.
Nāve un miršana
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.08.2024 08:53:01
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | HZK_031 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Filozofija; Filozofiskā antropoloģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Uldis Vēgners | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem filozofisku perspektīvu uz dažādām ar nāvi un miršanu saistītām tēmām, galveno uzmanību pievēršot nāves un miršanas metafiziskiem, epistemoloģiskiem, eksistenciāliem, ētiskiem un sociāliem aspektiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Kā un kāpēc jāpēta nāve un miršana? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Metafiziskie un epistemoloģiskie nāves un miršanas aspekti | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Nāves definīcijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Pirms-nāves pieredzes | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Eksistenciālie nāves un miršanas aspekti | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Bailes no nāves un dzīves jēga | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Nemirstība un nāves vērtība | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ētiskie nāves un miršanas aspekti I | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Ētiskie nāves un miršanas aspekti II | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Laba nāve: kā mirstoši cilvēki attiecas pret nāvi un miršanu | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Pašnāvība | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Eitanāzija un asistētā pašnāvība | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Vai ir iespējams nodarīt kaitējumu pēc nāves? | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Sociālie nāves un miršanas aspekti | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
15 | Mirstošu medicīnas profesionāļu attieksme pret nāvi un miršanu | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Dažādu kultūru attieksmes pret nāvi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Obligātās literatūras un semināru lasāmvielas apguve. Pirms katra semināra studentiem ir jāizlasa semināra lasāmviela, jāgatavojas atbildēt uz jautājumiem par tajā paustajiem jēdzieniem, idejām un argumentiem. 2. Patstāvīgi sagatavoties eksāmenam par kursā apgūtajām tēmām lekcijās un semināros. 3. Kursa noslēgumā studenti e-studijās aizpilda kursa novērtēšanas anketas. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Dalība semināros individuāli un grupā (60% no gala vērtējuma). Students aktīvi piedalās visos semināros, saprot un spēj formulēt semināra lasāmvielā paustās idejas, produktīvi iesaistās diskusijās par semināra tēmas jautājumiem, argumentē savu pozīciju, diskusijās izmanto atbilstošu terminoloģiju, diskusijās atsaucas uz semināra lasāmvielu. 2. Eksāmens (40% no gala vērtējuma). Students raksta eksāmenu, kurā tiek vērtētas viņa zināšanas par kursā apgūtajām tēmām. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Students pārzina un izprot būtiskākos filozofijas tematus un problēmas saistībā ar nāvi un miršanu (metafiziskos, epistemoloģiskos, eksistenciālos, ētiskos un kultūras), kā arī saistītos filozofiskos jēdzienus (nāve, eitanāzija, asistētā pašnāvība, sociālā nāve, pēcnāves kaitējums utt.). | ||||||||
Prasmes: | Students prot aprakstīt un salīdzināt dažādus skatījumus uz nāvi un miršanu, formulēt savu pozīciju un sniegt argumentus, analizēt un kritiski izvērtēt ar nāvi un miršanu saistītās filozofiskās problēmas veselības un sociālajā aprūpē. Students pielieto apgūtās zināšanas, lai izvērtētu savu un sabiedrībā pastāvošās attieksmes pret nāvi un mirstošajiem cilvēkiem. | ||||||||
Kompetences: | Students spēj izprast, interpretēt un kritiski izvērtēt ar nāvi un miršanu saistītos filozofiskos aspektus. Izmantojot iegūtās zināšanas, students spēs iesaistīties mūsdienu sabiedrībā aktuālās diskusijās, kas skar ar nāvi un miršanu saistītus jautājumus. Students spēs izvērtēt pastāvošās veselības aprūpes prakses nāves un miršanas jautājumu kontekstā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Cholbi, M. and Timmerman, T., eds. 2021. Exploring the Philosophy of Death and Dying: Classical and Contemporary Perspectives. New York, NY: Routledge/Taylor & Francis Group. | ||||||||
2 | Cutter, M. A. G. 2019. Death: A Reader. Notre Dame: University of Notre Dame Press. | ||||||||
3 | Kiblere-Rosa, E. 2012. Aizejot - mirstošo cilvēku mācība tuviniekiem, ārstiem un garīdzniekiem. Rīga: Lietusdārzs. (akceptējams izdevums) (latviešu plūsmas studentiem) | ||||||||
4 | Luper, S., ed. 2014. The Cambridge Companion to Life and Death. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Cholbi, M. 2021. Suicide. In: Zalta, E. N., ed. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Metaphysics Research Lab, Stanford University. | ||||||||
2 | DeGrazia, D. 2021. The Definition of Death. In: Zalta E. N., ed. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Metaphysics Research Lab, Stanford University. [26.03.2022.] | ||||||||
3 | Dranseika, Vilius, and Ivars Neiders. 2018. “In Defense of a Pluralistic Policy on the Determination of Death.” Ethics & Bioethics 8 (3–4): 179–88. [26.03.2022.] | ||||||||
4 | Hasker, W., and Taliaferro, C. 2019. Afterlife. In: Zalta, E. N., ed. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Metaphysics Research Lab, Stanford University. [26.03.2022.] | ||||||||
5 | Knepper, T. D., Bregman, L., and Gottschalk, M., eds. 2019. Death and Dying: An Exercise in Comparative Philosophy of Religion. Cham: Springer. | ||||||||
6 | Luper, S. 2021. Death. In: Zalta, E. N., ed. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Metaphysics Research Lab, Stanford University. [viewed 26.03.2022.] | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | International Association for the Philosophy of Death and Dying. |