.
Infektoloģija un laboratorā medicīna
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2024 14:31:04
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | IUDK_038 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Infekcijas slimības | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ludmila Vīksna | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Infektoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Linezera iela 3, idkrsu[pnkts]lv, +371 67014777 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 9 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 36 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Fizikā, anatomijā, bioķīmijā, bioloģijā, parazitoloģijā, normālajā un patoloģiskajā fizioloģijā, mikrobioloģijā, imunoloģijā, propedeitikā, iekšķīgajās slimībās un farmakoloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir sekmēt teorētisko un praktisko zināšanu apguvi par slimību, tai skaitā infekciju, laboratoro diagnostiku, patoģenēzi, klīniskajām izpausmēm, pieejām ārstēšanai, par specifiskās un etioloģiskās terapijas iespējām, kā arī infekciju slimību epidemioloģiju un ietekmi uz indivīda dzīves kvalitāti un sabiedrības veselību. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mūsdienu infektoloģija: definīcijas, jēdzieni, klasifikācija, diagnostikas, terapijas un profilakses principi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Respiratorās slimības, tai skaitā tuberkuloze: ierosinātāji, klīniskais raksturojums, diagnostika, ārstēšanas un profilakses principi, prognoze. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Zarnu mikrobiota un tās saiknes (asis) ar citām orgānu sistēmām infektoloģijas ietvaros. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Asins transmisīvās infekcijas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Parazitārās infekcijas: klasifikācija, klīniskās norises daudzveidība, diagnostika, pieejas terapijai, profilakse. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Zoonozes, tai skaitā ornitozes. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Infekcijas slimību imunoloģija: akūto un hronisko procesu imunoloģiskie pamati un to izmantošana slimības diagnostikā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Vīrusu un bakteriālas etioloģijas akūtas respiratoras infekcijas: klīnika, diagnostika, ārstēšana, profilakse. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Gremošanas trakta infekcijas: bakteriālas, virusālas, parazitāras: klīnika, diagnostika, ārstēšana, profilakse. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Vīrushepatīti – VHA, VHB, VHC, VHD, VHE u.c.: klīnika, diagnostika, ārstēšana, profilakse. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | HIV infekcija / AIDS – diagnostika, klīniskās norises raksturojums, ārstēšana, profilakse. Indikātorslimības, oportūnistiskās slimības. HIV/AIDS simulācija | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
12 | Hemorāģiskie drudži – jēdziens, klasifikācija, etioloģiskās grupas, klīniskā aina, diagnozes verifikācija, ārstēšanas principi. Tropu infekcijas - Ebolas vīrusa simulācija | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
13 | Neiroinfekcijas: klasifikācija, klīniskā norise, diagnostika, pieejas terapijai, prognoze. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Herpesvīrusu ierosinātās infekcijas. Klīnisko izpausmju saistība ar konkrētu herpesvīrusu. Hroniska noguruma sindroms: fakti un hipotēzes. Meningokoku infekcijas simulācija. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
15 | Pacientu ar aizdomām par tuberkulozi (TB) izmeklēšana. TB diagnostikas algoritms. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
16 | Ar limfadenopātiju noritošās infekcijas. Buboņu mēra simulācija | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
