Pārlekt uz galveno saturu

Muitas lietu administrēšana

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:47
Par studiju kursu
Kursa kods:JF_427LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Tiesību zinātnes; CiviltiesībasMērķauditorija:Tiesību zinātne; Vadībzinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Normunds Rudzītis
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)7Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas14
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas24
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)2Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas4
Kopā kontaktstundas10
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Tiesību teorija. Administratīvās tiesības. Administratīvais process. Komerctiesības. Ekonomika.
Mērķis:
Sniegt studentiem teorētiskas un praktiskas zināšanas par muitas lietu administrēšanas nosacījumiem, risinājumiem un problēmjautājumiem, kā arī attīstīt studentu izpratni un analītiskās prasmes krāpšanas un izvairīšanās no nodokļu un muitas maksājumu nomaksas noziedzīgu nodarījumu muitas lietu jomā identifikācijā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Muitas lietu jēdziens un aptvere. Muitas funkcijas un uzdevumi, to vēsturiskā attīstība. Muitas lietu administrēšanas organizatoriskie risinājumiLekcijas0.50auditorija
2Muitas lietu normatīvais regulējums, t.sk. Savienības muitas kodekss un tam pakārtotie normatīvie akti; starptautiskās konvencijas; personu tiesības un pienākumi attiecībā uz tiesību aktiem muitas jomāLekcijas0.50auditorija
3Muitas tarifa piemērošana, tai skaitā muitas vērtības noteikšana, preču izcelsmes identifikācija un preču klasifikācijas risinājumi, kvotu piemērošanas sistēma, TARICLekcijas0.50auditorija
4Muitas parāds, tā rašanas nosacījumi un muitas parāda aprēķināšana. Vispārējais un vienreizējais galvojums. Drošības naudaLekcijas0.50auditorija
5Muitas tarifa piemērošanas un muitas parāda noteikšanas praktiskie risinājumi. Semināra darbs atbilstoši semināra Nr.1 instrukcijaiNodarbības1.00auditorija
6Pirmsmuitošana, t.sk. preču ievešana Savienības muitas teritorijā, preču uzrādīšana, izkraušana un pārbaude. Ievešanas kopsavilkuma deklarācija. Preču pagaidu uzglabāšanaLekcijas0.50auditorija
7Preču muitošana, t. sk.preču deklarēšana un vienkāršojumi. Muitas procedūras piemērošana precēm. Preču izlaišana.brīvam apgrozījumam. Pasta sūtījumi, to muitošanaLekcijas0.50auditorija
8Preču pirmsmuitošanas un muitošanas praktiskie risinājumi. Semināra darbs atbilstoši semināra Nr.2 instrukcijaiNodarbības1.00auditorija
9Ārējais un iekšējais tranzīts. Savienības tranzīts. Tranzīta kontroles sistēma (NCTS)Lekcijas0.50auditorija
10Preču uzglabāšana muitas noliktavā un brīvās zonas Preču īpaša izmantošana. Pagaidu ievešana. Gala patēriņšLekcijas0.50auditorija
11Tranzīta un preču uzglabāšanas praktiskie risinājumi. Semināra darbs atbilstoši semināra Nr.3 instrukcijaiNodarbības1.00auditorija
12Preču ievešana un izvešana pārstrādei. Preču izvešana (eksports) un reeksports. Izvešanas kopsavilkuma deklararācijas. Atbrīvošana no izvedmuitas nodokļaLekcijas1.00auditorija
