.
Bioētika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.08.2024 08:54:41
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | HZK_051 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Filozofija; Ētika | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Uldis Vēgners | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Lai sekmīgi apgūtu paredzēto studiju kursu "Bioētika" studentam nav nepieciešamas priekšzināšanas. Ir vēlamas priekšzināšanas filozofijā un ētikā vidusskolas mācību programmas līmenī. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt studentus ar aktuālajām mūsdienu bioētikas problēmām. Veicināt studentu spēju patstāvīgi spriest par biomedicīnas aktuālajiem jautājumiem un veselības aprūpes sistēmas ētiskajām problēmām. Veicināt studentu prasmi analizēt ar biomedicīnu saistītas ētiska rakstura problēmas. Veicināt izpratni par klīniskajā praksē un pētniecībā akceptētām morālajām vērtībām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Bioētika un ētiskās teorijas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Ētiskās problēmas cilvēka dzīvības sākumā: embrija morālais statuss | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Asistētās nāves ētika | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Orgānu transplantācija ētika un nāves definīcijas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Taisnīgums: Taisnīga resursu sadale veselības aprūpē | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Ētika pētniecībā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Cieņa pret autonomiju | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ģenētiskā diagnostika un gēnu terapija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Cilvēka uzlabošana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Dzīvnieku izmantošana zinātnē un izglītībā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Obligātās literatūras un semināru lasāmvielas apguve. Pirms katra semināra studentiem ir jāizlasa semināra lasāmviela, jāgatavojas atbildēt uz jautājumiem par tajā paustajiem jēdzieniem, idejām un argumentiem. 2. Grupās sagatavot gadījumu ētiskai analīzei uz vienu no semināriem, kā arī vadīt un izvērtēt diskusijas par sagatavoto gadījumu, semināra ietvaros. 3. Patstāvīga sagatavošanās eksāmenam par kursā apgūtajām tēmām lekcijās un semināros. 4. Kursa noslēgumā studenti e-studijās aizpilda kursa novērtēšanas anketas. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Dalība semināros individuāli un grupā (10% no gala vērtējuma). Students aktīvi piedalās visos semināros, saprot un spēj formulēt semināra lasāmvielā paustās idejas, produktīvi iesaistās diskusijās par semināra tēmas jautājumiem, argumentē savu pozīciju, diskusijās izmanto atbilstošu terminoloģiju, diskusijās atsaucas uz semināra lasāmvielu. 2. Gadījuma sagatavošana ētiskai analīzei un diskusijas vadīšana un izvērtēšana par gadījumu semināra gaitā (40% no gala vērtējuma). 3. Eksāmens (50% no gala vērtējuma). Students raksta eksāmenu, kurā tiek vērtētas viņa zināšanas par kursā apgūtajām tēmām. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studentiem ir jāorientējas būtiskākajās mūsdienu bioētikas problēmās; jāpārzina bioētikā izmantotās ētikas teorijas, bioētikas pamatproblēmas un izplatītākās pieejas, bioētikas problēmu risinājumi dažādās jomās, piemēram, jautājumos, kas saistīti ar ētikas problēmām cilvēka dzīves sākumā un beigās, transplantācijas ētiku, taisnīgu resursu sadali veselības aprūpē, ētiku pētniecībā un dzīvnieku izmantošanu klīniskos pētījumos un medicīniskā izglītībā. | ||||||||
Prasmes: | Studentiem jāspēj definēt būtiskākie bioētikas teoriju pamatjēdzieni. Jāspēj atpazīt un identificēt dažādas bioētikas problēmsituācijas un dažādu teorētisku apsvērumu loma tajās. | ||||||||
Kompetences: | Studentiem patstāvīgi jāspēj analizēt, izvērtēt un kritizēt dažādas nostājas mūsdienu biomedicīnā; jāspēj patstāvīgi formulēt viedokli un aizstāvēt to. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Klīve, V.V. Rīcības ceļos. Rīga: Zinātne, 1998. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Sīle, V. (sast.) Biomedicīnas ētika. Teorija un prakse. Rīga: RSU, 2006. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Neiders, I. Gēnu redaktori. Rīgas Laiks, 2018, Septembris, 10.-19. lpp. | ||||||||
4 | Kuhse, H & Singer, P. (eds.) A Companion to Bioethics. Blackwell Publishing, 2001. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Neiders, I. “Cilvēka uzlabošana.” Sīlis, V. Neiders, I. (red.) Filosofiskā antropoloģija II, Rīga, RSU, 2018. | ||||||||
6 | Singers, P. “Dzīvnieku atbrīvošana” (Kentaurs XXI, 2001, 25, 94.-107. lpp.) (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
8 | Kuhse, H & Singer, P. (eds.) A Companion to Bioethics. Blackwell Publishing, 2001. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kuhse, H. (ed.) Bioethics. An Anthology. Blackwell Publishing. 2006. | ||||||||
2 | Steinbock, B. (ed.) The Oxford Handbook of Bioethics. Oxford: Oxford University Press, 2009. | ||||||||
3 | Campbell, A. Bioethics: The Basics, Routledge, 2017. |