.
Patopsiholoģijas pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 09:08:16
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KF_041 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Klīniskā psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ieva Pakse | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Personības psiholoģija, Attīstības psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni par patopsiholoģiju kā psiholoģijas apakšvirzienu, tās tematiku, izmantotajiem jēdzienim un specifiku. Veidot izpratni par psiholoģisko procesu izmaiņām, pataloģisku izmaiņu gadījumos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Abnormāla uzvedība - vēsture, izpētes metodoloģija un metodes | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Bērnu un pusaudžu patopsiholoģija - garīgā atpalicība, epilepsija, šizofrēnija, depresija, trauksme, autisms, neirozes un psihosomatiskas saslimšanas, psihopātija, uzmanības deficīts, hiperaktivitāte | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Patopsiholoģija un kognitīvie procesi - uzmanības, uztveres, atmiņas, domāšanas traucējumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Patopsiholoģija un afekts - emocionālās un gribas sfēras traucējumi. Afektīvas psihozes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Patoloģiskas personības raksturojums | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Psiholoģiskās konsultēšanas un izvērtēšanas nozīme darbā ar psihopatoloģijām | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Biopsihosociālais modelis un aprūpe multidisciplinārā komandā. Ētiskie aspekti darbā ar cilvēkiem ar psihiskiem traucējumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Abnormāla uzvedība - vēsture, izpētes metodoloģija un metodes | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Bērnu un pusaudžu patopsiholoģija - garīgā atpalicība, epilepsija, šizofrēnija, depresija, trauksme, autisms, neirozes un psihosomatiskas saslimšanas, psihopātija, uzmanības deficīts, hiperaktivitāte | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Patopsiholoģija un kognitīvie procesi - uzmanības, uztveres, atmiņas, domāšanas traucējumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Patopsiholoģija un afekts - emocionālās un gribas sfēras traucējumi. Afektīvas psihozes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Patoloģiskas personības raksturojums | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Biopsihosociālais modelis un aprūpe multidisciplinārā komandā. Ētiskie aspekti darbā ar cilvēkiem ar psihiskiem traucējumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga sagatavošanās pirms un aktīva līdzdalība nodarbībās. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva līdzdalība nodarbībās (15%) Pareizi atbildēti mazie pārbaudes darbi katras nodarbības sākumā (15%) Individuāli veikta rakstiska gadījuma analīze (30%) Eksāmens (40%) | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Spēj klasificēt psihiskās attīstības slimības, to simptomātiku, izpausmes un raksturot to veidošanās procesu biopsihosociālā modeļa kontekstā. Spēj aprakstīt izpētes metodes psihiskās attīstības traucējumu izvērtēšanai. Spēj izvērtēt ētiskos aspektus darbā ar cilvēkiem ar psihiskās attīstības traucējumiem. | ||||||||
Prasmes: | Spēj pielietot zināšanas, lai formulētu indivīda kognitīvo, afektīvo un uzvedības procesu patopsiholoģiju. Spēj formulēt psihologa profesionālās darba robežas multidisciplinārā komandā. | ||||||||
Kompetences: | Spēj izmantot apgūtās zināšanas, lai atbilstoši traucējuma specifikai, izvēlētos izpētes un konsultēšanas metodes. Spēj patstāvīgi aprakstīt un noteikt psihologa kompetences robežas darbā ar indivīdiem ar psihiskās attīstības traucējumiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Butcher, J. N., Hooley, J. M., Mineka, S. M., & Nock, M. K. (2017). Abnormal Psychology. Pearson Higher Ed USA. | ||||||||
2 | Andrew S. Davis, P. (2013). Psychopathology of Childhood and Adolescence : A Neuropsychological Approach. Springer Publishing Company. | ||||||||
3 | Oyebode, F. (2018). Sims' Symptoms in the Mind: Textbook of Descriptive Psychopathology, 6th edition. Edinburgh: Elsevier. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Liepiņa, S. (2003). Speciālā psiholoģija. RaKa. |