Pārlekt uz galveno saturu

Ievads neirozinātnē

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:39
Par studiju kursu
Kursa kods:KF_062LKI līmenis:Visiem līmeņiem
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Bioloģija; Dzīvās dabas zinātnes; Sabiedrības veselība; Ārstniecība; Farmācija; Psiholoģija; Medicīnas tehnoloģijas; Klīniskā farmācija; Komunikācijas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Agnese Ušacka
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Studentam jābūt vismaz minimālām zināšanām par cilvēka anatomiju un fiziolģiju.
Mērķis:
Sniegt padziļinātu ieskatu neirozinātnē; attīstīt zināšanas par mūsdienās pastāvošām teorijām, kas skaidro prāta darbības neirofizioloģiskos pamatus; palīdzēt izprast prāta bioloģijas pētniecības metodes un iegūto zināšanu potenciālo pielietojamu dažādās profesionālās jomās.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Smadzeņu struktūras un funkcijas pamati. Neironu elektrobioķīmiskā informācijas pārraide.Lekcijas1.00auditorija
2Pētniecības metodes neirozinātnē. Dzīvnieku modeļi, ģenētiskās metodes, neiroskenēšana un datormodeļu pielietojums.Lekcijas1.00auditorija
3Neiroattīstība prenatālajā, bērnības un pusaudžu periodā. Patoloģiskas neiroattīstības sekas psiholoģiskajai attīstībai.Lekcijas1.00auditorija
4Smadzeņu novecošanās procesi. Neirodeģeneratīvo slimību etioloģija, preventatīvās ārstniecības metodes.Lekcijas1.00auditorija
5Kognitīvā neirozinātne: zemāko un augstāko kognitīvo funkciju neirofizioloģiskie pamati.Lekcijas1.00auditorija
6Neiroendokrinoloģija. Mijiedarbība starp endokrīnās un centrālās nervu sistēmas darbību cilvēka psihes funkcionēšanā.Lekcijas1.00auditorija
7Klīniskā neirozinātne: psihes traucējumu smadzeņu patoloģijas cēloņi.Lekcijas1.00auditorija
8Neatrisinātie jautājumi neirozinātnē un zināšanu pielietošana dažādās profesionālās jomās.Lekcijas1.00auditorija
9Pētniecība neirozinātnē. Hipotēžu izvirzīšana, metodoloģija un rezultātu interpretācija.Nodarbības1.00auditorija
10Attīstības neirozinātne cilvēka mūža garumā.Nodarbības1.00auditorija
11Cilvēka psihes funkcionēšanas neirofizioloģiskie pamati un smadzeņu patoloģijas sekas.Nodarbības1.00auditorija
12Ieskats nākotnē. Neatrisinātie jautājumi neirozinātnē.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1) Studenti sagatavo īsu prezentāciju (aptuveni 10min) par kādu no lekcijās apskatītajiem tematiem (nosaka 40% no gala atzīmes). 2) Gala pārbaudījums - atvērto jautājumu eksāmens (nosaka 60% no gala atzīmes)
Vērtēšanas kritēriji:
1) Prezentācijās tiks novērtētas studentu zināšanas un izpratne par izvēlēto prezentācijas tematu; spēja kritiski analizēt un izvērtēt informāciju; kā arī spēju izveidot kodolīgu un skaidru prezentāciju. 2) Gala eksāmenā tiks vērtēts studentu zināšanu un izpratnes līmenis, spēja orientēties jomas terminoloģijā, mehānismos, spēja izvērtēt informāciju kritiski un identificēt zināšanu potenciālo pielietošanu.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti iegūs zināšanas par smadzeņu attīstību, to struktūru un funkciju. Būs iegūtas zināšanas par kognitīvo funkciju neirofizioloģiju un smadzeņu patoloģijas sekām psihes darbībai. Studenti būs izpratuši pētniecības metodes neirozinātnē un to, kā pētījumu rezultāti tiek pielietoti (piemēram, informācijas tehnoloģijās, medicīnā, ekonomikā un citās jomās).
Prasmes:Studenti spēj aprakstīt smadzeņu struktūru un funkciju, to attīstību. Studenti spēj identificēt, kā smadzeņu darbības rezultātā rodas kognitīvās funkcijas un kādi faktori spēj tos ietekmēt. Ir iegūta prasme orientēties neirozinātnes literatūrā, kritiski to novērtēt un veikt secinājumus balstītus argumentētos apgalvojumos.
Kompetences:Iegūtās zināšanas students spēj izmantot gan tālākās studijās, piemēram, maģistra vai doktorantūras studijās, gan profesionālās jomās – akadēmiskos apstākļos, pētniecībā un klīniskos apstākļos.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Purves, D., Augustine, G. J., Fitzpatrick, D., Hall, W., LaMantia, A. S., & White, L. (2019). Neurosciences. De Boeck Supérieur.
2Amthor, F., Theibert, W. A. B., Standaert, D. G., & Roberson, E. (2020). Essentials of Modern Neuroscience. McGraw Hill Professional.
3Ward, J. (2020). The student's guide to cognitive neuroscience. Psychology press, NY.
4Higgins, E. S., & George, M. S. (2018). Neuroscience of clinical psychiatry: the pathophysiology of behavior and mental illness. Lippincott Williams & Wilkins.
Papildu literatūra
1Collins, S. (2019). Neuroscience for learning and development: How to apply neuroscience and psychology for improved learning and training. Kogan Page Publishers.
2Ochsner, K., & Kosslyn, S. M. (Eds.). (2013). The Oxford handbook of cognitive neuroscience, Volume 2: The cutting edges (Vol. 2). Oxford University Press.
3Wixted, J. T., & Thompson-Schill, S. L. (2018). Stevens' Handbook of Experimental Psychology and Cognitive Neuroscience, Language and Thought (Vol. 3). John Wiley & Sons.
4Gazzaniga, M. S. (2014). The cognitive neurosciences. MIT press.
5Zelazo, P. D., Carlson, S. M., Kesek, A., Nelson, C. A., & Luciana, M. (2008). Handbook of developmental cognitive neuroscience.
6Osaka, N., Logie, R. H., Logie, R., & D'Esposito, M. (Eds.). (2007). The cognitive neuroscience of working memory. Oxford University Press, USA.