.
Medicīniskās aparatūras un nanotehnoloģiju fizika I
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:07.10.2022 12:00:54
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | FK_070 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Fizika; Cietvielu fizika | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jeļena Kosmača | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Fizikas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, 1. stāvs, 147.a un b kabinets, fizikarsu[pnkts]lv, +371 67061539 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā lekciju kontaktstundas | 15 | ||||
Nodarbības (skaits) | 0 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||
Kopā kontaktstundas | 15 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā lekciju kontaktstundas | 15 | ||||
Nodarbības (skaits) | 0 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||
Kopā kontaktstundas | 15 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas fizikā, matemātikā, anatomijā, fizioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studējošajiem ievadu par medicīniskās aparatūras darbības pamatiem, kontekstā ar cilvēka organismā makro un nano-mērogā notiekošajiem procesiem, fiziku, nanozinātni un nanotehnoloģijām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads nanomedicīnā. Kādas aktuālās problēmas risina nanomedicīna? Ar ko nanomedicīna atšķiras no klasiskās medicīnas? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Nanomērogā notiekošie procesi. Nanomateriālu raksturošanas metodes un iekārtas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ultraskaņa, tās iegūšanas un iedarbības fizikālie principi. Pielietojums diagnostikā un terapijā. Nanofarmaceitisko preparātu aktivizēšana izmantojot ultraskaņu. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Elektromagnētiskās svārstības. Optika medicīnā. Optisko instrumentu priekšrocības. Endoskopijas princips. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Gaismas izkliede un absorbcija audos. Pulsoksimetrijas un fotopletizmogrāfijas metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Lāzeri, to uzbūve, darbības princips, pielietojumi medicīnā. Nanodaļiņu izmantošana fotodinamiskajā terapijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Medicīniskie mikro- un nanoroboti. Mikrofluīdika. Bio-MEMS un NEMS ierīces. Laboratorija uz čipa. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Cilvēka organisma fizikālo lauku izmantošana diagnostikā. Termogrāfija. Nanodaļiņu izmantošana termogrāfijā. Elektrokardiogrāfija. Elektroencefalogrāfija. Elektromiogrāfija. Elektrookluogrāfija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Jonizējošais starojums, tā mijiedarbība ar audiem. Rentgenstarojums diagnostikā un terapijā. Gamma scintigrāfija. Nanodozimetrija. Betatrons. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Magnētisms medicīnā. Magnētiskās rezonanses attēlveidošana. Magnētiskās nanodaļiņas kā kontrastvielas. Magnetokardiogrāfija. Magnetoencefalogrāfija. Magnetookulogrāfija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studēt studiju kursa materiālus (piemēram, video lekcijas estudijās, literatūru). Izpildīt studiju kursa uzdevumus (piemēram, izlasīt publikāciju, atbildēt uz jautājumiem, radīt jautājumus, apkopot informāciju un publicēt to). Sagatavot prezentāciju par izvēlēto tematu, studiju kursa satura ietvaros. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Tiks pārbaudīta spēja patstāvīgi risināt uzdevumus, demonstrēt izpratni par medicīnisko aparatūru un nanomedicīnu prezentācijā, atbildēt uz eksāmena jautājumiem. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izprast un korekti izmantot nanotehnoloģiju un aparatūras terminus; pārzināt aktuālās problēmas, uz kurām vērsta nanotehnoloģiju izmantošana medicīnā; izklāstīt mūsdienu medicīnas procedūras, izskaidrot ar tām saistīto medicīnisko iekārtu uzbūvi un darbības principus. | ||||||||
Prasmes: | Salīdzināt nanomedicīnas un klasiskās medicīnas metožu priekšrocības un trūkumus, veikt risku un iespēju analīzi pamatotai metodes izvēlei. | ||||||||
Kompetences: | Atpazīt fizikālus fenomenus, modernos nanomateriālus un to iedarbību uz cilvēka ķermeni; rast idejas veiksmīgai nanotehnoloģiju pielietošanai medicīnā un sadzīvē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Jirák, D., & Vítek, F. (2018). Basics of Medical Physics: Vol. 1st English edition. Charles University in Prague, Karolinum Press. | ||||||||
2 | Hornyak, G.L., Tibbals, H.F., Dutta, J., & Moore, J.J. (2008). Introduction to Nanoscience and Nanotechnology (1st ed.). CRC Press. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Webster, T. J. (Ed.). (2012). Nanomedicine: Technologies and applications. Elsevier Science & Technology. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Cisneros, A. B., & Goins, B. L. (2009). Physiology - laboratory and clinical research: Body temperature regulation. Nova Science Publishers, Incorporated. | ||||||||
2 | Hartmut Zabel. (2017). Radiology, Lasers, Nanoparticles and Prosthetics. De Gruyter. | ||||||||
3 | Hartmut Zabel. (2017). Physical Aspects of Organs and Imaging. De Gruyter. | ||||||||
4 | Sattler, K. D. (Ed.). (2010). Handbook of nanophysics: Nanomedicine and nanorobotics. Taylor & Francis Group. | ||||||||
5 | Splinter, R. (Ed.). (2019). Handbook of physics in medicine and biology. Taylor & Francis Group. |