.
Ievads psihiatrijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:24.10.2024 13:05:33
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KF_040 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Psihiatrija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Artūrs Utināns | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 16 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 32 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka funkcionēšanas biomedicīniskie aspekti; Vispārīgā psiholoģija; Bioloģija un ģenētika. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni par psihiskās veselības aprūpes sistēmas vēsturi pasaulē un Latvijā. Veidot izpratni par Latvijas psihiskās veselības aprūpes sistēmu. Veidot izpratni par psihisko traucējumu klasifikāciju pēc SSK-11. Veidot izpratni par psihisko traucējumu epidemioloģiju, etioloģiju un patoģenēzi, to klīniskajām izpausmēm un norisi, to ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipiem. Veidot izpratni par psiholoģiskās palīdzības iespējām psihisku traucējumu gadījumos. Veidot izpratni par ētiskajiem un juridiskajiem principiem, kas jāievēro psihisku traucējumu gadījumos. Veidot izpratni par aprūpes plānošanu un atbildību sadalījumu starp dažādiem speciālistiem psihisko traucējumu gadījumos. Apgūt pamatiemaņas darbā ar klientiem ar psihiskiem traucējumiem – terapeitiskās alianses veidošana, klienta psihiskā stāvokļa un tā dinamikas novērtēšana. Apgūt pamatiemaņas klienta sociālo problēmu definēšanai un to risināšanas iespēju rašanai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihiatrijas vēsture pasaulē un Latvijā. Psihiatriskās palīdzības organizācija mūsdienu Latvijā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Vispārējā psihopataloģija; psihiskie un uzvedības traucējumi, to diagnostika; SSK- 10 un SSK-11 | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Psihisko traucējumu farmakoterapijas pamati | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Neiroloģiskās attīstības traucējumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Šizofrēnija vai citi primāri psihotiski traucējumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Garastāvokļa traucējumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Specifiskie ar stresu saistītie traucējumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Barošanas un ēšanas traucējumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Impulsu kontroles traucējumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Personības traucējumi I | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Personības traucējumi II | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Parafīliskie traucējumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Neirokognitīvie traucējumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Miega – nomoda traucējumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Dzimuminkongruence | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Citur neklasificēti simptomi, pazīmes, klīniskās atrades | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Neiroloģiskās attīstības traucējumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Dzimuminkongruence | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Šizofrēnija vai citi primāri psihotiski traucējumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Garastāvokļa traucējumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Trauksmes un ar bailēm saistītie traucējumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
22 | Obsesīvi – kompulsīvie un ar tiem saistītie traucējumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Specifiskie ar stresu saistītie traucējumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
24 | Disociatīvie traucējumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
25 | Barošanas un ēšanas traucējumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
26 | Psihosomatiskie traucējumi un slimības | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
27 | Ķermeņa distresa un ķermeniskas pieredzes radītie traucējumi. Patstāvīgais darbs | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
28 | Vielu lietošanas un atkarīgas uzvedības traucējumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
29 | Neirokognitīvie traucējumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
30 | Psihiskās veselības traucējumi, kas saistiti ar grūtniecību, dzemdībam un pecdzemdību periodu | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
31 | Seksuālā disfunkcija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
32 | Eksāmens | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti patstāvīgi apgūst praktisko darbu teorētisko daļu, izmantojot RSU e-studijas materiālus, lekcijā doto informāciju un ieteikto papildus literatūru. Nodarbību gaitā tiek pārbaudīti patstāvīgo darbu rezultāti un tie tiek apspriesti grupās. Studenti praktisko darbu gaitā apskatītajiem klīniskajiem gadījumiem novērtē psihisko stāvokli un izstrādā ārstēšanas plānu, ko analizē grupās. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Noslēguma atzīme ir kumulatīva. Studenti patstāvīgi apgūst teorētisko daļu, izmantojot RSU e-studiju materiālus, lekcijās doto informāciju un ieteikto papildus literatūru. Nodarbību gaitā tiek pārbaudīti patstāvīgo darbu rezultāti un tie tiek apspriesti grupās. Cikla noslēgumā tiek paredzēts rakstiskais eksāmens. Kursa vertējumu veido 50% - eksāmena atzīme un 50% - patstāvīgie darbi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Iegūtas zināšanas par psihisko emocionālo un uzvedības traucējumu izplatību, etioloģiju, patoģenēzi, klīniskiem simptomiem, diagnostiku un norisi (pēc SSK-11), psihiskās veselības veicināšanu, psihisko un uzvedības traucējumu, un pašnāvību profilaksi. | ||||||||
Prasmes: | Spēj atpazīt un novērtēt pamata psihiatriskos simptomus; diferencēt normu no stresa reakcijas sadzīves situācijās un garīgās patoloģijas, novērtēt pašsavainošanās risku; empātiski intervēt pacientus ar psihiskiem traucējumiem, apzināties terapeitisko attiecību nozīmi psihiatrijā; attīstīt iemaņas sadarboties ar pārējiem ārstnieciskās komandas dalībniekiem. | ||||||||
Kompetences: | Spēj novērtēt pacienta psihisko stāvokli, pamatot lēmumu par palīdzības nepieciešamību pacientam. Spēj pacientam radīt izpratni par psihisko slimību un pamatot palīdzības nepieciešamību. Prot sadarboties ar pārējām terapijā iesaistītajām personām. Radoša, ētiska pieeja sniedzot palīdzību ambulatori un klīnikā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Harrison, P., Geddes, J., Sharpe, M. Lecture notes: Psychiatry. 10th Edition. Wiley-Blackwell, Hoboken, NJ, USA, 2011. | ||||||||
2 | Semple, D., Smyth, R. Oxford Handbook in Psychiatry. 3rd Edition. Oxford University Press, Oxford, 2013. | ||||||||
3 | Utināns, A. Cilveka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Rīga, Nacionālais apgāds. | ||||||||
4 | Kulbergs, Juhans. Dinamiskā psihiatrija. Jumava, 2001. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | The ICD-11 Classification of Mental and Behavioural Disorders. World Health Organization, Geneva, 2022. | ||||||||
2 | The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders. World Health Organization, Geneva, 1992. |