.
Zinātnes angļu valoda veselības aprūpes pētniecībā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.02.2023 15:24:40
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | DN_206 | LKI līmenis: | 8. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Valodniecība | Mērķauditorija: | Farmācija; Psiholoģija; Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Guntars Dreijers | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Doktorantūras nodaļa | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, dnrsu[pnkts]lv, +371 67409120 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 3 | ||||
Nodarbības (skaits) | 13 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 13 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Angļu valodas B2-C1 līmenis (saskaņā ar CEFR [Eiropas vienotā valodas prasmju līmeni]) | ||||||||
Mērķis: | Izprast un padziļināti apgūt veselības aprūpes zinātnes rakstu tekstveidi angļu valodā saistībā ar promocijas darba aktuāliem pētījumiem un problēmjautājumiem, nostiprinot gramatikas zināšanas, palielinot vārdu krājumu, ievērojot atbilstību zinātniskajam stilam angļu valodā un tādējādi palielinot savas iespējas aktīvi iesaistīties ar zinātniskajām publikācijām un rakstiem starptautiskajā zinātnes rakstveida un mutvārdu komunikācijā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Zinātņu raksta makrostruktūra angļu valodā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Veselības aprūpes zinātņu raksta mikrostruktūras elementi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Datu apraksts angļu valodā. Rakstu prezentācija angļu valodā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Teksta funkcijas zinātniskajā rakstā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Veselības aprūpes zinātņu vārdu krājums un terminoloģija angļu valodā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Zinātniskā teksta gramatika. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Zinātniskā teksta organizācija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Zinātniskā teksta stils un rediģēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Raksta un prezentācijas gatavošana eksāmenam angļu valodā (saskaņā ar gala pārbaudījuma aprakstu) un konsultējoties studiju kursa realizācijas laikā ar kursa docētāju. Studējošā ieguldījums studiju procesa pilnveidē ir jēgpilnas atgriezeniskās saites sniegšana par studiju kursu, aizpildot tā novērtēšanas anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Eksāmena rakstiskajā daļā (60%): 1. Pārskata, literatūras saraksta, terminu un to skaidrojumu glosārija, tēžu lingvistiskā (gramatiskā, sintaktiskā, stilistiskā, leksiskā) un tekstveides (formatējuma) kvalitāte atbilstoši zinātnes svešvalodas specifikai, vērtējot 1) gramatiku, 2) formatējumu, 3) leksisko līdzekļu izvēli, 4) tekstveidi, 5) zinātnisko stilu. Eksāmena mutvārdu daļā (40%): 2. Mutvārdu monologa lingvistiskā un tekstveides kvalitāte, vērtējot 1) gramatiku, 2) valodas kvalitāti vizuālajos palīglīdzekļos, 3) izrunu, 4) tekstveidi, 5) mutvārdu zinātnisko stilu, 6) atbildes uz jautājumiem. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Kursa noslēgumā doktoranti zinās tekstveides principus un paņēmienus angļu zinātnes valodā, būtiskākos palīginstrumentus (avotus, resursus) zinātniskā teksta manuskripta sagatavošanai. Doktoranti zinās veselības aprūpes zinātņu rakstu gramatiskās, leksiskās (terminoloģijas) un stilistiskās pazīmes, kā arī prasības atbilstoši publicēšanās vadlīnijām. Doktorants pārzinās zinātnes valodas izteiksmes lingvistisko specifiku (terminoloģiju, speciālā lietojuma leksiku, gramatiku, tekstveidi, izrunu) un zinās, kādus valodas līdzekļus lietot, lai veidotu adekvātu starptautiskajai zinātnes komunikācijai atbilstošu veselības aprūpes rakstveida un mutvārdu tekstu svešvalodā. | ||||||||
