.
Neorganiskā ķīmija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.03.2024 16:38:32
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | FKK_045 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.67 | ECTS: | 7.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Ķīmija; Neorganiskā ķīmija | Mērķauditorija: | Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aiva Gaidule | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Farmācijas ķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, A-korp. 5.st. 502.kab., farmkkrsu[pnkts]lv, +371 67061544 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 13 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 52 | ||||
Kopā kontaktstundas | 76 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 40 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ķīmija, dabas zinības, matemātika (algebra un ģeometrija), bioloģija un fizika vidusskolas programmas apmērā. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt izpratni par neorganisko elementu un savienojumu sastāvu un uzbūvi, to daudzveidību un izmantošanu farmācijā, kā arī par vispārīgās un neorganiskās ķīmijas procesiem un to norises likumsakarībām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vispārīgās ķīmijas jēdzieni un pamatlikumi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Elektrolītu un neelektrolītu šķīdumi, to pamatīpašības. Elektrolītiskā disociācija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Šķīdumu koncentrācija. Ūdens jonizācija, ūdeņraža eksponents. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Sāļu hidrolīze, tās būtība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Oksidēšanās reducēšanās procesi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Atoma uzbūve. Ķīmiskā saite, tās veidi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Kompleksie savienojumi, to uzbūve un stabilitāte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | VII A grupas elementi un to savienojumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | VI A grupas elementi un to savienojumi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Sērs un selēns, to savienojumi un īpašības. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
11 | Slāpeklis, fosfors, arsēns – savienojumi, īpašības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Ogleklis, tā savienojumi ar sēru un slāpekli. Silīcijs. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
13 | Svina savienojumi, toksikoloģiskā nozīme, pielietošana. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
14 | Bora un alumīnija savienojumi ar metāliem, ūdeņradi, skābekli. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | I A, II A grupas elementi, to savienojumi. Ūdens cietums, tā novēršana. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
16 | VI B, VII B, VIII B grupu elementi un to svarīgākie savienojumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Ievadnodarbība. Drošas darba metodes. Seminārs – neorganisko savienojumu pamatklases. | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
18 | Iestāju kolokvijs – oksīdi, skābes, bāzes, sāļi – to iegūšana un īpašības. | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
19 | Seminārs - šķīdumu koncentrāciju izteiksmes veidi, noteiktas koncentrācijas šķīdumu gatavošana. Kontroldarbs – jonu apmaiņas reakcijas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
20 | Laboratorijas darbs – reakcijas elektrolītu šķīdumos. | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
21 | 1. kolokvijs – neorganisko savienojumu pamatklases. Šķīdumi. Vispārējās ķīmijas pamatlikumi. | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
22 | Laboratorijas darbs – sāļu hidrolīze. Kontroldarbs – faktori, kas ietekmē hidrolīzi. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
23 | Laboratorijas darbs – oksidēšanās-reducēšanās reakcijas. Kontroldarbs – oksidēšanās-reducēšanās vienādojumu sastādīšanas metodes. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
24 | Laboratorijas darbs – kompleksie savienojumi. Kontroldarbs – komplekso savienojumu stabilitāte. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
25 | 2. kolokvijs – sāļu hidrolīze, oksidēšanās-reducēšanās reakcijas, kompleksie savienojumi. | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
