Pārlekt uz galveno saturu

Ievads psihosomatikā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 09:04:06
Par studiju kursu
Kursa kods:KF_077LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Gunita Skaldere-Darmudasa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Psihes bioloģiskie pamati I, Psihes bioloģiskie pamati II, Personības psiholoģija, Klīniskā psiholoģija, Psihiatrija un psihofarmakoloģija, Attīstības psiholoģija, Individuālā konsultēšana un psihoterapija.
Mērķis:
Attīstīt zināšanas par psihosomatiskiem procesiem un to ietekmi uz dažādām cilvēka orgānu sistēmām, attīstīt prasmes un kompetenci izvērtēt pacientu dzīves un slimību anamnēzes datus, kā arī slimības vēstures datus psihosomatisko traucējumu un slimību gadījumā, attīstīt prasmes un kompetenci izvērtēt iespējamās grūtības/problēmas darbā ar dažādu psihosomatisku traucējumu vai slimību pacientiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psihosomatiskās medicīnas vēsture. Biopsihosociālais modelis medicīnā. Neirozinātnes loma psihosomatiskajā medicīnā. Aleksitīmija un psihosomatiskā ievainojamība.Lekcijas1.00auditorija
2Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā sirds-asinsvadu un elpošanas sistēmas traucējumu un slimību rašanās procesā.Lekcijas1.00auditorija
3Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā gastrointestinālās sistēmas un ēšanas traucējumu gadījumā.Lekcijas1.00auditorija
4Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā ādas slimību gadījumā.Lekcijas1.00auditorija
5Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā ginekoloģisko traucējumu un slimību rašanās procesā. Neauglības psihosomatiskie aspekti.Lekcijas1.00auditorija
6Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā endokrīno traucējumu un slimību rašanās procesā.Lekcijas1.00auditorija
7Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā sāpju rašanās procesā. Migrēna, sasprindzinājuma galvassāpes, muguras sāpes.Lekcijas1.00auditorija
8Somatoformie traucējumi.Lekcijas1.00auditorija
9Psihosomatiskās medicīnas vēsture. Dzīves un slimību anamnēzes ievākšanas principi un struktūra. Psihes aizsardzības mehānismu atpazīšana, personības funkcionēšanas līmeņa noteikšana dotajās pacientu anamnēzēs. Piedāvāto anamnēzes datu apkopošana, psihosociālās ietekmes analīze un veselības traucējumu rašanās psihodinamiskās izpratnes veidošana.Nodarbības2.00auditorija
10Emocijas. Aleksitīmija. Psihosomatiskā ievainojamība. Pacientu gadījumu analīze.Nodarbības1.00auditorija
11Pētījumu analīze par sirds-asinsvadu un elpošanas sistēmu traucējumu/ slimību attīstību no psihosomatiskās medicīnas skatupunkta.Nodarbības1.00auditorija
12Pētījumu analīze par gastrointestinālo traucējumu/ slimību, ēšanas traucējumu un ādas slimību attīstību no psihosomatiskās medicīnas skatupunkta. Pacientu gadījumu apskats.Nodarbības1.00auditorija
13Pētījumu analīze par ginekoloģisko un endokrīno traucējumu un slimību attīstību psihosomatiskā skatījumā. Pacientu anamnēžu analīze.Nodarbības1.00auditorija
14Pētījumu analīze par sāpju attīstību no psihosomatiskās medicīnas skatupunkta. Galvassāpes. Migrēna. Muguras sāpes.Nodarbības1.00auditorija
15Pētījumu analīze par somatoformo traucējumu attīstību no psihosomatiskās medicīnas skatupunkta. Pacientu anamnēzes analīze.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psihosomatiskās medicīnas vēsture. Biopsihosociālais modelis medicīnā. Neirozinātnes loma psihosomatiskajā medicīnā. Aleksitīmija un psihosomatiskā ievainojamība.Lekcijas0.50auditorija
2Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā sirds-asinsvadu un elpošanas sistēmas traucējumu un slimību rašanās procesā.Lekcijas0.50auditorija
3Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā gastrointestinālās sistēmas un ēšanas traucējumu gadījumā.Lekcijas0.50auditorija
4Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā ādas slimību gadījumā.Lekcijas0.50auditorija
5Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā ginekoloģisko traucējumu un slimību rašanās procesā. Neauglības psihosomatiskie aspekti.Lekcijas0.50auditorija
6Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā endokrīno traucējumu un slimību rašanās procesā.Lekcijas0.50auditorija
7Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā sāpju rašanās procesā. Migrēna, sasprindzinājuma galvassāpes, muguras sāpes.Lekcijas0.50auditorija