13Preču eksporta, reeksporta un ievešanas/ izvešanas pārstrādei piemērošanas praktiskie risinājumi. Semināra darbs atbilstoši semināra Nr.4 instrukcijaiNodarbības1.00auditorija
14Ierobežotas un aizliegtas preces, intelektuālais īpašumsLekcijas1.00auditorija
15Ierobežoto un aizliegto preču, kā arī intelektuālā īpašuma pārkāpumu novēršanas praktiskie risinājumi. Semināra darbs atbilstoši semināra Nr. 5 instrukcijaiNodarbības1.00auditorija
16Muitas riski, to novērtēšana un muitas kontroles organizēšana, t. sk. muitas tehniskie līdzekļi. Muitas auditsLekcijas0.50auditorija
17Muitas darba modernizācija. Atzītie ekonomiskie operatori (AEO). Integrētā robežpārvaldībaLekcijas0.50auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Muitas lietu jēdziens un aptvere. Muitas funkcijas un uzdevumi, to vēsturiskā attīstība. Muitas lietu administrēšanas organizatoriskie risinājumiLekcijas0.25auditorija
2Muitas lietu normatīvais regulējums, t.sk. Savienības muitas kodekss un tam pakārtotie normatīvie akti; starptautiskās konvencijas; personu tiesības un pienākumi attiecībā uz tiesību aktiem muitas jomāLekcijas0.25auditorija
3Muitas tarifa piemērošana, tai skaitā muitas vērtības noteikšana, preču izcelsmes identifikācija un preču klasifikācijas risinājumi, kvotu piemērošanas sistēma, TARICLekcijas0.25auditorija
4Muitas parāds, tā rašanas nosacījumi un muitas parāda aprēķināšana. Vispārējais un vienreizējais galvojums. Drošības naudaLekcijas0.25auditorija
5Muitas tarifa piemērošanas un muitas parāda noteikšanas praktiskie risinājumi. Semināra darbs atbilstoši semināra Nr.1 instrukcijaiNodarbības1.00auditorija
6Pirmsmuitošana, t.sk. preču ievešana Savienības muitas teritorijā, preču uzrādīšana, izkraušana un pārbaude. Ievešanas kopsavilkuma deklarācija. Preču pagaidu uzglabāšanaLekcijas0.25auditorija
7Preču muitošana, t. sk.preču deklarēšana un vienkāršojumi. Muitas procedūras piemērošana precēm. Preču izlaišana.brīvam apgrozījumam. Pasta sūtījumi, to muitošanaLekcijas0.25auditorija
8Preču pirmsmuitošanas un muitošanas praktiskie risinājumi. Semināra darbs atbilstoši semināra Nr.2 instrukcijaiNodarbības0.25auditorija
9Ārējais un iekšējais tranzīts. Savienības tranzīts. Tranzīta kontroles sistēma (NCTS)Lekcijas0.25auditorija
10Preču uzglabāšana muitas noliktavā un brīvās zonas Preču īpaša izmantošana. Pagaidu ievešana. Gala patēriņšLekcijas0.25auditorija
11Tranzīta un preču uzglabāšanas praktiskie risinājumi. Semināra darbs atbilstoši semināra Nr.3 instrukcijaiNodarbības0.25auditorija
12Preču ievešana un izvešana pārstrādei. Preču izvešana (eksports) un reeksports. Izvešanas kopsavilkuma deklararācijas. Atbrīvošana no izvedmuitas nodokļaLekcijas0.25auditorija
13Preču eksporta, reeksporta un ievešanas/ izvešanas pārstrādei piemērošanas praktiskie risinājumi. Semināra darbs atbilstoši semināra Nr.4 instrukcijaiNodarbības0.25auditorija
14Ierobežotas un aizliegtas preces, intelektuālais īpašumsLekcijas0.25auditorija