17 | Veselības aprūpē iegūtas infekcijas. Antimikrobiālā rezistence. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
18 | Infekciozie procesi mīkstajos audos. Infekcijas, kas saistītas ar svešķermeņu ievietošanu organismā (protēze, tīkliņi, implanti u.c.). Biofilmu veidošanās mehānismi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
19 | Infekcijas slimību norise īpašās pacientu grupās imūnkompetences kontekstos – senioriem, bērnu infekcijas pieaugušajiem, mikstinfekcijas (koinfekcijas). Trakumsērgas simulācija. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
20 | Vispārīga infekcijas slimību epidemioloģija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
21 | Infekcijas slimību epidemioloģija un prakse. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
22 | Specifiskā profilakse: vakcīnas, imūnglobulīni, sērumi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
23 | Ievads medicīnisko ierīču apstrādē: tīrīšana, dezinfekcija, sterilizācija, procesu kontrole, regulējošie normatīvie dokumenti. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
24 | Bioterorisms – infekciju aģentu loma un vieta. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
25 | Zāļu un medicīnas preču ražošanas epidemioloģiskās drošības principi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
26 | Pārtikas produktu un vides objektu mikrobioloģiskie kritēriji un laboratoriskās kontroles organizēšana kā infekciju slimību profilakse. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
27 | Ievads laboratorā medicīnā. Biomateriāla veidi un īpatnības. Medicīnas laboratorijā izmantojamo tehnoloģiju īss apskats. Izmeklēšanas metožu izvēles principi. Laboratorijas izmeklēšanas posmi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
28 | Infekcijas un infestāciju laboratorā diagnostika. Iegūto rezultātu klīniskā interpretācija. Biomateriālu izvēles principi. Ārējās vides objektu izmeklēšana infekciju kontekstā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
29 | Gremošanas sistēmas, nieru un urīnceļu, plaušu, ādas un tās derivātu, reproduktīvās sistēmas slimību laboratoriskā diagnostika. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
30 | Sirds un asinsrites, limfātiskās, nervu sistēmas, endokrīno orgānu laboratoriskā diagnostika. Imunoloģisko, hematoloģisko, onkoloģisko un ģenētisko slimību laboratoriskā diagnostika. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
31 | Izmeklēšanas algoritmi (praktiskie piemēri). Laboratorijas darba standartizācijas pamati, medicīnas laboratorijas akreditācijas būtība. Bioriski. Laboratoriju bioloģiskās drošības līmeņi. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
32 | Laboratorisko rezultātu interpretācija un to nozīme klīniskajā praksē. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgai nodarbību tēmai. 2. Patstāvīgais darbs (7.semestris) – referāts par izvēlēto tēmu. 3. Klīniskais gadījums (8.semestris). Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Patstāvīgais darbs: 1. Patstāvīgais darbs – referāts, kura vērtēšanas kritēriji ir sekojoši – darba satura atbilstība izvēlētai tēmai (25%), studenta personīgi ieguldītais darbs (25%), studenta zināšanu līmenis (25%), kas novērtēts, pārrunājot darbu ar docētāju un darba noformējums (25%). 2. Klīniskais gadījums – darba uzdevuma izpratne (25%), diagnozes noteikšanai izmantoto datu un faktu (laboratorās analīzes, instrumentālie izmeklējumi, anamnēze, tai skaitā, epidemioloģiskā, u.c. dati) kopums (25%), diagnozes pamatojuma loģika un diferenciāldiagnožu aptveres plašums (25%), terapeitiskie, profilaktiskie u.c. ieteikumi (25%). Ieskaite 7.semestrī – nodarbību apmeklējums, patstāvīgā darba vērtējums; Eksāmena norises kārtība 8. semestrī - nodarbību vērtējums (30%), patstāvīgais darbs (klīniskais gadījums) (30%), rakstisks eksāmens par visām studiju kursa tēmām: teorētiskais jautājums (20%) un klīniskā gadījuma interpretācija (20%). Detalizēti noteikumi skatāmi e-studijās. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie spēs raksturot laboratorās medicīnas uzdevumus un nozīmi slimību diagnostikā un slimības gaitas novērtējumā gan saistībā ar etioloģisko faktoru, gan patoģenēzi, gan klīniskām izpausmēm; sekmēt izpratni par biodrošības teorētiskiem un praktiskiem aspektiem; studējošie spēs raksturot un klasificēt infekcijas slimības pēc to etioloģiskā faktora, saistības ar patoģenēzi, klīniskām izpausmēm, iespēju izplatīties un bīstamības indivīdam un sabiedrības veselībai; aprakstīs un identificēs specifiskos, tipiskos, patoģenētiskos un citus simptomus; izskaidros izmeklēšanas programmu un sistematizēs laboratorās metodes; formulēs un izskaidros terapijas vispārējos principus; saistīs veselības aprūpes plāna etapus ar individualizētu veselības aprūpi; izskaidros mūsdienu specifiskās profilakses principus, attiecinot tos gan uz sabiedrību, gan indivīdu. | ||||||||
Prasmes: | Pratīs veidot plānu medicīniskām darbībām, kas vērstas uz indivīda slimības laboratoro un cita veida diagnostiku; specifisko, etioloģisko un cita veida ārstēšanu; pratīs sastādīto plānu īstenot, ņemot vērā epidemioloģiskās, dzīves un slimības anamnēzes, laboratorijas izmeklējumu un citus datus; pratīs novērtēt fizikālās izmeklēšanas rezultātā iegūtos datus; pratīs integrēt laboratoro izmeklējumu slimības diagnostikas dizainā; izplānot specifsikās un nespecifiskās profilakses pasākumus, kas nepieciešams slimības izplatības ierobežošanai. | ||||||||
Kompetences: | Pielietot faktoloģijas, argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu teorētiskajā un praktiskajā infektoloģijā pieļaujamās un konstatējamās situācijas, diskutētu, pamatotu un izskaidrotu savu viedokli un konstruktīvā veidā veicinātu profesionālo mērķu sasniegšanu un konkrētu uzdevumu izpildi indivīda un sabiedrības veselības nodrošināšanā; saskaroties ar pacientiem, pacientu tuviniekiem un citu specialitāšu kolēģiem sekmīgi komunicēt infekcijas slimību profilakses, diagnostikas, diferenciāldiagnostikas un ārstniecības jomās; profesionāli sadarboties ar pacientiem, pacientu tuviniekiem, kolēģiem cieņas pilnā gaisotnē, ievērojot medicīnas jomai saistošo normatīvo bāzi, ētikas normas, respektējot pacientu tiesības un nodrošinot epidemioloģisko drošību; patstāvīgi un pastāvīgi mācīties un prast izmantot e-medicīnas vidi saskarsmei; demonstrēt un pilnveidot sevi kā topošu ārstniecības personu un veselības veicinātāju indivīdam un sabiedrībai infekciju slimību specifiskās un nespecifiskās profilakses kontekstā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Maxine A. Papadakis, Stephen J. McPhee, Michael W. Rabow Lange. 2022. Current Medical Diagnosis and Treatment. 61th ed. USA: McGraw Hill. Access Medicine. Iegūts no: via Access Medicine | ||||||||
2 | Ferri's. 2022. Clinical Advisor Elsevier. ClinicalKey. Iegūts no via: ClinicalKey | ||||||||
3 | Bennett J.E., Dolin R.l., Blaser Mandell M. J., Douglas, and Bennett's. 2019. Principles and Practice of Infectious Diseases. 8th ed. Elsevier. ClinicalKey. Iegūts no via: ClinicalKey | ||||||||
4 | Vīksna L. 2011. Infekcijas slimības. Rīga: Medicīnas apgāds. | ||||||||
5 | Cilvēka imūndeficīta vīrusa (HIV) infekcijas diagnostikas, ārstēšanas un profilakses klīniskās vadlīnijas. 2014. Pieejams tiešsaistē: https://www.vmnvd.gov.lv/lv/cilveka-imundeficita-virusa-hiv… | ||||||||
6 | Vīrushepatīta B diagnostikas un etiotropās ārstēšanas vadlīnijas. 2011. Pieejams tiešsaistē: https://www.vmnvd.gov.lv/lv/virushepatita-b-diagnostikas-un… | ||||||||
7 | Madhukar Pai, Marcel A. Behr, David Dowdy, et.al. 2016. Tuberculosis. Nature reviews. 27October. PubMed. Available from: https://www.nature.com/articles/nrdp201676 | ||||||||
8 | CDC Yellow Book 2014: Health Information for International Travel. Oxford University Press. Ebsco. Iegūts no via: Ebsco | ||||||||