8Somatoformie traucējumi.Lekcijas0.50auditorija
9Psihosomatiskās medicīnas vēsture. Dzīves un slimību anamnēzes ievākšanas principi un struktūra. Psihes aizsardzības mehānismu atpazīšana, personības funkcionēšanas līmeņa noteikšana dotajās pacientu anamnēzēs. Piedāvāto anamnēzes datu apkopošana, psihosociālās ietekmes analīze un veselības traucējumu rašanās psihodinamiskās izpratnes veidošana.Nodarbības1.00auditorija
10Emocijas. Aleksitīmija. Psihosomatiskā ievainojamība. Pacientu gadījumu analīze.Nodarbības0.50auditorija
11Pētījumu analīze par sirds-asinsvadu un elpošanas sistēmu traucējumu/ slimību attīstību no psihosomatiskās medicīnas skatupunkta.Nodarbības0.50auditorija
12Pētījumu analīze par gastrointestinālo traucējumu/ slimību, ēšanas traucējumu un ādas slimību attīstību no psihosomatiskās medicīnas skatupunkta. Pacientu gadījumu apskats.Nodarbības0.50auditorija
13Pētījumu analīze par ginekoloģisko un endokrīno traucējumu un slimību attīstību psihosomatiskā skatījumā. Pacientu anamnēžu analīze.Nodarbības0.50auditorija
14Pētījumu analīze par sāpju attīstību no psihosomatiskās medicīnas skatupunkta. Galvassāpes. Migrēna. Muguras sāpes.Nodarbības0.50auditorija
15Pētījumu analīze par somatoformo traucējumu attīstību no psihosomatiskās medicīnas skatupunkta. Pacientu anamnēzes analīze.Nodarbības0.50auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgi lasīt norādītos psihosomatiskās medicīnas avotus un literatūru par lekcijas tēmu. Patstāvīgi atlasīt pētījumus par norādīto tēmu zinātnisko avotu datu bāzēs un sagatavot rakstiskus pētījumu kopsavilkumus. Pildīt e-studijās ievietotos patstāvīgos darbus (testu veidošana un pašnovērtējuma testi). Noslēgumā sagatavot referātu par kādu no psihosomatiskās medicīnas tēmām un iesniegt to. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
1) aktīva dalība nodarbībās – 10%; 2) patstāvīgo darbu izpilde – 20%; 3) iesniegts galadarbs – referāts – 70%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Students izskaidro nozīmīgākos teorētiskos konceptus psihosomatiskajā medicīnā; teorētiski izskaidro psihes aizsargmehānismu nozīmi veselības traucējumu un slimību rašanās procesā; apraksta un novērtē pacienta dzīves anamnēzes datus atbilstoši psihosomatiskās medicīnas nostādnēm; atpazīst un analizē dažādu orgānu sistēmu traucējumu un slimību rašanās psihodinamiskos procesus.
Prasmes:Students veic pacienta dzīves un slimības anamnēzes ievākšanu; izvērtē pacienta psihisko un somatisko faktoru mijiedarbību dažādu psihosomatisku saslimšanu gadījumā; izvērtē iespējamās grūtības/problēmas darbā ar dažādu psihosomatisku saslimšanu pacientiem.
Kompetences:Students, izmantojot apgūtās zināšanas, analizē pacientu psihosomatisko slimību vai veselības traucējumu no psihodinamiskā skatupunkta; loģiski noformulē un interpretē iegūtos datus, aprakstot pacienta gadījumu.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Fritzsche, K., McDaniel, S.H., Wirsching, M. (eds.) (2020). Psychosomatic medicine. 2nd ed., Springer
2The American Psychiatric Publishing textbook of psychosomatic medicine / edited by James L. Levenson. - Washington, DC; London: American Psychiatric Publishing, (2019).
3Aisenstein, M., Rappoport de Aisemberg, E. (2010). Psychosomatics today: a psychoanalytic perspective. London: Routledge. (e-book)
4Mārtinsone, K. un Sudraba, V. (zin.red.). (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU.
Papildu literatūra
1Gubb, K. (2013). Psychosomatics today: a review of contemporary theory and practice. Psychoanalytic Review, 100(1), 103–142.
2Lövheim, H. (2012). A new three-dimensional model for emotions and monoamine neurotransmitters. Medical Hypotheses. 78 (2): 341–348.
3Mārtinsone, K. un Miltuze, A. (2015). Psiholoģija, I daļa. Rīga: Zvaigzne ABC.
4Mārtinsone, K. un Miltuze, A. (2015). Psiholoģija, II daļa. Rīga: Zvaigzne ABC. 11.nodaļa “Personība”; 13.nodaļa “Veselība un slimība psiholoģijā”.
5Lapiņa K. (2006). Psihosomatiskās sakarības. Un mūsdienu cilvēks. Rīga: Librum.
Citi informācijas avoti
1Psychosomatic Medicine Available from: http://journals.lww.com/psychosomaticmedicine/
2Psychosomatics. Available from: http://www.psychosomaticsjournal.com/
3Journal of Psychosomatic Research. Available from: http://www.jpsychores.com/