.
Farmaceitiskā farmakoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.03.2024 13:19:54
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | FKK_049 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 7.33 | ECTS: | 11.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācija; Farmakoloģija | Mērķauditorija: | Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inga Urtāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Farmācijas ķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, A-korp. 5.st. 502.kab., farmkkrsu[pnkts]lv, +371 67061544 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 9 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 36 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 42 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 40 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 40 | ||||
Kopā kontaktstundas | 80 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Fizioloģijā, bioķīmijā, anatomijā, mikrobioloģijā, ķīmijā. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par galvenajām zāļu farmakoloģiskajām grupām, to darbības mehānismu un izmantošanu. Veicināt izpratnes veidošanos par zāļu darbību organismā, iedarbību uz receptoriem, farmakokinētiku, farmakodinamiku, mijiedarbībām un blakusparādībām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vispārīgā farmakoloģija. Receptūras pamatprincipi. Ievads farmakokinētikā un farmakodinamikā. Zāļu mijiedarbības un blakusparādības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Uz pierādījumiem balstītas un citas farmakoloģiskās informācijas meklēšanas pamatprincipi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Zāļu polimorfisms. Terapeitiskais zāļu monitorings. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Antibakteriālo līdzekļu rezistence, biosimilāri | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Toksikoloģija. Īpašo pacientu grupu farmakoloģija: grūtnieces, bērni. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Autonomā sistēma: holinoreceptorus ietekmējošās zāles. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
7 | Autonomā sistēma: adrenoreceptorus ietekmējošās zāles. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
8 | Histamīnu receptoru antagonisti. Vietējās anestēzijas līdzekļi. Laboratorijas darbs - anafilaktiskais šoks. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
9 | Kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
10 | Kardiovaskulārās sistēmas zāles: antihipertensīvie līdzekļi. Laboratorijas darbs - hipertoniskā krīze. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
11 | Kardiovaskulārās sistēmas zāles: lipīdus pazeminošie līdzekļi, diurētiķi | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
12 | Kardiovaskulārās sistēmas zāles: asins koagulācijas sistēmu ietekmējošie un antiaritmiskie līdzekļi. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
13 | Kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
14 | Endokrīnās sistēmas farmakoloģija | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
15 | Pretsāpju līdzekļu farmakoloģija (NSPL), glikokortikoīdi | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
16 | Bioloģiskās zāles. Ķīmijterapijā izmantojamo līdzekļu raksturojums. | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
17 | Imūno sistēmu ietekmējošās zāles | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
18 | Kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
19 | CNS ietekmējošie līdzekļi – benzodiazepīni, pretepilepsijas, pretparkinsonisma, miega līdzekļi | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
20 | CNS ietekmējošie līdzekļi – psihotropie, neiroleptiskie līdzekļi | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
21 | CNS ietekmējošie līdzekļi – antidepresanti, miorelaksanti, nootropie līdzekļi | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
22 | Centrālas darbības pretsāpju līdzekļi (narkotiskie, nenarkotiskie), līdzekļi migrēnas terapijai | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
23 | Kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
24 | Elpošanas sistēmas farmakoloģija | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
25 | Gastrointestinālo traktu ietekmējošie līdzekļi | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
26 | Nieru un urīnsistēmas farmakoloģija | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
27 | Kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
28 | Antibiotiskie līdzekļi – beta laktāma antibiotikas (penicilīni, cefalosporīni, karbapenēmi, monobaktāmi), makrolīdi, tetraciklīni, aminoglikozīdi. Antibiotiku lietošanas pamatprincipi. Antiseptiskie un pretmikrobu līdzekļi | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
29 | Antibakteriālie līdzekļi – hinoloni, nitrofurāna atvasinājumi, prettuberkulozes, pretmalārijas līdzekļi, HIV terapija | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
30 | Kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vispārīgā farmakoloģija. Receptūras pamatprincipi. Ievads farmakokinētikā un farmakodinamikā. Zāļu mijiedarbības un blakusparādības. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Uz pierādījumiem balstītas un citas farmakoloģiskās informācijas meklēšanas pamatprincipi | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Zāļu polimorfisms. Terapeitiskais zāļu monitorings. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Antibakteriālo līdzekļu rezistence, biosimilāri | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Toksikoloģija. Īpašo pacientu grupu farmakoloģija: grūtnieces, bērni. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Autonomā sistēma: holinoreceptorus ietekmējošās zāles. | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
7 | Autonomā sistēma: adrenoreceptorus ietekmējošās zāles. | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
