.
Cilvēktiesības
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:14.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2024 09:02:03
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | JF_015 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Tiesību zinātnes; Civiltiesības | Mērķauditorija: | Tiesību zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Bērziņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 1 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 2 | ||||
Kopā kontaktstundas | 10 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt izpratni un pamatzināšanas par cilvēktiesību normu un pamatprincipu attīstību pasaulē un Latvijā, īpaši pievēršoties cilvēktiesību attīstībai Eiropā un šo tiesību aizsardzības mehānismiem. Iemācīt prasmi analizēt cilvēktiesību pamatjēdzienus, apzināt to būtību un saturu; sniegt zināšanas par cilvēktiesību aizsardzības instrumentu pielietošanu un indivīda iespējām kā Latvijas, tā arī Eiropas kontekstā; sniegt pamatzināšanas par Latvijas normatīvo aktu un starptautisko cilvēktiesību dokumentu savstarpējo mijiedarbību (saskaņošanu) un to piemērošanu tiesību aizsardzības un nodrošināšanas praksē Latvijā; analizēt Eiropas cilvēktiesību tiesas izskatītos pieteikumus par valstu pārkāpumiem un pieņemtajiem lēmumiem un izdarīt atbilstošus secinājumus/mācības. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Cilvēktiesību jēdziena, normu un principu vēsturiskā attīstība • Cilvēktiesību (CT) idejas sākums • Senākie CT raksti • Demokrātijas un taisnīguma ideju pamatlicēji no antīkās pasaules līdz mūsu dienām • CT attīstības galvenie vēsturiskie apstākļi un normas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēktiesību vēsturiskā attīstība Latvijā • Latvijas valstiskuma un konstitucionālisma attīstības posmi • CT attīstība pēc neatkarības atjaunošanas 1990. gadā • CT un Latvijas integrācijas procesi Eiropas institūcijās (EP, ES) un NATO | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Cilvēktiesību aizsardzības mehānismi pasaulē un izmantošanas iespējas • Universālie CT aizsardzības mehānismi • Reģionālie CT aizsardzības mehānismi • Globalizācijas procesi pasaulē, pozitīvie un negatīvie aspekti | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Cilvēktiesību kategorijas: Pilsoniskās un politiskās tiesības I • Tiesības uz dzīvību. Nāvessoda aizliegums • Spīdzināšanas aizliegums • Verdzības un piespiedu darba aizliegums | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Cilvēktiesību kategorijas: Pilsoniskās un politiskās tiesības II • Tiesības uz brīvību un drošību • Tiesības uz taisnīgu tiesu • Tiesības uz privāto un ģimenes dzīvi. Tiesības stāties laulībā • Domu, apziņas un reliģijas brīvība • Vārda brīvība • Pulcēšanās un biedrošanās brīvība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Cilvēktiesību kategorijas: Pilsoniskās un politiskās tiesības III • Diskriminācijas aizliegums; invalīdu tiesības; bērnu tiesības un aizsardzība • Īpašumtiesību aizsardzība • Tiesības uz izglītību • Tiesības uz brīvām vēlēšanām • Pārvietošanās brīvība. Migrācija. Patvēruma meklētāji. Izraidīšana | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Cilvēktiesību kategorijas: Ekonomiskās, sociālās un kultūras tiesības • Ekonomisko, sociālo un kultūras tiesību katalogs • Starptautiskie tiesību dokumenti sociālo tiesību nodrošināšanā • Eiropas Sociālā harta un tajā ietvertās tiesības | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Sociālo tiesību aizsardzība • Sociālo tiesību aizsardzības īpatnības un atšķirības pārējo cilvēktiesību kontekstā • Nacionālās tiesību normas sociālo tiesību nodrošināšanā • Sociālo tiesību aizsardzības iespējamie mehānismi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Cilvēktiesību normu interpretācija, pielietošana un to ievērošana nacionālajā likumdošanā • Demokrātisko principu tvērums mūsdienās • Cilvēktiesību pamatjautājumu piemērošana Latvijā • Satversmes tiesas loma CT nostiprināšanā un aizsardzībā Latvijā • Tiesību normu interpretācija un Satversme | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Eiropas Cilvēktiesību aizsardzības mehānismi (instrumenti) • Eiropas Padomes Cilvēktiesību aizsardzības konvencija • Eiropas Padomes Cilvēktiesību tiesa, tās izveidošana un kompetence • Eiropas Savienības cilvēktiesību aizsardzības instrumenti | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Cilvēktiesību iespējamās problēmas un risinājumi Latvijā • Labas valsts pārvaldes uzraudzība un nodrošināšana • Minoritāšu, patvēruma meklētāju un bēgļu tiesību jautājumi • Sociālās problēmas un cilvēktiesības • Tiesībsarga biroja darbība cilvēktiesību uzraudzībā un aizsardzībā | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Nevalstisko organizāciju (NVO) loma cilvēktiesību aizsardzībā un veicināšanā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Cilvēktiesību jēdziena, normu un principu vēsturiskā attīstība • Cilvēktiesību (CT) idejas sākums • Senākie CT raksti • Demokrātijas un taisnīguma ideju pamatlicēji no antīkās pasaules līdz mūsu dienām • CT attīstības galvenie vēsturiskie apstākļi un normas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Cilvēktiesību kategorijas: Pilsoniskās un politiskās tiesības II • Tiesības uz brīvību un drošību • Tiesības uz taisnīgu tiesu • Tiesības uz privāto un ģimenes dzīvi. Tiesības stāties laulībā • Domu, apziņas un reliģijas brīvība • Vārda brīvība • Pulcēšanās un biedrošanās brīvība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Cilvēktiesību kategorijas: Pilsoniskās un politiskās tiesības III • Diskriminācijas aizliegums; invalīdu tiesības; bērnu tiesības un aizsardzība • Īpašumtiesību aizsardzība • Tiesības uz izglītību • Tiesības uz brīvām vēlēšanām • Pārvietošanās brīvība. Migrācija. Patvēruma meklētāji. Izraidīšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Sociālo tiesību aizsardzība • Sociālo tiesību aizsardzības īpatnības un atšķirības pārējo cilvēktiesību kontekstā • Nacionālās tiesību normas sociālo tiesību nodrošināšanā • Sociālo tiesību aizsardzības iespējamie mehānismi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Cilvēktiesību iespējamās problēmas un risinājumi Latvijā • Labas valsts pārvaldes uzraudzība un nodrošināšana • Minoritāšu, patvēruma meklētāju un bēgļu tiesību jautājumi • Sociālās problēmas un cilvēktiesības • Tiesībsarga biroja darbība cilvēktiesību uzraudzībā un aizsardzībā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa sekmīgai apguvei studējošajiem bez lekciju apmeklējumiem ir pienākums patstāvīgi strukturēt savu mācīšanos, analizēt savu zināšanu līmeni un to racionāli papildināt, atlasīt un izvērtēt gan kursa aprakstā jau norādītos literatūras avotus, gan arī aktīvi strādāt pie nepieciešamo izziņas materiālu ieguves bibliotēkās un interneta resursos. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 10 ballu sistēmā: darbs lekcijās/nodarbībās – 20%, patstāvīgi veiktais rakstu darbs – 30%, rakstisks eksāmens – 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs nosaukt un identificēt nozīmīgākos cilvēktiesību aspektus; raksturot un analizēt šo tiesību galvenos pamatprincipus pasaulē un Latvijā; spēs parādīt vispusīgas un specializētas attiecīgajai profesionālajai jomai atbilstošas faktu, teoriju, likumsakarību zināšanas un izpratni; būs sagatavoti patstāvīgi strādāt un pielietot cilvēktiesību aizsardzības mehānismus, kā arī spējīgi aizstāvēt un veicināt minēto cilvēktiesību normu ievērošanu Latvijā un pasaulē. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie būs spējīgi ieraudzīt un analizēt iespējamās cilvēktiesību problēmas, to cēloņus un novēršanas risinājumus; būs gatavi veikt nepieciešamās aizstāvības darbības iespējamo cilvēktiesību pārkāpumu gadījumos, prasmīgi pielietojot atbilstošās starptautiskās un nacionālās tiesību normas; spēs parādīt zinātnisku pieeju problēmu risināšanā, pieņemt atbilstošus lēmumus un rast radošus risinājumus mainīgos un neskaidros apstākļos. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā iegūtās zināšanas ļaus studējošajiem būt kompetentiem un iekļauties tiesību aizsardzības un palīdzības iestāžu darbā; veicinās šo iestāžu kompetenci cilvēktiesību aizsardzības, nostiprināšanas, pilnveidošanas un veicināšanas jomās. Studējošie spēs izmantot apgūtos teorētiskos pamatus un prasmes, formulējot un analītiski izvērtējot situācijas, problēmas savā zinātnes nozarē vai profesijā; būs kompetenti izskaidrot un argumentēti diskutēt ar dažādu jomu speciālistiem; iegūtās zināšanas sniegs studējošajiem kompetenci cilvēktiesību visdažādākajos aspektos un sniegs iespējas piedalīties arī starptautisko institūciju konkursos uz darba piedāvājumiem ārpus Latvijas robežām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Bojārs, J. „Starptautiskās publiskās tiesības”. I, II daļa. Apgāds Zvaigzne ABC, 2006. | ||||||||
2 | Levits, Egīls. European Community Law within the hierarchy of legal norms of Latvia//First Year in the European Union: Current Legal Issues. Rīga, 2005. | ||||||||
3 | Universal Human Rights Instruments. United Nations. 2018 (The most Perfect information of Human Rights) | ||||||||
4 | Becker, S. Maria, and Julia N. Schneider. Human Rights Issues in the 21st Century. Nova Science Publishers. New York, 2008. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Reihs, N. ”Izprotot Eiropas Savienības tiesības. Kopienas tiesību mērķi, principi un metodes”. Tiesu nama aģentūra, 2004. | ||||||||
2 | Vilks, A. „Tiesības, brīvības un tavi pienākumi pret valsti”. Rīga, 1999. | ||||||||
3 | Ignatāne, G., Lulle, A. „Rokasgrāmata par ANO”. Izdevējs: Apvienoto Nāciju Attīstības Programma (UNDP), Rīga, 2005. | ||||||||
4 | „Theory and Practice of the European Convention on Human Rights”. 4th Edition. Antwerpen: Oxford, 2006. | ||||||||
5 | Human rights in the 21st century: problems and prospects | ||||||||
6 | Weston, Burns H. Human Rights in the Early 21st Century. Encyclopaedia Britanica | ||||||||
7 | Burgentāls, Tomass. „Starptautiskās cilvēktiesības”. AGB, 2000. | ||||||||
8 | Autoru kolektīvs I. Ziemeles redakcijā, „Cilvēktiesības pasaulē un Latvijā”. Rīga, 2000. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Nowak, M. „U.N. Covenant on Civil and Political Rights: CCPR commentary”. N. P. Engel, 1996. | ||||||||
2 | Sieghart, Paul. „The International Law of Human Rights”. Oxford, 1992. | ||||||||
3 | „Theory and Practice of the European Convention on Human Rights”. Antwerpen-Oxford, 2006. |