26 | Seminārs - skābeklis, ūdeņraža peroksīds, halogēni un to savienojumi. | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
27 | Laboratorijas darbs – sēra savienojumi. Kontroldarbs – sēra savienojumi kā oksidētāji un reducētāji. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
28 | Laboratorijas darbs – slāpekļa, fosfora un bismuta savienojumi. Kontroldarbs – slāpekļskābes specifiskās īpašības. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
29 | Laboratorijas darbs – ogleklis, silīcijs, alva, svins. To savienojumi. | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
30 | 3. kolokvijs – Nemetāli un to svarīgākie savienojumi. | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
31 | Laboratorijas darbs – bora, alumīnija, vara un dzīvsudraba savienojumi. Kontroldarbs – cinks, kadmijs, dzīvsudrabs. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
32 | Laboratorijas darbs – hroma, mangāna, dzelzs, kobalta un niķeļa savienojumi. Kontroldarbs – permanganāti kā oksidētāji, metāli – kā reducētāji. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
33 | 4. kolokvijs – metāliskie elementi, to savienojumi, īpašības un izmantošana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vispārīgās ķīmijas jēdzieni un pamatlikumi. | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
2 | Elektrolītu un neelektrolītu šķīdumi, to pamatīpašības. Elektrolītiskā disociācija. | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
3 | Šķīdumu koncentrācija. Ūdens jonizācija, ūdeņraža eksponents. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Sāļu hidrolīze, tās būtība. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Oksidēšanās reducēšanās procesi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Atoma uzbūve. Ķīmiskā saite, tās veidi. | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
7 | Kompleksie savienojumi, to uzbūve un stabilitāte. | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
8 | VII A grupas elementi un to savienojumi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | VI A grupas elementi un to savienojumi. | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
10 | Sērs un selēns, to savienojumi un īpašības. | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
11 | Slāpeklis, fosfors, arsēns – savienojumi, īpašības. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
12 | Ogleklis, tā savienojumi ar sēru un slāpekli. Silīcijs. | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
13 | Svina savienojumi, toksikoloģiskā nozīme, pielietošana. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
14 | Bora un alumīnija savienojumi ar metāliem, ūdeņradi, skābekli. | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
15 | I A, II A grupas elementi, to savienojumi. Ūdens cietums, tā novēršana. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
16 | VI B, VII B, VIII B grupu elementi un to svarīgākie savienojumi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
17 | Ievadnodarbība. Drošas darba metodes. Seminārs – neorganisko savienojumu pamatklases. | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
18 | Iestāju kolokvijs – oksīdi, skābes, bāzes, sāļi – to iegūšana un īpašības. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
19 | Seminārs - šķīdumu koncentrāciju izteiksmes veidi, noteiktas koncentrācijas šķīdumu gatavošana. Kontroldarbs – jonu apmaiņas reakcijas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
20 | Laboratorijas darbs – reakcijas elektrolītu šķīdumos. | Nodarbības | 0.80 | laboratorija | |||||
21 | 1. kolokvijs – neorganisko savienojumu pamatklases. Šķīdumi. Vispārējās ķīmijas pamatlikumi. | Nodarbības | 0.20 | laboratorija | |||||
22 | Laboratorijas darbs – sāļu hidrolīze. Kontroldarbs – faktori, kas ietekmē hidrolīzi. | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
23 | Laboratorijas darbs – oksidēšanās-reducēšanās reakcijas. Kontroldarbs – oksidēšanās-reducēšanās vienādojumu sastādīšanas metodes. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
24 | Laboratorijas darbs – kompleksie savienojumi. Kontroldarbs – komplekso savienojumu stabilitāte. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
25 | 2. kolokvijs – sāļu hidrolīze, oksidēšanās-reducēšanās reakcijas, kompleksie savienojumi. | Nodarbības | 0.20 | laboratorija | |||||
