Pārlekt uz galveno saturu

Normālā fizioloģija un neirofizioloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.04.2024 08:48:18
Par studiju kursu
Kursa kods:CFUBK_081LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:5.33ECTS:8.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Normālā fizioloģijaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Leons Blumfelds
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkatrsu[pnkts]lv, +371 67061550
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)23Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)1Kopā lekciju kontaktstundas23
Nodarbības (skaits)21Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)1Kopā nodarbību kontaktstundas21
Kopā kontaktstundas44
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)16Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)1Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)32Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)1Kopā nodarbību kontaktstundas32
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Bioloģija, fizika, ķīmija, cilvēka anatomija.
Mērķis:
Sniegt zināšanas par vesela cilvēka organisma funkcijām un regulācijas mehānismiem un prasmi pielietot šīs zināšanas medicīnisku problēmu risināšanā, savas specialitātes ietvaros.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Organisms un vide. Šūnas fizioloģija.Lekcijas2.00E-studiju vide
2Uzbudināmo audu fizioloģija. Muskuļu fizioloģija.Lekcijas2.00E-studiju vide
3Muskuļu fizioloģija. Neironu fizioloģija. Regulācijas pamatprincipi.Lekcijas2.00E-studiju vide
4Sinapses. Refleksi.Lekcijas2.00E-studiju vide
5Signālu apstrāde centrālajā nervu sistēmā.Lekcijas2.00E-studiju vide
6Veģetatīvās funkcijas.Lekcijas2.00E-studiju vide
7Elpošanas fizioloģija I - II.Lekcijas5.00E-studiju vide
8Dzirdes psihofizioloģija. Runas mehānika. Procesi mutes dobumā.Lekcijas2.00E-studiju vide
9Motoriskās funkcijas.Lekcijas2.00E-studiju vide
10Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas I.Lekcijas2.00E-studiju vide
11Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas II - III.Lekcijas6.00E-studiju vide
12Sensoro sistēmu fizioloģija I. Vispārīgā sensoro sistēmu fizioloģija. Taustes sajūta. Temperatūras sajūta.Lekcijas2.00E-studiju vide
13Sensoro sistēmu fizioloģija II. Redzes fizioloģija.Lekcijas2.00E-studiju vide
14Sensoro sistēmu fizioloģija III. Garšas sajūta. Ožas sajūta. Sāpju fizioloģija.Lekcijas2.00E-studiju vide
15Sensoro sistēmu fizioloģija IV. Dzirdes fizioloģija I.Lekcijas2.00E-studiju vide
16Sensoro sistēmu fizioloģija V. Dzirdes fizioloģija II. Līdzsvara sajūta.Lekcijas2.00E-studiju vide
17Organisms un vide. Šūnas fizioloģija.Nodarbības3.00laboratorija
18Uzbudināmie audi. Muskuļi.Nodarbības2.00laboratorija
19Muskuļi. Neironi. Regulācijas pamatprincipi.Nodarbības3.00laboratorija
20Sinapses. Refleksi. Signālu apstrāde centrālajā nervu sistēmā.Nodarbības3.00laboratorija
21Kavēšana centrālajā nervu sistēmā. Veģetatīvās funkcijas.Nodarbības2.00laboratorija
22Elpošanas fizioloģija I.Nodarbības3.00laboratorija
23Elpošanas fizioloģija II.Nodarbības3.00laboratorija
241. kolokvijsNodarbības2.00datorklase
25Dzirdes psihofizioloģija. Runas mehānika. Procesi mutes dobumā.Nodarbības3.00laboratorija
26Motoriskās funkcijas.Nodarbības3.00laboratorija
27Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas I.Nodarbības3.00laboratorija
28Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas II.Nodarbības2.00laboratorija
29Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas III.Nodarbības2.00laboratorija
302. kolokvijs.Nodarbības2.00datorklase
31Sensoro sistēmu fizioloģija I. Vispārīgā sensoro sistēmu fizioloģija. Taustes sajūta. Temperatūras sajūta.Nodarbības3.00laboratorija
32Sensoro sistēmu fizioloģija II. Redzes fizioloģija.Nodarbības3.00laboratorija
33Sensoro sistēmu fizioloģija III. Garšas sajūta. Ožas sajūta. Sāpju fizioloģija.Nodarbības3.00laboratorija
34Sensoro sistēmu fizioloģija IV. Dzirdes fizioloģija I.Nodarbības3.00laboratorija
35Sensoro sistēmu fizioloģija V. Dzirdes fizioloģija II. Līdzsvara sajūta.Nodarbības3.00laboratorija
