Pārlekt uz galveno saturu

Klīniskā farmācija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 13:18:14
Par studiju kursu
Kursa kods:FKK_030LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācija; Klīniskā farmācijaMērķauditorija:Klīniskā farmācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Inga Urtāne
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Farmācijas ķīmijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema 16, zftkatrsu[pnkts]lv, +371 67061547
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Farmakoloģija, farmakoterapija, praktiskā farmācija un farmaceitiskā likumdošana, sociālā farmācija un farmaceitiskā aprūpe, angļu valoda.
Mērķis:
Veicināt zināšanu apguvi un izpratnes veidošanu par klīnisko farmāciju un klīniskā farmaceita lomu veselības aprūpē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Farmācija un klīniskā farmācija – kopīgais un atšķirīgais.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00laboratorija
2Klīniskā dialoga veidošanas pamatnoteikumi (situāciju analīze).Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00laboratorija
3Klīniskie pētījumi – informācijas iegūšanas, rezultātu apstrādes un pasniegšanas metodes.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50laboratorija
4Pētījuma protokola analīze.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00laboratorija
5Klīniskās farmakokinētikas atšķirības un to ietekmējošie faktori.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50laboratorija
6Zāļu vielu farmakokinētiskā profila analīze (situāciju uzdevumi).Lekcijas0.50auditorija
7Terapeitiskais zāļu monitorings – riski un iespējas.Lekcijas1.00auditorija
8Terapeitiskais zāļu monitorings – riski un iespējas – turpinājums.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00laboratorija
9Zāļu ordinācijas gadījumu analīze.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00laboratorija
10Zāļu blakusreakciju attīstība – iemesli, riski, sekas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
11Klīnisko gadījumu prezentācijas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00laboratorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Prezentāciju sagatavošana, atbilstoši kursa tēmām, darbs ar medicīnas datu bāzēm, uzdevumu rēķināšana, atbilstoši attiecīgo lekciju tēmām. Rekomendēts aizpildīt studiju kursa aptauju, izvērtējot esošo kursa saturu un veidojot priekšlikumus kursa aktualizēšanai.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju kursa gala vērtējumu veido prezentāciju vērtējums (50%) un eksāmena atzīme (50%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus: 1. atpazīt klīniskā farmaceita darbības jomas un uzdevumus; 2. definēt un izklāstīt pierādījumos balstītas zāļu izvēles pamatprincipus; 3. izprast klīniskā farmaceita lomu pacientu drošības veicināšanā; 4. formulēt un aprakstīt slimnīcas farmācijas lomu un uzdevumus veselības aprūpes sistēmā.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: 1. identificēt klīniskā farmaceita darbības jomas; 2. novērtēt un izskaidrot klīniskā farmaceita lomu pacientu drošības (drošas zāļu lietošanas) sistēmas veidošanā; 3. piedalīties zāļu iegādei atvēlēto līdzekļu racionālas izlietošanas plānošanā, organizēšanā un uzraudzībā; 4. piedalīties racionālas zāļu lietošanas informācijas sistēmas izveidē, uzturēšanā, lietošanā; 5. piedalīties medikamentozās terapijas kļūdu atklāšanas, analīzes un novēršanas sistēmas izstrādē, ieviešanā un pilnveidē.
Kompetences:1. Veiksmīga studiju kursa apguves rezultātā studenti būs spējīgi pielietot iegūtās zināšanas klīniskā farmaceita darbā. 2. Sniegt konsultācijas veselības aprūpes speciālistiem, pamatojoties uz vadlīnijām, pieņemtiem standartiem, uz pierādījumiem balstītas medicīnas atziņām. 3. Spēs piedalīties uz racionālu farmakoterapiju vērstas veselības politikas veidošanā, attīstības virzienu un mērķu noteikšanā, atsevišķu tās posmu prognozēšanā un plānošanā. 4. Varēs aizpildīt studiju kursa aptaujas anketu ar priekšlikumiem kursa aktualizēšanai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Clinical Pharmacy and Therapeutics / edited by Cate Whittlesea and Karen Hodson. 6th edition. [Oxford]: Elsevier, 2019. xiv, 1094 lpp.
2Haughey, Sharon. Pharmacy OSCES and competency-based assessments / Queen's University, Belfast, Northern Ireland, UK, Roisin O'Hare, BSc, MSc, DPharm, MPSNI(IP), FFRPS, Lead, 2018.
3Oxford handbook of clinical pharmacy / edited by Philip Wiffen, Marc Mitchell, Melanie Snelling, Nicola Stoner. 3rd edition. Oxford; New York: Oxford University Press, 2017. xvi, 728 lpp. Oxford medical publications. Oxford handbooks. (brošēts).
Papildu literatūra
1Crombie I.K., Davies H.T. What is meta-analysis? Bandolier, 2009 April [online].
2Deeks J.J., Altman D.G. Measuring inconsistency in meta-analyses. BMJ, 2003; 327: 557–560.
3Ebell M., Siwek J., Weiss B.D., et al. Strength of Recommendation Taxonomy (SORT): A Patient-Centered Approach to Grading Evidence in the Medical Literature. Am Fam Physician, 2004; 69:548-556.
4Guyatt G., Cairns J., Churchill D, et al. Evidence-Based Medicine Working Group. Evidence-based medicine. A new approach to teaching the practice of medicine. JAMA, 1992; 268:2420-2425
5Hemingway P. What is a systematic review? Bandolier, 2009 April [online].
6Ioannidis J.P., N.A. Patsopoulos, E.Evangelou. Uncertainty in heterogeneity estimates in meta-analyses. BMJ, 2007; 335: 914–916.
7Pediatric Medication Errors: Using the National Patient Safety Goals to Protect Patients. The Joint Commission Perspectives on Patient Safety, 2008 June;8(6)
8Seven steps to patient safety: A guide for NHS staff. National Patient Safety Agency, 2004.
Citi informācijas avoti
1Cochrane library
2Pubmed
3DynaMed
4ClinicalKey First Consult
5Micromedex