.
Farmakoterapija farmaceita praksē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.03.2024 13:23:25
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | FKK_050 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 5.33 | ECTS: | 8.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācija; Farmaceitiskā farmakoloģija | Mērķauditorija: | Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inga Urtāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Farmācijas ķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, A-korp. 5.st. 502.kab., farmkkrsu[pnkts]lv, +371 67061544 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 46 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 45 | ||||
Kopā kontaktstundas | 45 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 48 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 48 | ||||
Kopā kontaktstundas | 96 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Farmakoloģija, fizioloģija, farmakognozija, farmācijas ķīmija, medicīnas ķīmija. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par zāļu farmakoloģisko grupu darbības mehānismiem un to izmantošanas iespējām slimību gadījumā. Veicināt izpratnes veidošanos par racionālu farmakoterapiju profilaktisko un ārstniecisko mērķu sasniegšanai. Veicināt zināšanu apguvi par zāļu mijiedarbībām, blakusparādībām un būtiskajām kontrindikācijām polifarmācijas apstākļos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Antipsihotisko līdzekļu, trankvilizatoru farmakoterapija | Lekcijas | 0.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
2 | Antidepresantu, stimulatoru, garastāvokļa stabilizatoru farmakoterapijas pamatprincipi | Lekcijas | 0.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
3 | Neiroloģisko slimību farmakoterapijas pamatprincipi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
4 | Racionāla farmakoterapija sāpju gadījumā farmaceita skatījumā – bezrecepšu zāļu izvēles pamatprincipi, piesardzība | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
5 | Kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
6 | Antitrombotiskās farmakoterapijas pamatprincipi, monitoringa iespējas lietošanas laikā | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
7 | Antianginālās un kardiotoniskās terapijas drošība un lietošanas pamatprincipi. Diurētisko un antiaritmisko līdzekļu drošas lietošanas priekšnoteikumi | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
8 | Antihipertensīvā un hipolipidēmiskā farmakoterapija, blakusparādību biežums un korekcija | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
9 | Farmaceitiskās konsultācijas saturs kardiovaskulāro zāļu lietotājiem.Asinsspiediena paškontroles pamatprincipi – ierīces un darbs ar tām. Bezrecepšu zāļu un uztura bagātinātāju lietošanas pamatotība kardiovaskulāro slimību profilakses nolūkā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||||
10 | Kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
11 | Zāļu lietošanas drošums krūts barošanas laikā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
12 | Terapeitiskās diētas un papildus medicīniskais uzturs | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Traumatisku brūču aprūpes pamatprincipi | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
14 | Stomas aprūpes pamatprincipi, uztura ieteikumi. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
15 | Kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
16 | Elpošanas sistēmas slimību farmakoterapija. Farmakoterapeitiskās atšķirības astmas un HOPS gadījumā. Alerģiskā komponenta klātbūtne elpceļu veselībā. Augšējo elpceļu slimību farmakoterapija. Alerģiskais rinīts. Inhalatoru darbības pamatprincipi, pareizas lietošanas priekšnoteikumi, biežākās kļūdas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||||
17 | Kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
18 | Cukura diabēta slimību farmakoterapijas raksturojums. Būtiskākie pamatprincipi sekmīgai terapijas uzraudzībai. Vairogdziedzera funkciju traucējumi. Citi endokrinoloģiska rakstura traucējumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||||
19 | Cukura diabēta paškontroles pamatprincipi. Glikozes līmeņa svārstības, to pazīmes, farmaceita rekomendācijas CD terapijas laikā – iespējamās blakusparādības, zāļu mijiedarbība | Lekcijas | 0.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||||
20 | Acu veselības pasliktināšanās, iespējamie cēloņi, tajā skaitā blakusslimības – situāciju analīze farmaceitiskajā praksē | Nodarbības | 0.50 | ||||||
