.
Komunikācijas medicīniskās un tiesiskās problēmas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:50
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | JF_067 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Tiesību zinātnes | Mērķauditorija: | Tiesību zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Laura Šāberte | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 12 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Tiesību teorija. Cilvēktiesības. Administratīvās tiesības. Administratīvais process. Civiltiesības. Civilprocess. Krimināltiesības. Kriminālprocess. Komerctiesības. Medicīnas tiesības. Veselības aprūpes organizāciju tiesības. | ||||||||
Mērķis: | Radīt izpratni par tiesību normu faktiskās realizācijas īpatnībām veselības nozarē, trenējot spēju identificēt un nošķirt faktiskus tiesiskus konfliktus no šķietamiem tiesiskiem konfliktiem. Attīstīt studentos prasmi izprast un kritiski analizēt informācijas komunikācijas līdzekļos publicēto informāciju par veselības nozari, ievērojot mediju darbību reglamentējošos normatīvos aktus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Komunikācijas tiesiskais ietvars veselības aprūpē. Praktisku piemēru un problēmjautājumu analīze. Diskusija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Komunikācijas medicīniskās un tiesiskās problēmas un to risinājumi stacionārajā ārstniecības iestādē | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
3 | Komunikācijas tiesiskās problēmas un to risinājumi ārstniecības personu un pacientu drošības kontekstā | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
4 | Kvalitatīva komunikācija - pamats veselības aprūpes sekmīgai īstenošanai un veselības aprūpes uzraudzībai. Praktisku piemēru un problēmjautājumu analīze. Diskusija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Komunikācija veselības aprūpes jomā. Individuālās un sabiedriskās domas veidošanās likumsakarības, mediju efekti. Veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju komunikācija. Praktiskās iespējas un tiesiskie nosacījumi. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Komunikācijas tiesiskais ietvars veselības aprūpē. Praktisku piemēru un problēmjautājumu analīze. Diskusija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Komunikācijas medicīniskās un tiesiskās problēmas un to risinājumi stacionārajā ārstniecības iestādē | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
3 | Komunikācijas tiesiskās problēmas un to risinājumi ārstniecības personu un pacientu drošības kontekstā | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
4 | Kvalitatīva komunikācija - pamats veselības aprūpes sekmīgai īstenošanai un veselības aprūpes uzraudzībai. Praktisku piemēru un problēmjautājumu analīze. Diskusija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Komunikācija veselības aprūpes jomā. Individuālās un sabiedriskās domas veidošanās likumsakarības, mediju efekti. Veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju komunikācija. Praktiskās iespējas un tiesiskie nosacījumi. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Semināra darbs, patstāvīgais darbs un eksāmena darbs tiek organizēts, atbilstoši instrukcijām e-studijās. Kursa ietvaros studējošie izstrādā vienu patstāvīgo darbu. Patstāvīgais darbs: izraudzīties vienu publikāciju vai TV sižetu masu medijos vai vienu situāciju, kura analizēta vairākās publikācijās un TV sižetos, kas skar veselības nozari (turpmāk – avots). Vēlams izvēlēties avotu pēdējo 3 gadu ietvaros. Analizēt avotu, pamatojoties uz lekcijās apgūto. Patstāvīgā darba struktūra: 1. Titullapa. 2. Informācija par avotu (iekopēt publikācijas, TV sižeta web adresi vai citas norādes, kur publikāciju var atrast). Ja students izvēlas situācijas analīzi – jābūt iekopētām visām publikācijām un TV sižetu web adresēm e-vidē, norādēm, kur materiālus var atrast. 3. Avota analīze no individuālās un sabiedriskās domas veidošanas perspektīvas veselības aprūpē. 4. Avota analīze no mediācijas perspektīvas veselības aprūpē. 5. Avota analīze no profesionālās saskarsmes perspektīvas veselības aprūpē. 6. Avota analīze no tiesisko aspektu perspektīvas veselības aprūpē. 7. Nobeigums – studenta individuālās pārdomas par izpētīto. 8. Izmantotās literatūras saraksts. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursa vērtējums sastāv no trīs daļām: semināra vērtējums (I kritērijs), patstāvīgais darbs (II kritērijs) un gala pārbaudījums rakstveida eksāmena formā (III kritērijs). