Pārlekt uz galveno saturu

Normālā fizioloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.05.2024 08:47:12
Par studiju kursu
Kursa kods:CFUBK_089LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:6.00ECTS:9.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Normālā fizioloģijaMērķauditorija:Zobārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Maija Rumaka
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkatrsu[pnkts]lv, +371 67061550
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas36
Kopā kontaktstundas60
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas36
Kopā kontaktstundas60
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Bioloģija, fizika, ķīmija un cilvēka anatomija.
Mērķis:
Apgūt zināšanas par vesela cilvēka organisma funkcijām un regulācijas mehānismiem, un prasmi pielietot šīs zināšanas medicīnisku problēmu risināšanā, savas specialitātes ietvaros.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Šūnas fizioloģija.Lekcijas1.00auditorija
2Membrānas potenciāli and uzbudinājuma pārvade nervu šķiedrās.Lekcijas1.00auditorija
3Sinaptiskā pārvade.Lekcijas1.00auditorija
4Skeleta muskuļu fizioloģija.Lekcijas2.00auditorija
5Gludā muskulatūra. RefleksiLekcijas1.00auditorija
6Veģetatīvā nervu sistēma.Lekcijas1.00auditorija
7Centrālās nervu sistēmas funkcijas.Lekcijas1.00auditorija
8CNS integratīvās funkcijas.Lekcijas2.00auditorija
9Sensorās sistēmas.Lekcijas2.00auditorija
10Asiņu fizioloģija.Lekcijas1.00auditorija
11Sirds fizioloģija.Lekcijas1.00auditorija
12Asinsrites hidrodinamika. Artērijas un vēnas.Lekcijas1.00auditorija
13Asinsrites fizioloģija.Lekcijas1.00auditorija
14Reģionārā asinsrite. Elpošana.Lekcijas1.00auditorija
15Elpošanas fizioloģija.Lekcijas1.00auditorija
16Hormonālā regulācija.Lekcijas2.00auditorija
17Gremošanas sistēmas fizioloģija.Lekcijas2.00auditorija
18Vielu un enerģijas maiņa. Termoregulācija.Lekcijas1.00auditorija
19Ūdens balanss. Nieru funkcijas.Lekcijas1.00auditorija
20Šūnas fizioloģija.Nodarbības1.00laboratorija
21Uzbudinājuma pārvade nervu šķiedrās un starp šūnām. Signālu apstrāde centrālajā nervu sistēmā.Nodarbības1.00laboratorija
22Skeleta muskulatūra.Nodarbības1.00laboratorija
23Gludie muskuļi. Refleksi. Vienkāršākās motoriskās funkcijas.Nodarbības1.00laboratorija
24Veģetatīvās funkcijas.Nodarbības1.00laboratorija
251. kolokvijs.Nodarbības1.00auditorija
26Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas I. Motoriskās funkcijas.Nodarbības1.00laboratorija
27Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas II.Nodarbības1.00laboratorija
28Sensorās sistēmas I.Nodarbības1.00laboratorija
29Sensorās sistēmas II.Nodarbības1.00laboratorija
30Asiņu fizioloģija.Nodarbības1.00laboratorija
312. kolokvijsNodarbības1.00auditorija
32Sirds muskuļšūnu fizioloģija.Nodarbības1.00laboratorija
33Sirds cikls un sirds darbības regulācija.Nodarbības1.00laboratorija
34Asinsrites hidrodinamika. Artērijas un vēnas.Nodarbības1.00laboratorija
35Mikrocirkulācija. Asinsrites regulācija.Nodarbības1.00laboratorija
36Elpošanas fizioloģija.Nodarbības1.00laboratorija
373. kolokvijs.Nodarbības1.00auditorija
38Hormonālā regulācija I.Nodarbības1.00laboratorija
39Hormonālā regulācija II. Gremošanas fizioloģija I.Nodarbības1.00laboratorija
40Gremošanas fizioloģija II.Nodarbības1.00laboratorija
41Vielu un enerģijas maiņa. Termoregulācija.Nodarbības1.00laboratorija
42Ūdens balanss. Nieru funkcijas.Nodarbības1.00laboratorija
434. kolokvijs.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
