Pārlekt uz galveno saturu

Iekšķīgo slimību diferenciāldiagnostikas aktuālie jautājumi

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:04.04.2022 09:01:24
Par studiju kursu
Kursa kods:ISK_015LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Internā medicīnaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Jūlija Voicehovska
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Iekšķīgo slimību katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Hipokrāta iela 2, iskatrsu[pnkts]lv, +371 67042338
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas iekšķīgo slimību galvenajās nozoloģijās; zināt šo slimību patoģenēzi, diagnostikas, ārstēšanas un profilakses principus.
Mērķis:
Papildus iemācīties iekšķīgo slimību diferenciālo diagnostiku.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Gastrointestinālās asiņošanas internistu praksē.Lekcijas1.00klīniskā bāze
2Urīna sindroma diferenciālā diagnostika.Lekcijas1.00klīniskā bāze
3Ambulatārā arteriālā spiediena monitorēšana.Lekcijas1.00klīniskā bāze
4Trombembolijas lielajā un mazajā asinsrites lokā.Lekcijas1.00klīniskā bāze
5Dažādu diētu analīzes klīniskais vērtējums.Lekcijas1.00klīniskā bāze
6Neatliekamās situācijas onkoloģijā.Lekcijas1.00klīniskā bāze
7Sāpes locītavās.Lekcijas1.00klīniskā bāze
8Ehokardiogrāfijas pamati.Lekcijas1.00klīniskā bāze
9Plaušu aizēnojumu diferenciāldiagnostika.Nodarbības1.00klīniskā bāze
10Koronārās slimības variantu diferenciāldiagnostika.Nodarbības1.00klīniskā bāze
11Nieru patoloģijas diferenciāla diagnostika.Nodarbības1.00klīniskā bāze
12Hipofīzes audzēji.Nodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Individuālais darbs ar pacientu – anamnēzes ievākšana, izmeklējumu interpretācija, iespējamās diagnozes un diferenciālas diagnozes formulēšana.
Vērtēšanas kritēriji:
Obligāts pilns nodarbību apmeklējums. Kursa beigās kumulatīvais eksāmens, ņemot vērā diskusijas katrā nodarbībā, studenta aktivitāti tajā, precizitāti, lietojot izmeklējumu nosaukumus, metodikas, indikācijas un kontrindikācijas – 30% no kopējā vērtējuma. Tiek vērtētas teorētiskas zināšanas ar klīnisko situāciju testu palīdzību – 70% no kopējā vērtējuma. Tests ir nokārtots, ja ir vismaz 55% pareizo atbilžu, tiks dotas 90 minūtes, lai atbildētu uz 10 jautājumiem. Pēc noklusējuma ir iespējami 2 mēģinājumi.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc studiju kursa apguves students būs ieguvis izpratni par ehokardiogrāfiju, zinās, kā novērtēt asins klīniskas ainas un biežāko bioķīmisko analīžu rezultātus, viņam būs papildus zināšanas par to, kā veikt diferenciālo diagnostiku plaušu, sirds, nieru, gastrointestinālo, endokrīno un locītavu slimību gadījumā.
Prasmes:Kursā iegūtas prasmes ļauj interpretēt klīnisko un bioķīmisko asins, urīna analīzi, koagulācijas rādītājus, attiecināt to uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt to ar kopēju izmeklēšanas procesu; orientēties ehokardiogrāfijas protokolos, rādītājos un interpretēt rezultātu; atpazīt programmā minētos sindromus un saprast kādās nozoloģijās ir šādas problēmas, diferencēt tos.
Kompetences:Kompetences, kas iegūtas kursa laikā, ļauj izvirzīt darbības prioritātes un strukturēt darba uzdevumus tā, lai to izpilde visīsākā iespējamā laikā, racionāli izmantojot pieejamos resursus, uzlabotu pacienta veselības stāvokli.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Aknu labās daivas palpācijaB1 - Pamatlīmenis
2Gūžas locītavas ekstenzijas pārbaude.C1 - Augsts līmenis
3Karneta simptoma (vēdera sienas muskulatūras inducētas rigiditātes) pārbaudeB1 - Pamatlīmenis
4Nieru apklauvēšanaA - Iesācēja līmenis
5Plaušu apakšējās malas topogrāfiskā perkusijaA - Iesācēja līmenis
6Plaušu auskultācijaC1 - Augsts līmenis
7Plaušu galotņu augstuma un platuma noteikšanaB1 - Pamatlīmenis
8Plaušu salīdzinošā perkusija mugurpusēA - Iesācēja līmenis
9Plaušu salīdzinošā perkusija priekšpusē un sānosA - Iesācēja līmenis
10Sirds auskultācija (hemodinamiski secīgā metode)C1 - Augsts līmenis
11Vēdera sienas muskulatūras inducētas rigiditātes pārbaudeA - Iesācēja līmenis
12Vēdera virspusējā palpācijaA - Iesācēja līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1S. Lejniece. Klīniskā hematoloģija. Nacionālais apgāds, 2020
2A. Lejnieks. Klīniskā medicīna.1., 2., 3. grāmata. Medicīnas apgāds, 2010-2012. (akceptējams izdevums)
3A.Pētersons, E. Vēverbrands, I. Lasovskis. Kā atklāt un ārstēt nieru slimības. 1998. (akceptējams izdevums)
4F. Ferri. Differential Diagnosis. Mosby, 2011. (akceptējams izdevums)
5Harisons Principles of Internal Medicine. 21st ed., 2021.
6D. Kumar., M. Clark. Kumar & Clark’s clinical medicine. W. B. Sunders. 2021.
7W. Siegenhalter. Differential Diagnosis in Internal Medicine. Thime, 2007. (akceptējams izdevums)
8Ārvalstu studentiem/For International students:
9F. Ferri. Differential Diagnosis. Mosby, 2011. (akceptējams izdevums)
10Harisons Principles of Internal Medicine. 21st ed., 2021.
11D. Kumar., M. Clark. Kumar & Clark’s clinical medicine. W. B. Sunders. 2021.
12W. Siegenhalter. Differential Diagnosis in Internal Medicine. Thime, 2007. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1The Washington manual nephrology subspecialty consult. Editors: Tarek Alhamad, Steven Cheng, Anitha Vijayan. 2021
2Goldman-Cecil Medicine. W.B.Saunders Company, 2020, Philadelphia.
3Kelley’s Textbook of Rheumatology. 11th ed., 2021.
4Henry M. Kronenberg, Shlomo Melmed, Kenneth S. Polonsky, P. Reed Larsen. Williams Textbook of Endocrinology. 2020
Citi informācijas avoti
1A. Danilāns. Gremošanas trakta augšdaļas bojājumi. Pilats. Rīga, 1999.
2A. Danilāns. Pa gastroenteroloģijas džungļu takām. Nacionālais apgāds, 2005.
32. tipa cukura diabēta ārstēšanas klīniskās rekomendācijas / darba grupa: Una Gailiša, Ilze Konrāde, Kristīne Geldnere, et al. 2016