.
Covid-19 norises un prognozes, ietekme uz cilvēku un cilvēci
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.08.2021 13:44:55
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | IUDK_035 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Infekcijas slimības | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ludmila Vīksna | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Infektoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Linezera iela 3, idkrsu[pnkts]lv, +371 67014777 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomija, bioķīmija, bioloģija, mikrobioloģija, patoloģiskā fizioloģija, propedeitika, imunoloģija, iekšķīgās slimības, radioloģija, farmakoloģija, epidemioloģija, laboratorā medicīna. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir sekmēt paplašinātu teorētisko un praktisko zināšanu apguvi vīrusinfekciju kontekstā, izprast teorētiskās un praktiskās deviācijas no stereotipiskiem slimības norises standartiem, patoģenētiskām variācijām, mikro- un makroorganisko attiecību un ietekmes variantiem, pieejām mūsdienu epidēmisko norišu likumsakarībām, profilakses principu ieviešanas paņēmieni, izmantojot unikālu SARS-CoV-2 pārnesi no dzīvnieku vides cilvēku populācijā un ar to saistīto globālo ietekmi uz veselības aprūpi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Dzīvnieku infekciju pārneses iespējas, varianti, sekas un ietekme uz cilvēkiem. Priekšnosacījumi ierosinātāju pārejai no vienas sugas un citu. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Akūta SARS-CoV-2 infekcija: etioloģija, diagnostika, patoģenēze. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Covid-19: klīniskās izpausmes, radioloģiskais raksturojums, laboratorie kritēriji. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Covid-19: riska grupas, pieejas terapijai, prognoze. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Covid-19: pacienta stāvokļa monitorēšanas principi, pieejas intensīvai terapijai. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Covid-19: slimības raksturojums sirds-asinsvadu sistēmā, urīnizvadošajā, endokrīnajā un hepatobiliārajā sistēmā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Covid-19 un CNS. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Covid-19: seku parādības, rehabilitācija, invalidizācija, profilakse. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgai nodarbību tēmai, patstāvīgais darbs. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Nodarbību apmeklējums un sekmīgi novērtēts patstāvīgais darbs - 50%, teorētiskais jautājums - 50% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie spēs raksturot infekciju un infekcijas slimību nākotnes iespējas, zinot dabas un tehnoloģiju ietekmes faktorus, iespējamos patoģenēzes virzienus, iespēju attīstīties izmainītos ārējās vides apstākļos, ietekmes uz indivīdu un sabiedrības veselību; aprakstīs un identificēs specifiskos infekciju attīstības posmus; izskaidros infekciju globalizācijas iemeslus un sistematizēs metodes; formulēs un izskaidros nākotnes terapijas principus; saistīs veselības aprūpes plāna etapus ar individualizētu veselības aprūpi, it īpaši hronisko infekciju gadījumā; izskaidros nākotnes specifiskās profilakses principus, attiecinot tos gan uz sabiedrību, gan indivīdu. | ||||||||
Prasmes: | Pratīs veidot plāna projektu medicīniskām darbībām, kas vērstas uz indivīda slimības diagnostiku un ārstēšanu; pratīs sastādīto plānu analizēt, ņemot vērā laboratorijas izmeklējumu esamību vai neesamību un citus datus; pratīs novērtēt citu veidu izmeklēšanas rezultātā iegūtos datus; pratīs integrēt visu veidu izmeklējumus infekcijas vai infekcijas slimības diagnostikas dizainā; izplānot pasākumus, kas nepieciešami infekcijas izplatības ierobežošanai. | ||||||||
Kompetences: | Pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskajā infektoloģijā konstatējamās situācijas un teorētiskajā infektoloģijā paredzamās situācijas, diskutētu, izskaidrotu savu viedokli un konstruktīvā veidā veicinātu profesionālo mērķu sasniegšanu un konkrētu uzdevumu izpildi indivīda un sabiedrības veselības nodrošināšanā; saskaroties ar nestandarta situācijām sekmīgi komunicēties infekcijas slimību profilakses, diagnostikas, diferenciāldiagnostikas un ārstniecības jomās; profesionāli sadarboties ar pacientiem, pacientu tuviniekiem, kolēģiem cieņas pilnā gaisotnē, ievērojot medicīnas ētikas normas, respektējot pacientu tiesības un nodrošinot epidemioloģisko drošību; patstāvīgi mācīties un izmantot e-medicīnas vidi saskarsmei ar studentiem un kolēģiem; demonstrēt un pilnveidot sevi kā topošu ārstniecības personu un veselības veicinātāju infekciju slimību specifiskās un nespecifiskās profilakses kontekstā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Rekomendācijas par SARS-CoV-2 infekcijas un COVID-19 epidemioloģiju, diagnostiku, klīniskajām norisēm un komplikācijām. Valsts pētījumu programma. L.Vīksna, I.Tolmane un autoru kolektīvs. Rīga, 2021. gada marts. 227 lpp. (latviešu plūsmai) | ||||||||
2 | Coronoviruses deseases 2019-(COVID-19) treatment quidelines – www.covid19treatment.nih.gov- National Institute of Health – update June 17 2021 | ||||||||
3 | https://covid19.who.int/ | ||||||||
4 | https://www.cdc.gov/ | ||||||||
5 | https://www.medscape.com/resource/coronavirus | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-… | ||||||||
2 | https://covid19.who.int/region/euro/country/lv | ||||||||
3 | https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-… | ||||||||
4 | https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/index.html | ||||||||
5 | https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/covid-data/covidv… | ||||||||
6 | https://www.medscape.com/resource/uk-coronavirus | ||||||||
7 | https://www.spkc.gov.lv/lv/arstiem-par-covid-19-infekcijas-… (latviešu plūsmai) | ||||||||
8 | https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19 | ||||||||
9 | World Health Organization. Interim Guidance on Clinical management of severe acute respiratory infection when novel coronavirus (nCoV) infection is suspected external icon.https://www.who.int/publications/i/item/WHO-2019-nCoV-clini… | ||||||||
10 | National Institutes of Health. Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Treatment Guidelineshttps://www.covid19treatmentguidelines.nih.gov/ | ||||||||
11 | COVID-19 rapid guideline: managing the long-term effects of COVID-19 NICE guideline [NG188]Published: 18 December 2020https://www.nice.org.uk/guidance/NG188 | ||||||||
12 | Ceters for Disease Control and Prevention.2019 Novel coronavirus, Wuhan, China. Infomation for Healthcare Professionals. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/index.html | ||||||||
13 | NICE guideline on long COVID https://www.thelancet.com/article/S2213-2600(21)00031-X/ful… | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | https://www.gisaid.org/hcov19-variants/ | ||||||||
2 | https://www.ema.europa.eu/en/human-regulatory/overview/publ… | ||||||||
3 | https://www.zva.gov.lv/lv/pacientiem-un-sabiedribai/zales/c… (latviešu plūsmai) |