.
Normālā fizioloģija un neirofizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.04.2024 08:48:18
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | CFUBK_081 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 5.33 | ECTS: | 8.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Normālā fizioloģija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Leons Blumfelds | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkrsu[pnkts]lv, +371 67061550 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 23 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 23 | ||||
Nodarbības (skaits) | 21 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 21 | ||||
Kopā kontaktstundas | 44 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 16 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 32 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija, fizika, ķīmija, cilvēka anatomija. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par vesela cilvēka organisma funkcijām un regulācijas mehānismiem un prasmi pielietot šīs zināšanas medicīnisku problēmu risināšanā, savas specialitātes ietvaros. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Organisms un vide. Šūnas fizioloģija. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Uzbudināmo audu fizioloģija. Muskuļu fizioloģija. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Muskuļu fizioloģija. Neironu fizioloģija. Regulācijas pamatprincipi. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Sinapses. Refleksi. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Signālu apstrāde centrālajā nervu sistēmā. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Veģetatīvās funkcijas. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Elpošanas fizioloģija I - II. | Lekcijas | 5.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Dzirdes psihofizioloģija. Runas mehānika. Procesi mutes dobumā. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Motoriskās funkcijas. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas I. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas II - III. | Lekcijas | 6.00 | E-studiju vide | |||||
12 | Sensoro sistēmu fizioloģija I. Vispārīgā sensoro sistēmu fizioloģija. Taustes sajūta. Temperatūras sajūta. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
13 | Sensoro sistēmu fizioloģija II. Redzes fizioloģija. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
14 | Sensoro sistēmu fizioloģija III. Garšas sajūta. Ožas sajūta. Sāpju fizioloģija. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
15 | Sensoro sistēmu fizioloģija IV. Dzirdes fizioloģija I. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
16 | Sensoro sistēmu fizioloģija V. Dzirdes fizioloģija II. Līdzsvara sajūta. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
17 | Organisms un vide. Šūnas fizioloģija. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
18 | Uzbudināmie audi. Muskuļi. | Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||
19 | Muskuļi. Neironi. Regulācijas pamatprincipi. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
20 | Sinapses. Refleksi. Signālu apstrāde centrālajā nervu sistēmā. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
21 | Kavēšana centrālajā nervu sistēmā. Veģetatīvās funkcijas. | Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||
22 | Elpošanas fizioloģija I. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
23 | Elpošanas fizioloģija II. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
24 | 1. kolokvijs | Nodarbības | 2.00 | datorklase | |||||
25 | Dzirdes psihofizioloģija. Runas mehānika. Procesi mutes dobumā. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
26 | Motoriskās funkcijas. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
27 | Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas I. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
28 | Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas II. | Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||
29 | Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas III. | Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||
30 | 2. kolokvijs. | Nodarbības | 2.00 | datorklase | |||||
31 | Sensoro sistēmu fizioloģija I. Vispārīgā sensoro sistēmu fizioloģija. Taustes sajūta. Temperatūras sajūta. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
32 | Sensoro sistēmu fizioloģija II. Redzes fizioloģija. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
33 | Sensoro sistēmu fizioloģija III. Garšas sajūta. Ožas sajūta. Sāpju fizioloģija. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