15Ierobežoto un aizliegto preču, kā arī intelektuālā īpašuma pārkāpumu novēršanas praktiskie risinājumi. Semināra darbs atbilstoši semināra Nr. 5 instrukcijaiNodarbības0.25auditorija
16Muitas riski, to novērtēšana un muitas kontroles organizēšana, t. sk. muitas tehniskie līdzekļi. Muitas auditsLekcijas0.25auditorija
17Muitas darba modernizācija. Atzītie ekonomiskie operatori (AEO). Integrētā robežpārvaldībaLekcijas0.25auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Lekcijās un semināros izskatītais materiāls ir nepieciešamo zināšanu apguves minimums. Pārējie jautājumi, kas nav izskatīti kontaktnodarbībās, studentam jāapgūst patstāvīgi. Visi studiju kursā apgūstamie jautājumi ir norādīti studiju kursa aprakstā. 2. Materiālu apguvei ārpusauditoriju mācību laikā ir jābūt sistemātiskai. Jārēķinās, ka uz divām auditorijas stundām (90 min.) vajag paredzēt vismaz 3 stundas ārpusauditoriju mācību darba papildus informācijas ieguvei un analīzei par apgūstamajām tēmām, referāta izstrādei, gatavošanās semināriem un testiem). 3. Semināru nodarbības notiek grupās. Studenti gatavojas individuāli semināra darbam. Detalizēta semināra darba organizācija ietverta semināra instrukcijā par attiecīgo semināru, kas nosūtīta studentiem 5 – 7 kalendārās dienas pirms semināra. Studentiem ir pienākums pirms nodarbības sagatavoties atbilstoši instrukcijā norādītajam, piemēram, izpētīt konkrētus muitas lietu teorijas nosacījumus, apzināt papildjautājumus un rast atbildes uz tiem, ja tādi uzdoti. Semināra gaitā studentam jāspēj pamatot un aizstāvēt savu viedokli un argumentēt to diskusijās ar semināra dalībniekiem.
Vērtēšanas kritēriji:
Kursa ietvaros studentiem tiks organizēta teorētisko zināšanu pārbaude 2 kontroldarbu/ testu veidā, par kuru izpildi students saņem vērtējumu, tāpat vērtējums tiek likts par izstrādāto referātu un nokārtoto eksāmenu. Eksāmenā tiek vērtētas studenta iegūtās zināšanas muitas lietu teorijas pielietojumam praksē. Vērtējuma izlikšanai nepieciešams: 1) Sekmīga kontroldarbu / testu izpilde 2) Sekmīgi novērtēts referāts 3) Sekmīgi nokārtots eksāmens Vērtēšanas sistēma: 2 kontroldarbi/ testi – 50%; Referāts– 25%; Eksāmens – 25%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studentiem ir vispārēja izpratne un pamatzināšanas par muitas lietu teorijas jēdzieniem, terminoloģiju, piemērojamām procedūrām un tirdzniecības politikas pasākumiem, tai skaitā ierobežojumiem. Studenti izprot muitas darba organizācijas metodes un risinājumus, saprot normatīvo aktu prasības un to piemērošanas risinājumus praksē.
Prasmes:Studenti prot analizēt praktiskus muitas lietu administrēšanas piemērus. Studenti prot analizēt muitas procedūru piemērošanas nosacījumus, paust argumentētu viedokli, identificēt administratīvos pārkāpumus un noziedzīgus nodarījumus muitas lietu administrēšanas jomā. Studenti spēj argumentēti izskaidrot un diskutēt par problēmsituācijām muitas lietu teorijas piemērošanā praksē gan ar nozares speciālistiem, gan ar citām personām. Studenti spēj integrēt iegūtās zināšanas un dot ieguldījumu jaunu zināšanu radīšanā.
