.
Administratīvais process
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:59
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | JF_405 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Tiesību zinātnes | Mērķauditorija: | Tiesību zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Juris Zīvarts | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 20 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 40 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Administratīvās tiesības. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt teorētisko zināšanu kopuma izveidi par jautājumiem, kuri saistīti ar: 1. administratīvo procesu kopumā; 2. amatpersonu kompetenci (pienākumi, tiesības, atbildība); 3. administratīvo procesu valsts un pašvaldību iestādēs; 4. administratīvā procesa izskatīšanas stadijām; 5. administratīvā procesa termiņiem, lēmuma apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību. Ar patstāvīgo darbu palīdzību pilnveidot prasmi teorētiskās zināšanas pielietot praktisko uzdevumu izpildīšanas procesā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Administratīvais akts un faktiskā rīcība. Publisko un privāto tiesību nošķiršana. Publisko tiesību juridiskā persona. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Tiesībspēja un rīcībspēja. Administratīvā procesa dalībnieki. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
3 | Administratīvais process tiesā. Pušu tiesības un pienākumi procesā. Pierādījumi un pierādīšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
4 | Administratīvā procesa virzība iestādē. Informācijas iegūšana. Apstrīdēšana. Administratīvā akta atcelšana. Administratīvā procesa uzsākšana no jauna. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
5 | Administratīvā procesa tiesā būtība. Pieteikuma veidi administratīvajā tiesā. Administratīvās tiesas kompetence. Pagaidu aizsardzības līdzekļi administratīvajā procesā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Administratīvā procesa dalībnieki tiesā. Pārstāvība administratīvajā procesā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
7 | Objektīvās izmeklēšanas princips. Tiesas spriedumi un lēmumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Objektīvās izmeklēšanas principa problemātika administratīvajā procesā tiesā. Apelācijas un kasācijas tiesvedība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Prettisiska administratīvā akta vai faktiskās rīcības rezultātā nodarītā zaudējuma atlīdzināšanas pienākums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
10 | Informācijas atklātības likums. Informācijas pieprasījuma dokumenta nodormēšana. Iesniegumu likums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Administratīvais akts un faktiskā rīcība. Publisko un privāto tiesību nošķiršana. Publisko tiesību juridiskā persona. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Tiesībspēja un rīcībspēja. Administratīvā procesa dalībnieki. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Administratīvais process tiesā. Pušu tiesības un pienākumi procesā. Pierādījumi un pierādīšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
4 | Administratīvā procesa virzība iestādē. Informācijas iegūšana. Apstrīdēšana. Administratīvā akta atcelšana. Administratīvā procesa uzsākšana no jauna. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Administratīvā procesa tiesā būtība. Pieteikuma veidi administratīvajā tiesā. Administratīvās tiesas kompetence. Pagaidu aizsardzības līdzekļi administratīvajā procesā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
6 | Administratīvā procesa dalībnieki tiesā. Pārstāvība administratīvajā procesā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.25 | auditorija | |||||||
7 | Objektīvās izmeklēšanas princips. Tiesas spriedumi un lēmumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Objektīvās izmeklēšanas principa problemātika administratīvajā procesā tiesā. Apelācijas un kasācijas tiesvedība. | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
