.
Fizika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:30.09.2022 10:42:23
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | FK_055 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Fizika; Cietvielu fizika | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Andris Mikulis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Fizikas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, 1. stāvs, 147.a un b kabinets, fizikarsu[pnkts]lv, +371 67061539 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas matemātikā un fizikā. Valsts valodas zināšanas. | ||||||||
Mērķis: | 1. Veicināt zināšanu apguvi par galvenajiem vispārīgās medicīniskās fizikas jautājumiem. 2. Veicināt izpratnes veidošanu par fizikas likumu nozīmi medicīnas diagnostikas aparatūras principos un slimību diagnostikā. 3. Apgūt kursā ietverto medicīniskās fizikas jautājumu (biomehānikas, asinsrites, acs optiskās sistēmas, dzirdes) uzdevumu tipus un to risināšanas metodiku. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Darba drošība fizikas laboratorijās. Matemātikas piemēri un pielietojums medicīniskajā fizikā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mehāniskie viļņi. Skaņa un tās fizikālie raksturlielumi. Logaritmiskās skalas. Klīnisko akustisko izmeklēšanas metožu fizikālie pamati. Akustiskie mērījumi un to pielietojums medicīnā. Akustikas metodes medicīniskajā diagnostikā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Staru (ģeometriskā) optika. Gaismas izplatīšanās likumi. Optiskās sistēmas. Cilvēka acs. Optiskās mikroskopijas pamatprincipi. Optiskās šķiedras un to izmantošana medicīnā. Endoskopija. Gaismas polarizācija. Polarizētas gaismas iegūšanas metodes. Vielu optiskā aktivitāte. Bioloģisko audu izpēte polarizētā gaismā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Elektriskā strāva. Elektrolītu elektrovadītspēja. Jonu raksturlielumi. Bioloģisko audu un šķidrumu elektrovadītspēja līdzstrāvas gadījumā, līdzstrāvas iedarbība uz cilvēka organisma audiem. Līdzstrāvas izmantošana medicīnā. Galvanizācija. Medikamentu elektroforēze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Magnētiskais lauks, tā raksturlielumi. Zemes magnētiskais lauks, tā nozīme. Vielu magnētiskās īpašības. Cilvēka organisma audu magnētiskās īpašības. Elektromagnētiskais lauks un tā ietekme uz cilvēka organismu. Magnētiskā lauka izmantošana medicīnā. Kodolmagnētiskā rezonanse. Magnētiskās rezonanses tomogrāfija. Praktiskais darbs: Zemes magnētiskā lauka izpēte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Jonizējošā starojuma veidi. Rentgenstarojums, tā rašanās. Bremzējošais un raksturīgais rentgenstarojums, to spektri. Rentgenstarojuma mijiedarbība ar vielu. Rentgenstaru izmantošana medicīnā. Datortomogrāfija. Radioaktivitāte. Radioaktīvās sabrukšanas likums. Jonizējošā starojuma iedarbība uz cilvēka organismu. Dozimetrijas ierīces. Radioaktīvo izotopu un neitronu izmantošana medicīnā. Daļiņu paātrinātāji un to izmantošana medicīnā. Praktiskais darbs: Elementārdaļiņu skaitītājs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Bioloģisku objektu audu un orgānu elektriskās aktivitātes izmantošana diagnostikā. Neelektrisku fizikālu lielumu mērīšanas metodes. Signālpārveidotāji. Praktiskais darbs: Termoelektriskie signālpārveidotāji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Praktiskais darbs: Audiometrija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Praktiskais darbs: Gaismas refraktometrija / polarimetrija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Praktiskais darbs: Elektroforēze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Praktiskais darbs: Termoelektriskie signālpārveidotāji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Praktiskais darbs: Zemes magnētiskā lauka izpēte. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Šķidrumu molekulārā uzbūve. Šķidrumu virsmas īpašības. Slapināšana un neslapināšana. Kapilārās parādības. Gāzu embolija. Šķidrumu viskozitāte. Normālie un anomālie šķidrumi. Laminārā un turbulentā plūsma. Reinoldsa skaitlis. Šķidruma viskozitātes noteikšanas metodes. Asins viskozitāti ietekmējošie faktori. Praktiskais darbs: Šķidrumu virsmas spraiguma koeficienta noteikšana. / Šķidruma viskozitātes koeficienta noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Gaismas avotu spontānais un inducētais starojums. Lāzera uzbūve un darbības princips. Gaismas viļņu īpašības – interference un difrakcija. Lāzerstarojuma pielietojumi medicīnā. Fotobioloģiskie procesi. Praktiskais darbs: Lāzerstarojuma raksturlielumu noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Praktiskais darbs: Elementārdaļiņu skaitītājs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais un pāru darbs – laboratorijas darbu izstrāde atbilstoši kursa tēmām, zinātnisko publikāciju lasīšana, izmantojot apgūtās zināšanas. Uzdevumu par asinsriti, šļirču uzbūvi, asinspārliešanu, cilvēka ķermeņa uzbūves parametru aprēķini. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Tiek vērtēta studējošā līdzdalība praktiskajās nodarbībās, individuālā uzdevuma izpilde seminārā un izstrādāto praktisko darbu rezultāti kolokvijā. Eksāmenā ir dažāda veida testa jautājumi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus: 1. Korekti lietot medicīniski fizikālos terminus. 2. Izklāstīt fizikas un matemātikas nozīmi medicīnā un slimību veidošanās procesos. 3. Aprakstīt medicīnas diagnostikā iegūstamo parametru fizikālās īpašības un iegūšanas veidus. 4. Izskaidrot kardiovaskulāro slimību diagnostikas pamatprincipus. 5. Izskaidrot asinspārliešanas un šļirču uzbūvi no fizikāli-matemātiskā viedokļa. 6. Nosaukt un novērtēt elektromagnētiskā spektra diapazonu iedarbības veidus uz cilvēka veselību. 7. Paskaidrot lāzera uzbūvi, tā darbības principus, izmantošanu medicīnā un lāzerdrošību. 8. Izskaidrot vienkāršākās medicīniskās diagnostikas aparatūras uzbūves un darbības principus. 9. Novērtēt apkārtējās pasaules fizikālo iedarbību uz cilvēka ķermeni un aizsardzības pasākumus no nevēlamas iedarbības. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti: 1. Pratīs apstrādāt fizikālo mērījumu datus. 2. Pratīs lietot medicīniskajā fizikā izmantotos terminus. 3. Pratīs izmērīt un novērtēt radiācijas fona vērtības. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti būs spējīgi novērtēt fizikālus (gan dabas, gan tehnoloģiskus) fenomenus, to iedarbību uz cilvēka ķermeni un pamatot to izmantošanu medicīnas diagnostikā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Davidovits P. Physics in Biology and Medicine. – London: Elsevier, 2008, pp. 303. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Teibe U., Berķis U., Kalniņš I., Avota Z., Sprieslis J, Poriņš V. Praktiskie un laboratorijas darbi medicīniskajā un bioloģiskajā fizikā : 1. semestris – Rīga, RSU. 2008, pp. 79. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Teibe U., Berķis U., Kalniņš I., Avota Z., Sprieslis J, Poriņš V. Praktiskie un laboratorijas darbi medicīniskajā un bioloģiskajā fizikā : 2. semestris. Rīga: RSU, AML, 2010, pp. 76. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Crowell B. Simple Nature. – Fullerton: www.lightandmatter.com, 2003, pp 625. | ||||||||
2 | Crowell B. Discover Physics. – Fullerton: www.lightandmatter.com, 2003, pp. 203. |