.
Bioķīmija II
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:07.08.2024 10:14:32
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | CFUBK_013 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Dzīvās dabas zinātnes | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Andrejs Šķesters | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkrsu[pnkts]lv, +371 67061550 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Medicīniskā bioķīmija un Normālā fizioloģija RSU MF II kursa līmenis. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas skābekļa un slāpekļa atvasinājumu (aktīvo skābekļa un slāpekļa neradikālas dabas un radikāļu) bioķīmijā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Jēdziens par O2 kā toksisku gāzi. Ievads O2 toksicitātē un aktīvajās skābekļa formās (ASF). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Brīvo radikāļu (BR) ķīmija. BR saistībā ar ASF. BR, ASF un to saistība ar organisma metaboliskajiem procesiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Brīvie radikāļi, citas aktīvās formas (slāpekļa radikāļi), kā bioķīmisko procesu atvasinājumi organismā. ASF kā biomolekulas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Brīvie radikāļi, aktīvās skābekļa un slāpekļa formas, to antioksidatīvā regulācija un aizsardzība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Oksidatīvais stress, tā veidi: adaptācija, bojājumi, reparācija un šūnu nāve. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Lokālais stress orgānos un orgānu sistēmās. Koriģēšanas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Lokālais stress orgānos un orgānu sistēmās. Koriģēšanas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Oksidatīvais stress un antioksidatīvā aizsardzība: kā tas darbojas praksē? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Uzturs (uztura bagātinātāji) kā hroniska stresa regulators. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Aktīvo skābekļa un slāpekļa formu un brīvo radikāļu kvantitatīvā un kvalitatīvā noteikšana laboratorijā. Aparatūra, kuru var izmantot stresa marķieru un antioksidatīvās aizsardzības rādītāju noteikšanai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Kopējo polifenolu; DPPH un FRAP kvantitatīvā noteikšana bioloģiskajos materiālos. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
12 | Totālā Antioksidatīvā Statusa noteikšana bioloģiskajos materiālos. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
13 | ABTS noteikšana bioloģiskajos materiālos. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
14 | Selēna noteikšana asins plazmā. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
15 | GSH vai GSH/GSSG noteikšana bioloģiskajos materiālos. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
16 | Hb noteikšana pilnās asinīs un eritrocītu lizātā. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
17 | MDA noteikšana bioloģiskajos materiālos. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga teorētisko tēmu apguve, izmantojot citus avotus, kā zinātniskās grāmatas, publikācijas. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Dalība praktiskās nodarbībās, uzdevumu risināšana. Gala pārbaudījumā zinātnisks darbs, izmantojot iegūtās zināšanas, par problēmu pētījumiem. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa apguves studējošais spēs: 1) Pastāstīt par aktīvo skābekļa un slāpekļa formu un radikāļu veidošanos un darbību. 2) Definēt zināšanas par antioksidantiem, nepieciešamajiem mikroelementiem, viņu lomu normā, izmaiņām riska grupās, kā arī plašāk izplatīto slimību un patoloģisko stāvokļu gadījumos. 3) Saprast laboratorijas praksē lietojamo analītisko aparatūru un interpretēt modernas, standartizētas analītiskās metodes, informēt par pastāvošajā likumdošanā reglamentēto analīžu kvalitātes kontroli. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students pielietos iegūtās teorētiskās zināšanas praksē: Mācēs izskaidrot: • Oksidantu veidošanās iespējas organismā; • Antioksidantu un mikroelementu izmaiņas riska grupās, izplatītāko slimību un patoloģiju gadījumos. Spēs novērtēt laboratorijas praksē pielietojamo aparatūru un izskaidrot iegūtos tezultātus. Spēs novērtēt likumdošanā reglamentēto analīžu kvalitātes kontroli. | ||||||||
Kompetences: | Sekmīgi apgūstot šo kursu, studenti iegūst izpratni par brīvo radikāļu bioķīmiju, pro-oksidatīvajiem un antioksidatīvajiem procesiem organismā, kā arī šo procesu sasaistēm ar dažādiem patoloģiskajiem stāvokļiem un slimībām, būs sagatavoti patstāvīgajam pētnieciskajam darbam radikāļu bioķīmijā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Barry Halliwel and John M. C. Gutteridge. Free radicals in Biology and medicine. 5th ed. 2015., pp.936. | ||||||||
2 | Donald Armstrong, eds. Free Radical and Antioxidant Protocols., 1998, pp.455. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Donald Armstrong, eds. Free radicals in Diagnostic Medicine., 1994, pp.454. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | G. Tirzītis, A. Šķesters. Skābekļa atvasinājumu un brīvo radikāļu bioķīmiskie aspekti bioloģijā. 2007, lpp.105. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Olle Selenius, Brian Alloway, Jose A. Centeno et al. Essentials of Medical Geology. Impacts of the Natural Environment on Public Health. ELSEVIER Acad. Press. 2005., pp. 812. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Redox Biochemistry. Eds. Ruma Banerjee; Donald Becker; Martin Dickman; Vadim Gladishev and Stephen Ragsdale, A. John Willey&sons, Inc., Publication | ||||||||
7 | Clinical Biochemistry. Metabolic and clinical aspects. 2nd edition, Eds by William J. Marshall; Stephen K. Bangert | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Pub Med un citas datu bāzes. |