9 | Prettisiska administratīvā akta vai faktiskās rīcības rezultātā nodarītā zaudējuma atlīdzināšanas pienākums. | Lekcijas | 0.75 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
10 | Informācijas atklātības likums. Informācijas pieprasījuma dokumenta nodormēšana. Iesniegumu likums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.25 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Mājas darbi ar konkrētu uzdevumu došanu; • izstrādāt un sagatavot eseju (esejas saturā jābūt: problēma, problēmas rašanās cēloņsakarība, problēmas risinājums) vai procesuālā dokumentu projektus, atbilstoši uzdevumam; • uz katru semināru (atbilstošu lekciju plānojumam) sagatavot prezentāciju, būt gatavam prezentēt (ar prezentācijas slaidu palīdzību jāatspoguļo teorētiskās atziņas un to atspoguļojums praksē). Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās, atbilžu kvalitāte praktiskajās nodarbībās; laikus iesniegti, kvalitatīvi izpildīti rakstiskie mājas darbi; individuālais darbs – mājas uzdevumi, eksāmens – rakstveida. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti spēs formulēt administratīvā procesa jēdzienu, aprakstīt administratīvā procesa sistēmu un jēdzienus. Norobežot administratīvos aktus no citiem tiesību aktiem. | ||||||||
Prasmes: | • Prasmes analizēt, sintezēt un izvērtēt Administratīvā procesa tiesību vietu un lomu darbā, izkopt zinātniski-pētnieciskās iemaņas. • Komunikācijas prasmes – komunicēt ar citiem bakalaura programmas studentiem par administratīvā procesa problemātiku, demonstrēt sociālās prasmes un emocionālo inteliģenci. Veidot argumentāciju un prasmi uzklausīt viedokļus. • Ievirze tālākās mācīšanās prasmēm – pastāvīgi strukturēt savu mācīšanos, analizēt savu zināšanu līmeni un to racionāli papildināt, atlasīt un izvērtēt literatūras avotus. Konstatēt un noformulēt problemātiku, atrast cēloņsakarības, t.i., problēmas „sakni” un piedāvāt konstruktīvus problēmas risinājumus. • Citas vispārējās prasmes – uzņemties atbildību par saviem lēmumiem un darbību, pieņemt kritiski izvērtētus lēmumus un rast risinājumus iepriekš neparedzētos un mainīgos apstākļos, pielāgoties jaunām situācijām un būt atvērtam pārmaiņām, uzņemties vadību un iniciatīvu un atbildēt par sekām, ievērot ētikas normas, demonstrēt plašas vispārējās zināšanas un kompetences. Pilnveidot prasmi uzklausīt atšķirīgus viedokļus. | ||||||||
Kompetences: | Spēja veikt konkrētus ar administratīvā procesa saistītus uzdevumus, spēja izmantot zināšanas un prasmes profesionālajā un personīgajā attīstībā. Tiesību normu piemērošana ne tikai “mehāniski”, bet atbilstoši sabiedrības interesēm un prioritātēm, tādā veidā sintezējot prasmes strādāt ar normatīvo aktu bāzi un tiesību izpratni kopumā. Piedāvāt ne tikai formālus administratīvo tiesību nozares problēmjautājumu risinājumus, bet rast tādus risinājumus, kas kalpotu sabiedrības (vietējās kopienas) vēlmēm un prioritātēm, kā arī uzlabotu valsts pārvaldi kopumā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Latvijas Republikas Satversme: LR likums. Latvijas Vēstnesis, 1993, Nr. 43. | ||||||||
2 | Administratīvā procesa likums: LR likums. Latvijas Vēstnesis, 2001, Nr.164. | ||||||||
3 | Iesniegumu likums: LR likums. Latvijas Vēstnesis, 2007, Nr.164. | ||||||||
4 | Informācijas atklātības likums: LR likums. Latvijas Vēstnesis, 1998, Nr.334/335. | ||||||||
5 | Autoru kolektīvs. Administratīvais process tiesā. Rīga, Latvijas Vēstnesis, 2008, 776.lpp. | ||||||||
6 | Administratīvā procesa likuma komentāri, A un B daļa J.Briedes zinātniskajā redakcijā / TNA Rīga 2013 | ||||||||
7 | Autoru kolektīvs. Administratīvā procesa likuma komentāri. Rīga, Tiesu namu aģentūra, 2013 | ||||||||
8 | Briede J., Danovskis E., Kovaļevska A. Administratīvās tiesības. Mācību grāmata. Rīga, Tiesu namu aģentūra, 2016, | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Iļjanova D. Vispārējo tiesību principu nozīme un piemērošana. Rīga, Ratio iuris, 2005. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Eiropas Cilvēktiesību tiesas spriedumi | ||||||||
2 | Satversmes tiesas spriedumi. |