.
Medicīniskā ķīmija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.03.2022 09:50:00
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | CFUBK_073 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Ķīmija; Medicīnas ķīmija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Mihails Haļitovs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkrsu[pnkts]lv, +371 67061550 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 60 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas atbilstoši vidusskolas ķīmijas, fizikas un matemātikas programmām. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt ievadu cilvēka organismā notiekošo ķīmisko procesu norisē, kā arī ķīmiskajos procesos medicīnā un saistītajās nozarēs. Veicināt izpratni par dažādu medikamentu un ķīmisku vielu darbību, īpašībām un izmantošanu. Uzlabot praktiskās un eksperimentālās prasmes darbā ar dažāda veida pētniecisko aprīkojumu, iegūto datu interpretāciju. Sniegt pamatzināšanas turpmākai bioķīmisko procesu cilvēka organismā apguvei. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Šķīdumi un ķīmiskās reakcijas | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
2 | Aprēķini un grafiskās metodes ķīmijā | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Šķīdumi un koncentrāciju aprēķini | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Termodinamika un tās piemēri bioloģiskajās sistēmās | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Kinētika un tās nozīme bioloģiskajās sistēmās | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Analīzes metodes ķīmijā un to izmantošana medicīnā | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
7 | Oksidēšanās – reducēšanās procesi. Problēmu analīze | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
8 | 1. Kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
9 | Ķīmiskais līdzsvars, kompleksie savienojumi un to nozīme biloģiskajās sistēmās | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
10 | Skābes, bāzes un buferšķīdumi bioloģiskajās sistēmās | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Seminārs. pH aprēķini. Šķīdumu koligatīvās īpašības. Osmoze. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
12 | Skābju – bāzu titrēšana | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
13 | Buferšķīdumi un sistēmas cilvēka organismā | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
14 | pH un bufersistēmu aprēķini | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
15 | Līdzsvara procesi bioloģiskajās sistēmās (osmoze, skābes, bāzes, buferšķīdumi, mazšķīstoši savienojumi, kompleksie savienojumi) | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
16 | 2. kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
17 | Prezentācijas par tēmu “… ķīmija”. Problēmu analīze | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgais darbs kursā ietver: • patstāvīgu e-studijās piedāvāto materiālu apgūšanu (video, animācijas, literatūras lasīšana, terminu un definīciju apgūšana, utt.) un katru nākamo nodarbību, atbilstoši studiju ceļvedim; • pašnovērtējuma iegūšanu par apgūto (testi, pašpārbaudes uzdevumi, refleksija pēc videolekcijām); • laboratorijas darbu protokolu sagatavošanu; • gatavošanos pārbaudījumiem pēc e-studijās norādītās programmas. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējums kursā ir kumulatīvs. To veido pirms- un pēc- nodarbību testi (kopā 10% no gala vērtējuma), kolokviji (50%), noslēguma prezentācijas sagatavošana par kursā apskatītājām tēmām (10%), kā arī noslēguma kursu apkopojošs pārbaudījums (30%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Zināšana un Izpratne. Studenti zinās un izpratīs, atbilstoši studiju kursa tēmu sadalījumam: 1. Zinās un izpratīs medicīniskās ķimijas faktus, jēdzienus, definīcijas un terminoloģiju (šķīdumi, to nozīme medicīnā, koligatīvie procesi, osmoze, oksidēšanās procesi neorganiskos un organiskos procesos, ķinētika, līdzsvars, skābju-bāzu teorijas, pH un buferšķīdumi). 2. Izmantos un veidos izpratni par medicīniskajā ķīmijā izmantotajiem paņēmieniem un metodiku gan rezultātu iegūšanā, gan to apstrādē un dažādu procesu skaidrošanā (piemēram, kinētika, līdzsvars). 3. Izpratīs zinātniskās informācijas izmantošanas nozīmi. | ||||||||
Prasmes: | Izmantošana, Analīze un Sintēze. Skaidrojot procesus un likumsakarības: 1. Pratīs izmantot medicīniskās ķīmijas faktus, jēdzienus un terminoloģiju jaunās situācijās un atšķirīgos veidos. 2. Analizēt, salīdzināt, izvērtēt medicīniskajā ķīmijā izmantotās metodes un paņēmienus. 3. Pilnveidos prasmes izmantot un analizēt zinātniskās informācijas nodošanas metodes: a. Izmantos problēmu risināšanas prasmes. Pilnveidos prasmi risināt situāciju uzdevumus. b. Pilnveidos prasmes izmantot zinātnisko literatūru kā informācijas avotu. c. Novērtēs un izmantos drošas darba metodes laboratorijā. d. Izmantos komunikācijas prasmes, darbojoties organizētā grupu darbā. | ||||||||
Kompetences: | Sekmīgi apgūstot studiju kursu, studenti: izmantos iegūtās zināšanas un prasmes par daudzveidīgajiem vispārīgās un neorganiskās ķīmijas procesiem un ķīmisko reakciju norises mehānismiem un prognozēs to ietekmi uz cilvēka homeostāzi; izmantos laboratorijas darbos iegūtās prasmes – sagatavot, veikt eksperimentu, izmantot atbilstošos piederumus un iekārtas, novērtēt rezultātus – tālākā praktiskā vai zinātniskā darbā; pilnveidos prasmi integrēt medicīniskās ķīmijas zināšanas kā daļu no kopējām zināšanām par cilvēku, veicinot pilnvērtīgu cilvēka kā vienota organisma uztveri. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Chang, R. General Chemistry : the essential concepts / Boston: 2014 | ||||||||
2 | I.Kazuša. "Vispārīgā ķīmija medicīniskās ķīmijas kursam": mācību līdzeklis. Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2021 | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
4 | Chang, R. General Chemistry : the essential concepts / Boston: 2014 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Bishop, M. An Introduction to Chemistry - Atoms First | ||||||||
2 | Andrejs Rauhvargers. "Vispārīgā ķīmija", 1996 | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
4 | Bishop, M. An Introduction to Chemistry - Atoms First | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | LibreTexts "Chemistry" | ||||||||
2 | Charles Ophardt. "Virual Chembook", 2003 | ||||||||
3 | Steve Lower. "Chem1 virtual textbook" | ||||||||
4 | Khan Academy |