Prasmes: | Doktoranti spēs uzrakstīt zinātniska raksta manuskripta pirmvariantu, atbilstoši zinātniskā žanra un tā sadaļu īpatnībām. Doktoranti pratīs izvēlēties atbilstošus leksikogramtiskos līdzekļus, atbilstoši veselības aprūpes zinātņu raksta tekstveidei angļu valodā. Doktoranti spēs komentēt, pamatot angļu valodā zinātniskā manuskripta un citu zinātnisko žanru (piemēram, stenda referāta) tekstu struktūru, organizāciju, kā arī spēs salīdzināt dažādu veselības aprūpes zinātņu tekstu saturiskās, informatīvās, stilistiskās un leksikogramatiskās īpatnības. Doktoranti spēs patstāvīgi gūt secinājumus par teksta kvalitātes jautājumiem no reprezentabliem veselības aprūpes zinātņu tekstu piemēriem un pratīs sniegt konstruktīvu atgriezenisko saiti diskusijās par teksta kvalitātes pilnveidi, izmantojot atbilstošu terminoloģiju, lai sasaistītu pētījuma ieceri un tās lingvistisko realizāciju zinātnisko rakstu praksē. Doktorants spēj uzrakstīt gramatiski pareizu un zinātnes stilam atbilstošu tekstu svešvalodā, kā arī prot uzlabot rakstiskā teksta kvalitāti, izmantojot analogos un digitālos valodas resursus. Doktorants spēj lietot zinātnes nozarē aktuālus terminus, prot tos skaidrot svešvalodā, kā arī spēj pamatot savas pētnieciskās tēmas izvēli, raksturot tās saturu, pētījuma gaitu, hipotēzi, mērķi, uzdevumus, galvenos secinājumus svešvalodā. Doktorants atbilstoši pētījuma pragmatiskajam mērķim un informatīvā zinātnes teksta žanram prot veidot loģisku rakstveida tekstu. Doktorants spēj mutvārdos izklāstīt mērķauditorijai savu zinātnes nozares pētījumu, izmantojot zinātnes svešvalodai atbilstošus lingvistiskos un tekstveides līdzekļus. Doktorants prot strukturēt mutvārdu runu svešvalodā atbilstoši zinātnes komunikācijas principiem, lai varētu aktīvi iesaistīties starptautiskajā pētniecībā gan rakstiski, gan mutvārdos, ievērojot zinātnisko un lingvistisko kultūru, kā arī akadēmisko ētiku. | ||||||||
Kompetences: | Doktoranti pilnveidos zinātnisko rakstu plānošanas prasmes un zināšanas. Doktoranti ievēros zinātnisko rakstu noformējuma un apstrādes precizitāti, kā arī patstāvīgi un atbildīgi attīstīs analītiskās un kritiskā diskursa iemaņas veselības aprūpes zinātņu manuskripta sagatavošanas nolūkiem. Apgūstot zinātnisko rakstu specifiku, doktoranti nostiprinās arī pašiniciatīvu rakstīšanas procesā un lingvistiski izsvērtu lēmumu pieņemšanu, kas virzīta uz rezultātu, proti, kvalitatīva zinātniskā manuskripta un mutvārdu prezentācijas sagatavošanu angļu valodā. Doktorants izvērtē zinātniskās svešvalodas lingvistisko līdzekļu klāstu un kritiski atlasa gramatiskos, fonētiskos, satura un tekstveides līdzekļus rakstveida un mutvārdu tekstam, tādējādi pastāvīgi paaugstinot savu lingvistisko kompetenci starptautiskās zinātnes komunikācijas nolūkam. Doktorants integrē lingvistiskās prasmes un zināšanas profesionālajā zinātniskajā darbībā, risinot nozarē un pētniecības karjerā nozīmīgus uzdevumus (piemēram, starptautisku publikāciju sagatavošanu, uzstāšanos starptautiskās konferencēs, dalību zinātniskajos semināros un lekcijās), kuriem nepieciešama augsta līmeņa lingvistiskā kompetence globālajā zinātnes komunikācijā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Buckingham, Thomas (2017) Effective Medical Writing: An Academic Writing Guide. 1st ed. Cambridge International Association. | ||||||||
2 | Caplan, A. Nigel (2019) Grammar Choices for Graduate and Professional Writers. 2nd ed. University of Michigan Press ELT. | ||||||||
3 | Carter, Matt (2020) Designing Science Presentations. A Visual Guide to Figures, Papers, Slides, Posters and More. 2nd ed. Academic Press. | ||||||||
4 | Glasman-Deal, Hilary (2020) Science Research Writing for Native and Non-Native Speakers of English. 2nd ed. World Scientific. | ||||||||
5 | Moore, Julie (2021) Oxford Academic Vocabulary Practice. Upper-Intermediate B2-C1. Oxford University Press. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Beins, M. Agatha; Beins, C. Bernard (2021) Effective Writing in Psychology. Papers, Posters and Presentations. 3rd ed. Wiley-Blackwell. | ||||||||
2 | Greene, E. Anne (2013) Writing Science in Plain English. The University of Chicago Press. | ||||||||
3 | Schimel, Joshua (2011) Writing Science. How to Write Papers That Get Cited and Proposals That Get Funded. Oxford University Press. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Classifying and Listing. The University of Manchester. | ||||||||
2 | Designing Posters | ||||||||
3 | MICUSP Simple Beta | ||||||||
4 | Posters for Medical Students | ||||||||
5 | Research Poster | ||||||||
6 | Scientific Posters | ||||||||
7 | Signalling Transition. The University of Manchester. | ||||||||
8 | Swan, Michael (2020) Practical English Usage. | ||||||||
9 | Tips for Research Posters | ||||||||
10 | Docētāja moodle sagatavotie prezentācijas materiāli sadaļā Angļu valoda zinātnē (2021) /Presentation materials prepared by the lecturer in the section English in science (2021) |