• spēt regulāri, patstāvīgi un kritiski apgūt mācību materiālu – atbilstoši mācību plānam un programmai; • kvalitatīvi izpildīt mācību plānā paredzētos uzdevumus un savlaicīgi iesniegt to rezultātus pārbaudei. Par katru praktisko darbu patstāvīgi ir jānoformē protokols, atbilstoši darba uzdevumiem, kas tajā minēti, un jāaugšuplādē e-studijās norādītajā termiņā. Atsevišķiem praktiskajiem darbiem, pēc protokola noformēšanas, tas nav jāaugšupielādē e-studijās, bet patstāvīgais darbs ir – atbildēt uz jautājumiem e-studijās strukturētu uzdevumu formā. Katrs no šiem uzdevumiem tiks vērtēts atbilstoši darba kvalitātei. Ja darbs netiks ieskaitīts, jāizlabo kļūdas un neprecizitātes un darbs jāiesniedz atkārtoti, ievērojot atkārtotas iesniegšanas termiņus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
• studējošo piedalīšanās praktiskajās nodarbībās; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktiskajās nodarbībās; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktisko darbu protokolos; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums kolokvijos (lai kārtotu kolokviju, jābūt ieskaitītiem visiem praktisko darbu protokoliem pirms kārtējā kolokvija) – jābūt sekmīgi nokārtotiem visiem kursā paredzētajiem kolokvijiem; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums eksāmenā. Eksāmena vērtējumu saņem tikai tie studenti, kas sekmīgi nokārtojuši visus kursa kolokvijus. Eksāmena vērtējums – kumulatīvs. Kursa visu kolokviju sekmīgo kārtošanas reižu vidējam procentam tiek pieskaitīts 1% par katra kolokvija sekmīgu nokārtošanu plānā paredzētās kolokvija nodarbības laikā un tas tiek pielīdzināts vērtējumam 10 ballu skalā atbilstoši RSU reglamenta vērtēšanas sistēmai.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīga studiju kursa apguves students spēs: • nosaukt dažādu orgānu un orgānu sistēmu galvenās funkcijas; • izskaidrot dažādu organisma funkciju realizācijas mehānismus; • analizēt cilvēka organismā notiekošo procesu cēloņu un seku savstarpējo saistību; • paskaidrot organismā notiekošos regulatoros mehānismus; • uzskaitīt un definēt dažādu organisma funkciju raksturojošos parametrus; • atšķirt regulatoro mehānismu hierarhijas līmeņus.
Prasmes:Pēc sekmīga studiju kursa apguves students pratīs: • sagatavot izmeklējamo personu, konkrētas izmeklēšanas metodes veikšanai; • izvēlēties atbilstošāko funkcionālās izmeklēšanas metodi konkrētas organisma funkcijas izpētei; • aprēķināt vai atrast svarīgāko organisma funkcijas raksturojošo parametru normas lielumus; • identificēt un izmērīt funkciju pierakstos svarīgākos fizioloģiskos parametrus; • atšķirt korektus mērījumu vai pierakstu rezultātus no iespējamiem artefaktiem; • atpazīt veselam organismam raksturīgus funkcionālo izmeklēšanas metožu rezultātus.
Kompetences:Pēc sekmīga studiju kursa apguves students spēs: • integrēt atsevišķās zināšanas un prasmes vienotā priekšstatā par vesela cilvēka organismu; • izmantot iegūtās zināšanas un prasmes, lai sekmīgāk izprastu un apgūtu specializētos/klīniskos studiju kursus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Costanzo, L. S., 2022. Physiology. 7th ed. Philadelphia, PA: Elsevier. ClinicalKey. Available from: https://www.clinicalkey.com
Papildu literatūra
1Hall, J. E., 2021. Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology. 14th ed. Philadelphia, PA: Elsevier. ClinicalKey. Available from: https://www.clinicalkey.com
2Koeppen, B. M. and Stanton, B. A., 2023. Berne & Levy Physiology. 7th ed. Philadelphia, PA: Elsevier. ClinicalKey. Available from: https://www.clinicalkey.com
3Boron W. F. and Boulpaep E. L. 2016. Medical physiology, 3rd ed. Elsevier Available from: https://www.clinicalkey.com
4Mulroney S.E., Myers A.K. 2025 Netter's Essential Physiology. 3rd ed. Available from: https://www.clinicalkey.com
5Barrett K. E., Barman S. M., et. at. 2019 Ganong's Review of Medical Physiology, 26e McGraw-Hill Education Available from https://accessmedicine-mhmedical-com
Citi informācijas avoti
1Lecture materials, materials in e-studies, links to web resources.
2http://en.wikibooks.org/wiki/Human_Physiology
3http://physiologie.cc/Pruef.htm