34 | Sensoro sistēmu fizioloģija IV. Dzirdes fizioloģija I. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
35 | Sensoro sistēmu fizioloģija V. Dzirdes fizioloģija II. Līdzsvara sajūta. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
36 | 3. kolokvijs. | Nodarbības | 2.00 | datorklase | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Spēt regulāri, patstāvīgi un kritiski apgūt mācību materiālu – atbilstoši mācību plānam un programmai. Kvalitatīvi izpildīt mācību plānā paredzētos uzdevumus un savlaicīgi iesniegt to rezultātus pārbaudei. Par katru praktisko darbu patstāvīgi ir jānoformē protokols, atbilstoši darba uzdevumiem, kas tajā minēti, un javeic tā augšupielāde e-studijās norādītajā termiņā. Atsevišķiem praktiskajiem darbiem, pēc protokola noformēšanas nav jāveic augšupielāde e-studijās, bet patstāvīgi jāatbild uz jautājumiem e-studijās strukturētu uzdevumu formā. Katrs no šiem uzdevumiem tiks vērtēts, atbilstoši darba kvalitātei. Ja darbs netiks ieskaitīts, jāizlabo kļūdas un neprecizitātes un darbs jāiesniedz atkārtoti, ievērojot atkārtotas iesniegšanas termiņus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • studējošo piedalīšanās praktiskajās nodarbībās; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktiskajās nodarbībās; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktisko darbu protokolos; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums kolokvijos (lai kārtotu kolokviju, jābūt ieskaitītiem visiem praktisko darbu protokoliem pirms kārtējā kolokvija) - jābūt sekmīgi nokārtotiem visiem kursā paredzētajiem kolokvijiem; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums eksāmenā. Eksāmena vērtējumu saņem tikai tie studenti, kas sekmīgi nokārtojuši visus kursa kolokvijus. Eksāmena vērtējums – kumulatīvs. Kursa visu kolokviju sekmīgo kārtošanas reižu vidējam procentam tiek pieskaitīts 1,2% par katra kolokvija sekmīgu nokārtošanu plānā paredzētās kolokvija nodarbības laikā un tas tiek pielīdzināts vērtējumam 10 ballu skalā, atbilstoši RSU reglamenta vērtēšanas sistēmai. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa apguves students spēs: • nosaukt dažādu orgānu un orgānu sistēmu galvenās funkcijas; • izskaidrot dažādu organisma funkciju realizācijas mehānismus; • analizēt cilvēka organismā notiekošo procesu cēloņu un seku savstarpējo saistību; • paskaidrot organismā notiekošos regulatoros mehānismus; • uzskaitīt un definēt dažādu organisma funkciju raksturojošos parametrus; • atšķirt regulatoro mehānismu hierarhijas līmeņus. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīga studiju kursa apguves students pratīs: • izvēlēties atbilstošāko funkcionālās izmeklēšanas metodi, konkrētas organisma funkcijas izpētei; • aprēķināt vai atrast svarīgāko organisma funkcijas raksturojošo parametru normas lielumus; • identificēt un izmērīt funkciju pierakstos svarīgākos fizioloģiskos parametrus; • atšķirt korektus mērījumu vai pierakstu rezultātus no iespējamiem artefaktiem; • atpazīt veselam organismam raksturīgus funkcionālo izmeklēšanas metožu rezultātus. | ||||||||
Kompetences: | Pēc sekmīga studiju kursa apguves students spēs: • integrēt atsevišķās zināšanas un prasmes vienotā priekšstatā par vesela cilvēka organismu; • izmantot iegūtās zināšanas un prasmes, lai sekmīgāk izprastu un apgūtu specializētos/klīniskos studiju kursus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Aberberga-Augškalne, L. un Koroļova O. Fizioloģija ārstiem. Rīga: Medicīnas apgāds, 2021. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Linda S. Costanzo. Costanzo Physiology. 7th Edition. Elsevier, 2021. ClinicalKey. | ||||||||
2 | John E. Hall & Michael E. Hall Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology. 14th Edition. Elsevier, 2020. ClinicalKey. | ||||||||
3 | Bruce M. Koeppen & Bruce A. Stanton. Berne & Levy Physiology. 7th Edition. Elsevier, 2018. ClinicalKey. | ||||||||
4 | Susan Mulroney & Adam Myers. Netter's Essential Physiology. 2nd Edition. Elsevier, 2016. | ||||||||
5 | John E. Hall & Michael E. Hall. Pocket Companion to Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology. 14th Edition. Elsevier, 2021. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Lekciju materiāls, t. sk., lekciju izdales materiāli, e-studiju vidē ievietotie materiāli, saites uz interneta resursos pieejamiem materiāliem. | ||||||||
2 | http://en.wikibooks.org/wiki/Human_Physiology | ||||||||
3 | http://physiologie.cc/Pruef.htm |