.
Medicīnas darbinieku un pacientu tiesību aizsardzības aktuālās problēmas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:15.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:30:33
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | JF_091 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Tiesību zinātnes | Mērķauditorija: | Tiesību zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Laura Šāberte | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Civiltiesības un civilprocess, administratīvās tiesības un administratīvais process, krimināltiesības un kriminālprocess, cilvēktiesības. Ieteicams: pacientu tiesības, sociālās tiesības, medicīnas tiesības un veselības aprūpes organizāciju tiesības. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt maģistrantiem zināšanas par aktuālajām problēmām veselības aprūpē, par izaicinājumiem ārstniecības personu un pacientu tiesībās. Veicināt izpratni par ārstniecības personu un pacientu tiesību īstenošanas praksi. Ar patstāvīgo darbu palīdzību pilnveidot prasmi saskatīt problēmas, izaicinājumus un to risinājumus, kā arī veicināt interesi medicīnas tiesībās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads – aktuālās problēmas veselības nozarē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ārstniecības personas un pacienta tiesības uz tiesības uz domas, apziņas un reliģiskās pārliecības brīvību: aktuālās problēmas un tiesiskie izaicinājumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Simulācijā balstīta izglītības pieeja ārstniecības personu un pacientu drošībai, kā pamats problēmu veselības nozarē savlaicīgai novēršanai | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Publiskie iepirkumi veselības nozarē: aktuālās problēmas un tiesiskie izaicinājumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Mākslīgais intelekts un jaunās tehnoloģijas ārstniecībā: privātuma aizsardzības un GDPR izaicinājumi veselības nozarē. Pacientu pārstāvība veselības datu apstrādes kontekstā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Ārstniecības personas un pacienta tiesību un likumisko interešu aizstāvēšana: aktuālās problēmas un tiesiskie izaicinājumi | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Simulācijas: jurista iesaiste tiesisko konfliktsituāciju risisnāšanā veselības aprūpes procesā | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Detalizētāks literatūras uzskaitījums, problēmjautājumi, uzdevumi vai kāzusi tiks izsniegti pirms katras nodarbības vai lekcijas. Studiju kursa apguves laikā studējošajiem jāizstrādā rakstu darbs par kādu no aktuālajām problēmām veselības nozarē. Rakstu darba apjoms ir minimums 1500 vārdu. Tajā tiks vērtētas studējošā spējas identificēt aktuālu problēmu, pielietot savā darbā iegūtās zināšanas, kā arī veikt izvēlētās problēmas analīzi, izmantojot dažāda veida avotus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju un nodarbību apmeklējums ir obligāts. Gala pārbaudījumam netiks pielaists studējošais, ja nebūs apmeklētas lekcijas un nodarbības un iesniegti kopsavilkumi par kavētajām lekcijām un nodarbībām, ja netiks termiņā e-studiju vidē iesniegts patstāvīgais rakstu darbs. Sekmīgu gala atzīmi kursā var saņemt tikai, ja ir saņemts sekmīgs novērtējums par patstāvīgo rakstu darbu. Atbilstoši RSU Studiju reglamentam I. Gala atzīme veidojas no šādām komponentēm: - Rakstiskā darba vērtējums veido 50% no gala atzīmes. - Eksāmens veido 50% no gala atzīmes. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie būs guvuši pamatzināšanas par aktuālajām tiesiska rakstura problēmām veselības nozarē un tiesību aktiem, kas regulē ārstniecības personu un pacientu tiesības. Studējošie iegūtās zināšanas varēs izmantot par pamatu turpmākiem pētījumiem tiesību studijās. Tāpat studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs iekļaut un apkopot dažādu tiesību apakšnozaru zināšanas medicīnas tiesību nozarē, kā arī dot ieguldījumu jaunu zināšanu radīšanā, pētniecībā un profesionālajā darbībā. Studējošie spēs parādīt izpratni, zināšanas un prasmes nozarē un to ietekmi uz sabiedrībā notiekošiem procesiem un uz dažādām sabiedrības grupām. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs identificēt tiesiska rakstura problēmas veselības nozarē, ārstniecības personu darbībā un rast risinājumus. Tāpat studiju kursa apguves rezultātā studējošie būs apguvuši problēmu risināšanas prasmes, kas nepieciešamas pētījumiem, lai radītu jaunas zināšanas par neskaidriem jautājumiem. Spēs analizēt, argumentēt un diskutēt par dažādiem sarežģītiem problēmjautājumiem veselības un medicīnas tiesību nozarē gan profesionālajā jomā ar speciālistiem, gan sabiedrības pārstāvjiem – jomas nespeciālistiem. | ||||||||