8 | Histamīnu receptoru antagonisti. Vietējās anestēzijas līdzekļi. Laboratorijas darbs - anafilaktiskais šoks. | Nodarbības | 0.25 | laboratorija | |||||
9 | Kolokvijs | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
10 | Kardiovaskulārās sistēmas zāles: antihipertensīvie līdzekļi. Laboratorijas darbs - hipertoniskā krīze. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.75 | laboratorija | |||||||
11 | Kardiovaskulārās sistēmas zāles: lipīdus pazeminošie līdzekļi, diurētiķi | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||||
12 | Kardiovaskulārās sistēmas zāles: asins koagulācijas sistēmu ietekmējošie un antiaritmiskie līdzekļi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||||
13 | Kolokvijs | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
14 | Endokrīnās sistēmas farmakoloģija | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||||
15 | Pretsāpju līdzekļu farmakoloģija (NSPL), glikokortikoīdi | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.25 | laboratorija | |||||||
16 | Bioloģiskās zāles. Ķīmijterapijā izmantojamo līdzekļu raksturojums. | Nodarbības | 0.25 | laboratorija | |||||
17 | Imūno sistēmu ietekmējošās zāles | Nodarbības | 0.25 | auditorija | |||||
18 | Kolokvijs | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
19 | CNS ietekmējošie līdzekļi – benzodiazepīni, pretepilepsijas, pretparkinsonisma, miega līdzekļi | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||||
20 | CNS ietekmējošie līdzekļi – psihotropie, neiroleptiskie līdzekļi | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
21 | CNS ietekmējošie līdzekļi – antidepresanti, miorelaksanti, nootropie līdzekļi | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
22 | Centrālas darbības pretsāpju līdzekļi (narkotiskie, nenarkotiskie), līdzekļi migrēnas terapijai | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
23 | Kolokvijs | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
24 | Elpošanas sistēmas farmakoloģija | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.25 | laboratorija | |||||||
25 | Gastrointestinālo traktu ietekmējošie līdzekļi | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.25 | laboratorija | |||||||
26 | Nieru un urīnsistēmas farmakoloģija | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
27 | Kolokvijs | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
28 | Antibiotiskie līdzekļi – beta laktāma antibiotikas (penicilīni, cefalosporīni, karbapenēmi, monobaktāmi), makrolīdi, tetraciklīni, aminoglikozīdi. Antibiotiku lietošanas pamatprincipi. Antiseptiskie un pretmikrobu līdzekļi | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.25 | ||||||||
29 | Antibakteriālie līdzekļi – hinoloni, nitrofurāna atvasinājumi, prettuberkulozes, pretmalārijas līdzekļi, HIV terapija | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||||
30 | Kolokvijs | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais un grupu darbs, analizējot zāļu darbības mehānismu un klīniskos gadījumus. Rekomendēts aizpildīt studiju kursa aptauju, izvērtējot esošo kursa saturu un veidojot priekšlikumus kursa aktualizēšanai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa gala vērtējumu veido kolokviju vidējā atzīme (50%) un eksāmena atzīme (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti: 1. Atpazīs un mācēs identificēt zāles pēc to farmakoloģiskās grupas. 2. Spēs novērtēt recepšu izrakstīšanas pamatprincipus. 3. Spēs identificēt zāļu farmakokinētiskās un farmakodinamiskās atšķirības. 4. Spēs identificēt zāļu svarīgākās indikācijas, kontrindikācijas, blakusparādības un riskus, mijiedarbības. | ||||||||
Prasmes: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: 1. Noformēt recepti atbilstoši MK noteikumu prasībām. 2. Apkopot un sistematizēt zāļu vielas, balstoties uz farmakoloģiskām grupām. 3. Izvēlēties un pielietot atbilstošākās zāles konkrētās klīniskās situācijās. 4. Spēs novērtēt zāļu iespējamās blakusparādības, mijiedarbības, riskus atbilstošās klīniskās situācijās. | ||||||||
Kompetences: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: 1. Izmantot iegūtās zināšanas, nodrošinot farmaceitisko aprūpi dažādās pacientu un slimību grupās. 2. Analizēt un izvērtēt zāļu ietekmi uz cilvēka organismu. 3. Atlasīt un analizēt informāciju par zālēm, to izmantošanu ārstniecības procesa laikā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Stringer J.L. (Ed.). (2022). Basic Concepts in Pharmacology: What You Need to Know for Each Drug Class, 6th ed. McGraw Hill. | ||||||||
2 | Preface. Katzung B.G., & Kruidering-Hall M, et.al. (Eds.), (2021). Katzung & Trevor's Pharmacology: Examination & Board Review, 13th ed. McGraw Hill. | ||||||||
3 | Curry, Stephen H. Introduction to drug disposition and pharmacokinetics / Stephen H. Curry, Robin Whelpton. Chichester, West Sussex: Wiley, 2017. xi, 323 lpp. (brošēts). | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Lilley, Linda Lane. Pharmacology and the Nursing Process / Linda Lane Lilley, RN, PhD, Shelly Rainforth Collins, et.al. 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier, 2020 xviii, 932, [2] lpp. | ||||||||
2 | Ciccone, Charles D. Pharmacology in rehabilitation. Philadelphia: F.A. Davis, 2022. xxvii, 706 lpp. Contemporary perspectives in rehabilitation | ||||||||
3 | Brunton, L. L., Chabner, B. A., Knollmann, B. C. Goodman & Gilman's The Pharmacological Basis of Therapeutics. 12th ed. McGraw-Hill Companies, 2018 | ||||||||
4 | Ritter, J. M., Lewis, L. D., Mant, T. G., Ferro, A. A. Textbook of Clincal Pharmacology and Therapeutics. 5th ed. Hodden Education. 2008, p.465 | ||||||||
5 | Raffa, R. B., Rawls, S. M., Beyzarov, E. P. Netter's Illustrated Pharmacology. Icon Learning systems. 2013, p.411 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | DynaMed Plus | ||||||||
2 | RSU abonētās zinātniskās datubāzes |