.
Sociālā psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 09:16:31
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KF_054 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anna Kašina | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 24 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 48 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 13 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 26 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 34 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija, Personības psiholoģija, Socioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt studentus ar teorētiskajām un praktiskajām sociālās psiholoģijas nostādnēm un iespējām tās izmantot darbā ar cilvēkiem un cilvēku grupām. Analizēt personības lomu sociālajā kontekstā un sniegt zināšanas par personības psiholoģiskās struktūras komponentiem sociālajā kontekstā. Studenti tiek mācīti atpazīt sociāli psiholoģiskos fenomenus praksē, analizēt to cēloņus un iespējamās sekas. Pilnveidot studentu zināšanas par sociālās psiholoģijas atziņām par sociālo apstākļu ietekmi uz indivīdu, grupu un visas sabiedrības apziņu un sociālo uzvedību, personības attīstību sociālajā kontekstā, grupu sociālpsiholoģiskajām parādībām, to psiholoģiskajiem mehānismiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociālās psiholoģijas priekšmets. Sociālās psiholoģijas vēsturiskā attīstībā. Mūsdienu sociālās psiholoģijas problemātika un galvenie sasniegumi. Sociālā psiholoģija kā zinātne, saiknes ar citām psiholoģijas zinātnes nozarēm un ar socioloģiju. Galvenās sociālās psiholoģijas teorijas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Sociālās psiholoģijas metodes, pētījumu dizaini un ētiskie jautājumi. Organizācijās veicamo pētījumu īpatnības. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Personības psiholoģiskā struktūra, bioloģiskie un sociālie aspekti savstarpējā komunikācijā. Pašvērtējums un pašcieņa. Es - koncepcija. Kontroles lokuss. Vajadzības un motivācija. Socializācija. Deviantā uzvedība. Prosociāla uzvedība. Uzvedības maiņas iespējas. Sociālā percepcija un atribūcija. Sociālā identitāte, Es koncepcija profesionālajā kontekstā. Iespaida veidošanās. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Sociālā izziņa un sociālie spriedumi. Sociālās izziņas teorijas. Sociālās informācijas apstrādes kognitīvās stadijas. Sociālā percepcija, tās mehānismi. Uzskati un attieksmes. Notikumu interpretācija. Fundamentālā atribucijas kļūda. Stereotipi un aizspriedumi, to sociālie, emocionālie un kognitīvie avoti. Sociālā izziņa un veselība. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Sociālā ietekme. Pārliecināšana, sociālais spiediens, konformitāte, vara, pakļaušanās un nepakļaušanas. Masu psiholoģija un mediju loma tās procesos. Līderība. Līderības jēdziens, stili. Agresija. Konfliktu veidi un tipi. Konflikta attīstības fāzes, struktūra, cēloņi. Konflikta attīstības dinamika. Konfliktu vadība. Subjektīvie un objektīvie konflikta faktori. Konflikta risināšana: iespējas, stratēģijas un taktikas. Mediācija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Savstarpējo attiecību veidošanās. Attiecību modeļi. Partnerība un tuvība. Tuvības teorijas. Tuvo attiecību cikli. Attieksme, tās veidošanās. Savstarpējo attiecību veidošanās. Attiecību modeļi. Saskarsmes jēdziens, struktūra. Cilvēku mijiedarbības dziļuma līmeni. Ņeverbālā saskarsme. Džohari logs. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
7 | Cilvēku uzvedība grupās. Grupu veidi un struktūra. Līderība un lēmumu pieņemšana grupās. Grupas iekšējie procesi un dinamikas elementi. Konformitāte, saliedētība, psiholoģiskais klimats un saliedētība, sociāla fasilitācija, sociālais slinkums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Sociāla izziņa un cilvēku mijiedarbība grupās. Grupas, grupas pazīmes, iemesli grupu veidošanai, grupu iedalījums. Viendabīgas (homogēnās) grupas, neviendabīgās (heterogēnās) grupas. Grupas normas un lomas. Grupas struktūra. Grupas procesi. Lēmumu pieņemšana grupa. Grupu klasifikācija. Grupas lēmumu kavējošie faktori. Nozīmīgākās kvalitātes labam grupas vadītājam. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
