.
Iekšķīgo slimību diferenciāldiagnostikas aktuālie jautājumi
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:04.04.2022 09:01:24
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ISK_015 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Internā medicīna | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jūlija Voicehovska | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Iekšķīgo slimību katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Hipokrāta iela 2, iskrsu[pnkts]lv, +371 67042338 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas iekšķīgo slimību galvenajās nozoloģijās; zināt šo slimību patoģenēzi, diagnostikas, ārstēšanas un profilakses principus. | ||||||||
Mērķis: | Papildus iemācīties iekšķīgo slimību diferenciālo diagnostiku. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Gastrointestinālās asiņošanas internistu praksē. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Urīna sindroma diferenciālā diagnostika. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Ambulatārā arteriālā spiediena monitorēšana. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Trombembolijas lielajā un mazajā asinsrites lokā. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Dažādu diētu analīzes klīniskais vērtējums. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Neatliekamās situācijas onkoloģijā. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Sāpes locītavās. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Ehokardiogrāfijas pamati. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Plaušu aizēnojumu diferenciāldiagnostika. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Koronārās slimības variantu diferenciāldiagnostika. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Nieru patoloģijas diferenciāla diagnostika. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Hipofīzes audzēji. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais darbs ar pacientu – anamnēzes ievākšana, izmeklējumu interpretācija, iespējamās diagnozes un diferenciālas diagnozes formulēšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Obligāts pilns nodarbību apmeklējums. Kursa beigās kumulatīvais eksāmens, ņemot vērā diskusijas katrā nodarbībā, studenta aktivitāti tajā, precizitāti, lietojot izmeklējumu nosaukumus, metodikas, indikācijas un kontrindikācijas – 30% no kopējā vērtējuma. Tiek vērtētas teorētiskas zināšanas ar klīnisko situāciju testu palīdzību – 70% no kopējā vērtējuma. Tests ir nokārtots, ja ir vismaz 55% pareizo atbilžu, tiks dotas 90 minūtes, lai atbildētu uz 10 jautājumiem. Pēc noklusējuma ir iespējami 2 mēģinājumi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc studiju kursa apguves students būs ieguvis izpratni par ehokardiogrāfiju, zinās, kā novērtēt asins klīniskas ainas un biežāko bioķīmisko analīžu rezultātus, viņam būs papildus zināšanas par to, kā veikt diferenciālo diagnostiku plaušu, sirds, nieru, gastrointestinālo, endokrīno un locītavu slimību gadījumā. | ||||||||
Prasmes: | Kursā iegūtas prasmes ļauj interpretēt klīnisko un bioķīmisko asins, urīna analīzi, koagulācijas rādītājus, attiecināt to uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt to ar kopēju izmeklēšanas procesu; orientēties ehokardiogrāfijas protokolos, rādītājos un interpretēt rezultātu; atpazīt programmā minētos sindromus un saprast kādās nozoloģijās ir šādas problēmas, diferencēt tos. | ||||||||
Kompetences: | Kompetences, kas iegūtas kursa laikā, ļauj izvirzīt darbības prioritātes un strukturēt darba uzdevumus tā, lai to izpilde visīsākā iespējamā laikā, racionāli izmantojot pieejamos resursus, uzlabotu pacienta veselības stāvokli. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Aknu labās daivas palpācija | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
2 | Gūžas locītavas ekstenzijas pārbaude. | C1 - Augsts līmenis | |||||||
3 | Karneta simptoma (vēdera sienas muskulatūras inducētas rigiditātes) pārbaude | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
4 | Nieru apklauvēšana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
5 | Plaušu apakšējās malas topogrāfiskā perkusija | A - Iesācēja līmenis | |||||||
6 | Plaušu auskultācija | C1 - Augsts līmenis | |||||||
7 | Plaušu galotņu augstuma un platuma noteikšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
8 | Plaušu salīdzinošā perkusija mugurpusē | A - Iesācēja līmenis | |||||||
9 | Plaušu salīdzinošā perkusija priekšpusē un sānos | A - Iesācēja līmenis | |||||||
10 | Sirds auskultācija (hemodinamiski secīgā metode) | C1 - Augsts līmenis | |||||||
11 | Vēdera sienas muskulatūras inducētas rigiditātes pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
12 | Vēdera virspusējā palpācija | A - Iesācēja līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | S. Lejniece. Klīniskā hematoloģija. Nacionālais apgāds, 2020 | ||||||||
2 | A. Lejnieks. Klīniskā medicīna.1., 2., 3. grāmata. Medicīnas apgāds, 2010-2012. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | A.Pētersons, E. Vēverbrands, I. Lasovskis. Kā atklāt un ārstēt nieru slimības. 1998. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | F. Ferri. Differential Diagnosis. Mosby, 2011. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Harisons Principles of Internal Medicine. 21st ed., 2021. | ||||||||
6 | D. Kumar., M. Clark. Kumar & Clark’s clinical medicine. W. B. Sunders. 2021. | ||||||||
7 | W. Siegenhalter. Differential Diagnosis in Internal Medicine. Thime, 2007. (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | Ārvalstu studentiem/For International students: | ||||||||
9 | F. Ferri. Differential Diagnosis. Mosby, 2011. (akceptējams izdevums) | ||||||||
10 | Harisons Principles of Internal Medicine. 21st ed., 2021. | ||||||||
11 | D. Kumar., M. Clark. Kumar & Clark’s clinical medicine. W. B. Sunders. 2021. | ||||||||
12 | W. Siegenhalter. Differential Diagnosis in Internal Medicine. Thime, 2007. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | The Washington manual nephrology subspecialty consult. Editors: Tarek Alhamad, Steven Cheng, Anitha Vijayan. 2021 | ||||||||
2 | Goldman-Cecil Medicine. W.B.Saunders Company, 2020, Philadelphia. | ||||||||
3 | Kelley’s Textbook of Rheumatology. 11th ed., 2021. | ||||||||
4 | Henry M. Kronenberg, Shlomo Melmed, Kenneth S. Polonsky, P. Reed Larsen. Williams Textbook of Endocrinology. 2020 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | A. Danilāns. Gremošanas trakta augšdaļas bojājumi. Pilats. Rīga, 1999. | ||||||||
2 | A. Danilāns. Pa gastroenteroloģijas džungļu takām. Nacionālais apgāds, 2005. | ||||||||
3 | 2. tipa cukura diabēta ārstēšanas klīniskās rekomendācijas / darba grupa: Una Gailiša, Ilze Konrāde, Kristīne Geldnere, et al. 2016 |