.
Reimatoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:12.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.08.2023 09:30:02
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ISK_082 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.00 | ECTS: | 1.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Internā medicīna | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anda Kadiša | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Iekšķīgo slimību katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Hipokrāta iela 2, iskrsu[pnkts]lv, +371 67042338 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas priekšzināšanas propedeitikā, patoloģijā, farmakoloģijā, imunoloģijā, dermatoloģijā, bioķīmijā, vizuālā diagnostikā. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir apgūt reimatisko slimību – artroloģija, saistaudu slimības un vaskulīti – etioloģiju, patoģenēzi, klasifikācijas kritēriju būtību, slimību klīnisko ainu, diagnostikas principus, slimības aktivitātes noteikšanas principus, diferenciāldiagnozi un terapijas pamatprincipus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Locītavu slimību diferenciāldiagnoze. a. Artrītu klasifikācija, iekaisuma un neiekaisuma artrītu kopīgais un atšķirīgais. b. Spondiloartropātijas: ankilozējošais spondilīts, reaktīvs artrīts, psoriātisks artrīts, enteropātisks artrīts (etioloģija, epidemioloģija, patoģenēze, kalsifikācijas kritēriji, klīnika, diagnostika, slimības aktivitāte novērtējums, terapijas pamatprincipi, diferenciāldiagnostika). | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Vaskulīti a. Vaskulītu klasifikācija. b. Primārie sistēmiskie vaskulīti – etioloģija, epidemioloģija, patoģenēze, klasifikācija, diagnostiskie kritēriji, klīnika, diagnostika, vaskulītu aktivitātes novērtējums, terapijas pamatprincipi – Takajasu arterīts, milzšūnu arterīts un reimatiskā polimialģija, granulomatoze ar poliangiītu, eozinofīla garanulomatoze ar poliangiītu, hemorāģiskais vaskulīts, nodozais poliarterīts, krioglobulinēmiskais vaskulīts. Behčeta slimība un obliterējošais trombangīts. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | a. Osteoartrīts (etioloģija, epidemioloģija, patoģenēze, klīnika, diagnostika, terapijas pamatprincipi, diferenciāldiagnostika). b. Kristālu inducētas artropātijas: podagra, pseidopodagra. Zināšanas par nodarbības tēmu tiek pārbaudītas ar daudzatbilžu jautājumiem un tiek vērtētas ar atzīmi. | Nodarbības | 0.50 | klīniskā bāze | |||||
4 | a. Reimatoīdais artrīts (etioloģija, epidemioloģija, patoģenēze, klasifikācijas kritēriji, klīnika, diagnostika, slimības aktivitātes novērtējums, terapijas pamatprincipi, diferenciāldiagnoze). b. Infekciju ierosināti locītavu bojājumi: bakteriāli (septisks artrīts), Laimas slimība, vīrusu infekcijas. Zināšanas par nodarbības tēmu tiek pārbaudītas ar daudzatbilžu jautājumiem un tiek vērtētas ar atzīmi. | Nodarbības | 0.50 | klīniskā bāze | |||||
5 | Spondiloartropātijas: ankilozējošais spondilīts, reaktīvs artrīts, psoriātisks artrīts, enteropātisks artrīts (etioloģija, epidemioloģija, patoģenēze, kalsifikācijas kritēriji, klīnika, diagnostika, slimības aktivitāte novērtējums, terapijas pamatprincipi, diferenciāldiagnostika). Zināšanas par nodarbības tēmu tiek pārbaudītas ar daudzatbilžu jautājumiem un tiek vērtētas ar atzīmi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Difūzas saistaudu slimības (I): etioloģija, epidemioloģija, patoģenēze, klasifikācijas kritēriji, klīnika, diagnostika, slimības aktivitātes novērtējums, terapijas pamatprincipi, diferenciāldiagnoze. a. Sistēmiskā sarkanā vilkēde. b. Antifosfolipīdu sindroms. c. Polimiozīts/dermatomiozīts. Zināšanas par nodarbības tēmu tiek pārbaudītas ar daudzatbilžu jautājumiem un tiek vērtētas ar atzīmi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Difūzas saistaudu slimības (II):etioloģija, epidemioloģija, patoģenēze, klasifikācijas kritēriji, klīnika, diagnostika, slimības aktivitātes novērtējums, terapijas pamatprincipi, diferenciāldiagnoze. a. Sistēmiskā skleroze. b. Reino fenomens. c. Šegrēna slimība. Zināšanas par nodarbības tēmu tiek pārbaudītas ar daudzatbilžu jautājumiem un tiek vērtētas ar atzīmi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Takajasu arterīts, milzšūnu arterīts, reimatiskā polimialģija, granulomatoze ar poliangiītu, eozinofīla garanulomatoze ar poliangiītu, hemorāģiskais vaskulīts, nodozais poliarterīts, krioglobulinēmiskais vaskulīts, Behčeta slimība, obliterējošais trombangīts: etioloģija, epidemioloģija, patoģenēze, klasifikācija, diagnostiskie kritēriji, klīnika, diagnostika, aktivitātes novērtējums, terapija. Zināšanas par nodarbības tēmu tiek pārbaudītas ar daudzatbilžu jautājumiem un tiek vērtētas ar atzīmi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Centralizēti organizēts eksāmens • Rakstiska atbilde uz daudzatbilžu jautājumiem, kas ietver artroloģiju, saistaudu sistēmas slimības un vaskulītus. Jautājumi ietver gan teorētisko zināšanu pārbaudi, gan klīniskā gadījuma interpretāciju. Studenta rakstiskā atbilde tiek novērtēta ar atzīmi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais darbs ar medicīnisko literatūru, ar pacientu – anamnēzes ievākšana, izmeklējumu interpretācija, ārstēšanas plāna sastādīšana, iespējamās diagnozes formulēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Katrā nodarbībā tiek vērtētas studējošā zināšanas ar atzīmi, atbildot uz 10 daudzatbilžu jautājumiem. Pēdējās nodarbības beigās tiek izlikta vidējā atzīme. Studenti kārto cetralizēti organizētu eksāmenu un sniedz rakstisku atbildi uz daudzatbilžu jautājumiem, kas ietver artroloģiju, saistaudu sistēmas slimības un vaskulītus. Jautājumi ietver gan teorētisko zināšanu pārbaudi, gan klīniskā gadījuma interpretāciju. Eksāmena jautājumi ietver slimību sadaļas: etioloģija, patoģenēze, klīniskā aina, diagnostika vai diagnostiskie kritēriji, terapijas principi. Studenta rakstiskā atbilde tiek novērtēta ar atzīmi. Galējo vērtējumu veido vidējā atzīme no nodarbību vidējās atzīmes un eksāmena atzīmes. Jautājumos ietvertās slimības tiks pilnībā izrunātas studiju kursa gaitā (skatīt studiju kursa tēmas). Galējo atzīmi veido 50% nodarbību testu vidējais vērtējums un 50% eksāmena vērtējums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj atpazīt svarīgākās reimatiskās slimības, izklāstīt to etioloģiju, patoģenēzi, nosaukt diagnostiskos kritērijus, formulēt diferenciālo diagnozi, ārstēšanas pamatprincipus un profilaksi. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs identificēt studiju kursa aprakstā uzskaitītās slimības, to smagumu un gaitu, diferencēt tās, pamatot diagnozi, nozīmēt nepieciešamo izmeklēšanu plānu un novērtēt to rezultātus, nozīmēt ārstēšanu konkrētam slimniekam, pareizi formulēt diagnozi. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski pielietot iegūtās zināšanas diagnožu formulēšanā, izmantojot jaunākās klasifikācijas atbilstoši pieņemtajām klīniskajām vadlīnijām, pielietot jaunākās diagnostiskās un ārstēšanas tehnoloģijas, diferencēt klīniskos simptomus, diagnostiskās atradnes rezultātus konkrētam pacientam. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Balotācijas simptoms | A - Iesācēja līmenis | |||||||
2 | Ceļa locītavas ekstensijas apjoma pārbaude. | A - Iesācēja līmenis | |||||||
3 | Ceļa locītavas fleksijas pārbaude. | A - Iesācēja līmenis | |||||||
4 | Dūres simptomu pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
5 | Elkoņa locītavas - aktīvā fleksijas pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
6 | Elkoņa locītavas - pasīvā fleksijas pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
7 | Elkoņa locītavas ekstensijas pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
