.
Ievads psihosomatikā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 09:04:06
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KF_077 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Gunita Skaldere-Darmudasa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Psihes bioloģiskie pamati I, Psihes bioloģiskie pamati II, Personības psiholoģija, Klīniskā psiholoģija, Psihiatrija un psihofarmakoloģija, Attīstības psiholoģija, Individuālā konsultēšana un psihoterapija. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt zināšanas par psihosomatiskiem procesiem un to ietekmi uz dažādām cilvēka orgānu sistēmām, attīstīt prasmes un kompetenci izvērtēt pacientu dzīves un slimību anamnēzes datus, kā arī slimības vēstures datus psihosomatisko traucējumu un slimību gadījumā, attīstīt prasmes un kompetenci izvērtēt iespējamās grūtības/problēmas darbā ar dažādu psihosomatisku traucējumu vai slimību pacientiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihosomatiskās medicīnas vēsture. Biopsihosociālais modelis medicīnā. Neirozinātnes loma psihosomatiskajā medicīnā. Aleksitīmija un psihosomatiskā ievainojamība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā sirds-asinsvadu un elpošanas sistēmas traucējumu un slimību rašanās procesā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā gastrointestinālās sistēmas un ēšanas traucējumu gadījumā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā ādas slimību gadījumā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā ginekoloģisko traucējumu un slimību rašanās procesā. Neauglības psihosomatiskie aspekti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā endokrīno traucējumu un slimību rašanās procesā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā sāpju rašanās procesā. Migrēna, sasprindzinājuma galvassāpes, muguras sāpes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Somatoformie traucējumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Psihosomatiskās medicīnas vēsture. Dzīves un slimību anamnēzes ievākšanas principi un struktūra. Psihes aizsardzības mehānismu atpazīšana, personības funkcionēšanas līmeņa noteikšana dotajās pacientu anamnēzēs. Piedāvāto anamnēzes datu apkopošana, psihosociālās ietekmes analīze un veselības traucējumu rašanās psihodinamiskās izpratnes veidošana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Emocijas. Aleksitīmija. Psihosomatiskā ievainojamība. Pacientu gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Pētījumu analīze par sirds-asinsvadu un elpošanas sistēmu traucējumu/ slimību attīstību no psihosomatiskās medicīnas skatupunkta. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Pētījumu analīze par gastrointestinālo traucējumu/ slimību, ēšanas traucējumu un ādas slimību attīstību no psihosomatiskās medicīnas skatupunkta. Pacientu gadījumu apskats. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Pētījumu analīze par ginekoloģisko un endokrīno traucējumu un slimību attīstību psihosomatiskā skatījumā. Pacientu anamnēžu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Pētījumu analīze par sāpju attīstību no psihosomatiskās medicīnas skatupunkta. Galvassāpes. Migrēna. Muguras sāpes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Pētījumu analīze par somatoformo traucējumu attīstību no psihosomatiskās medicīnas skatupunkta. Pacientu anamnēzes analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihosomatiskās medicīnas vēsture. Biopsihosociālais modelis medicīnā. Neirozinātnes loma psihosomatiskajā medicīnā. Aleksitīmija un psihosomatiskā ievainojamība. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā sirds-asinsvadu un elpošanas sistēmas traucējumu un slimību rašanās procesā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā gastrointestinālās sistēmas un ēšanas traucējumu gadījumā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā ādas slimību gadījumā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā ginekoloģisko traucējumu un slimību rašanās procesā. Neauglības psihosomatiskie aspekti. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā endokrīno traucējumu un slimību rašanās procesā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā sāpju rašanās procesā. Migrēna, sasprindzinājuma galvassāpes, muguras sāpes. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Somatoformie traucējumi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Psihosomatiskās medicīnas vēsture. Dzīves un slimību anamnēzes ievākšanas principi un struktūra. Psihes aizsardzības mehānismu atpazīšana, personības funkcionēšanas līmeņa noteikšana dotajās pacientu anamnēzēs. Piedāvāto anamnēzes datu apkopošana, psihosociālās ietekmes analīze un veselības traucējumu rašanās psihodinamiskās izpratnes veidošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Emocijas. Aleksitīmija. Psihosomatiskā ievainojamība. Pacientu gadījumu analīze. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
