.
Integrētā farmācija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:12.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 13:17:09
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | FKK_029 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācija; Farmācija | Mērķauditorija: | Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inga Urtāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Farmācijas ķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, A-korp. 5.st. 502.kab., farmkkrsu[pnkts]lv, +371 67061544 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 30 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Farmācijas ķīmija, kvalitatīvā un kvantitatīvā analīze, organiskā un neorganiskā ķīmija, farmakoloģija, fizika, matemātika. | ||||||||
Mērķis: | • Veicināt zināšanu apguvi par galvenajām zāļu grupām, to ķīmisko uzbūvi un īpašībām, ar to saistīto efekta un blakusparādību profilu. • Veicināt zāļu vielu terapeitiskās darbības mērķa analīzes un interpretācijas prasmes. • Veicināt izpratni par ķīmiskās struktūras ietekmi uz zāļu vielu mijiedarbības mehānismu, pareizas lietošanas nozīmi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Integrētā farmācija, tās saistība ar ķīmiju, loma veselības aprūpes sistēmas modelī. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Terapeitisko datu prezentēšana atkarībā no mērķauditorijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pilotpētījumu fenotipisko, farmakokinētisko, laboratorisko datu interpretācija un analīze. Pētījumu protokolu veidošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Pacientu informētās piekrišanas. Pētījumu protokolu veidošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Nepareizas medikamentu lietošanas sekas (piem., kandidoze) un risinājumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Laboratorisko datu interpretācija un analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Terapeitiskais zāļu monitorings ieguvumi un pareizas veikšanas priekšnosacījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Neracionāla zāļu lietošana atkarībā no zāļu formas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Antikoagulanti un antiagreganti – faktori, kas ietekmē terapeitisko zāļu monitoringu, devas, lietošanas biežumu. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Konsultācijas elementi par pareizu zāļu lietošanu. Zāļu iznīcināšana pēc derīguma termiņa beigām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Aktīvās vielas un palīgvielas – ietekmes zonas ražošanas procesā, medikamentu darbībā | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Zāļu mijiedarbības kopaina – ieguvumi un riski. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Pilotprojektu prezentācijas par individuāli izvēlētām tēmām | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Integrētā farmācija, tās saistība ar ķīmiju, loma veselības aprūpes sistēmas modelī. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Terapeitisko datu prezentēšana atkarībā no mērķauditorijas. | Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||
3 | Pilotpētījumu fenotipisko, farmakokinētisko, laboratorisko datu interpretācija un analīze. Pētījumu protokolu veidošana. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Pacientu informētās piekrišanas. Pētījumu protokolu veidošana. | Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||
5 | Nepareizas medikamentu lietošanas sekas (piem., kandidoze) un risinājumi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Laboratorisko datu interpretācija un analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Terapeitiskais zāļu monitorings ieguvumi un pareizas veikšanas priekšnosacījumi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Neracionāla zāļu lietošana atkarībā no zāļu formas. | Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||
9 | Antikoagulanti un antiagreganti – faktori, kas ietekmē terapeitisko zāļu monitoringu, devas, lietošanas biežumu. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Konsultācijas elementi par pareizu zāļu lietošanu. Zāļu iznīcināšana pēc derīguma termiņa beigām. | Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||
11 | Aktīvās vielas un palīgvielas – ietekmes zonas ražošanas procesā, medikamentu darbībā | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Zāļu mijiedarbības kopaina – ieguvumi un riski. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
13 | Pilotprojektu prezentācijas par individuāli izvēlētām tēmām | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais un pāru darbs referātu, prezentāciju un zinātniskā projekta izstrādē atbilstoši kursa tēmai, izmantojot literatūras datus. Rekomendēts aizpildīt studiju kursa aptauju, izvērtējot esošo kursa saturu un veidojot priekšlikumus kursa aktualizēšanai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Prezentācija atbilstoši kursa tēmai (50%). Noslēgumā rakstisks eksāmens (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studējošie: • spēs novērtēt zāļu vielu darbības terapeitisko aktivitāti atkarībā no ķīmiskās struktūras, vielas fizikāli - ķīmiskām īpašībām; • spēs salīdzināt zāļu vielas vienas terapeitiskās grupas ietvaros; • spēs demonstrēt zināšanas par zāļu vielu blakusparādību prognozējamo izcelsmes mehānismu un incidenci; • spēs novērtēt ar zāļu vielu nesaistītu faktoru ietekmi uz terapeitisko efektu. | ||||||||
Prasmes: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: • apkopot un sistematizēt aktuālo informāciju par studiju kursā apskatītiem zāļu līdzekļiem, to raksturojumu, īpašībām, izmantošanu medicīnā; • veidot prezentācijas un pētniecības projektus par zāļu vielām, apkopojot aktuālāko informāciju no zāļu aprakstiem un pēdējo gadu laikā publicētajiem klīniskiem pētījumiem. | ||||||||
Kompetences: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs vērtēt zāļu vielas vienas terapeitiskās zāļu grupas ietvaros atkarībā no blakusparādību iespējamības un farmakoloģiskā efekta; spēs izstrādāt teorētiskos un praktiskos analīzes projektus, interpretēt iegūtos datus atbilstoši pētāmās tēmas specifikai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Clinical Pharmacy and Therapeutics. / edited by Cate Whittlesea and Karen Hodson. 6th edition. Oxford: Elsevier, 2019. xiv, 1094 lpp. | ||||||||
2 | Maisto, Stephen A. Drug use and abuse / Stephen A. Maisto, Gerard J. Connors. 8th edition. Boston, MA : Cengage, 2019, xiv, 514 lpp. (brošēts). | ||||||||
3 | Oxford handbook of clinical pharmacy. / edited by Philip Wiffen, Marc Mitchell, Melanie Snelling, Nicola Stoner. 3rd edition. New York: Oxford University Press, 2017. xvi, 728 lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Drug Delivery Systems / edited by Rakesh K. Tekade. London : Academic Press an imprint of Elsevier, [2019], 2020. xiii, 777 lpp. Advances in pharmaceutical product development and research. (iesiets). | ||||||||
2 | Integrated pharmacy case studies. / edited by Sally-Anne Francis, Felicity Smith, et.al. London: Pharmaceutical Press, 2015. xx, 432 lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Drugs | ||||||||
2 | Uptodate |