8 | Elkoņa locītavas palpācija | A - Iesācēja līmenis | |||||||
9 | Elkoņa locītavas pronācijas pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
10 | Elkoņa locītavas supinācijas pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
11 | Fallena simptoma pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
12 | Gūžas locītavu aktīvās abdukcijas pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
13 | Gūžas locītavu ārējās rotācijas pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
14 | Gūžas locītavu fleksijas pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
15 | Gūžas locītavu iekšējās rotācijas pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
16 | Gūžas locītavu pasīvās abdukcijas pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
17 | Krustu un zarnkaula locītavas pārbaude. | A - Iesācēja līmenis | |||||||
18 | Kustīguma pārbaude subtalārajā locītavā. | A - Iesācēja līmenis | |||||||
19 | Muguras sāniskās noliekšanās apjoma noteikšana. | A - Iesācēja līmenis | |||||||
20 | Mugurkaula kakla skriemeļu kustīguma pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
21 | Plaukstas locītavas kustīguma pārbaude. | A - Iesācēja līmenis | |||||||
22 | Pleca locītavas abdukcijas pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
23 | Pleca locītavas aktīvā abdukcijas pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
24 | Pleca locītavas aktīvā ekstensijas pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
25 | Pleca locītavas aktīvā fleksijas pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
26 | Pleca locītavas ārējā aktīvā internās rotācijas pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
27 | Pleca locītavas ārējā pasīvā internās rotācijas pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
28 | Pleca locītavas iekšējā aktīvā internās rotācijas pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
29 | Pleca locītavas iekšējā pasīvā internās rotācijas pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
30 | Pleca locītavas pasīvā abdukcijas pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
31 | Pleca locītavas pasīvā ekstensijas pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
32 | Pleca locītavas pasīvā fleksijas pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
33 | Potītes locītavas kustīguma pārbaude. | A - Iesācēja līmenis | |||||||
34 | Potītes locītavas palpācija | A - Iesācēja līmenis | |||||||
35 | Šobēra simptoma pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
36 | Šofāra trīsstūra noteikšana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
37 | Torakolumbālās rotācijas noteikšana. | A - Iesācēja līmenis | |||||||
38 | Trīsstrūra simptoma pārbaude | A - Iesācēja līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | A. Lejnieks. Klīniskā medicīna. 3. grāmata. SIA Medicīnas apgāds, 2012 (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Current Diagnosis & Treatment in Rheumatology, 4th Edition (LANGE CURRENT Series) eBook: John Imboden, David Hellmann, John Stone. 2021 | ||||||||
3 | The Merck Manual of diagnosis and therapy, current edition. | ||||||||
4 | Harrison`s Rheumatology by Anthony S. Fauci, current edition (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
6 | Current Diagnosis & Treatment in Rheumatology, 4th Edition (LANGE CURRENT Series) eBook: John Imboden, David Hellmann, John Stone. 2021 | ||||||||
7 | The Merck Manual of diagnosis and therapy, current edition. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Marc C. Hochberg, Rheumatology, current edition. | ||||||||
2 | Firestein & Kelley's Textbook of Rheumatology, current Edition. | ||||||||
3 | Oxford Textbook of Rheumatology, current edition. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | https://www.rheumatology.org/Practice-Quality/Clinical-Supp… | ||||||||
2 | https://www.eular.org/Recommendations_classification_respon… |