.
Ievads neirozinātnē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:07.11.2024 13:58:50
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KF_062 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Bioloģija; Dzīvās dabas zinātnes; Psiholoģija; Farmācija; Sabiedrības veselība; Medicīnas tehnoloģijas; Klīniskā farmācija; Komunikācijas zinātne; Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Agnese Ušacka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Studentam jābūt vismaz minimālām zināšanām par cilvēka anatomiju un fiziolģiju. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt padziļinātu ieskatu neirozinātnē; attīstīt zināšanas par mūsdienās pastāvošām teorijām, kas skaidro prāta darbības neirofizioloģiskos pamatus; palīdzēt izprast prāta bioloģijas pētniecības metodes un iegūto zināšanu potenciālo pielietojamu dažādās profesionālās jomās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Smadzeņu struktūras un funkcijas pamati. Neironu elektrobioķīmiskā informācijas pārraide. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pētniecības metodes neirozinātnē. Dzīvnieku modeļi, ģenētiskās metodes, neiroskenēšana un datormodeļu pielietojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Neiroattīstība prenatālajā, bērnības un pusaudžu periodā. Patoloģiskas neiroattīstības sekas psiholoģiskajai attīstībai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Smadzeņu novecošanās procesi. Neirodeģeneratīvo slimību etioloģija, preventatīvās ārstniecības metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Kognitīvā neirozinātne: zemāko un augstāko kognitīvo funkciju neirofizioloģiskie pamati. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Neiroendokrinoloģija. Mijiedarbība starp endokrīnās un centrālās nervu sistēmas darbību cilvēka psihes funkcionēšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Klīniskā neirozinātne: psihes traucējumu smadzeņu patoloģijas cēloņi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Neatrisinātie jautājumi neirozinātnē un zināšanu pielietošana dažādās profesionālās jomās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Pētniecība neirozinātnē. Hipotēžu izvirzīšana, metodoloģija un rezultātu interpretācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Attīstības neirozinātne cilvēka mūža garumā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Cilvēka psihes funkcionēšanas neirofizioloģiskie pamati un smadzeņu patoloģijas sekas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Ieskats nākotnē. Neatrisinātie jautājumi neirozinātnē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1) Studenti sagatavo īsu prezentāciju (aptuveni 10min) par kādu no lekcijās apskatītajiem tematiem (nosaka 50% no gala atzīmes). 2) Gala pārbaudījums - atvērto jautājumu eksāmens (nosaka 50% no gala atzīmes) | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) Prezentācijās tiks novērtētas studentu zināšanas un izpratne par izvēlēto prezentācijas tematu; spēja kritiski analizēt un izvērtēt informāciju; kā arī spēju izveidot kodolīgu un skaidru prezentāciju. 2) Gala eksāmenā tiks vērtēts studentu zināšanu un izpratnes līmenis, spēja orientēties jomas terminoloģijā, mehānismos, spēja izvērtēt informāciju kritiski un identificēt zināšanu potenciālo pielietošanu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti iegūs zināšanas par smadzeņu attīstību, to struktūru un funkciju. Būs iegūtas zināšanas par kognitīvo funkciju neirofizioloģiju un smadzeņu patoloģijas sekām psihes darbībai. Studenti būs izpratuši pētniecības metodes neirozinātnē un to, kā pētījumu rezultāti tiek pielietoti (piemēram, informācijas tehnoloģijās, medicīnā, ekonomikā un citās jomās). | ||||||||
Prasmes: | Studenti spēj aprakstīt smadzeņu struktūru un funkciju, to attīstību. Studenti spēj identificēt, kā smadzeņu darbības rezultātā rodas kognitīvās funkcijas un kādi faktori spēj tos ietekmēt. Ir iegūta prasme orientēties neirozinātnes literatūrā, kritiski to novērtēt un veikt secinājumus balstītus argumentētos apgalvojumos. | ||||||||
Kompetences: | Iegūtās zināšanas students spēj izmantot gan tālākās studijās, piemēram, maģistra vai doktorantūras studijās, gan profesionālās jomās – akadēmiskos apstākļos, pētniecībā un klīniskos apstākļos. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Purves, D., Augustine, G. J., Fitzpatrick, D., Hall, W., LaMantia, A. S., & White, L. (2019). Neurosciences. De Boeck Supérieur. | ||||||||
2 | Amthor, F., Theibert, W. A. B., Standaert, D. G., & Roberson, E. (2020). Essentials of Modern Neuroscience. McGraw Hill Professional. | ||||||||
3 | Ward, J. (2020). The student's guide to cognitive neuroscience. Psychology press, NY. | ||||||||
4 | Higgins, E. S., & George, M. S. (2018). Neuroscience of clinical psychiatry: the pathophysiology of behavior and mental illness. Lippincott Williams & Wilkins. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Collins, S. (2019). Neuroscience for learning and development: How to apply neuroscience and psychology for improved learning and training. Kogan Page Publishers. | ||||||||
2 | Ochsner, K., & Kosslyn, S. M. (Eds.). (2013). The Oxford handbook of cognitive neuroscience, Volume 2: The cutting edges (Vol. 2). Oxford University Press. | ||||||||
3 | Wixted, J. T., & Thompson-Schill, S. L. (2018). Stevens' Handbook of Experimental Psychology and Cognitive Neuroscience, Language and Thought (Vol. 3). John Wiley & Sons. | ||||||||
4 | Gazzaniga, M. S. (2014). The cognitive neurosciences. MIT press. | ||||||||
5 | Zelazo, P. D., Carlson, S. M., Kesek, A., Nelson, C. A., & Luciana, M. (2008). Handbook of developmental cognitive neuroscience. | ||||||||
6 | Osaka, N., Logie, R. H., Logie, R., & D'Esposito, M. (Eds.). (2007). The cognitive neuroscience of working memory. Oxford University Press, USA. |