Pārlekt uz galveno saturu

Informācijpratība māszinībās

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:06.03.2024 13:50:46
Par studiju kursu
Kursa kods:B_026LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācijaMērķauditorija:Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Daiga Spila
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Bibliotēka
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, bibliotekaatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pamatiemaņas darbā ar datoru, valsts valodas un angļu valodas zināšanas.
Mērķis:
Uzlabot studiju procesa kvalitāti, padziļinot zināšanas par medicīnas un māszinību informācijas daudzveidību un pilnveidot iemaņas medicīnas un māszinību informācijas meklēšanā, izvērtēšanā, izgūšanā un apstrādē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1RSU abonētās datubāzes, resursi, rīki. Piekļuve RSU abonētajiem resursiem.Lekcijas1.00datorklase
2Informācijpratības jēdziens. Informācijas meklēšanas pamatprincipi, tēmas definēšana, atslēgvārdu noteikšana, meklēšanas stratēģijas veidošana, informācijas saglabāšana, individuālā reģistrēšanās elektroniskajos resursos. Informācijas izguves paņēmieni: pamata un izvērstā meklēšana, frāžu meklēšana, defises pievienošana, saīsināšana.Lekcijas1.00auditorija
3Datubāze PubMed: raksturojums, individuālā profila izveide, meklēšanas stratēģijas veidošana, darbības ar rezultātiem, rezultātu saglabāšana. PubMed sasaiste ar citiem resursiem (datubāzēm, EndNote, Primo), pilntekstu izguve.Nodarbības1.00datorklase
4PubMed rīki: MeSH datubāze, žurnālu datubāze, konkrētu rakstu meklēšana, PubMed Centrāle. Visaptverošu un dziļu meklējumu veidošana. Pētījumu un sistemātisko pārskatu meklēšana.Nodarbības1.00datorklase
5Citēšana. Atsauces un to veidi. Citēšanas informācijas datubāzes. Žurnālu ietekmes faktors. Citēšanas indeksu meklēšana žurnāliem un autoriem. Atsauču izgūšana no resursiem, datubāzēm, vienotā meklētāja Primo. RSU noteikumi atsauču veidošanai.Nodarbības1.00datorklase
6Atsauču veidošanas rīks EndNote. Atsauču eksportēšana un izgūšana.Nodarbības1.00datorklase
7Zinātnisko žurnālu veidi. Elektroniskie žurnāli. Pilntekstu žurnālu datubāzes.Nodarbības1.00datorklase
8Publikāciju meklēšana datubāzēs. Informācijas izvērtēšana, filtrēšana un saglabāšana e-žurnālu datubāzēs. Publikāciju pilno tekstu iegūšana. Starpbibliotēku abonements. Resursu sasaiste pilno tekstu izgūšanai.Nodarbības1.00datorklase
9Vienotais resursu meklētājs Primo. Rīks: E-resursi no A-Z.Nodarbības1.00datorklase
10Pierādījumos balstīto medicīnas resursu raksturojums, informācijas meklēšana specifika tajos. RSU pieejamās pierādījumos balstītās datubāzes: DynaMed, ClinicalKey, Cochrane Library, UpToDate.Nodarbības1.00datorklase
11Pierādījumos balstītie brīvpieejas resursi. Publikāciju kritiskais izvērtējums.Nodarbības1.00datorklase
12Brīvpieejas interneta resursi. Brīvpieejas resursu kvalitātes izvērtēšana. Mākslīgā interneta resursi datu iegūšanai. Kursa kopsavilkums. Interaktīvs tests (Mentimeter).Nodarbības1.00datorklase
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīga, sistemātiska norādīto literatūras un informācijas avotu apguve, pēc lekciju un nodarbību noklausīšanās. Individuālais vai grupu darbs informācijas meklēšanas uzdevumu veikšanā un rezultātu prezentācija. Studējošie nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos avotus, aktīvi darbojoties ar RSU abonētajām datubāzēm un brīvpieejas resursiem, veicot patstāvīgos darbus un iesniedzot tos. Praktisko darbu mērķis ir iepazīt katru resursu, kurā meklējama kvalitatīva un izvērtēta informācija saviem pētnieciskajiem darbiem, prast pašiem izvērtēt resursu kvalitāti tiešsaistes resursos, kā arī izprast sasaisti starp šiem resursiem, pilntekstu izgūšanai un atsauču veidošanai.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva līdzdarbība nodarbībās. 