Pārlekt uz galveno saturu

Organizāciju psiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 09:07:22
Par studiju kursu
Kursa kods:KF_053LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Sociālā psiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Sandra Pallo
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)11Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas22
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)3Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas6
Kopā kontaktstundas18
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgā psiholoģija.
Mērķis:
Attīstīt zināšanas par indivīdu un grupu uzvedības psiholoģiskajiem aspektiem mūsdienu darba organizācijās, kā arī prasmi pielietot organizāciju psiholoģijas zināšanas tādās sfērās kā personāla atlase, darba izpildes vadība, talantu vadība, darbinieku attīstība.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Organizāciju psiholoģijas jēdziens, organizāciju psiholoģija kā nozare, organizāciju psiholoģijas vēsture un psiholoģijas mūsdienu aktualitātes.Lekcijas1.00auditorija
2Pētniecības metodes organizāciju psiholoģijā. Organizāciju attīstības metodes un konsultēšanas veidi.Lekcijas1.00auditorija
3Darba motivācijas jēdziens un galvenās teorijas. Vadītāja funkcijas un lomas. Vara un ietekme, vara un efektīva līderība, līderības teorijas, harizmātiskā līdera koncepcija.Lekcijas1.00auditorija
4Vadīšanas stili un to ietekme uz darba procesiem organizācijā, vadības metodes, darba motīvi un motivācijas teorijas, motivēšanas un stimulēšanas psiholoģiskie aspekti.Lekcijas1.00auditorija
5Grupas organizācijā, to sociālpsiholoģiskie raksturojumi, grupu attīstība, efektīvas darba komandas veidošana, komandu veidi, dzīves cikls, komandu veidošana kā organizācijas attīstības metode.Lekcijas1.00auditorija
6Konflikti organizācijās: cēloņi, tipi, konflikta dinamika, darba konfliktu sekas, konfliktu risināšanas iespējas un veidi.Lekcijas1.00auditorija
7Korporatīvā organizāciju kultūra, tās tipi un ietekme uz darba procesiem un attiecībām organizācijā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Lojalitāte pret darba organizāciju un tās veidošanas nosacījumi, lojalitātes teorijas, lojalitāte kā darbinieku uzticamība.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
9Apmierinātība ar darbu un to veidojošie fenomeni, teorijas un pētījumi, apmierinātību ar darbu veicinošie faktori.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
10Psihiskā veselība un darba stress. Darba izpildes vērtēšana un amatu apraksti.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
11Personāla atlase. Darbinieku attīstība un talantu vadība.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Organizāciju psiholoģijas jēdziens, organizāciju psiholoģija kā nozare, organizāciju psiholoģijas vēsture un psiholoģijas mūsdienu aktualitātes.Lekcijas1.00auditorija
2Pētniecības metodes organizāciju psiholoģijā. Organizāciju attīstības metodes un konsultēšanas veidi.Lekcijas0.50auditorija
3Darba motivācijas jēdziens un galvenās teorijas. Vadītāja funkcijas un lomas. Vara un ietekme, vara un efektīva līderība, līderības teorijas, harizmātiskā līdera koncepcija.Lekcijas0.50auditorija
4Vadīšanas stili un to ietekme uz darba procesiem organizācijā, vadības metodes, darba motīvi un motivācijas teorijas, motivēšanas un stimulēšanas psiholoģiskie aspekti.Lekcijas0.50auditorija
5Grupas organizācijā, to sociālpsiholoģiskie raksturojumi, grupu attīstība, efektīvas darba komandas veidošana, komandu veidi, dzīves cikls, komandu veidošana kā organizācijas attīstības metode.Lekcijas0.50auditorija
6Konflikti organizācijās: cēloņi, tipi, konflikta dinamika, darba konfliktu sekas, konfliktu risināšanas iespējas un veidi.Lekcijas0.50auditorija
7Korporatīvā organizāciju kultūra, tās tipi un ietekme uz darba procesiem un attiecībām organizācijā.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
8Lojalitāte pret darba organizāciju un tās veidošanas nosacījumi, lojalitātes teorijas, lojalitāte kā darbinieku uzticamība.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
9Apmierinātība ar darbu un to veidojošie fenomeni, teorijas un pētījumi, apmierinātību ar darbu veicinošie faktori.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
10Psihiskā veselība un darba stress. Darba izpildes vērtēšana un amatu apraksti.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
11Personāla atlase. Darbinieku attīstība un talantu vadība.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Students patstāvīgi lasa norādītos literatūras avotus; patstāvīgi izstrādā amata aprakstu; veic kompetenču interviju un tās analīzi; sagatavojas kontroldarbam.