21 | Kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
22 | Kuņģa – zarnu trakta darbības traucējumi, farmakoterapeitiskās iespējas to novēršanai. Anēmijas. Situācijas par kuņģa-zarnu trakta darbības traucējumiem (caureja, aizcietējumi, vemšana, aknu darbības traucējumi), to iespējamie cēloņi un risinājumi. | Lekcijas | 0.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||||
23 | Vakcinācija farmaceita praksē. Rīcība anafilaktiskā šoka gadījumā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
24 | Rekomendācijas brūču aprūpē – izmantojamie līdzekļi, to priekšrocības un trūkumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
25 | Antibiotiku lietošanas sekas, būtiskākie pamatprincipi drošas terapijas nodrošināšanai. Farmakoterapeitiskie pamatprincipi infektoloģijā. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
26 | Medikamentu mijiedarbība, pierašana, atbildes reakcijas uz zāļu lietošanu. Nieru funkcionālā stāvokļa ietekme uz zāļu dozēšanas stratēģiju. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
27 | Kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Antipsihotisko līdzekļu, trankvilizatoru farmakoterapija | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.25 | laboratorija | |||||||
2 | Antidepresantu, stimulatoru, garastāvokļa stabilizatoru farmakoterapijas pamatprincipi | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.25 | laboratorija | |||||||
3 | Neiroloģisko slimību farmakoterapijas pamatprincipi | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.25 | laboratorija | |||||||
4 | Racionāla farmakoterapija sāpju gadījumā farmaceita skatījumā – bezrecepšu zāļu izvēles pamatprincipi, piesardzība | Nodarbības | 0.25 | laboratorija | |||||
5 | Kolokvijs | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
6 | Antitrombotiskās farmakoterapijas pamatprincipi, monitoringa iespējas lietošanas laikā | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.25 | laboratorija | |||||||
7 | Antianginālās un kardiotoniskās terapijas drošība un lietošanas pamatprincipi. Diurētisko un antiaritmisko līdzekļu drošas lietošanas priekšnoteikumi | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.25 | laboratorija | |||||||
8 | Antihipertensīvā un hipolipidēmiskā farmakoterapija, blakusparādību biežums un korekcija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.25 | laboratorija | |||||||
9 | Farmaceitiskās konsultācijas saturs kardiovaskulāro zāļu lietotājiem.Asinsspiediena paškontroles pamatprincipi – ierīces un darbs ar tām. Bezrecepšu zāļu un uztura bagātinātāju lietošanas pamatotība kardiovaskulāro slimību profilakses nolūkā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.25 | laboratorija | |||||||
10 | Kolokvijs | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
11 | Zāļu lietošanas drošums krūts barošanas laikā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
12 | Terapeitiskās diētas un papildus medicīniskais uzturs | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Traumatisku brūču aprūpes pamatprincipi | Nodarbības | 0.25 | MITC | |||||
14 | Stomas aprūpes pamatprincipi, uztura ieteikumi. | Nodarbības | 0.25 | laboratorija | |||||
15 | Kolokvijs | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
16 | Elpošanas sistēmas slimību farmakoterapija. Farmakoterapeitiskās atšķirības astmas un HOPS gadījumā. Alerģiskā komponenta klātbūtne elpceļu veselībā. Augšējo elpceļu slimību farmakoterapija. Alerģiskais rinīts. Inhalatoru darbības pamatprincipi, pareizas lietošanas priekšnoteikumi, biežākās kļūdas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
17 | Kolokvijs | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
18 | Cukura diabēta slimību farmakoterapijas raksturojums. Būtiskākie pamatprincipi sekmīgai terapijas uzraudzībai. Vairogdziedzera funkciju traucējumi. Citi endokrinoloģiska rakstura traucējumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||||
19 | Cukura diabēta paškontroles pamatprincipi. Glikozes līmeņa svārstības, to pazīmes, farmaceita rekomendācijas CD terapijas laikā – iespējamās blakusparādības, zāļu mijiedarbība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.25 | laboratorija | |||||||
20 | Acu veselības pasliktināšanās, iespējamie cēloņi, tajā skaitā blakusslimības – situāciju analīze farmaceitiskajā praksē | Nodarbības | 0.25 | ||||||
21 | Kolokvijs | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
