.
Zinātnes filozofija, pētniecības principi, metodes, metodoloģija un prakse sociālajās zinātnēs starpnozaru integrācijas perspektīvā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.02.2023 15:40:10
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | DN_198 | LKI līmenis: | 8. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Filozofija; Zinātnes filozofija | Mērķauditorija: | Uzņēmējdarbības vadība; Komunikācijas zinātne; Veselības vadība; Sociālā antropoloģija; Vadībzinātne; Informācijas un komunikācijas zinātne; Tiesību zinātne; Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Gunda Reire | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Doktorantūras nodaļa | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, dnrsu[pnkts]lv, +371 67409120 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Maģistra darba pieredze pētniecībā, aizstāvēts maģistra studiju pētnieciskais darbs. | ||||||||
Mērķis: | Intensīvā veidā iepazīstināt doktorantus ar dažādām zinātnes filozofijas skolām, sociālo zinātņu pētniecības principiem, teorijām un metodēm, ar kuru palīdzību veidot pamatu sava doktora darba izstrādei starpdisciplinārā perspektīvā. Šīs zināšanas ļaus apgūt dažādas pieejas individuālā pētnieciskā procesa virzīšanā un sniegs padziļinātu priekšstatu par tādiem konceptiem kā realitāte, objektivitāte un subjektivitāte, patiesība, vērtības, tādējādi dodot papildus instrumentus doktora darba pētnieciskā ietvara (research design) izstrādē. Kursa mērķis ir stiprināt doktora studiju programmas studentu prasmes lietot dažādu teorētiskos ietvarus un sociālo zinātņu metodes savā zinātniskajā darbā, kā arī attīstīt spējas strādāt starpnozaru griezumā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads mūsdienu zinātnes un sociālo zinātņu pamata jautājumos. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Hipotētiski deduktīvā izskaidrojuma koncepts v. epistemioloģiskais anarhisms. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 0.50 | E-studiju vide | |||||||
3 | Individuālisms un holisms. | Lekcijas | 0.50 | ||||||
Nodarbības | 0.50 | ||||||||
4 | Racionāla rīcība: tās pamatojums un ierobežojumi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
5 | Interpretācija un nozīme v. pozitīvisma pieeja. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
6 | Funkcionālisms un sociālā teorija. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 0.50 | E-studiju vide | |||||||
7 | Pētnieciskais ietvars un pētījumu pamata tipi. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 0.50 | E-studiju vide | |||||||
8 | Zinātnes filozofijas un sociālo zinātņu metodes promocijas darba kontekstā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Studiju procesā studentu pienākums ir iepazīties ar kursa literatūru un spēt par to izteikties sava doktora darba kontekstā semināru laikā. 2. Tematisko bloku ietvaros, studiju kursa laikā veidot izvērtējumu “Kā šis temats atspoguļojas/ir nozīmīgs mana doktora darba kontekstā” (refleksija par kādu savam darbam aktuālu zinātnes jautājumu). 3. Zinātniskā raksta kopsavilkuma projekta izveide par izvēlēto promocijas darba tēmu. 4. Maz pētīto vai nepētīto jautājumu pārskata izveide sava doktora darba temata ietvaros. 5. Twitter ziņas (140 zīmes), kas vislabāk atspoguļo promocijas darba zinātnisko vērtību, izveide. Studējošā ieguldījums studiju procesa pilnveidē ir jēgpilnas atgriezeniskās saites sniegšana par studiju kursu, aizpildot tā novērtēšanas anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva līdzdalība lekcijās un semināros - 20%; zinātniskā raksta kopsavilkuma projekts – 15%; Twitter ziņa – 5%; promocijas darba zinātniskās novitātes pamatojums un “gap analysis” – 20%; kompakts promocijas darba pētnieciskais ietvars (iesniegts, prezentēts un apspriests) – 40%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Doktorants pārzina dažādas zinātnes filozofijas skolas, sociālo zinātņu pētniecības principus, teorijas un metodes, ar kuru palīdzību veidot pamatu sava doktora darba izstrādei starpdisciplinārā perspektīvā. Doktorants korekti piemēro sociālo zinātņu terminoloģiju un apliecina orientēšanos zinātnes nozarē, aprakstot sava darba teoriju un metodoloģiju, pētnieciskos soļus atbilstoši promocijas darba esošajai stadijai. | ||||||||
Prasmes: | Doktorants spēj pielietot dažādas pieejas individuālā pētnieciskā procesa virzīšanā un prot definēt sava promocijas darba teorētisko ietvaru, metodoloģiju, kritiski analizēt zinātnisko literatūru par sava darba promocijas tēmu, uzrāda kompetenci diskutēt, argumentēt un apspriest savu un citu doktorantu izstrādātos pētnieciskos ietvarus, balstoties uz zinātniskās novitātes, promocijas darba aktualitātes, problēmas un mērķa formulējuma, teorētiskās bāzes un metodoloģiskā ietvara kritērijiem. Doktorants spēj lietot dažādu teorētiskos ietvarus un sociālo zinātņu metodes savā zinātniskajā darbā, kā arī ir attīstījis spējas strādāt starpnozaru griezumā | ||||||||
Kompetences: | Doktorants akadēmiski korekti izveido sava promocijas darba pētniecisko ietvaru, to prezentē, piedalās zinātniskās diskusijās, kā arī spēj uzturēt zinātnisku diskusiju starpdisciplinārā perspektīvā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Blaikie, Norman (2007). Approaches to Social Enquiry: Advancing Knowledge. 2nd edition. Polity. | ||||||||
2 | Durkheim, Emile (2014). The Rules of Sociological Method: And Selected Texts on Sociology and its Method. Free Press; Expanded, Updated edition, Chapters 27, 28. | ||||||||
3 | Kuhn, Thomas Samuel (2012). The structure of scientific revolutions. 4th edition. Chicago, London: The University of Chicago Press. | ||||||||
4 | Lakatos, Imre; Feyerabend, Paul (1999). For and Against Method: Including Lakatos's Lectures on Scientific Method and the Lakatos-Feyerabend Correspondence. 1st edition. University of Chicago Press. | ||||||||
5 | Merton, Robert K. (2017) Social Theory and Social Structure. Rawat. | ||||||||
6 | Popper, Karl Raimund (2002). The logic of scientific discovery. New York: Routledge. | ||||||||
7 | Trochim, William M., Donnelly, Kanika Arora (2016). Research methods: the essential knowledge base. 2nd edition. Boston, MA: Cengage Learning | ||||||||
8 | Creswell, John W. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. 3rd edition. Thousand Oaks, Calif.: Sage. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | King, Gary; Keohane, Robert O.; Verba, Sidney (2021). Designing Social Inquiry: Scientific Inference in Qualitative Research. Princeton University Press. | ||||||||
2 | Rosenberg, Alexander (2018). Philosophy of Social Science. 5th edition. Routledge. Chapters 6; 10. | ||||||||
3 | Merton, Robert K. (1942). The Normative Structure of Science. Panarchy | ||||||||
4 | Winch, Peter (2007). The Idea of a Social Science and Its Relation to Philosophy. 1st edition. Routledge | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Kincaid, Harold (2017). The Oxford Handbook of Philosophy of Social Science. Oxford University Press. | ||||||||
2 | Rosenberg, Alex; McIntyre (2020). Philosophy of Social Science. A Contemporary Introduction. Routledge. |