.
Fizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.08.2023 09:16:52
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | CFUBK_069 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 14.00 | ECTS: | 21.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Normālā fizioloģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Pēteris Tretjakovs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkrsu[pnkts]lv, +371 67061550 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 18 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 15 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 30 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 60 | ||||
Kopā kontaktstundas | 90 | ||||||||
Pilns laiks - 3. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 15 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 30 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 60 | ||||
Kopā kontaktstundas | 90 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka anatomijā, histoloģijā, bioloģijā, bioķīmijā, medicīniskajā fizikā, neorganiskajā un organiskajā ķīmijā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par vesela organisma funkciju realizācijas un regulācijas mehānismiem, kā arī attīstīt iemaņas funkciju novērtēšanas metožu izmantošanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Šūnas fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Membrānas potenciāli. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Fizioloģisko funkciju reģistrēšana. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
4 | Sinaptiskā pārvade. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Izolēta nerva fizioloģiskās īpašības. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
6 | Elektromiogrāfija. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
7 | Skeleta un gludo muskuļu fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Skeleta muskuļa kontrakcijas atkarība no kairinātāju stipruma un frekvences. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
9 | Refleksi. Muguras smadzeņu funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Veģetatīvā nervu sistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Refleksa un reakcijas laika noteikšana. Cīpslu refleksi. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
12 | Pirmais kolokvijs. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
13 | Sirds muskuļšūnu funkcijas un īpašības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Ķīmisku vielu ietekme uz sirdi. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
15 | Sirds elektrofizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Elektrokardiogrāfija | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
17 | Sirds cikls. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Sirdsdarbības regulācija. Asins plūsmas pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Sirds cikls. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
20 | Asinsspiediens, tā regulācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Asinsrite asinsvados. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
22 | Arteriālā asinsspiediena netiešās mērīšanas metodes. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
23 | Mikrocirkulācija. Asinsvadu diametra regulācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
24 | Ķermeņa stāvokļa maiņas ietekme uz asinsriti. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
25 | Reģionālā asinsrite. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
26 | Fiziskas slodzes ietekme uz asinsriti. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
27 | Otrais kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
28 | Asins fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
29 | Hemostāze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
30 | Asins grupu noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
31 | Elpošanas sistēmas fizioloģija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
32 | Pneimogrāfija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
33 | Spirogrāfija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
34 | Gremošanas sistēmas fizioloģija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
35 | Košļāšanas elektromiogrāfija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
36 | Gremošanas trakta un asinsvadu gludās muskulatūras funkcijas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
37 | Vielmaiņa. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
38 | Vielmaiņas intensitātes noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
39 | Slāpju un apetītes regulācija. Termoregulācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
40 | Ķermeņa sastāva noteikšana. Termometrija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
41 | Trešais kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
42 | Dzirde un līdzsvars. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
43 | Nieru fizioloģija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
44 | Diurēzes izmaiņas vienreizējas ūdens slodzes ietekmē. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
45 | Seminārs nieru fizioloģijā. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
46 | Vispārējā sensoro sistēmu fizioloģija. Taustes un vibrācijas sajūta. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
47 | Sliekšņu izmantošana sensoro sistēmu izmeklēšanā. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
48 | Redzes fizioloģija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
49 | Perimetrija. Redzes asuma noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
50 | Audiometrija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
51 | Garšas, ožas un sāpju sensorās sistēmas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
52 | Gustometrija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
53 | Ceturtais kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