Vērtēšanas kritēriji:
• Aktīva līdzdalība lekcijās un semināros (20%). • Kompetenču intervijas veikšana un analīze (40%). • Kontroldarbs (40%). • Aktīvi līdzdarboties lekcijās un semināros. Prasības: Students aktīvi piedalās visos semināros, produktīvi iesaistās diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, pamatojot un aizstāvot savu viedokli, diskutējot izmanto atbilstošu terminoloģiju, argumentējot atsaucas uz izlasītajiem literatūras avotiem. • Patstāvīgi veikt kompetenču interviju un tās analīzi. Prasības: Students patstāvīgi veic kompetenču interviju kandidātam simulācijas situācijā, lai novērtētu iepriekš izvēlētas 3 kompetences. Intervija tiek ierakstīta, atšifrēta un veikta tās analīze. Analīzē ir jāpievērš uzmanība uzdotajiem jautājumiem, jākomentē, kuri jautājumi tika veiksmīgi uzdoti un ļāva iegūt nepieciešamo informāciju, kā sniegtā informācija atspoguļo konkrēto kompetenci un kuri jautājumi nebija veiksmīgi, ko vajadzēja uzdot savādāk. Analīzes beigās ir jāsniedz kopsavilkums par to, cik lielā mērā katra no kompetencēm ir izteikta kandidātam. Intervijas ieraksts tiek nodots kopā ar intervijas analīzi. • Sagatavoties rakstiskajam pārbaudījumam (kontroldarbam) par lekcijās apgūto materiālu. Prasības: Students sekmīgi nokārto rakstisko pārbaudes darbu.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:• Definē organizāciju psiholoģiju kā zinātni, tās priekšmetu un problemātiku. • Apraksta organizāciju attīstības metodes un konsultēšanas veidus. • Apraksta dažādas motivācijas teorijas. • Definē varas un ietekmes jēdzienus. • Raksturo varas un subordinācijas attiecību psiholoģiskās izpausmes darba organizācijās. • Definē vadītāja funkcijas un lomas. • Apraksta indivīdu tipu psiholoģiskos un sociālpsiholoģiskos raksturojumus un šo raksturojumu ietekmi uz darba procesu. • Definē, kas ir lojalitāte pret darba organizāciju un kādi ir tās veidošanās nosacījumi. • Raksturo personāla atlases metodes. • Raksturo galvenos talantu vadības principus. • Atšķir dažādas līderības teorijas. • Atšķir dažādus vadības stilus un to ietekmi uz darba procesiem organizācijā. • Atšķir darba izpildes vērtēšanas metodes. • Atšķir talantu vadības, darbinieku attīstības un motivācijas sistēmu veidošanas pamatprocesus. • Apraksta organizācijas konfliktu, profesionālā stresa, mobinga cēloņus, dinamiku un profilakses iespējas.
Prasmes:• Novērtē, kāds organizāciju kultūras veids ir raksturīgs konkrētajā organizācijā un kā tas ietekmē organizācijas procesus un attiecības organizācijā. • Veic kompetenču interviju.
Kompetences:• Izskaidro organizācijas, to veidojošo sociālo grupu un darba komandu raksturojošos psiholoģiskos procesus un parādības. • Izstrādā amata aprakstu. • Analizē, kādi faktori nosaka apmierinātību ar darbu.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Dessler, G. (2017). Human resource management. Boston: Pearson Higher Education.
2Kamerāde, D. (2015). Cilvēks organizācijā. Organizāciju psiholoģija. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 3. grāmata (9.-31.lpp). Rīga: Zvaigzne ABC.
3Aamodt, M. D. (2012). Industrial/Organizational psychology: An applied approach. Belmont: Wadsworth.
4Schein, E. H. (2017). Organizational Culture and Leadership. 5th Edition. Hoboken: Wiley.
Papildu literatūra
1Mathis, R. L. & Jackson, J. H. (2011). Human resource management. Mason: South-Western Cengage Learning.
2Arnold, J., Cooper, C. L. & Robertson, I. T. (1998). Work psychology: understanding human behaviour in the workplace. HarloW: Financial Times/Prentice Hall.
3Dāvidsone. G. (2008). Organizāciju efektivitātes modelis. Rīga: Organization Development Academy.
4Chmiel, N. (2008). An introductiont to work and organizational psychology. Malden: Blackwell Publishing.
5Reņģe, V. (2007). Mūsdienu organizāciju psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC.
6Reņģe, V. (2010). Mūsdienu organizāciju psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC.
7Ešenvalde, I. (2004). Personāla praktiskā vadība. Rīga: Merkūrijs.
8Silvester, J. (2008). Organizational psychology. London; New York: Routledge.
Citi informācijas avoti
1Journal of Occupational and Organizational Psychology
2European Journal of Work and Organizational Psychology
3European Work & Organizational Psychologist
4Industrial and Organizational Psychology
5International Journal of Industrial Organization
6International Review of Industrial & Organizational Psychology