.
Zinātniski pētnieciskā darba metodoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2024 08:45:50
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | JF_491 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Tiesību zinātnes | Mērķauditorija: | Civilā un militārā aizsardzība; Tiesību zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kitija Bite | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 12 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Informācijpratība (Spēja atrast, atlasīt, novērtēt, pārvaldīt un izmantot informāciju, kas nepieciešama zinātniski pētnieciskā darba veikšanai). | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studējošajiem izpratni par zinātniskās pētniecības metodoloģijas jautājumiem, zinātniskās pētniecības metodēm, kā pamatu studiju darbu veikšanai, pētnieciskā procesa gaitu un tā organizāciju, kā arī studiju darbu izstrādes, noformēšanas un aizstāvēšanas pamatprincipiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | 1. tēma. Zinātne. Pētniecība un pētījums. Pētījuma dizains | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | 2. tēma. Pētījuma posmi. Pētījuma noformēšana. Pētījuma ētika. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | 3. tēma. Pētījuma problēma – pētījuma pamats. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | 4. tēma. Informācijas atlase. Zinātniski ticami avoti. 5. tēma. Tēma un temats. Temata formulēšana. 6. tēma. Pētījuma virzība jeb pētījuma plāns | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | 7. tēma. Ievads jeb pētījuma metodoloģija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | 8. tēma. Zinātniskais rakstības stils. Nodaļu izstrāde pētījumā. Nobeigums – pētījuma rezultāti. 9. tēma. 9. tēma. Pētījuma rezultātu prezentēšana | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | 1. tēma. Zinātne. Pētniecība un pētījums. Pētījuma dizains | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | 2. tēma. Pētījuma posmi. Pētījuma noformēšana. Pētījuma ētika. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | 3. tēma. Pētījuma problēma – pētījuma pamats. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | 4. tēma. Informācijas atlase. Zinātniski ticami avoti. 5. tēma. Tēma un temats. Temata formulēšana. 6. tēma. Pētījuma virzība jeb pētījuma plāns | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | 7. tēma. Ievads jeb pētījuma metodoloģija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | 8. tēma. Zinātniskais rakstības stils. Nodaļu izstrāde pētījumā. Nobeigums – pētījuma rezultāti. 9. tēma. 9. tēma. Pētījuma rezultātu prezentēšana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studentiem obligāti apgūstami materiāli e-studijās. Kursa laikā studentu zināšanas tiek pārbaudītas regulāri – kontroldarbi, darbs grupās, aktivitāte semināros. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 50% obligāts apmeklējums – 20%. Dalība grupu darbā – 20%. Sekmīgi nokārtots noslēguma tests – 20%. Individuāls mājas darbs [pētnieciskā darba ievads] – 20%. Rakstisks eksāmens – 20%. Eksāmenu kārto tie studenti, kuri izpildījuši kursa prasības. Studiju kursa gala vērtējums veido vidējā atzīme. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | - nosauc un raksturo zinātnes nozares Latvijā; - nosauc pētījuma dizaina veidus; - sakārto loģiskā secībā pētījuma posmus; - izklāsta Metodisko noteikumu nosacījumus pētījuma noformēšanas pamatprasībām; - identificē akadēmiskā godīguma veidus; - nosauc 4 juridiskās problēmas veidus un raksturo katru no tiem; - definē avotu veidus un to atrašanas iespējas zinātniski ticamiem avotiem; - apraksta tēmas un temata atšķirības; - reproducē satura nodaļu loģiskumu no parauga; - identificē pētījuma metodoloģijas 11 elementus; - nosauc metodes un tiesību normu interpretācijas metodes, prot tās rakturot; - apraksta zinātniskā rakstības stila būtību; - nosauc citu rakstības stilu pazīmes; - apraksta pētnieciskā darba nobeiguma būtību; - apkopo pētījuma rezultātus no parauga; - atpazīst pētījuma rezultāta prezentēšanas posmus.. | ||||||||
Prasmes: | - izskaidro un argumentē pētījuma dizaina izvēli tiesību zinātnes pētījumiem; - skaidro un pamato pētījuma posmu pēctecības nepieciešamību; - izskaidro Metodisko noteikumu būtību un atpazīst kļūdas to neievērošanā; - atpazīst akadēmiskā godīguma pārkāpumus praktiskās situācijās; - identificē juridiskās problēmas veidu konkrētā situācijā; - atpazīst un prot atrast zinātniski ticamus avotus; - prot formulēt tēmas un temata nosaukumus piemēros; - prot formulēt vienkāršu satura rādītāju no parauga; - prot izskaidrot metodoloģijas izmantošanu studiju darbā I; - prot pareizā secībā izkārtot metodoloģijas elementus un spēj raksturot šo kārtību; - spēj raksturot atšķirības metodēm un tiesību normu interpretācijas metodēm; - atpazīst tekstā zinātnisko rakstības stilu; - spēj izskaidrot pētnieciskā darba nobeiguma veidošanās mehānismu; - spēj no parauga atlasīt pētījuma rezultātus, kas virzāmi prezentācijai; - prot identificēt svarīgākos pētījuma rezultātus, kas raksturo tematu; - spēj prezentācijas paraugā (PPTX) izkārtot nobeiguma saturu; - prot darboties komandē, diskutēt argumentēt pētījuma rezultātu prezentēšanu. | ||||||||
Kompetences: | - risina praktiskus akadēmiskā godīguma pārkāpumus un nepieļau tos savā darbībā; - apraksta konkrētu juridisko problēmu savam tematam; - prot atrast un izmantot zinātniski ticamus avotus savam tematam; - plāno un apraksta pētījuma metodoloģiju izvēlētajam tematam; - modificē metodes un tiesību normu interpretācijas metodes savam pētnieciskā darba tematam; - prot noformēt pētniecisko darbu, atbilstoši Metodisko noteikumu prasībām; - analizē svešu tekstu, atrodot metodoloģijas kļūdas un tās labojot; - praktiski prot prezentēt pētnieciskā darba rezultātus, izmantojot paraugu (PPTX). | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. Pētniecība. Teorija un prakse. Rīga: RaKa, 2016. 546 lpp. | ||||||||
2 | Kristapsone, S. Zinātniskā pētniecība studiju procesā. Rīga: Biznesa augstskola Turība, 2014. 352 lpp. | ||||||||
3 | Pētnieciskā darba izstrādes, noformēšanas un aizstāvēšanas metodiskie noteikumi. Rīga: RSU JF Dome, 2021. gada 17. jūnija sēde, Protokols Nr. 8-3-1/13/2021 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Eko, U. Kā uzrakstīt diplomdarbu. Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 2006. 319 lpp. | ||||||||
2 | Mārtinsone, K. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Rīga: RaKA, 2011. 284 lpp. |