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie izprot ar komunikāciju saistītu problēmu dažādību veselības nozarē. Studējošie spēj daudzpusīgi analizēt un izprast komunikācijas problēmsituācijas no dažādu iesaistīto pušu skatu punkta, kā arī prot kritiski izvērtēt un identificēt konfliktu tiesisko risinājumu iespējas. Studiju kursa rezultātā studējošie spēj integrēt dažādu jomu zināšanas un dot ieguldījumu jaunu zināšanu radīšanā. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie izprot individuālās un sabiedriskās domas veidošanās likumsakarības un mediju efektus veselības nozarē, kā arī veselības aprūpes pakalpojumu komunikāciju. Studenti iegūst zināšanas par normatīvo prasību īstenošanu veselības nozarē no ārstniecības personu un ārstniecības iestāžu skatu punkta, ar to īpatnībām un problemātiku attiecībā uz dažādām pacientu grupām, dažādām situācijām un saslimšanām kontekstā ar žurnālistu profesionālo darbību. Nodarbību rezultātā studenti izprot apstākļus, kādos normatīvās prasības ir jārealizē un faktorus, kas ietekmē to realizāciju. Studenti izprot masu mediju darbību veselības nozarē, prot kritiski izvērtēt publiskajā telpā esošo informāciju un spēj sniegt argumentētu viedokli par to. Tas stiprina studenta spēju kritiski izvērtēt, vai attiecībā uz individuāliem praktiskiem gadījumiem ir noticis šķietams vai faktisks tiesību aizskārums. Studējoši izprot komunikācijas medicīniskās un tiesiskās problēmas no stacionārās ārstniečibas iestādes skatu punkta. Studējošie formulē profesionālās saskarsmes jautājumus veselības aprūpē no veselības aprūpes darbinieka (pamatā ārstniecības personām un ārstniecības atbalsta personām) un pacienta (vai viņa pārstāvja) perspektīvas. Nodarbību rezultātā studentiem ir pamatzināšanas par komunikācijas drošības aspektiem un pamata spējas tos identificēt darbā ar konfliktiem veselības nozarē. Studējošie izvērtē komunikācijas tiesisko ietvaru pacientu tiesību aizsardzības kontekstā un veselības aprūpes pakalpojumu kontekstā. Nodarbību rezultātā studenti pārzina tiesisko regulējumu un piemērošanas praktiskās īpatnības, un spēj tos pielietot. Studējošie spēj argumentēti izskaidrot un diskutēt par sarežģītām komunikācijas medicīniskajām un tiesiskajām problēmām gan ar nozares speciālistiem, gan ar citām personām. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie spēj daudzpusīgi analizēt konfliktus veselības nozarē, kā arī kritiski nošķirt šķietamus konfliktus no faktiskiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | A-Slokenberga S. (zin.red.) "Medicīnas tiesības", nodaļa "Pārskats par pacientu tiesībām". TNA, 2015. | ||||||||
2 | Reņģe V. "Psiholoģija. Personības psiholoģiskās teorijas". Rīga, Zvaigzne ABC, 1999. | ||||||||
3 | ANO Vispārējā Cilvēktiesību Deklarācija | ||||||||
4 | Starptautiskais pakts par pilsoņu un politiskajām tiesībām | ||||||||
5 | Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencija | ||||||||
6 | Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regula (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) | ||||||||
7 | Administratīvā procesa likums | ||||||||
8 | Advokatūras likums | ||||||||
9 | Ārstniecības likums | ||||||||
10 | Biometrijas datu apstrādes sistēmas likums | ||||||||
11 | Civilprocesa likums - Trešā sadaļa "Pierādījumi" | ||||||||
12 | Civilstāvokļa aktu reģistrācijas likums | ||||||||
13 | Dokumentu juridiskā spēka likums | ||||||||
14 | Elektronisko dokumentu likums | ||||||||
15 | Fizisko personu datu apstrādes likums | ||||||||
16 | Iesniegumu likums | ||||||||
17 | Kriminālprocesa likums - eksperta atzinums; kompetentās institūcijas atzinums | ||||||||
18 | Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss - administratīvās atbildības par veselības aprūpes pārkāpumiem veidi | ||||||||
19 | Latvijas Republikas Satversme | ||||||||
20 | Likums "Par miruša cilvēka ķermeņa aizsardzību un cilvēka audu un orgānu izmantošanu medicīnā" | ||||||||
21 | Likums "Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem" | ||||||||
22 | Likums "Par valsts noslēpumu" | ||||||||
23 | Ministru kabineta 2005.gada 27.decembra noteikumi Nr.1037 "Noteikumi par cilvēka asiņu un asins komponentu savākšanas, testēšanas, apstrādes, uzglabāšanas un izplatīšanas kvalitātes un drošības standartiem un kompensāciju par izdevumiem zaudētā asi | ||||||||