9 | Robert Rich, Thomas Fleisher, William Shearer, et.al. 2019. Clinical Immunology, Principles and Practice; 5th ed. Elsevier. ClinicalKey. Iegūts no : via: ClinicalKey. | ||||||||
10 | Arash Aalirezaie, Afshin Anoushiravani, James Cashman, et.al. 019.General Assembly, Prevention, Host Risk Mitigation – Local Factors: Proceedings of International Consensus on Orthopedic Infections. The Journal of Arthroplasty. Feb;34(2S):S37-S41. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S08835403… | ||||||||
11 | Richard A. McPherson, MSc and Matthew R. Pincus. 2022. Henry's Clinical Diagnosis And Management By Laboratory Methods. 24th ed. Elsevier. ClinicalKey. Iegūts no via: ClinicalKey | ||||||||
12 | Clinical Microbiology Procedures Handbook. Amy L. Leber. ASM Press, 2016, p. 2954 | ||||||||
13 | Laboratory quality management system: handbook. 2011. World Health Organization. Pieejams tiešsaistē: https://www.who.int/publications/i/item/9789241548274 | ||||||||
14 | Infectious Diseases Epiedmiology (Oxford Specialist Handbooks). 2016. Edited by Ibrahim Abubakar. Helen R. Stagg, Ted Cohen and Laura C Rodrigues. Print Publication Date: Apr. Published online: Jun 2016. | ||||||||
15 | Principles of infectious disease epidemiology. | ||||||||
16 | Modern Infectious Disease Epidemiology. 2017. 3rd ed. Johan Giesecke. CRC Press. Published April 5. 248 Pages. | ||||||||
17 | Infectious diseases epidemiology. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | HIV/AIDS quidelines 2022. Pieejams tiešsaistē: https://clinicalinfo.hiv.gov/en/guidelines | ||||||||
2 | EACS quidelines European AIDS clinical society 2021. Pieejams tiešsaistē: https://www.eacsociety.org/guidelines/eacs-guidelines/ | ||||||||
3 | Biorisk management. Laboratory biosecurity guidance. 2006. WHO WHO/CDS/EPR/2006.6. Pieejams tiešsaistē: https://apps.who.int/iris/handle/10665/69390 | ||||||||
4 | Fredricks, D.N. 2013. The Human Microbiota : How Microbial Communities Affect Health and Disease. John Wiley& Sons. Proquest Ebook Central. Iegūts no via: Proquest Ebook Central | ||||||||
5 | J. Michael Miller, Matthew J. Binnicker, Sheldon Campbell. 2018 A Guide to Utilization of the Microbiology Laboratory for Diagnosis of Infectious Diseases: 2018 Update by the Infectious Diseases Society of America and the American Society for Microbiology. Clinical Infectious Diseases. 67(6) PubMed. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7108105/ | ||||||||
6 | Guder W.G. 2015. Pre- Examination Procedures in Laboratory Diagnostics: preanalytical Aspects and Their Impact on the Quality of Medical Laboratory Results. De Gruyter. Proquest Ebook Central. Iegūts no via: Proquest Ebook Central | ||||||||
7 | Guidance on regulations for the transport of infectious substances 2019–2020.2019. Geneva: World Health Organization; 2019 (WHO/WHE/CPI/2019.20).https://www.who.int/publications/i/item/WHO-WHE-CPI-2019.20 | ||||||||
8 | Kessel M. 2014 Neglected Diseases, Delinquent Diagnostics. Science Translational Medicine. 6(226) PubMed. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24598586/ | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Practical Laboratory Medicine. Journal, Co Editors-in-Chief: William Clarke, Mike J. Hallworth, ISSN: 2352-5517 | ||||||||
2 | http://www.ifcc.org/ifcc-education-division/webinars/ | ||||||||
3 | The Journal of Laboratory and Clinical Medicine. The Official Publication of the Central Society for Clinical Research | ||||||||
4 | Journal of Cytology & Molecular Biology (JCMB) | ||||||||
5 | Laboratory Biosafety Manual | ||||||||
6 | WHO European Guidance on standards for infectious diseases laboratories | ||||||||
7 | Alert, response, and capacity building under the International Health Regulations (IHR) | ||||||||
8 | Laboratory Quality Stepwise Implementation tool |