšana. Starpbibliotēku abonements. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
8 | Vienotais resursu meklētājs Primo. Rīks: e-resursi no A-Z. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
9 | Atsauču veidošanas rīks EndNote. Atsauču eksportēšana un izgūšana. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
10 | Uzziņu, enciklopēdiju un ziņu datubāzes: Letonika, News.lv, Leta, Nozare, Britanica. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
11 | Brīvpieejas interneta resursi. Elektroniskās informācijas meklēšanas līdzekļi internetā. Interneta resursu kvalitātes principi. Brīvpieejas resursu kvalitātes izvērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
12 | Datubāze PubMed: raksturojums, individuālā profila izveide, meklēšanas stratēģijas veidošana, darbības ar rezultātiem, rezultātu saglabāšana. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
13 | PubMed rīki: MeSH datubāze, žurnālu datubāze, konkrētu rakstu meklēšana, PubMed sasaiste ar citiem resursiem (datubāzēm, EndNote, Primo), pilntekstu izguve. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
14 | Pētījumu meklēšanas rīki datubāzē PubMed. PubMed Centrāle. Bookshelf. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
15 | Pierādījumos balstīto medicīnas resursu raksturojums, informācijas meklēšana specifika tajos. RSU pieejamās pierādījumos balstītās datubāzes: DynaMed, ClinicalKey, Cochrane Library, UpToDate. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
16 | Resursu sasaiste pilno tekstu izgūšanai. Kursa kopsavilkums. Interaktīvs tests. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga, sistemātiska norādīto literatūras un informācijas avotu apguve pēc lekciju un nodarbību noklausīšanās. Individuālais vai grupu darbs informācijas meklēšanas uzdevumu veikšanā un rezultātu prezentācija. Studējošais nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos avotus, aktīvi darbojoties ar RSU abonētajām datubāzēm un brīvpieejas resursiem, veicot patstāvīgos darbus un iesniedzot tos. Praktisko darbu mērķis ir iepazīt katru resursu, kurā meklējama kvalitatīva un izvērtēta informācija saviem pētnieciskajiem darbiem, prast pašiem izvērtēt resursu kvalitāti tiešsaistes resursos, kā arī izprast sasaiti starp šiem resursiem pilntekstu izgūšanai un atsauču veidošanai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva līdzdarbība nodarbībās. 100% patstāvīgo darbu un mājas darbu izpilde. Nobeiguma pārbaudījums: ieskaite. Aicinājums aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus atpazīt un novērtēt kvalitatīvus, ticamus, izvērtētus un zinātniskus medicīnas un zobārstniecības informācijas resursus. Studējošie demonstrēs informācijas meklēšanas rīkus un līdzekļus, izveidos atbilstošu informācijas meklēšanas stratēģiju un piemēros kritisku izvērtēšanu atrastajai informācijai. Iegūtās zināšanas ļaus pielietot otrā tīmekļa rīkus un iespējas zobārstniecības jaunākās informācijas saņemšanai un organizēšanai. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs patstāvīgi strādāt ar elektroniskajiem resursiem medicīnas un zobārstniecības nozarē, pielietot paplašinātās meklēšanas prasmes elektroniskās informācijas meklēšanā. Veiks padziļinātu informācijas meklēšanu e-grāmatu, tiešsaistes datubāzēs, pasaules citējamo žurnālu datubāzē PubMed, veidos precīzas meklēšanas stratēģijas un saglabās rezultātus. Studējošie pilnveidos savas digitālās prasmes, kas saistītas ar datu, informācijas un digitālā satura pārvaldīšanu. Studējošie pratīs pielietot digitālās tehnoloģijas, izveidot personīgo profilu informācijas resursos, pielāgot savas darbības atbilstoši autortiesībām un licencēm, kā arī pratīs atrast un citēt autorus digitālajam saturam. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie, pielietojot apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs veikt kvalitatīvus, izvērtētus informācijas meklējumus. Patstāvīgi analizēs informācijas meklēšanas iespējas un situācijas, kā arī veidos atbilstošu meklēšanas stratēģiju. Kritiski analizēs atrastās informācijas ticamību un noderīgumu, tās atbilstību tēmai un konkrētajai situācijai un izveidos pilnīgus atsauču sarakstus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone K., Pipere A. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā; autori: Uldis Berķis, Maija Dambrova, Inese Gobiņa, Kristīne Mārtinsone; Ivans Jānis Mihailovs [un vēl 7 autori]. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2019. | ||||||||
2 | Spila D., Znotiņa I. Medicīnas informācijas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2014. | ||||||||
3 | Spila D. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2013. | ||||||||
4 | NCBI handbook [electronic publication]. [cited 2024 August 2] | ||||||||
5 | Thomas N., Franklin L., Crow S. Information Literacy And Information Skills Instruction: Applying Research To Practice In The 21St Century School Library [e-book]. Santa Barbara, Calif: Libraries Unlimited; 2011. Available from: eBook Academic Collection (EBSCOhost). | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Berkman, Robert I. Find It Fast : Extracting Expert Information From Social Networks, Big Data, Tweets, and More. Information Today, 2015. (EBSCO) | ||||||||
2 | Bradley, Phil. Expert Internet Searching. London: Facet Publishing, 2017. (EBSCO) | ||||||||
3 | Downey, Annie. Critical Information Literacy : Foundations, Inspiration, and Ideas. Library Juice Press, 2016. (EBSCO) | ||||||||
4 | Freedman T. Coming of age: an introduction to the NEW worldwide web [electronic publication]. [cited 2015 May 25]. (EBSCO) | ||||||||
5 | Teaching Information Literacy and Writing Studies : Volume 2, Upper-Level and Graduate Courses, edited by Grace Veach, Purdue University Press, 2019. (EBSCO) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Apmācību ceļvedis Informācijpratība [Elektronisks resurss]. (2024.20.08). |