24 | Ministru kabineta 2011. gada 17. maija noteikumi Nr. 378 "Zāļu reklamēšanas kārtība un kārtība, kādā zāļu ražotājs ir tiesīgs nodot ārstiem bezmaksas zāļu paraugus" | ||||||||
25 | Ministru kabineta 2013.gada 5.novembra noteikumu Nr.1268 "Ārstniecības riska fonda darbības noteikumi" | ||||||||
26 | Ministru kabineta 2014.gada 6.maija noteikumi Nr.234 "Biometrijas datu apstrādes sistēmas noteikumi" | ||||||||
27 | Pacientu tiesību likums | ||||||||
28 | Personu apliecinošu dokumentu likums | ||||||||
29 | Valsts pārvaldes iekārtas likums | ||||||||
30 | Institūciju nolikumi: Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde Iekšlietu ministrijas informācijas centrs Veselības ministrija Veselības inspekcija Zāļu valsts aģentūra Konkurences padome. | ||||||||
31 | Autoru kolektīvs. 2022. Medicīnas tiesības. Otrais papildinātais izdevums. S.Slokenbergas un S.Olsenas zinātniskajā redakcijā. Rīga: Tiesu namu aģentūra. | ||||||||
32 | Autoru kolektīvs. 2019. Pacientu tiesību likuma komentāri. LL.D. S. Slokenbergas zinātniskajā redakcijā. Rīga: Latvijas Vēstnesis. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Dubkēvičs L. "Saskarsme un pacientu aprūpe". Rīgas 5. medicīnas skola, 1995. | ||||||||
2 | Karpova Ā. "Personība. Teorijas un to radītāji". Rīga, Zvaigzne ABC, 1998. | ||||||||
3 | Pikeringa P. "Strīdi, nesaskaņas, konflikti." R., Jāņa Rozes apgāds, 2000. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Claudia Bernasconi, M.Arch Mariarosaria Di Palo, M.Arch Krysia Bussière, B.S. Arch.The role of media and public opinion efforts in the transit field: the Detroit region case study. 2014. | ||||||||
2 | Part II Theories of Public Opinion Formation and Change. Public Opinion Research (SAGE Handbook) 2007. | ||||||||
3 | Bogusława Dobek-Ostrowska and Michal Głowacki (eds) Democracy and Media in Central and Eastern Europe | ||||||||
4 | Teena Gabrielson University of Wyoming, Laramie.James Madison’s Psychology of Public Opinion.Political Research Quarterly Volume 62 Number 3 September 2009 431-444. 2009. University of Utah | ||||||||
5 | Carol L. Schmitt, Laurel E. Curry, Ghada Homsih etc. Public and Opinion Leader Willingness to Fund Obesity-Focused Policies. Policy, Politics, & Nursing Practice 2017, Vol. 18(3) 125–134 | ||||||||
6 | Rebecca Utz, Michael Hollingshaus, and Peter Dien. Public opinion and health care. 2010. Contexts, Vol. 9, No. 2, pp. 66-67. | ||||||||
7 | Francisco Fatas-Villafranca,Dulce Saura, Francisco J.Vazquez. A Dynamic model of public opinion formation. 2011 Wiley Periodicals, Inc. Journal of Public Economic Theory, 13 (3), 2011, pp. 417–441. | ||||||||
8 | Janusz Ziolkowski. Democracy, public opinion and the media. Democracy. Reality and Responsibility Pontifical Academy of Social Sciences, Acta 6, Vatican City 2001. | ||||||||
9 | Morio Watanabe Kyushu International University, Japan. Public opinion and mass media. Encyclopedia of Life Support Systems (EOLSS). 2002-2019. | ||||||||
10 | Seta Hadeshian Director MECC Unit On Life & Service. Public Opinion - The role of Media. CCR International refugee rights conference 17 – 19 June 2006, Toronto. | ||||||||
11 | Latvijas Republikas Augstākās tiesas Civillietu departamenta 2008.gada 29.decembra spriedums lietā Nr.PAC-0408 | ||||||||
12 | ECT 2013.gada 15.janvāra sprieduma lietā "Csoma v. Romania" | ||||||||
13 | Satversmes tiesas 2011.gada 14.marta spriedums lietā Nr.2010-51-01 | ||||||||
14 | Latvijas Republikas Talsu rajona tiesas 2015.gada 9.jūlija spriedums lietā Nr.C30621614 | ||||||||
15 | ECT 2008.gada 28.jūlija spriedums - Flux pret Moldovu | ||||||||
16 | Latvijas Ārstu Ētikas kodekss. | ||||||||
17 | Es, stādamies ārsta amatā... | ||||||||
18 | Marina Kamenecka-Usova, Karina Palkova. Mediator’s Personality in Specific Legal Disputes: Sports Related Disputes and Healthcare Related Disputes.JURIDICA.AUDJ, vol. 13, no. 2/2017, pp. 5-18. | ||||||||
19 | Sheea Sybblis Follow. Mediation in the Health Care System: Creative Problem Solving. Pepperdine Dispute Resolution Law Journal. Published by Pepperdine Digital Commons, 2006. | ||||||||
20 | R. Wayne Thorpe, JAMS. Effective Use of Mediation and Arbitration in Health Care Disputes. 2011. Bloomberg Finance L.P. | ||||||||
21 | Zane Pētersone. Tiesas atvasinātā mediācijas modeļa ieviešana 12 civiltiesisku strīdu risināšanā Latvijā. Latvijas Republikas Augstākās tiesas biļetens Nr.4. 2012.gada maijs. |