363. kolokvijs.Nodarbības2.00datorklase
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Spēt regulāri, patstāvīgi un kritiski apgūt mācību materiālu – atbilstoši mācību plānam un programmai. Kvalitatīvi izpildīt mācību plānā paredzētos uzdevumus un savlaicīgi iesniegt to rezultātus pārbaudei. Par katru praktisko darbu patstāvīgi ir jānoformē protokols, atbilstoši darba uzdevumiem, kas tajā minēti, un javeic tā augšupielāde e-studijās norādītajā termiņā. Atsevišķiem praktiskajiem darbiem, pēc protokola noformēšanas nav jāveic augšupielāde e-studijās, bet patstāvīgi jāatbild uz jautājumiem e-studijās strukturētu uzdevumu formā. Katrs no šiem uzdevumiem tiks vērtēts, atbilstoši darba kvalitātei. Ja darbs netiks ieskaitīts, jāizlabo kļūdas un neprecizitātes un darbs jāiesniedz atkārtoti, ievērojot atkārtotas iesniegšanas termiņus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
• studējošo piedalīšanās praktiskajās nodarbībās; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktiskajās nodarbībās; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktisko darbu protokolos; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums kolokvijos (lai kārtotu kolokviju, jābūt ieskaitītiem visiem praktisko darbu protokoliem pirms kārtējā kolokvija) - jābūt sekmīgi nokārtotiem visiem kursā paredzētajiem kolokvijiem; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums eksāmenā. Eksāmena vērtējumu saņem tikai tie studenti, kas sekmīgi nokārtojuši visus kursa kolokvijus. Eksāmena vērtējums – kumulatīvs. Kursa visu kolokviju sekmīgo kārtošanas reižu vidējam procentam tiek pieskaitīts 1,2% par katra kolokvija sekmīgu nokārtošanu plānā paredzētās kolokvija nodarbības laikā un tas tiek pielīdzināts vērtējumam 10 ballu skalā, atbilstoši RSU reglamenta vērtēšanas sistēmai.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgas studiju kursa apguves students spēs: • nosaukt dažādu orgānu un orgānu sistēmu galvenās funkcijas; • izskaidrot dažādu organisma funkciju realizācijas mehānismus; • analizēt cilvēka organismā notiekošo procesu cēloņu un seku savstarpējo saistību; • paskaidrot organismā notiekošos regulatoros mehānismus; • uzskaitīt un definēt dažādu organisma funkciju raksturojošos parametrus; • atšķirt regulatoro mehānismu hierarhijas līmeņus.
Prasmes:Pēc sekmīga studiju kursa apguves students pratīs: • izvēlēties atbilstošāko funkcionālās izmeklēšanas metodi, konkrētas organisma funkcijas izpētei; • aprēķināt vai atrast svarīgāko organisma funkcijas raksturojošo parametru normas lielumus; • identificēt un izmērīt funkciju pierakstos svarīgākos fizioloģiskos parametrus; • atšķirt korektus mērījumu vai pierakstu rezultātus no iespējamiem artefaktiem; • atpazīt veselam organismam raksturīgus funkcionālo izmeklēšanas metožu rezultātus.
Kompetences:Pēc sekmīga studiju kursa apguves students spēs: • integrēt atsevišķās zināšanas un prasmes vienotā priekšstatā par vesela cilvēka organismu; • izmantot iegūtās zināšanas un prasmes, lai sekmīgāk izprastu un apgūtu specializētos/klīniskos studiju kursus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Aberberga-Augškalne, L. un Koroļova O. Fizioloģija ārstiem. Rīga: Medicīnas apgāds, 2021.
Papildu literatūra
1Linda S. Costanzo. Costanzo Physiology. 7th Edition. Elsevier, 2021. ClinicalKey.
2John E. Hall & Michael E. Hall Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology. 14th Edition. Elsevier, 2020. ClinicalKey.
3Bruce M. Koeppen & Bruce A. Stanton. Berne & Levy Physiology. 7th Edition. Elsevier, 2018. ClinicalKey.
4Susan Mulroney & Adam Myers. Netter's Essential Physiology. 2nd Edition. Elsevier, 2016.
5John E. Hall & Michael E. Hall. Pocket Companion to Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology. 14th Edition. Elsevier, 2021.
Citi informācijas avoti
1Lekciju materiāls, t. sk., lekciju izdales materiāli, e-studiju vidē ievietotie materiāli, saites uz interneta resursos pieejamiem materiāliem.
2http://en.wikibooks.org/wiki/Human_Physiology
3http://physiologie.cc/Pruef.htm