54 | Centrālās nervu sistēmas fizioloģija – zemgarozas centri. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
55 | Līdzsvara noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
56 | Centrālās nervu sistēmas funkcijas – garoza un limbiskā sistēma. Runas mehānika un regulācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
57 | Reakcijas laika noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
58 | Retikulārā aktivējošā sistēma. Miega un nomoda maiņa. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
59 | Elektroencefalogrāfija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
60 | Atmiņa, nosacījuma refleksi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
61 | Atmiņas tests. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
62 | Vispārējā endokrīnā fizioloģija. Hipotalama un hipofīzes endokrīnā funkcija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
63 | Seminārs vispārējā endokrīnajā fizioloģijā. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
64 | Aizkuņga dziedzera endokrīnā funkcija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
65 | Vairogdziedzera, epitēlijķermenīšu un virsnieru endokrīnā funkcija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
66 | Glikozes līmeņa noteikšana asinīs. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
67 | Reproduktīvās sistēmas fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
68 | Seminārs reproduktīvās sistēmas fizioloģijā. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
69 | Piektais kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • spēt regulāri, patstāvīgi un kritiski apgūt mācību materiālu – atbilstoši mācību plānam un programmai; • kvalitatīvi izpildīt mācību plānā paredzētos uzdevumus un savlaicīgi iesniegt to rezultātus pārbaudei. Par katru praktisko darbu patstāvīgi ir jānoformē protokols, atbilstoši darba uzdevumiem, kas tajā minēti, un jāaugšuplādē e-studijās norādītajā termiņā. Atsevišķiem praktiskajiem darbiem, pēc protokola noformēšanas, tas nav jāaugšupielādē e-studijās, bet patstāvīgais darbs ir – atbildēt uz jautājumiem e-studijās strukturētu uzdevumu formā. Katrs no šiem uzdevumiem tiks vērtēts, atbilstoši darba kvalitātei. Ja darbs netiks ieskaitīts, jāizlabo kļūdas un neprecizitātes un darbs jāiesniedz atkārtoti, ievērojot atkārtotas iesniegšanas termiņus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • studējošo piedalīšanās praktiskajās nodarbībās; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktiskajās nodarbībās; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktisko darbu protokolos; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums kolokvijos (lai kārtotu kolokviju, jābūt ieskaitītiem visiem praktisko darbu protokoliem pirms kārtējā kolokvija) – jābūt sekmīgi nokārtotiem visiem kursā paredzētajiem kolokvijiem; • Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. Tiek aprēķināts visu kursa kolokviju sekmīgo vērtējumu vidējais procents. Pie tā tiek pieskaitīts 1% par katru kolokviju, kas sekmīgi nokārtots plānā paredzētās kolokvija nodarbības laikā. Iegūtais procentuālais vērtējums tiek izteikts ballēs atbilstoši RSU studiju rezultātu vērtēšanas sistēmai. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa apguves students spēs: • definēt fizioloģiskos parametrus; • izskaidrot audu, orgānu un orgānu sistēmu funkcijas dzīvā organismā; • nosaukt un definēt organisma funkciju raksturojošos parametrus; • izskaidrot organisma funkciju regulācijas principus un mehānismus; • analizēt fizioloģisko mērījumu rezultātus; • izskaidrot pacientu funkcionālā stāvokļa izmeklēšanas lietderību un nozīmību. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīgas studiju kursa apguves students pratīs: • ieteikt atbilstošāko metodi fizioloģisko parametru reģistrācijai; • veikt pamata fizioloģiskos mērījumus; • atšķirt korektus rezultātus no biežāk sastopamajiem artefaktiem; • izmantot fizioloģisko mērījumu datorizētu analīzi; • salīdzināt iegūtos rezultātus ar normālajiem lielumiem; • izmantot iegūtās zināšanas par fizioloģiskajiem regulācijas mehānismiem, lai risinātu klīniskus uzdevumus. | ||||||||
Kompetences: | Pēc sekmīgas studiju kursa apguves students spēs: • integrēt atsevišķās zināšanas un prasmes vienotā priekšstatā par vesela cilvēka organismu; • izmantot iegūtās zināšanas un prasmes, lai sekmīgāk izprastu un apgūtu klīniskos studiju kursus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | L. Aberberga-Augškalne, O. Koroļova. Fizioloģija ārstiem. Medicīnas apgāds. Rīga. 2021: 492 (latviešu valodā) | ||||||||
2 | A.C. Guyton and J.E. Hall. Guyton and Hall textbook of medical physiology. 14th edition. Saunders, 2020: 1168. | ||||||||
3 | Boron W. F. and Boulpaep E. L. Medical physiology, 3rd edition. Elsevier, 2016: 1312 | ||||||||
4 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
5 | A.C. Guyton and J.E. Hall. Guyton and Hall textbook of medical physiology. 14th edition. Saunders, 2020: 1168. | ||||||||
6 | Boron W. F. and Boulpaep E. L. Medical physiology, 3rd edition. Elsevier, 2016: 1312 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | L.S. Costanzo. Costanzo Physiology. 7th edition; Saunders, Elsevier, 2022: 528. | ||||||||
2 | Ganong's Review of Medical Physiology, 26th edition; LANGE Basic Science; McGraw-Hill Medical, 2019: 768 | ||||||||
3 | D. E. Mohrman, L. J. Heller Cardiovascular physiology, 9th edition; LANGE Basic Science; McGraw-Hill Medical, 2018: 298. | ||||||||
4 | P. E. Molina Endocrine physiology, 5th edition; LANGE Basic Science; McGraw-Hill Medical. 2018: 320. | ||||||||
5 | K. E. Barrett Gastrointestinal physiology, 2nd edition; LANGE Basic Science; McGraw-Hill Medical. 2014: 336. | ||||||||
6 | D. C. Eaton, J. P. Pooler Vander’s renal physiology, 8th edition; LANGE Basic Science; McGraw-Hill Medical. 2018: 224. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | PubMed | ||||||||
2 | lecture materials, video-lectures, web pages |