100% patstāvīgo darbu un mājas darbu izpilde. Nobeiguma pārbaudījums: eksāmens. Aicinājums aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus atpazīt un novērtēt kvalitatīvus, ticamus, izvērtētus un zinātniskus medicīnas un māszinību informācijas resursus un izmantot uz pierādījumiem balstītus informācijas resursus. Maģistranti demonstrēs informācijas meklēšanas rīkus un līdzekļus, izveidos atbilstošu informācijas meklēšanas stratēģiju un piemēros kritisku izvērtēšanu atrastajai informācijai. Iegūtās zināšanas ļaus precīzi izveidot atsauces un bibliogrāfisko norāžu sarakstus, kā arī lietot otrā tīmekļa rīkus un iespējas medicīnas un māszinību jaunākās informācijas saņemšanai un organizēšanai. Maģistranti izpratīs pētniecības mērīšanas rīkus un demonstrēs to meklēšanu informācijas resursos.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs patstāvīgi strādāt ar elektroniskajiem resursiem medicīnas un māszinību nozarē, pielietot paplašinātās meklēšanas prasmes elektroniskās informācijas meklēšanā. Veiks padziļinātu informācijas meklēšanu tiešsaistes datubāzēs, pasaules citējamo žurnālu datubāzē PubMed, veidos precīzas meklēšanas stratēģijas un saglabās rezultātus. Pratīs patstāvīgi meklēt medicīnas informāciju, uz pierādījumiem balstītajos medicīnas informācijas resursos un tos kritiski izvērtēt. Pratīs sameklēt citēšanas informāciju žurnāliem un autoriem. Studējošie pilnveidos savas digitālās prasmes, kas saistītas ar datu, informācijas un digitālā satura pārvaldīšanu. Studējošie pratīs pielietot digitālās tehnoloģijas, izveidot personīgo profilu informācijas resursos, pielāgot savas darbības, atbilstoši autortiesībām un licencēm, kā arī pratīs atrast un citēt autorus digitālajam saturam.
Kompetences:Studējošie, pielietojot apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs veikt kvalitatīvu, izvērtētu informācijas meklējumu. Patstāvīgi analizēs informācijas meklēšanas iespējas un situācijas, kā arī veidos atbilstošu meklēšanas stratēģiju. Kritiski analizēs atrastās informācijas ticamību un noderīgumu, tās atbilstību tēmai un konkrētajai situācijai un izveidos pilnīgus atsauču sarakstus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone K., Pipere A. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā ; autori: Uldis Berķis, Maija Dambrova, Inese Gobiņa, Kristīne Mārtinsone; Ivans Jānis Mihailovs [un vēl 7 autori]. Rīga : Rīgas Stradiņa universitāte, 2019.
2Spila D. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2013.
3Spila D., Znotiņa I. Medicīnas informācijas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2014.
4Znotiņa I. Uz pierādījiem balstītas medicīnas resursi: labāko pieradījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2014.
5NCBI. PubMed help: NCBI help manual. Bethesda: National Center for Biotechnology Information National Center for Biotechnology Information, 2020.
6The NCBI handbook [Internet]. 2nd edition.. [cited 2024 March 5];
Papildu literatūra
1Mārtinsone, K., Pipere, A., Berķis, U., u.c. Zinātniskās darbības metodoloģija : starpdisciplināra perspektīva / K. Mārtinsones un A. Piperes zinātniskajā redakcijā. Rīga : Rīgas Stradiņa universitāte, 2021.
2Downey, Annie. Critical Information Literacy : Foundations, Inspiration, and Ideas. Library Juice Press, 2016. (EBSCO)
3Greenhalgh T. How to Read a Paper: the Basics of Evidence-based Medicine. 3-rd ed. Oxford, Blackwell Publishing, 2006.
4The Centre for Evidence-Based Medicine [2023 Jan 5]
5Zawacki-Richter, O., Kerres, M., Bedenlier, S., Bond, M. and Buntins, K. 2020. Systematic Reviews in Educational Research: Methodology, Perspectives and Application. Springer Nature.
6Howick J.H. The Philosophy of Evidence-based Medicine [e-book]. Oxford : Wiley-Blackwell, 2011. (EbookCentral)
Citi informācijas avoti
1Apmācību ceļvedis Informācijpratība