9 | Komunikācijas psiholoģija. Komunikācija kā informācijas apmaiņa. Verbālā un neverbālā komunikācija. Komunikācijas barjeras un to pārvarēšana. Savstarpējas komunikācijas koncepcijas. Komunikācijas stili un veiksmīga komunkācija. Destruktīvā komunikācija. Notikumi un interpretācijas. Globāla komunikācija. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
10 | Sabiedrības uzvedības sociālpsiholoģiskās parādības (seminārs). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociālās psiholoģijas priekšmets. Sociālās psiholoģijas vēsturiskā attīstībā. Mūsdienu sociālās psiholoģijas problemātika un galvenie sasniegumi. Sociālā psiholoģija kā zinātne, saiknes ar citām psiholoģijas zinātnes nozarēm un ar socioloģiju. Galvenās sociālās psiholoģijas teorijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Sociālās psiholoģijas metodes, pētījumu dizaini un ētiskie jautājumi. Organizācijās veicamo pētījumu īpatnības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Personības psiholoģiskā struktūra, bioloģiskie un sociālie aspekti savstarpējā komunikācijā. Pašvērtējums un pašcieņa. Es - koncepcija. Kontroles lokuss. Vajadzības un motivācija. Socializācija. Deviantā uzvedība. Prosociāla uzvedība. Uzvedības maiņas iespējas. Sociālā percepcija un atribūcija. Sociālā identitāte, Es koncepcija profesionālajā kontekstā. Iespaida veidošanās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Sociālā izziņa un sociālie spriedumi. Sociālās izziņas teorijas. Sociālās informācijas apstrādes kognitīvās stadijas. Sociālā percepcija, tās mehānismi. Uzskati un attieksmes. Notikumu interpretācija. Fundamentālā atribucijas kļūda. Stereotipi un aizspriedumi, to sociālie, emocionālie un kognitīvie avoti. Sociālā izziņa un veselība. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Sociālā ietekme. Pārliecināšana, sociālais spiediens, konformitāte, vara, pakļaušanās un nepakļaušanas. Masu psiholoģija un mediju loma tās procesos. Līderība. Līderības jēdziens, stili. Agresija. Konfliktu veidi un tipi. Konflikta attīstības fāzes, struktūra, cēloņi. Konflikta attīstības dinamika. Konfliktu vadība. Subjektīvie un objektīvie konflikta faktori. Konflikta risināšana: iespējas, stratēģijas un taktikas. Mediācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Savstarpējo attiecību veidošanās. Attiecību modeļi. Partnerība un tuvība. Tuvības teorijas. Tuvo attiecību cikli. Attieksme, tās veidošanās. Savstarpējo attiecību veidošanās. Attiecību modeļi. Saskarsmes jēdziens, struktūra. Cilvēku mijiedarbības dziļuma līmeni. Ņeverbālā saskarsme. Džohari logs. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Cilvēku uzvedība grupās. Grupu veidi un struktūra. Līderība un lēmumu pieņemšana grupās. Grupas iekšējie procesi un dinamikas elementi. Konformitāte, saliedētība, psiholoģiskais klimats un saliedētība, sociāla fasilitācija, sociālais slinkums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Sociāla izziņa un cilvēku mijiedarbība grupās. Grupas, grupas pazīmes, iemesli grupu veidošanai, grupu iedalījums. Viendabīgas (homogēnās) grupas, neviendabīgās (heterogēnās) grupas. Grupas normas un lomas. Grupas struktūra. Grupas procesi. Lēmumu pieņemšana grupa. Grupu klasifikācija. Grupas lēmumu kavējošie faktori. Nozīmīgākās kvalitātes labam grupas vadītājam. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Komunikācijas psiholoģija. Komunikācija kā informācijas apmaiņa. Verbālā un neverbālā komunikācija. Komunikācijas barjeras un to pārvarēšana. Savstarpējas komunikācijas koncepcijas. Komunikācijas stili un veiksmīga komunkācija. Destruktīvā komunikācija. Notikumi un interpretācijas. Globāla komunikācija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Sabiedrības uzvedības sociālpsiholoģiskās parādības (seminārs). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Prezentācija. Izdomāt tēmu praktiskai nodarbībai un sagatavot prezentāciju 5-7 minūtes. Īsi par tēmu un kāpēc tā ir svarīga sociālajai psiholoģijai. Kas ir galvenie autori, kuri ir pētījuši šo tēmu. Trīs mūsdienu pētījumi (no 2012): ko zinātnieki pētīja? Kā? Kādus rezultātus saņēma, pie kādiem secinājumiem nonāca? Ko es personīgi par to domāju? 