.
Vispārēja un tiesību psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:30:06
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | JF_032 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Tiesību zinātnes; Civiltiesības | Mērķauditorija: | Tiesību zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Ušacka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 1 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 2 | ||||
Kopā kontaktstundas | 10 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Tiesību filozofija, loģika. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt studentus ar psiholoģiju kā zinātni, tās pielietojumu un veicināt šo zināšanu piemērošanu juridiskajā praksē. Sekmēt, atklāt un izprast pieaugušu, psihiski veselu cilvēku psihes attīstības īpatnības, procesus, stāvokļus un īpašības. Attīstīt šo parādību izpratni, kas palīdzētu veiksmīgi organizēt saskarsmi tiesiskās izziņas un juridiskās darbības jomā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Juridiskā psiholoģija. Vispārējās un juridiskās psiholoģijas pētīšanas metodes. Personība. Personības izpētes metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psiholoģijas aizsākumi. Psiholoģija kā zinātne, tās izpētes priekšmets, iedalījums un virzieni. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Saskarsmes psiholoģija. Neverbālā valoda. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Kultūras aspekti psiholoģijā. Multikulturālā vide un globalizācija. Saskarsmes psiholoģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Personības individuāli tipoloģiskās īpašības: temperaments, raksturs, spējas un dotības. Personības emocionālā un gribas sfēra: jūtas un emocijas, griba. Personības aktivitāti ietekmējošie faktori: vajadzības, motīvi, motivācija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Debates un diskusijas kā saskarsmes elements, pārliecināšana, tās nozīme publiskajās uzstāšanās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Personības izziņas darbība: sajūtas un uztvere, atmiņa, uzmanība, domāšana un runa, iztēle un jaunrade. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Personības attīstība. Personības attīstības krīzes. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Grupas psiholoģija. Penitenciārā psiholoģija. Vardarbības psiholoģija. Viktimoloģija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Personības izziņas darbība: uzmanība, sajūtas un uztvere, atmiņa, domāšana un runa, iztēle un jaunrade. Personības emocionālā un gribas sfēra: jūtas un emocijas, griba. Personības aktivitāti ietekmējošie faktori: vajadzības, motīvi, motivācija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Juridiskā psiholoģija. Vispārējās un juridiskās psiholoģijas pētīšanas metodes. Personība. Personības izpētes metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psiholoģijas aizsākumi. Psiholoģija kā zinātne, tās izpētes priekšmets, iedalījums un virzieni. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Personības izziņas darbība: sajūtas un uztvere, atmiņa, uzmanība, domāšana un runa, iztēle un jaunrade. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Personības attīstība. Personības attīstības krīzes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Personības izziņas darbība: uzmanība, sajūtas un uztvere, atmiņa, domāšana un runa, iztēle un jaunrade. Personības emocionālā un gribas sfēra: jūtas un emocijas, griba. Personības aktivitāti ietekmējošie faktori: vajadzības, motīvi, motivācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Zinātniskais referāts. Referātu tēmas: 1. Juridiskās psiholoģijas attīstības vēsture. 2. Melu psiholoģija. 3. Noziedznieka personība, tās veidošanās problēmas. 