Pārlekt uz galveno saturu

Korpusa analīze

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.09.2024 08:57:15
Par studiju kursu
Kursa kods:KF_057LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Komunikācijas zinātne; Komunikācijas teorijaMērķauditorija:Socioloģija; Psiholoģija; Komunikācijas zinātne; Sociālā antropoloģija; Tiesību zinātne; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Sabiedrības veselība; Politikas zinātne; Vadībzinātne; Tiesību zinātne; Uzņēmējdarbības vadība; Informācijas un komunikācijas zinātne; Pedagoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Sergejs Kruks
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Iemācīt strādāt ar latviešu valodas korpusiem un interpretēt vārdu nozīmes liela apjoma tekstos.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Korpusa jēdziens. Valodas lietojuma statistiskās likumsakarības. Sketch Engine meklētājs.Lekcijas1.00auditorija
2Vārdu biežums. Datu normalizācija un relatīvais biežums.Lekcijas1.00auditorija
3Valodas lietojuma problēmas formulējums, atslēgas vārdu atlase.Nodarbības1.00datorklase
4Vārdu biežums (turp.). Konkordance.Lekcijas1.00auditorija
5Kolokācija. Statistiskā analīze (MI-, MS-, t-vērtības)Lekcijas1.00auditorija
6Vārdu nozīmes definīcija: vārdnīcas un korpuss.Nodarbības1.00datorklase
7Kolokācija (trup.). Statistiskā analīze (logDice).Lekcijas1.00auditorija
8Korpusa statistika (Pīrsona tests hi kvadrātā, Cramer's V, Atlikumi)Lekcijas1.00auditorija
9Pētāmo vārdu kolokācijas: kvalitatīvā un kvantitatīvā analīze.Nodarbības1.00datorklase
10Pētījuma prezentācija un apspriešana.Nodarbības1.00datorklase
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studenta specializācijas nozares būtiski apstrīdamo konceptu nozīmes interpretācija, izmantojot latviešu valodas korpusus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Pārzina korpusus, identificē pētījuma problēmu, formulē hipotēzi, atlasa atslēgas vārdus, atrod un interpretē kolokācijas un konkordances, iegūst un apstrādā statistiskas datus, izdara secinājumus. Patstāvīgais darbs, piedalīšanās nodarbībās, eksāmens.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Spēj atpazīt nozīmes rašanos principus un nozīmes paradigmu pamata atšķirības, pārzinās valodas korpusa veidošanas un lietošanas principus.
Prasmes:Prot strādāt ar Sketch Engine korpusu programmu, noteikt vārdu biežumus, atrast konkordances un kolokācijas, iegūt un analizēt valodas lietojuma statistisku, interpretēt datus kvalitatīvi un kvantitatīvi.
Kompetences:Formulē nozares problēmu kā valodas lietojuma problēmu, izvirza hipotēzi, iegūst un interpretē kvalitatīvos un kvantitatīvos datus, izdara secinājumus un izvirza rekomendācijas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Kruks, S., I. Skulte. (2016). „Politikas izzušana Saeimas diskursā”. Latvijas Zinātņu akadēmijas Vēstis: 49-56.
2Kruks, S. (2020). “Uzticības, sadarbības un vienotības konceptu izpratne Nacionālajā attīstības plānā 2021.-2027. gadam”. Akadēmiskā Dzīve 56: 131-147.
3McEnery, Tony and Andrew Hardie. (2012). Corpus Linguistics. Method, Theory and Practice. Oxford: Oxford University Press.
4Paquot, M. and S. Gries. (2020). Practical Handbook of Corpus Linguistics. Springer.
Papildu literatūra
1Barczewska, Shala. (2017). Corpus-Based Analysis of US Press Discourse. Cambridge Scholars Publisher.
2Cunningham, Clark D. and Jesse Egbert. (2020). Analyzing legal discourse in the United States. Pp. 462-480 in Friginal E., Hardy J. (eds) The Routledge Handbook of Corpus Approaches to Discourse Analysis. London: Routledge.
3Darģis, R., G. Rābante-Buša, I. Auziņa, S. Kruks. (2016). „ParliSearch – a system for large text corpus discourse analysis”. Pp. 115-121 in I. Skadiņa, R. Rozis (eds) Human Language Technologies – The Baltic Perspective. IOS Press.
4Gerring, J. (1999). "What Makes a Concept Good? A Criterial Framework for Understanding Concept Formation in the Social Sciences". Polity, Vol.31, No.3, (Spring), pp. 357–393.
5Kaal, B., I. Maks and A. van Elfrinkhof. (2014). From Text to Political Positions. Amsterdam: John Benjamins.
6Marmor, Andrei and Scott Soames. (2011). Philosophical Foundations of Language and Law. Oxford: Oxford University Press.