22 | Kuņģa – zarnu trakta darbības traucējumi, farmakoterapeitiskās iespējas to novēršanai. Anēmijas. Situācijas par kuņģa-zarnu trakta darbības traucējumiem (caureja, aizcietējumi, vemšana, aknu darbības traucējumi), to iespējamie cēloņi un risinājumi. | Lekcijas | 0.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||||
23 | Vakcinācija farmaceita praksē. Rīcība anafilaktiskā šoka gadījumā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
24 | Rekomendācijas brūču aprūpē – izmantojamie līdzekļi, to priekšrocības un trūkumi | Lekcijas | 1.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||||
25 | Antibiotiku lietošanas sekas, būtiskākie pamatprincipi drošas terapijas nodrošināšanai. Farmakoterapeitiskie pamatprincipi infektoloģijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||||
26 | Medikamentu mijiedarbība, pierašana, atbildes reakcijas uz zāļu lietošanu. Nieru funkcionālā stāvokļa ietekme uz zāļu dozēšanas stratēģiju. | Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||
27 | Kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuāls un grupu darbs, analizējot zāļu darbības mehānismu un klīniskos gadījumus. Lūgums aizpildīt studiju kursa aptauju, izvērtējot esošo kursa saturu un veidojot priekšlikumus kursa aktualizēšanai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa gala vērtējumu veido kolokviju vidējā atzīme (50%) un eksāmena atzīme (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Veiksmīga studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs: 1. Identificēt zāļu indikācijas, kontrindikācijas atkarībā no simptomu un slimību klātbūtnes. 2. Izvērtēt biežāk sastopamās blakusparādības un iespējamās mijiedarbības atkarībā no vienlaicīgi saņemtās terapijas. 3. Konsultēt par drošu un pareizu zāļu lietošanu. 4. Iegūt zināšanas par pareizu un drošu vakcinācijas procesa nodrošināšanu. | ||||||||
Prasmes: | Veiksmīga studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: 1. Izvēlēties un pielietot atbilstošākās zāles konkrētajās klīniskajās situācijās. 2. Raksturot zāļu darbības mehānismu, indikācijas, kontrindikācijas, biežāk sastopamās blakusparādības. 3. Izvērtēt mijiedarbības draudus gan no citu vienlaicīgi lietoto zāļu puses, gan no uzņemtā uztura raciona. 4. Veikt vakcinācijas procesu. | ||||||||
Kompetences: | Veiksmīga studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: 1. Analizēt pieejamo informāciju par zālēm, to drošu izmantošanu konkrētās slimības gadījumā. 2. Rekomendēt optimālāko zāļu lietošanas režīmu farmaceitiskās aprūpes laikā, ievērojot devu, mijiedarbību un interindividuālās variabilitātes ietekmi. 3. Pielietot zināšanas par zālēm hronisko slimību terapeitiskā monitoringa ietvaros. 4. Paskaidrot pacientam saprotamā valodā zāļu lietošanas mērķi, sagaidāmo ieguvumu. 5. Informēt par vakcinācijas lomu sabiedrības veselības veicināšanā. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Kļūdu identificēšana inhalatoru lietošanas laikā pulmonoloģiskie pacientiem | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
2 | Kļūdu identificēšana kompresijas inhalatora lietošanas laikā | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
3 | Kļūdu identificēšana nepārtrauktas darbības glikozes līmeņa monitorēšanas ierīču lietošanas laikā | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Schwinghammer T.L., & Koehler J.M., et.al. (Eds.). Pharmacotherapy Casebook: A Patient-Focused Approach, 11th ed. McGraw Hill, 2020. | ||||||||
2 | Pharmacotherapy Principles and Practice. 5th ed. M. A. Chisholm-Burns, T. L. Schwinghammer, P. M. Malone, et al. McGraw-Hill Education, 2019, p.1467 | ||||||||
3 | Pharmacotherapy : a pathophysiologic approach / editors, Joseph T. DiPiro, Robert L. Talbert, Gary C. Yee, et.al.; associate editors, Vicki Ellingrod, Stuart Haines, Thomas Nolin. 11th ed. New York : McGraw-Hill Education, 2020, xxxiii, 2474 lpp. (iesiets). | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Guideline for the Prevention, Detection, Evaluation, and Management of High Blood Pressure in Adults: A Report of the American College of Cardiology. /American Heart Association Task Force on Clinic, 2017 | ||||||||
2 | "New 2017 GOLD Guidelines for COPD Released". PulmCCM | ||||||||
3 | Pharmacy Pharmacotherapy: Rapid Board and Certification Review. MedicalPearls Publishing, LLC, 2017 | ||||||||
4 | Lab Values: Everything You Need to Know about Laboratory Medicine and its Importance in the Diagnosis of Diseases. D. Andersson, Medical Creations, 2018, p.189 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | RSU abonētās zinātniskās datubāzes. |