26 | Seminārs - skābeklis, ūdeņraža peroksīds, halogēni un to savienojumi. | Nodarbības | 0.20 | laboratorija | |||||
27 | Laboratorijas darbs – sēra savienojumi. Kontroldarbs – sēra savienojumi kā oksidētāji un reducētāji. | Nodarbības | 0.60 | laboratorija | |||||
28 | Laboratorijas darbs – slāpekļa, fosfora un bismuta savienojumi. Kontroldarbs – slāpekļskābes specifiskās īpašības. | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
29 | Laboratorijas darbs – ogleklis, silīcijs, alva, svins. To savienojumi. | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
30 | 3. kolokvijs – Nemetāli un to svarīgākie savienojumi. | Nodarbības | 0.20 | laboratorija | |||||
31 | Laboratorijas darbs – bora, alumīnija, vara un dzīvsudraba savienojumi. Kontroldarbs – cinks, kadmijs, dzīvsudrabs. | Nodarbības | 0.80 | laboratorija | |||||
32 | Laboratorijas darbs – hroma, mangāna, dzelzs, kobalta un niķeļa savienojumi. Kontroldarbs – permanganāti kā oksidētāji, metāli – kā reducētāji. | Nodarbības | 0.80 | laboratorija | |||||
33 | 4. kolokvijs – metāliskie elementi, to savienojumi, īpašības un izmantošana. | Nodarbības | 0.20 | laboratorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais un studentu darbs pāros – sagatavošanās laboratorijas darbam, atbilstīgi studiju kursa tēmām. Patstāvīga atsevišķu teorētisko kursa tēmu apguve un šo tēmu prezentācija semināru laikā. Patstāvīgs darbs ar piedāvātajām mācību un zinātnisko datu bāzēm sagatavojot nodarbību protokolu teorētisko daļu. Veikt studiju kursa anketēšanu, izstrādājot priekšlikumus kursa aktualizēšanai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kolokviju vidējā atzīme: apgūto teorētisko un praktisko zināšanu un prasmju pārbaude, kurā tiek apliecināta studiju kursa sadaļas izpratne (50%) un eksāmena atzīme (50%). Lūgums sniegt atgriezenisko saiti, aizpildot studiju kursa novērtējumu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Veiksmīga studiju kursa apgūšanas rezultātā students spēs: • formulēt un izskaidrot vispārīgās un neorganiskās ķīmijas jēdzienus; • aprakstīt neorganisko savienojumu kvantitatīvās un kvalitatīvās sakarības; • pamatot un izskaidrot neorganisko elementu grupu un to raksturīgo savienojumu īpašības. | ||||||||
Prasmes: | Veiksmīga studiju kursa apguves rezultātā students spēs analizēt un noteikt iespējamos ķīmisko procesu virzienus. Pratīs sastādīt un atrisināt situāciju uzdevumus un sarežģītus neorganiskās ķīmijas vienādojumus. | ||||||||
Kompetences: | Veiksmīga studiju kursa apguves rezultātā students spēs pielietot iegūtās zināšanas par daudzveidīgajiem vispārīgās un neorganiskās ķīmijas procesiem un ķīmisko reakciju norises mehānismiem un pamatprasmes novērtēt šos procesus un to funkcionalitāti, lai izdarītu integrētu slēdzienu par norises rezultātiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Strohfeldt-Venables, Katja. Essentials of inorganic chemistry: for students of pharmacy, pharmaceutical sciences and medicinal chemistry / School of Pharmacy, University of Reading, UK. Chichester, West Sussex: Wiley, 2015. xiv, 270 lpp. | ||||||||
2 | McMurry, John. Chemistry / 6th ed. Boston [etc.]: Prentice Hall/Pearson, c2012. xx, 954, [94] lpp.(International ed.) | ||||||||
3 | Housecroft, Catherine E. Chemistry: an introduction to organic, inorganic, and physical chemistry / 4th ed. New York: Prentice Hall/Pearson, 2010. xxxii, 1517 lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Rauhvarger, A. General Chemistry for Medical Students. Riga, AML. Part I, II, III, IV. e-education Folder GenCHemRauhvarger93. 1993 | ||||||||
2 | Гаршин, Анатолий Петрович. Общая и неорганическая химия в схемах, рисунках, таблицах, формулах, химических реакциях: [учебное пособие для студентов вузов, обучающихся по направлению "Естественнонаучное образование"] / А. П. Гаршин. Москва; Санкт-Петербурr: Питер, 2011. 284. Учебное пособие | ||||||||
3 | A. Rauhvargers. ”Vispārīgā ķīmija”. Rīga, Zvaigzne. 1996. 353 lpp | ||||||||
4 | N.Gļinka. ”Vispārīgā ķīmija”. Rīga, Zinātne. 1991. 685 lpp. | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
6 | Rauhvarger, A. General Chemistry for Medical Students. Riga, AML. Part I, II, III, IV. e-education Folder GenCHemRauhvarger93. 1993 |