.
Iekšķīgās slimības
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.02.2023 11:18:32
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ISK_196 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Internā medicīna | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Vladimirs Voicehovskis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Iekšķīgo slimību katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Hipokrāta iela 2, iskrsu[pnkts]lv, +371 67042338 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 9 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Normālā anatomija, fizioloģija un bioķīmija SVF programmā paredzētos kursa apjomos. Paralēli esošajam kursam studenti apgūst farmakoloģijas, patanatomijas un patfizioloģijas pamatus. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt studentus ar biežāk sastopamo iekšķīgo slimību etioloģiju, attīstīšanas mehānismiem, klīnisko simptomātiku, galvenajām komplikācijām, primāras profilakses principiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Profesionālās saskarsmes pamatprincipi medicīnā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Propedeitika | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Kardioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Pneimonoloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Gastroenteroloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Endokrinoloģija, nefroloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Reimatoloģija, hematoloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ievads klīnikā: Saskarsmes definīcija, klīnikas un nodaļas noteikumi, mediķa tēls (lomu spēle). Ētiskie aspekti. Deontoloģija. Akadēmiskais godīgums. Ārsta-pacienta attiecības, noteikumi, likumiskie aspekti, ārsta biroja dizains, asistenta loma, medicīniska dokumentācija, Historia morbi (subjektīvā daļa), “pirmais pacients” (lomu spēle). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Pamata metodes pacientu vispārīgā izmeklēšanā. Asins spiediena noteikšana, pulsa mērīšana, auskultācija, palpācija. Prakse ar pacienta simulatoru, grupas kolēģiem. Historia morbi (objektīvā daļa). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Kardioloģija: diagnostikas principi, izmeklēšanas metodes. Sirds auskultācija. Prakse ar pacienta simulatoru, grupas kolēģiem. Kardiovaskulārie riski, arteriāla hipertenzija, hipertenzīvās krīzes, akūts koronārs sindroms, miokarda infarkts, aritmijas, akūta un hroniska sirds mazspēja, infekciozs endokardīts. Profilakse, komplikācijas, darbaspēja. Klīnikas apmeklējums. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Pneimonoloģija: diagnostikas principi, izmeklēšanas metodes. Plaušu auskultācija. Prakse ar pacienta simulatoru, grupas kolēģiem. Bronhiāla astma, hroniska obstruktīva plaušu slimība, bronhīts, pneimonijas, pleirīts. Profilakse, komplikācijas, darbaspēja. Klīnikas apmeklējums. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Gastroenteroloģija: diagnostikas principi, izmeklēšanas metodes, holangiopankreatogrāfiskās zonas slimības, žults kolika, dzeltes; gastrīts, kuņģa un divpadsmitpirkstu zarnas čūla, kuņģa-zarnu trakta asiņošana; enterokolīts, Krona slimība. Profilakse, komplikācijas, darbaspēja. Klīnikas apmeklējums. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Endokrinoloģija: diagnostikas principi, izmeklēšanas metodes, cukura diabēts, komas, metabolais sindroms, hipotireoidisms, hipertireoidisms, osteoporoze. Profilakse, komplikācijas, darbaspēja. Klīnikas apmeklējums. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Nefroloģija: diagnostikas principi, izmeklēšanas metodes, nefrolitiāze, nieru kolika, akūta un hroniska nieru mazspēja, hemodialīze, peritoneālā dialīze, nieres transplantācija. Profilakse, komplikācijas, darbaspēja. Klīnikas apmeklējums. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
15 | Reimatoloģija: diagnostikas principi, izmeklēšanas metodes, reimatoīds artrīts, sistēmiska sarkanā vilkēde, sistēmas skleroze; vaskulīti; metabolā artropātija: podagra. Profilakse, komplikācijas, darbaspēja. Klīnikas apmeklējums. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
16 | Hematoloģija: diagnostikas principi, izmeklēšanas metodes, akūtas un hroniskās leikēmijas, anēmija (B12 un dzelzs deficīta), koagulopātija, hemorāģiskās diatēzes, hemofīlija, trombocitopēnija. Profilakse, komplikācijas, darbaspēja. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Darbs ar mācību literatūru. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Eksāmens – standartizēti un formalizēti uzdevumi (MCQ): • teorētiskie jautājumi (5 grupas) – 60% no kopējās atzīmes; • praktiskie jautājumi (viens “klīniskais gadījums”: novērtējums, diagnostika, ārstēšanas ordinācija, ja nepieciešama) – 40% no kopējās atzīmes. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Demonstrēt orientāciju jaunākajās medicīnas tehnoloģijās, izmeklēšanas metodēs, zinātnes virzienos. Savākt anamnēzi, secīgi sakārtot to, atpazīt iespējamos slimības riska faktorus. Ņemot vērā iegūtos slimnieka izmeklēšanas datus, atpazīt iespējamo patoloģiju. Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst pamatzināšanas un pamatkompetences slimnieka izmeklēšanā, slimību diagnostikā, to komplikācijās un profilaksē. | ||||||||
Prasmes: | Studenti būs apguvuši slimnieka pamatizmeklēšanas un papildu izmeklēšanas metodes, mācēs diagnosticēt slimības, analizēt to cēloņus, novērst iespējamās komplikācijas, veikt profilaktiskus pasākumus. | ||||||||
Kompetences: | Izvērtēt iegūtos simptomus, sasaistīt tos ar patoloģiskiem procesiem slimnieka organismā. Spēt analizēt situācijas, argumentēt, loģiski noformulēt un izskaidrot savu viedokli. Komunicēt ar dažādas kompetences un atšķirīgas pieredzes personām par profesionāliem jautājumiem, panākot personu veselībai, sabiedrībai vai videi labvēlīgus risinājumus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Orļikovs G., Pičkurs K., Voicehovska J. Propedeitika, 5. izdevums. Rīga, RSU, 2014, 367 lpp. | ||||||||
2 | Klīniskā medicīna prof. A.Lejnieka redakcijā. Pirmā grāmata. Nacionālais Medicīnas apgāds, 2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Klīniskā medicīna prof. A.Lejnieka redakcijā. Otrā grāmata. Nacionālais Medicīnas Apgāds, 2012. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Klīniskā medicīna prof. A.Lejnieka redakcijā. Trešā grāmata. Nacionālais Medicīnas Apgāds, 2012. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Rudzītis K. Diagnostikas pamati un terapijas preambula. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Lynn S. Bickley. BATES' Guide to Physical Examination and History Taking. 11th edition. Lippincott, Williams & Wilkins, 2013. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Манджони С. Секреты клинической диагностики (пер. с англ.). Москва: БИНОМ, 2004. | ||||||||
2 | Kalvelis A. Klīniskā elektrokardiogrāfija. Rīga, Nacionālais Medicīnas apgāds. 2008. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Мурашко В. В., Струтынский А. В. Электрокардиография. Москва: Медицина, 1994 – 2005 |