4. Prokurora (tiesneša, policista, advokāta) darbības psiholoģiskie aspekti. 5. Noziedzīgās uzvedības motivācija. 6. Psihologa loma kriminālprocesā. 7. Jurista darbības psiholoģiskie aspekti un problēmas. 8. Psiholoģisko metožu pielietojums pratināšanas procesā. 9. Tiesneša (prokurora, jurista, advokāta) psiholoģiskais portrets. 10. Poligrāfa izmantošanas psiholoģiskie aspekti. 11. Noziedzīgo nodarījumu psiholoģiskie motīvi. 12. Noziedznieka personības veidošanas psiholoģiskie aspekti. 13. Kriminālsodu izpildes psiholoģiskie aspekti. 14. Latvijas kriminālās subkultūras psiholoģiskais raksturojums. 15. Sievietes – noziedznieces psiholoģiskās īpatnības. 16. Jauniešu noziedzīgās uzvedības psiholoģiskie aspekti. 17. Terorisma psiholoģiskās problēmas. 18. Upura psiholoģiskais raksturojums. 19. Juridiskā konflikta atrisinājuma psiholoģiskie aspekti. Varbūt arī citas tēmas, tikai tās iepriekš jāsaskaņo ar pasniedzēju! 2. variants – kādas noziedzīgu darbību veikušas personas dzīvesstāsta ievākšana un analīze. P.S. Iespējami arī grupu darbi. Referāts jānodod līdz eksāmenam. Plaģiāts netiks pieņemts! Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Prasības sekmīgai kursa apguvei: 1. Aktīva līdzdalība visās praktiskajās nodarbībās ir obligāta. 2. Kavētās praktiskās nodarbības ir jāatstrādā. 3. Kursa laikā studentiem ir jāizpilda visi mājās darbi. 4. Kursa laikā studentiem jāuzraksta zinātniskais referāts par izvēlēto tēmu. 5. Kursu noslēdz rakstisks eksāmens. Kursa galīgo atzīmi veido: Apmeklējums – 10%. Mājas darbi – 20%. Referāta atzīme – 30%. Eksāmena atzīme – 40%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pārzina psiholoģijas vispārējos jēdzienus un to saistību ar citām nozarēm, ir ieguvuši zināšanas personības psiholoģijā, analizē pamatproblēmas un faktus, zina terminoloģiju, orientējas, izprot un pārzina pamata teorijas un procesus psiholoģijā, kritiski izvērtē teorijas mūsdienu kontekstā. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pielieto dažādus psiholoģijas terminus un salīdzina teorijas, pielieto kursā iegūtās kognitīvās un praktiskās prasmes, lai veiktu profesionālos uzdevumus un risinātu tiesību psiholoģijas izpētes problēmas. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie orientējas psiholoģijas teorijās, ir ieguvuši nelielas pašanalīzes iemaņas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Psiholoģija. 2.daļa. Red.-A.Miltuze & K.Mārtinsone. R: Zvaigzne, 2015 | ||||||||
2 | Karpova Ā. Personība: teorija un to rādītāji. R.: Zvaigzne ABC, 1998 | ||||||||
3 | Jungs K.G. Psiholoģiskie tipi. R.: Zvaigzne, 1993 | ||||||||
4 | Adlers A. Psiholoģija un dzīve. R.: 1992 | ||||||||
5 | Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģiskās teorijas. R.: Zvaigzne ABC, 1999 | ||||||||
6 | Reņģe V. Sociālā psiholoģija. R.: Zvaigzne ABC, 2002 | ||||||||
7 | Vorobjovs A. Sociālā psiholoģija. R.: Izglītības soļi, 2002 | ||||||||
8 | Berbs L., Ruso N. Psiholoģija 3.daļa. R.: RaKa, 2001 | ||||||||
9 | Liebert R.M., Spiegel M.D. Personality: strategies and issues. 6th ed. Brocks/ Cole Publishing company, Pacific Grove, California | ||||||||
10 | Pīzs A. Ķermeņa valoda. R.: Jumava, 2006 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Freids Z. Psihoanalīzes nozīme un vēsture. Lielvārds: Lielvārds, 1994 | ||||||||
2 | Freids Z. Totēms un tabu. R.: Minerva, 1995 | ||||||||
3 | Jungs K.G. Dvēseles pasaule. R.: Spektrs, 1994 | ||||||||
4 | Šuvajevs I. Dzīļu psiholoģija. R.: Zvaigzne ABC, 2002 | ||||||||
5 | Eriksons E.H. Identitāte: jaunība un krīze. R.: Jumava, 1998 | ||||||||
6 | Froms Ē. Mīlestības māksla. R.: Jumava, 1994 | ||||||||
7 | Хьелл Л., Зиглер Д. Теории личности. СПб: Питер Пресс, 1997 | ||||||||
8 | Майерс Д. Социальная психология. СПб: Питер, 1996 |