Pārlekt uz galveno saturu

Bioķīmija II

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2022 15:54:34
Par studiju kursu
Kursa kods:CFUBK_013LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Dzīvās dabas zinātnes
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Andrejs Šķesters
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkatrsu[pnkts]lv, +371 67061550
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)10Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas20
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas28
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Medicīniskā bioķīmija un Normālā fizioloģija RSU MF II kursa līmenis.
Mērķis:
Sniegt zināšanas skābekļa un slāpekļa atvasinājumu (aktīvo skābekļa un slāpekļa neradikālas dabas un radikāļu) bioķīmijā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Jēdziens par O2 kā toksisku gāzi. Ievads O2 toksicitātē un aktīvajās skābekļa formās (ASF).Lekcijas1.00auditorija
2Brīvo radikāļu (BR) ķīmija. BR saistībā ar ASF. BR, ASF un to saistība ar organisma metaboliskajiem procesiem.Lekcijas1.00auditorija
3Brīvie radikāļi, citas aktīvās formas (slāpekļa radikāļi), kā bioķīmisko procesu atvasinājumi organismā. ASF kā biomolekulas.Lekcijas1.00auditorija
4Brīvie radikāļi, aktīvās skābekļa un slāpekļa formas, to antioksidatīvā regulācija un aizsardzība.Lekcijas1.00auditorija
5Oksidatīvais stress, tā veidi: adaptācija, bojājumi, reparācija un šūnu nāve.Lekcijas1.00auditorija
6Lokālais stress orgānos un orgānu sistēmās. Koriģēšanas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
7Lokālais stress orgānos un orgānu sistēmās. Koriģēšanas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
8Oksidatīvais stress un antioksidatīvā aizsardzība: kā tas darbojas praksē?Lekcijas1.00auditorija
9Uzturs (uztura bagātinātāji) kā hroniska stresa regulators.Lekcijas1.00auditorija
10Aktīvo skābekļa un slāpekļa formu un brīvo radikāļu kvantitatīvā un kvalitatīvā noteikšana laboratorijā. Aparatūra, kuru var izmantot stresa marķieru un antioksidatīvās aizsardzības rādītāju noteikšanai.Lekcijas1.00auditorija
11Kopējo polifenolu; DPPH un FRAP kvantitatīvā noteikšana bioloģiskajos materiālos.Nodarbības1.00laboratorija
12Totālā Antioksidatīvā Statusa noteikšana bioloģiskajos materiālos.Nodarbības1.00laboratorija
13ABTS noteikšana bioloģiskajos materiālos.Nodarbības1.00laboratorija
14Selēna noteikšana asins plazmā.Nodarbības1.00laboratorija
15GSH vai GSH/GSSG noteikšana bioloģiskajos materiālos.Nodarbības1.00laboratorija
16Hb noteikšana pilnās asinīs un eritrocītu lizātā.Nodarbības1.00laboratorija
17MDA noteikšana bioloģiskajos materiālos.Nodarbības1.00laboratorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīga teorētisko tēmu apguve, izmantojot citus avotus, kā zinātniskās grāmatas, publikācijas.
Vērtēšanas kritēriji:
Dalība praktiskās nodarbībās, uzdevumu risināšana. Gala pārbaudījumā daudzjautājumu rakstisks eksāmens.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgas studiju kursa apguves studējošais spēs: 1) Pastāstīt par aktīvo skābekļa un slāpekļa formu un radikāļu veidošanos un darbību. 2) Definēt zināšanas par antioksidantiem, nepieciešamajiem mikroelementiem, viņu lomu normā, izmaiņām riska grupās, kā arī plašāk izplatīto slimību un patoloģisko stāvokļu gadījumos. 3) Saprast laboratorijas praksē lietojamo analītisko aparatūru un interpretēt modernas, standartizētas analītiskās metodes, informēt par pastāvošajā likumdošanā reglamentēto analīžu kvalitātes kontroli.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā students pielietos iegūtās teorētiskās zināšanas praksē: Mācēs izskaidrot: • Oksidantu veidošanās iespējas organismā; • Antioksidantu un mikroelementu izmaiņas riska grupās, izplatītāko slimību un patoloģiju gadījumos. Spēs novērtēt laboratorijas praksē pielietojamo aparatūru un izskaidrot iegūtos tezultātus. Spēs novērtēt likumdošanā reglamentēto analīžu kvalitātes kontroli.
Kompetences:Sekmīgi apgūstot šo kursu, studenti iegūst izpratni par brīvo radikāļu bioķīmiju, pro-oksidatīvajiem un antioksidatīvajiem procesiem organismā, kā arī šo procesu sasaistēm ar dažādiem patoloģiskajiem stāvokļiem un slimībām, būs sagatavoti patstāvīgajam pētnieciskajam darbam radikāļu bioķīmijā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Barry Halliwel and John M. C. Gutteridge. Free radicals in Biology and medicine. 5th ed. 2015., pp.936.
2Donald Armstrong, eds. Free Radical and Antioxidant Protocols., 1998, pp.455. (akceptējams izdevums)
3Donald Armstrong, eds. Free radicals in Diagnostic Medicine., 1994, pp.454. (akceptējams izdevums)
4G. Tirzītis, A. Šķesters. Skābekļa atvasinājumu un brīvo radikāļu bioķīmiskie aspekti bioloģijā. 2007, lpp.105. (akceptējams izdevums)
5Olle Selenius, Brian Alloway, Jose A. Centeno et al. Essentials of Medical Geology. Impacts of the Natural Environment on Public Health. ELSEVIER Acad. Press. 2005., pp. 812. (akceptējams izdevums)
6Redox Biochemistry. Eds. Ruma Banerjee; Donald Becker; Martin Dickman; Vadim Gladishev and Stephen Ragsdale, A. John Willey&sons, Inc., Publication
7Clinical Biochemistry. Metabolic and clinical aspects. 2nd edition, Eds by William J. Marshall; Stephen K. Bangert
Papildu literatūra
1Pub Med un citas datu bāzes.