Pārlekt uz galveno saturu

Zinātniski pētnieciskā darba metodoloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.05.2024 14:44:53
Par studiju kursu
Kursa kods:JF_491LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Tiesību zinātnesMērķauditorija:Tiesību zinātne; Civilā un militārā aizsardzība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aivars Stankevičs
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)2Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas4
Kopā kontaktstundas12
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Informācijpratība (Spēja atrast, atlasīt, novērtēt, pārvaldīt un izmantot informāciju, kas nepieciešama zinātniski pētnieciskā darba veikšanai).
Mērķis:
Sniegt studējošajiem izpratni par zinātniskās pētniecības metodoloģijas jautājumiem, zinātniskās pētniecības metodēm, kā pamatu studiju darbu veikšanai, pētnieciskā procesa gaitu un tā organizāciju, kā arī studiju darbu izstrādes, noformēšanas un aizstāvēšanas pamatprincipiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Zinātniskās pētniecības būtība un pētījuma metodoloģijas pamati • Zinātniskās pētniecības process • Pētījuma metodoloģijas jēdzienu skaidrojums • Zinātniskās darba valodas specifika • Pētījumu ētikas principi un akadēmiskais godīgums • Pētījumu veidiLekcijas2.00auditorija
2Pētnieciskā procesa gaita un organizācija • Pētniecības tēmas izvēle, pamatojums • Literatūras izvērtējums un pārskata veidošana • Bibliogrāfisko norāžu veidošana • Datu vākšana un analīze, primārie un sekundārie dati; statistikas datiLekcijas2.00auditorija
3Pētījuma dizains • Pētījuma struktūra un aktualitāte • Pētījuma hipotēze vai pētījuma jautājums • Pētījuma mērķis un uzdevumi • Pētījuma metodes izvēle un pamatošanaLekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4Kvantitatīvā un kvalitatīvā pieeja pētniecībā • Kvantitatīvās pētniecības metodes un to izmantošanas iespējas • Kvalitatīvās pētniecības metodes un to izmantošanas priekšnosacījumi • Kvantitatīvo un kvalitatīvo pētniecības metožu kombinēta izmantošanaLekcijas1.00auditorija
5Informācijas (datu) ieguves metodes pētījumā • Dokumentu izpēte • Aptaujas metodes pētījumā • Intervija • Ekspertu aptauja • Novērošana • EksperimentsLekcijas2.00auditorija
6Pētniecības darbu izstrāde, noformēšana un aizstāvēšana • Pētniecības darba pieteikuma sagatavošana • Pētniecības darba izstrādāšanas procesa posmi • Pētniecības darba noformējums, atbilstoši metodiskajiem noteikumiem • Pētniecības darba aizstāvēšanaLekcijas3.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Zinātniskās pētniecības būtība un pētījuma metodoloģijas pamati • Zinātniskās pētniecības process • Pētījuma metodoloģijas jēdzienu skaidrojums • Zinātniskās darba valodas specifika • Pētījumu ētikas principi un akadēmiskais godīgums • Pētījumu veidiLekcijas1.00auditorija
2Pētnieciskā procesa gaita un organizācija • Pētniecības tēmas izvēle, pamatojums • Literatūras izvērtējums un pārskata veidošana • Bibliogrāfisko norāžu veidošana • Datu vākšana un analīze, primārie un sekundārie dati; statistikas datiLekcijas0.50auditorija
3Pētījuma dizains • Pētījuma struktūra un aktualitāte • Pētījuma hipotēze vai pētījuma jautājums • Pētījuma mērķis un uzdevumi • Pētījuma metodes izvēle un pamatošanaLekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Kvantitatīvā un kvalitatīvā pieeja pētniecībā • Kvantitatīvās pētniecības metodes un to izmantošanas iespējas • Kvalitatīvās pētniecības metodes un to izmantošanas priekšnosacījumi • Kvantitatīvo un kvalitatīvo pētniecības metožu kombinēta izmantošanaLekcijas0.50auditorija
5Informācijas (datu) ieguves metodes pētījumā • Dokumentu izpēte • Aptaujas metodes pētījumā • Intervija • Ekspertu aptauja • Novērošana • EksperimentsLekcijas0.50auditorija
6Pētniecības darbu izstrāde, noformēšana un aizstāvēšana • Pētniecības darba pieteikuma sagatavošana • Pētniecības darba izstrādāšanas procesa posmi • Pētniecības darba noformējums, atbilstoši metodiskajiem noteikumiem • Pētniecības darba aizstāvēšanaLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studējošie grupā izstrādā patstāvīgo darbu (viena patstāvīgā darba apakštēma katram studējošajam) par kādu no studiju kursā apskatītām tēmām un publiski prezentē izstrādātā darba rezultātus.
Vērtēšanas kritēriji:
Vērtēšanas kritēriji sastāv no trīs komponentēm (Gala vētējumu veidos: dalība un aktivitātes 25%; veikti visi patstāvīgie darbi 25%; sekmīgi nokārtots eksāmens 50%): • Studējošā dalība un aktivitāte kontaktnodarbībās (lekcijās un praktiskajās nodarbībās). Studējošais, kurš ir apmeklējis mazāk par pusi no kontaktnodarbībām netiek pielaists pie gala pārbaudījuma – eksāmena. • Noteiktā laikā un kvalitātē veikti visi patstāvīgie darbi. Studējošais, kurš noteiktā laikā nav izpildījis patstāvīgā darba uzdevumus vai ir ieguvis nepietiekamu vērtējumu patstāvīgajā darbā, netiek pielaists pie gala pārbaudījuma – eksāmena. • Gala pārbaudījums – eksāmens (rakstisks). Eksāmena rezultātus vērtē 10 ballu skalā.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Apgūstot studiju kursu, studējošajam veidojas izpratne par būtiskākajiem pētniecības aspektiem, zinātniskās pētniecības ētikas principiem, pētījuma veidiem, pētniecības metodēm, instrumentiem un to pielietojumu darbā.
Prasmes:Studējošais prot studiju kursā iegūtās teorētiskās zināšanas pielietot praksē, analizēt pētnieciskos darbus, noteikt zinātniskās kategorijas, izvirzīt pētniecības mērķi un organizēt pētījuma norisi, iegūt, apkopot un analizēt pētījumam nepieciešamos datus, noformēt un prezentēt pētījuma rezultātus.
Kompetences:Pabeidzot studiju kursu, studējošais spēs patstāvīgi veikt praktisku pētījumu, atpazīt metodoloģijas kļūdas un analizēt zinātnisko literatūru.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. Pētniecība. Teorija un prakse. Rīga: RaKa, 2016. 546 lpp.
2Kristapsone, S. Zinātniskā pētniecība studiju procesā. Rīga: Biznesa augstskola Turība, 2014. 352 lpp.
3Pētnieciskā darba izstrādes, noformēšanas un aizstāvēšanas metodiskie noteikumi. Rīga: RSU JF Dome, 2021. gada 17. jūnija sēde, Protokols Nr. 8-3-1/13/2021
Papildu literatūra
1Eko, U. Kā uzrakstīt diplomdarbu. Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 2006. 319 lpp.
2Mārtinsone, K. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Rīga: RaKA, 2011. 284 lpp.