.
Starptautiskās humanitārās tiesības
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:55
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | JF_008 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Tiesību zinātnes; Valsts tiesības | Mērķauditorija: | Tiesību zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Bērziņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 1 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 2 | ||||
Kopā kontaktstundas | 10 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Starptautiskās publiskās tiesības. | ||||||||
Mērķis: | Dot iespēju studentiem iegūt zināšanas par bruņoto konfliktu (kara) likumiem, to raksturojumu, attīstību un avotus. Analizējot reālus bruņotos konfliktus studentiem ir iespēja dziļāk izprast starptautisko humanitāro tiesību uzdevumus un to piemērošanas problēmas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Starptautisko Humanitāro tiesību priekšmets. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Karadarbības veidi, uzsākšana un arēna. Karadarbības līdzekļi un metodes. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Karadarbības līdzekļi un metodes. Bruņotā konfliktā iesaistītās personas un objekti, to statuss un aizsardzība. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Jūras un gaisa karš, neitralitāte un okupācija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Starptautiskās institūcijas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Starptautisko humanitāro tiesību piemērošana mūsdienās. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Starptautisko Humanitāro tiesību priekšmets. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Karadarbības veidi, uzsākšana un arēna. Karadarbības līdzekļi un metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Karadarbības līdzekļi un metodes. Bruņotā konfliktā iesaistītās personas un objekti, to statuss un aizsardzība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
4 | Jūras un gaisa karš, neitralitāte un okupācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Starptautisko humanitāro tiesību piemērošana mūsdienās. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa ietvaros paredzēts rakstisks darbs (argumentētā eseja). Esejas saturā jābūt: problēma, problēmas rašanās cēloņsakarība, problēmas risinājums. Rakstu darbs iesūtāms elektroniski līdz pasniedzēja norādītajam datumam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa nobeigumā pārbaudes darbs ir rakstiskā formā (eksāmens). Laikus iesniegti un kvalitatīvi izpildīts rakstiskais mājas darbs – eseja. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūst zināšanas par: • starptautisko humanitāro tiesību avotiem, izveidošanos, attīstību un to principiem; • starptautisko humanitāro tiesību piemērošanu bruņotu konfliktu laikā; • dažādu starptautisko organizāciju nozīmi un to ietekmi uz bruņotajiem konfliktiem pasaulē un saistību ar starptautiskajām humanitārajām tiesībām. Studējošie paplašinās savu redzeslauku un izpratni par starptautiskajiem normatīvajiem aktiem un pilnveidos juridisko domāšanu. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie analizē, sintezē un izvērtē starptautisko humanitāro tiesību lomu un nozīmi, izkopj zinātniski – pētnieciskās iemaņas. Studējošie komunicē ar citiem bakalaura programmas studentiem par bēgļu piešķiršanas procesa problemātiku, demonstrē sociālās prasmes un emocionālo inteliģenci. Veido argumentāciju un prasmi uzklausīt viedokļus. Citas vispārējās prasmes – uzņemas atbildību par saviem lēmumiem un darbību, pieņem kritiski izvērtētus lēmumus un rod risinājumus iepriekš neparedzētos un mainīgos apstākļos, pielāgojas jaunām situācijām un ir atvērti pārmaiņām, uzņemas vadību un iniciatīvu un atbild par sekām, ievēro ētikas normas, demonstrē plašas vispārējās zināšanas un kompetences. Pilnveido prasmi uzklausīt atšķirīgus viedokļus. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēj veikt konkrētus ar humanitārajām tiesībām saistītus uzdevumus, izmantot zināšanas un prasmes profesionālajā un personīgajā attīstībā. Tiesību normu piemērošana ne tikai “mehāniski”, bet atbilstoši sabiedrības interesēm un prioritātēm, tādā veidā sintezējot prasmes strādāt ar normatīvo aktu bāzi un tiesību izpratni kopumā. Piedāvā ne tikai formālus humanitāro tiesību nozares problēmjautājumu risinājumus, bet rod tādus risinājumus, kas kalpotu sabiedrības (vietējās kopienas) vēlmēm un prioritātēm, kā arī uzlabotu valsts pārvaldi kopumā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1864. gada Ženēvas konvencija „Par ievainoto un slimo stāvokļa uzlabošanu karojošajās armijās” | ||||||||
2 | 1899. gada Hāgas Konvencija | ||||||||
3 | 1906.gada Ženēvas Konvencija — “Par ievainoto un slimo kā arī jūras kara flotes kuģu katastrofās cietušo stāvokļa uzlabošanu” | ||||||||
4 | 1907. gada Hāgas Konvencija par kara uz sauszemes likumiem un paražām | ||||||||
5 | 1925. gada Ženēvas Protokols par ķīmiskajiem ieročiem | ||||||||
6 | 1945. gada Apvienoto Nāciju Organizāciju statūti | ||||||||
7 | 1949. gada I Ženēvas Konvencija “Par ievainoto un slimo stāvokļa uzlabošanu karojošajās armijās” | ||||||||
8 | 1949. gada II Ženēvas Konvencija “Par ievainoto un slimo kā arī jūras kara flotes kuģu katastrofās cietušo stāvokļa uzlabošanu” | ||||||||
9 | 1949. gada III Ženēvas Konvencija “Par izturēšanos pret karagūstekņiem” | ||||||||
10 | 1949. gada IV Ženēvas Konvencija “Par civiliedzīvotāju aizsardzību kara laikā” | ||||||||
11 | 1975. gada Konvencija par bioloģiskajiem ieročiem | ||||||||
12 | 1974. gada ANO rezolūcija “Par agresiju”. | ||||||||
13 | 1977. gada Ženēvas Konvenciju 1. Papildprotokols “Par cietušo aizsardzību starptautiskajos bruņotajos konfliktos” | ||||||||
14 | 1977. gada Ženēvas konvenciju 2. Papildprotokols “Par cietušo aizsardzību nestarptautiskajos bruņotajos konfliktos” | ||||||||
15 | 1998. gada Romas starptautiskās krimināltiesas statūti | ||||||||
16 | 2005.gada Ženēvas konvenciju 3. Papildprotokols “Par papildu atšķirības emblēmu apstiprināšanu” | ||||||||
17 | Verri P. Dictionary of the International Law of Armed Conflict, International committee of the Red Cross, 1992, Geneva, 145 pages. | ||||||||
18 | Edited by: Fleck D. The handbook of international humanitarian law, second edition, Oxford, 2007, 770 pages. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | The law of armed conflict: international humanitarian law in war / Gary D. Solis. Second edition. Oxford [UK]; New York: Cambridge University Press, 2016. | ||||||||
2 | International humanitarian law and international human rights law: pas de deux / edited by Orna Ben-Naftali. Oxford [England];New York : Oxford University Press, 2011 | ||||||||
3 | International humanitarian law: theory practice, context / Daniel Thürer. Hague: Hague Academy of International Law, 2011 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | United Nations | ||||||||
2 | American Society of International Law | ||||||||
3 | International Committee of the Red Cross | ||||||||
4 | Yerabook of international Humanitarian Law |