.
Funkcionālā fizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.08.2022 12:19:57
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | CFUBK_029 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Bioloģija; Cilvēka un dzīvnieku fizioloģija | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Normunds Limba | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkrsu[pnkts]lv, +371 67061550 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Studentiem jāzina fizika, ķīmija, vidusskolas kurss anatomijā fizioloģijā un higiēnā. | ||||||||
Mērķis: | Mācību kursa mērķis ir dot studentiem zināšanas par cilvēka organisma, orgānu sistēmu, atsevišķu orgānu, audu un šūnu normālām funkcijām, kā arī nepieciešamās prasmes orgānu funkciju novērtēšanā - asinsspiediena mērīšana, pulsa iztaustīšana un novērtēšana u.c. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Fizoloģija kā zinātne; Norma; Uzbudināmie audi un to stāvokļi; Vielu pārnese cauri membrānai; Membrānas potenciāli. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||||
2 | Asinsrites sistēmas funkcionālās daļas un funkcijas. Sirds. Sirds cikls un fāzes. Sirds toņi. Elektrokardiogrāfs. Asinsrites regulācija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||||
3 | Asinsrites sistēmas funkcionāli atšķirīgās daļas, to raksturīgākie parametri. Spiediena, tilpuma, mikrocirkulācijas asinsvadu funkcionālās īpatnības. Arteriālais spiediens, tā izcelsme, mērīšana. Asinsspiedienu ietekmējošie lielumi. Asinsvadu aferentā un eferentā inervācija, tonuss. Asinsvadu tonusa humorālā regulācija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||||
4 | Asinis – sastāvs, daudzums, funkcijas, analīzes metodes. Asins formelementi, to normāls daudzums, funkcijas, faktori, kas ietekmē to veidošanos. Asins plazma, tās sastāvs, plazmas aizvietotāji, fizioloģiskie šķīdumi, to sastāvs. Asins recēšanas fāzes. Hemolīze, izraisošie faktori, sekas. Asins grupas, rēzuss faktors, asins pārliešana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||||
5 | Elpošanas process, tā daļas. Elpošanas orgāni – plaušas, elpceļi, to funkcijas. Ieelpas mehānisms, izelpas mehānisms, elpošanas tilpumi, to normālie lielumi. Gāzu transports ar asinīm. Elpošanas regulācija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
6 | Pareizi ēšanas paradumi. Normāls, pilnvērtīgs uzturs. Pārtikas uzņemšanas biežums, saturs, daudzums. Siekalu sekrēcija un izdalīšanās daudzums, kairinātāji, funkcijas. Sekrēcija kuņģī, faktori, kas to ietekmē un kavē. Aizkuņģa dziedera sekrēcijas īpatnības. Aknu funkcijas, žults sastāvs. Gremošans process tievajās zarnās, tā daļas. Aizkuņģa dziedzera enzīmi. Procesi resnajās zarnās. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Praktisko nodarbību patstāvīgā darbā studenti apgūst praktiskās iemaņas, iepazīstas ar veselības novērtēšanas metodēm, patstāvīgi veic aprēķinus un datu apstrādi. Uzdevums – nostiprināt teorētiskās zināšanas, apgūt un pilnveidot praktiskās iemaņas, iemācīties indivīda veselības novērtēšanas metodiku. Patstāvīgajā darbā ārpus kontakstundām studenti nostiprina teorētiskās zināšanas, lai spētu atbildēt uz nodarbību un kolokviju jautājumiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Par pareizi atbildētu jautājumu students saņem 2 punktus, bet par daļēji pareizi atbildētu - 1 punktu. Par nepareizu atbildi punktus nesaņem. Lai saņemtu ieskaiti, nepieciešams atbildēt 55% no materiāla. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas kursa apguves students varēs: runāt par organisma darbību un iepazīties ar individuālās attīstības periodiem un izmaiņām organismā, kas saistītas ar augšanu, novecošanos un vides ietekmi. Studentiem jāzina par normālu orgānu un organisma darbību, kā arī kā atšķirt normālas funkcijas no patoloģiskām, kā regulēt orgānus to funkciju normalizēšanai. | ||||||||
Prasmes: | Students pratīs pielietot teorētiskās zināšanas un biežāk izmantotās izmeklēšanas metodes, piemēram - pulsa iztaustīšana, arteriālā asinsspiediena mērīšana. Orientēsies biežāk izmantotās izmeklēšanas metodēs, piemēram, elektrokardiogrāfijā, asins analīzēs. | ||||||||
Kompetences: | Praktisko nodarbību patstāvīgā darbā studenti apgūst praktiskās iemaņas, iepazīstas ar veselības novērtēšanas metodēm, patstāvīgi veic aprēķinus un datu apstrādi. Uzdevums – nostiprināt teorētiskās zināšanas, iemācīties indivīda veselības novērtēšanas metodiku. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Aberberga-Augškalne, L., Koroļova, O. Fizioloģija ārstiem. SIA Medicīnas apgāds, 2014: 492 (pieejama RSU Bibliotēkā). | ||||||||
2 | Barrett, K. E., Barman, S. M., Boitano, S., Brooks, H. Ganong's Review of Medical Physiology. 26th Edition. LANGE Basic Science, 2010: 726 (pieejama RSU Bibliotēkā arī kā e-grāmata). | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
4 | Barrett, K. E., Barman, S. M., Boitano, S., Brooks, H. Ganong's Review of Medical Physiology. 26th Edition. LANGE Basic Science, 2010: 726 (pieejama RSU Bibliotēkā arī kā e-grāmata). | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Costanzo, L. S. Costanzo Physiology. Lippincott Williams & Wilkins. 7th Edition, 2022: 354 (pieejama RSU Bibliotēkā arī kā e-grāmata). | ||||||||
2 | Tortora, Gerard J., Derrickson, B. Principles of Anatomy and Physiology, 2006 |