11 | Pētījumu analīze par sirds-asinsvadu un elpošanas sistēmu traucējumu/ slimību attīstību no psihosomatiskās medicīnas skatupunkta. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
12 | Pētījumu analīze par gastrointestinālo traucējumu/ slimību, ēšanas traucējumu un ādas slimību attīstību no psihosomatiskās medicīnas skatupunkta. Pacientu gadījumu apskats. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
13 | Pētījumu analīze par ginekoloģisko un endokrīno traucējumu un slimību attīstību psihosomatiskā skatījumā. Pacientu anamnēžu analīze. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
14 | Pētījumu analīze par sāpju attīstību no psihosomatiskās medicīnas skatupunkta. Galvassāpes. Migrēna. Muguras sāpes. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
15 | Pētījumu analīze par somatoformo traucējumu attīstību no psihosomatiskās medicīnas skatupunkta. Pacientu anamnēzes analīze. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi lasīt norādītos psihosomatiskās medicīnas avotus un literatūru par lekcijas tēmu. Patstāvīgi atlasīt pētījumus par norādīto tēmu zinātnisko avotu datu bāzēs un sagatavot rakstiskus pētījumu kopsavilkumus. Pildīt e-studijās ievietotos patstāvīgos darbus (testu veidošana un pašnovērtējuma testi). Noslēgumā sagatavot referātu par kādu no psihosomatiskās medicīnas tēmām un iesniegt to. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) aktīva dalība nodarbībās – 10%; 2) patstāvīgo darbu izpilde – 20%; 3) iesniegts galadarbs – referāts – 70%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Students izskaidro nozīmīgākos teorētiskos konceptus psihosomatiskajā medicīnā; teorētiski izskaidro psihes aizsargmehānismu nozīmi veselības traucējumu un slimību rašanās procesā; apraksta un novērtē pacienta dzīves anamnēzes datus atbilstoši psihosomatiskās medicīnas nostādnēm; atpazīst un analizē dažādu orgānu sistēmu traucējumu un slimību rašanās psihodinamiskos procesus. | ||||||||
Prasmes: | Students veic pacienta dzīves un slimības anamnēzes ievākšanu; izvērtē pacienta psihisko un somatisko faktoru mijiedarbību dažādu psihosomatisku saslimšanu gadījumā; izvērtē iespējamās grūtības/problēmas darbā ar dažādu psihosomatisku saslimšanu pacientiem. | ||||||||
Kompetences: | Students, izmantojot apgūtās zināšanas, analizē pacientu psihosomatisko slimību vai veselības traucējumu no psihodinamiskā skatupunkta; loģiski noformulē un interpretē iegūtos datus, aprakstot pacienta gadījumu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Fritzsche, K., McDaniel, S.H., Wirsching, M. (eds.) (2020). Psychosomatic medicine. 2nd ed., Springer | ||||||||
2 | The American Psychiatric Publishing textbook of psychosomatic medicine / edited by James L. Levenson. - Washington, DC; London: American Psychiatric Publishing, (2019). | ||||||||
3 | Aisenstein, M., Rappoport de Aisemberg, E. (2010). Psychosomatics today: a psychoanalytic perspective. London: Routledge. (e-book) | ||||||||
4 | Mārtinsone, K. un Sudraba, V. (zin.red.). (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Gubb, K. (2013). Psychosomatics today: a review of contemporary theory and practice. Psychoanalytic Review, 100(1), 103–142. | ||||||||
2 | Lövheim, H. (2012). A new three-dimensional model for emotions and monoamine neurotransmitters. Medical Hypotheses. 78 (2): 341–348. | ||||||||
3 | Mārtinsone, K. un Miltuze, A. (2015). Psiholoģija, I daļa. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
4 | Mārtinsone, K. un Miltuze, A. (2015). Psiholoģija, II daļa. Rīga: Zvaigzne ABC. 11.nodaļa “Personība”; 13.nodaļa “Veselība un slimība psiholoģijā”. | ||||||||
5 | Lapiņa K. (2006). Psihosomatiskās sakarības. Un mūsdienu cilvēks. Rīga: Librum. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Psychosomatic Medicine Available from: http://journals.lww.com/psychosomaticmedicine/ | ||||||||
2 | Psychosomatics. Available from: http://www.psychosomaticsjournal.com/ | ||||||||
3 | Journal of Psychosomatic Research. Available from: http://www.jpsychores.com/ |