Kompetences:Spēj demonstrēt padziļinātas un paplašinātas zināšanas un izpratni muitas lietu pārvaldībā, kas atbilst muitas lietu jomas novitātēm, kuras tostarp palīdz prognozēt un novērst riskus ekonomiskajai drošībai, identificēt draudus un nepieļaut krāpšanas un izvairīšanās no nodokļu nomaksas, veicot preču pārvietošanu pāri muitas robežai. Studenti spēj savākt, analizēt un novērtēt informāciju muitas lietu administrēšanas, kā arī citās ekonomiskās drošības jomās starptautiskās un nacionālās profesionālās vides kontekstā un pieņemt mērķim atbilstošos lēmumus Studenti spēj definēt muitas iestāžu uzdevumus, izstrādāt darba plānus, ģenerēt idejas, organizēt darbu, noteikt muitas attīstāmās jomas robežpārvaldības kontekstā, koordinēt sadarbību, tādejādi radot konkurētspējīgus rezultātus ekonomiskās drošības jomā Studenti spēj risināt muitas lietu un to administrēšanas problēmjautājumus, kā arī spēj veikt multidisciplinārus pētījumus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Gulbis, A., Čevers, A. “Muitas darbības pamati”. RTU, 2014
2Capacity Building Development Compendium. World Customs Organization, 2019
3De Wulf, L., Sokol, J. D. “Customs Modernization Handbook”. World Bank, 2005 (akceptējams izdevums)
4“Stratēģiskās nozīmes dubultā pielietojuma preces un to kontrole”. Salmiņa un Krastiņa redakcijā, 2. daļa. RTU, 2004 (akceptējams izdevums)
5Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 9.oktobra Regula Nr.952/2013, ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu
6Komisijas 2015.gada 28.jūlija Deleģētā regula (ES) 2015/2446, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr.952/2013 attiecībā uz sīki izstrādātiem noteikumiem, kuri attiecas uz dažiem Savienības Muitas kodeksa noteikumiem
7Ārvalstu studentiem/For international students
8Capacity Building Development Compendium. World Customs Organization, 2019
9De Wulf, L., Sokol, J. D. “Customs Modernization Handbook”. World Bank, 2005 (akceptējams izdevums)
10TIR Handbook. UNECE, 2018 (engl, ru)
11Hintsa, J. P. Supply Chain Security (SCS) Compendium. RTU, 2017
12Report on the Eu Enforcement of Intellectual Property Rights: Results at Eu Borders and in Member States 2013-2017. European Union Intellectual Property Office, 2019
13European Comission Taxation and Customs Union
Papildu literatūra
1Komisijas 2015.gada 24.novembra Īstenošanas regula (ES) 2015/2447, ar ko paredz sīki izstrādātus noteikumus, kas vajadzīgi, lai īstenotu konkrētus noteikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (ES) Nr.952/2013, ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu
2Komisijas 2015.gada 17.decembra Deleģētā regula (ES) 2016/341, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr.952/2013 attiecībā uz pārejas noteikumiem, kurus paredz attiecībā uz konkrētiem Savienības Muitas kodeksa noteikumiem, ja attiecīgās elektroniskās sistēmas vēl nedarbojas, un groza Komisijas Deleģēto regulu (ES) 2015/2446
3Konvencija par starptautisko tirdzniecību ar apdraudētajām savvaļas dzīvnieku un augu sugām. Vašingtona, 1973
4Muitas konvencija par starptautiskajiem kravu pārvadājumiem, izmantojot TIR grāmatiņu. Ženēva, 1974
5Starptautiskā konvencija par muitas procedūru vienkāršošanu un harmonizēšanu. WCO, 1973
6Konvencija par pagaidu ievešanu (Stambulas konvencija). Stambula, 1990
7Muitas konvencija par ATA karnetipreču pagaidu ievešanai. Muitas sadarbības padome, 1961
82013.gada 12.jūnija Eiropas Parlamenta un Padomes regulā Nr. 608/2013 par muitas darbu intelektuālā īpašuma tiesību īstenošanā
9Komisijas 2019.gada 9.oktobra Īstenošanas regula (ES) 2019/1776[2], ar ko groza I pielikumu Padomes Regulā (EEK) Nr.2658/87 par tarifu un statistikas nomenklatūru un kopējo muitas tarifu (OJ L 280, 31.10.2019)
10Konvencija par kopēju tranzīta procedūru, EK TAXUD, 2007
Citi informācijas avoti
1Valsts ieņēmumu dienests
2Pasaules muitas organizācija
3Ārvalstu studentiem/For international students
4World Customs Organization