Kompetences: | Sekmīga kursa nokārtošanas gadījumā studējošie spēs patstāvīgi analizēt tiesību problēmjautājumus veselības nozarē. Spēs patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt nepieciešamo informāciju un tiesību avotus konkrētā juridiskā jautājuma teorētiskā un praktiskā analīzē un pētniecībā. Studējošie spēs radoši un konstruktīvi analizēt sociāli tiesiskos procesus, spēs diskutēt, izmantojot loģiskus un pamatotu argumentus, kā arī spēs izmantot dažādu jomu zināšanas, lai risinātu problēmas un rastu problēmu risinājumus tiesiski un atbildīgi. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Ārstniecības likums | ||||||||
2 | Pacientu tiesību likums | ||||||||
3 | Medicīnas tiesības. Autoru kolektīvs S.Ašnevicas-Slokenbergas zin.red. Tiesu namu aģentūra. Rīga, 2015 | ||||||||
4 | Pacientu tiesību likuma komentāri. Autoru kolektīvs S.Slokenbergas zin.red. Latvijas Vēstnesis. Rīga, 2019 | ||||||||
5 | Autoru kolektīvs. 2022. Medicīnas tiesības. Otrais papildinātais izdevums. Mācību grāmata. S. Slokenbergas un S. Olsenas zinātniskajā redakcijā. Rīga: Tiesu namu aģentūra. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Eiropas Padomes (EP) Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencija | ||||||||
2 | Latvijas Republikas Satversme: LR likums. Latvijas Vēstnesis, 1993, Nr. 43. | ||||||||
3 | Fizisko personu datu apstrādes likums | ||||||||
4 | Eiropas Cilvēktiesību tiesas judikatūra: www.hudoc.echr.coe.int | ||||||||
5 | Apvienoto Nāciju Organizācija. Starptautiskais pakts par pilsoņu un politiskajām tiesībām. | ||||||||
6 | Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula). | ||||||||
7 | Publisko iepirkumu likums | ||||||||
8 | Šāberte, L. 2017. Ārstniecības personas tiesības uz reliģiskās pārliecības brīvību un to īstenošana, sniedzot veselības aprūpes pakalpojumus Latvijā: konstitucionālās aizsardzības ietvars, 105. Socrates: Rīgas Stradiņa universitātes Juridiskās fakultātes elektroniskais juridisko zinātnisko rakstu žurnāls. Rīga: RSU, 2017, 2 (8). Iegūts no: https://dspace.rsu.lv/jspui/handle/123456789/1040 | ||||||||
9 | Šāberte, L. Vai ārsts slimnīcā ir Dievs? Jurista Vārds. 29.05.2018. 22 (1028), 22–26. Iegūts no: https://juristavards.lv/doc/272789-vai-arsts-slimnica-ir-di… | ||||||||
10 | Šāberte, L. 2021. Pacienta tiesības saņemt pārrobežu veselības aprūpes pakalpojumu, ja pacienta piederības dalībvalstī ir pieejama efektīva stacionārā ārstēšana, taču izmantotā ārstēšanas metode neatbilst pacienta reliģiskajai pārliecībai, 162. Socrates: Rīgas Stradiņa universitātes Juridiskās fakultātes elektroniskais juridisko zinātnisko rakstu žurnāls, Rīga: RSU, 2021, 2 (20), 160–187. ISSN: 2256 – 0548, 162. Iegūts no: https://doi.org/10.25143/socr.20.2021.2.160-187. | ||||||||
11 | Šāberte, L., Tarasova, D., Palkova, K. 2021. Ārstniecības personas tiesības paust savu reliģisko pārliecību darba tiesiskajās attiecībās, 191. Socrates: Rīgas Stradiņa universitātes Juridiskās fakultātes elektroniskais juridisko zinātnisko rakstu žurnāls. 2021. Rīga: RSU, 2 (20). Iegūts no: https://doi.org/10.25143/socr.20.2021.2.188-211 | ||||||||
12 | Broks, E. Pacientu prioritizēšanas tiesiskie aspekti nacionālajā tiesību sistēmā. 27. APRĪLIS 2021 /NR. 17/18 (1179/1180). | ||||||||
13 | Madara Blumberga, Nora Jansone-Ratinika, Evita Grigoroviča, Raimonds Strods, Andreta Slavinska, Māris Brants. Simulated Hospital for Medical Students as an Essential Step Towards Guality in Clinical Work and Patient Safety | ||||||||
14 | Al-Elq AH. Simulation-based medical teaching and learning. J Family Community Med. 2010 Jan;17(1):35-40. doi: 10.4103/1319-1683.68787. PMID: 22022669; PMCID: PMC3195067. | ||||||||
15 | Ayaz O, Ismail FW. Healthcare Simulation: A Key to the Future of Medical Education – A Review. Adv Med Educ Pract. 2022;13:301-308https://doi.org/10.2147/AMEP.S353777 | ||||||||
16 | Slokenberga, S. 2022. Jaunas ēras sākums pacientu tiesību aizsardzībā. Jurista Vārds. 09.08.2022. 32 (1246). Iegūts no: https://juristavards.lv/doc/281755-jaunas-eras-sakums-pacie… |