2. Projektu darbs. Izvēlieties jautājumu, kas attiecas uz sociālo psiholoģiju, un padomājiet, kā tā risinājums varētu izmainīt mūsu sabiedrības dzīvi uz labo pusi. Piemēram, eidžisma tēma, romu tautas sociālā nevienlīdzība, cilvēku psihoizglītošana par šizofrēnijas un demencespacientiem. Tēma var sakrist ar 1. uzdevumu. Uzdevums ir izdomāt: rīku, metodi, īstenošanas grafiku, pārdomāt iespējamos darba rezultātus un tos apstiprinošu pētījumu. Jūs sagatavojat trīs minūšu video. Tas var būt vienkārši tālruņa ieraksts vai prezentācija uz ekrāna ar jūsu komentāriem fonā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 40% - pastāvīgie darbi, 20% - testi, 40% - eksāmens. Analizēt izdalīto sižeta situāciju no sociālās psiholoģijas skatupunkta. Piemēram, diskrimināciju, stereotipisku domāšanu, atribūcijas kļūdu, agresiju, mobingu, komformismu, stresu, utml. Vairāku teoriju skatījumā. Aprakstīt sociālpsiholoģiskos cēloņus. Tekstā lietot atsauces. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izprot, salīdzina un kritiski izvērtē sociālo apstākļu ietekmi uz indivīdu, grupu, sabiedrību, tās sociālo uzvedību, personības attīstību sociālajā kontekstā, grupu sociālpsiholoģiskās parādības un to psiholoģiskos mehānismus. | ||||||||
Prasmes: | Argumentēti diskutē par sociālo apstākļu ietekmi uz indivīdu, grupu, sabiedrību un tās sociālo uzvedību. Diskutē par personības attīstību sociālajā kontekstā, grupu sociālpsiholoģiskajām parādībām un to mehānismiem. | ||||||||
Kompetences: | Studenti izvērtē un formulē problēmas, kas saistītas ar sociālo apstākļu ietekmi uz indivīdu, grupu, sabiedrību un tās sociālo uzvedību mūsdienās, prot atrast problēmu risināšanas veidus, atbilstoši konkrētajai situācijai. Izvērtē un formulē problēmas, kas saistītas ar personības attīstību sociālajā kontekstā, grupu sociālpsiholoģiskajām parādībām, to mehānismiem un psihologa lomu to regulācijā. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | ādas aplikācijas tests | C2 - Eksperta līmenis | |||||||
2 | ādas dūriena tests | C2 - Eksperta līmenis | |||||||
3 | Bronhu provokācijas tests | C2 - Eksperta līmenis | |||||||
4 | medikamentu provokācijas tests | C2 - Eksperta līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Myers, D. & Twenge J. (2019) Social Psychology. NY: McGraw-Hill Education. | ||||||||
2 | Social Psychology: revisiting the classic studies (2017) Smith, J.R & Haslam, A. (Eds.) LA: SAGE Publications | ||||||||
3 | Social Psychology: the study of human interaction (2015) Newcomb, T.S., Turner, R.H., Converse P.E. (Eds.) Hove: psychology Press. | ||||||||
4 | Reņģe, V. (2002) Sociālā psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC | ||||||||
5 | Reņģe, V. (2007) Mūsdienu organizāciju psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC | ||||||||
6 | Майерс, Д. (2008) Социальная психология. СПБ: Питер. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Cozolino, L. (2014) The neuroscience of human relationships: Attachment and the developing social brain. WW Norton & Company. | ||||||||
2 | An introduction to social psychology (2015) Hewstone, M., Stroebe, W., & Jonas, K. (Eds.). John Wiley & Sons. | ||||||||
3 | Burr, V. (2015) Social constructionism. Routledge. | ||||||||
4 | Handbook of the Sociology of Emotions (2014) Stets, J. E., & Turner, J. H. (Eds.). Springer. | ||||||||
5 | Бодрийар, Ж., Ясперс К. (2014) Призрак толпы. М.: Алгоритм. | ||||||||
6 | McDonald, M. (2013) Social Psychology and Theories of Consumer Culture: a political economy perspective. London: Routledge. | ||||||||
7 | Social Psychology of Social Problems: the intergroup context. (2013) Golec de Zavala, A., Cichocka A. (Eds.) NY: Palgrave Macmillan. | ||||||||
8 | Jussim, L.I. (2012) Social Perception and Social Reality: why accuracy dominates bias and self-fulfilling prophesy. Oxford University Press. | ||||||||
9 | Smelser, N.J. (2010) Theory of collective behaviour. London: Routledge | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Basic and Applied Social Psychology | ||||||||
2 | European Review of Social Psychology | ||||||||
3 | Social Behaviour and Personality: An International Journal | ||||||||
4 | Group Dynamics: Theory, Research and Practice (APA Journal) | ||||||||
5 | Psychology of Popular Media Culture (APA Journal) | ||||||||
6 | Journal of Personality and Social Psychology |