.
Dokumentālais kino
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:23
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_036 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne | Mērķauditorija: | Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dita Rietuma | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Radīt studentos izpratni par dokumentālā kino teoriju, vēsturi un mūsdienu praksi. Dokumentālais kino, tā izteiksmes līdzekļi ir ļoti nozīmīgi audiovizuālo mediju komunikācijā – dokumentalitātes elementi tiek izmantoti gan tradicionālā dokumentālajā kino, gan arī TV medijā, kā arī daudzos interneta informācijas izplatīšanas kanālos. Tālab ir būtiski radīt izpratni studentos gan par nozīmīgākajiem posmiem dokumentālā kino attīstībā, gan par dominējošajām stratēģijām dokumentālo filmu veidošanā. Būtiski ir iepazīstināt studējošos ar nozīmīgākajiem dokumentālā kino stilistiskajiem virzieniem un arī autoriem, kuri savā daiļradē ir izmantojuši savam laikam novatoriskus izteiksmes līdzekļus un vēstījuma stratēģijas, kā arī attīstīt studējošo prasmes analizēt dokumentālā kino darbus, tajā izmantotās stratēģijas un stilistiku. Kurss piedāvā ieskatu gan dokumentālā kino estētiskajos principos, gan pasaules nozīmīgāko dokumentālā kino režisoru darbos, sākot ar Dzigas Vertova, Roberta Flaertija u.c. daiļradi, turpinot ar Maikla Mūra u.c. mūsdienu dokumentālā kino režisoru darbu analīzi. Nozīmīga vieta studiju kursā atvēlēta arī ieskatam Latvijas dokumentālā kino pagātnē un tagadnē, kā arī tā attīstībai būtiskāko personību daiļradē. Studiju kursa uzdevumi ir iepazīstināt ar nozīmīgākajiem pasaules dokumentālā kino attīstības posmiem un autoriem, viņu daiļrades un rokraksta īpatnībām, kā arī attīstīt studentos prasmes orientēties dokumentālā kino stilistikā, naratīvajās stratēģijās un uzbūves principos, izprast dokumentālisma tradīcijas attīstību un ietekmi pasaules kino procesos. Kursā tiek aktualizētas filmas: Dz. Vertova "Man With the Movie Camera"/"Cilvēks ar kinoaparātu" (1927), Roberta Flaertija "Nanook of the North"/"Nanuks no Ziemeļiem" (1922), "Man Aran"/"Cilvēks no Aranas" (1934), Žana Ruša "Vasaras hronika"/"Chronicle of A Summer", Maikla Mūra "Bowling for Columbine"/"Boulings Kolumbainai", arī Latvijas dokumentālā kino klasiska un aktuālie darbi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Dokumentālā kino jēdziens. Kas ir dokumentālā filma? Dokumentālās tradīcijas dzimšana un attīstība XX gs. pirmajā pusē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Dokumentālā kino tradīcijas izveide: Roberts Flaertijs un Dziga Vertovs. Dokumentālā kino valodas atšķirības Flaertija un Vertova filmās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Dokumentālo filmu naratīva tipi pasaules dokumentālā kino praksē. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Aktuālas dokumentālas filmas skate. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Aktuālas dokumentālas filmas analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Latviešu dokumentālā kino īpatnības – Rīgas poētiskās skolas attīstība XX gs. 60.–70. gadi. Herca Franka, Jura Podnieka, Ivara Selecka daiļrade. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Mūsdienu latviešu dokumentālā kino prakse: Ivara Zviedra, Dāvja Sīmaņa, Lailas Pakalniņas filmas un tajās izmantotā dokumentālā kino valoda. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Žanru sintēze: starp dokumentālo kino un spēlfilmu. Simtgades filmu pieredze. Dokumentālās filmas ar inscenējuma un animācijas elementiem (P. Krilova, D. Sīmaņa u.c. darbi). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | ASV dokumentālā kino tendences un autori (Brāļi Meizli, Erols Morriss u.c.). Maikla Mūra daiļrade un nozīme dokumentālā kino attīstībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Dokumentālā kino jēdziens. Kas ir dokumentālā filma? Dokumentālās tradīcijas dzimšana un attīstība XX gs. pirmajā pusē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Dokumentālā kino tradīcijas izveide: Roberts Flaertijs un Dziga Vertovs. Dokumentālā kino valodas atšķirības Flaertija un Vertova filmās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Dokumentālo filmu naratīva tipi pasaules dokumentālā kino praksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Aktuālas dokumentālas filmas skate. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Aktuālas dokumentālas filmas analīze. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Latviešu dokumentālā kino īpatnības – Rīgas poētiskās skolas attīstība XX gs. 60.–70. gadi. Herca Franka, Jura Podnieka, Ivara Selecka daiļrade. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Mūsdienu latviešu dokumentālā kino prakse: Ivara Zviedra, Dāvja Sīmaņa, Lailas Pakalniņas filmas un tajās izmantotā dokumentālā kino valoda. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Žanru sintēze: starp dokumentālo kino un spēlfilmu. Simtgades filmu pieredze. Dokumentālās filmas ar inscenējuma un animācijas elementiem (P. Krilova, D. Sīmaņa u.c. darbi). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | ASV dokumentālā kino tendences un autori (Brāļi Meizli, Erols Morriss u.c.). Maikla Mūra daiļrade un nozīme dokumentālā kino attīstībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Tiek vērtēta aktivitāte un iesaiste semināros, veicot darba uzdevumu – filmu un filmu fragmentu analīzi. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Līdzdalība lekcijās. • Līdzdalība un aktivitātes semināros. • Noslēguma darbs – filmas prezentācija un analīze (četras A4) lapas. Jāizveido dokumentālas filmas filmas analīze, akcentējot kursa ietvaros apskatītās dokumentālā kino veidošanas stratēģijas un vēstījuma tipus, jāizveido arī sava darba prezentācija. Darbā jāveic dokumentālās filmas tematiskā, stilistiskā un tās vēstījuma tipu analīze, jāraksturo filmas nozīme pasaules dokumentālā kino kontekstā. Apjoms – vismaz četras A4 lapas (neskaitot titullapu). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Kursa apguves rezultātā studējošie iegūst zināšanas par dokumentālā kino jēdzienu, tradīcijas aizsākumu un attīstību, dokumentālā kino vēstījumu uzbūves principiem, stratēģijām un veidiem, kas tiek izmantotas dokumentālā kino praksē XX un XXI gs. Studējošie iegūst zināšanas par būtiskākajiem autoriem, kuri darbojas dokumentālā kino medijā pasaulē un Latvijā. | ||||||||
Prasmes: | Kursa apguves rezultātā studējošie iegūst prasmes orientēties dokumentālā kino attīstības posmos, dokumentālā kino stilistikā, naratīvajās stratēģijās un uzbūves principos, izprast dokumentālisma tradīcijas attīstību un ietekmi pasaules kino procesā, kā arī orientēties nozīmīgāko dokumentālā kino autoru darbos. | ||||||||
Kompetences: | Kursa apguves rezultātā studējošie iegūst kompetenci: • dokumentālā kino valodā, stilistikā un naratīva stratēģiju izmantojumā, • dokumentālā kino darbu analizēšanā, • un izpratni par dokumentalitātes jēdzienu un tā pielietojumu medijos, • dokumentālā kino attīstības posmos pasaulē un Latvijā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Nichols, Bill. Introduction to Documentary. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press, 2001 | ||||||||
2 | Nichols, Bill. Representing Reality. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press, 1991 | ||||||||
3 | Kristīne Matīsa, Agris Redovičs Dokumentāls logs uz Eiropu. Eiropas dokumentālā kino simpoziji. 1977-2007, Riga: Mansards, 2007. | ||||||||
4 | Bordwell, David, Thompson Kristin. Film Art. An introduction. New York: Mc.Graw Hill, Inc., 1993 | ||||||||
5 | Bordvels, Deivids, Tompsone, Kristīne. Kinomāksla. Ievads. Nacionālais kino centrs, Rīga, 2018 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Latviešu dokumentālais kino: 1960-1990. Brikše, I. (red.). Latvijas Universitātes raksti, 648. sēj. Komunikācija: Kultūra, sabiedrība, mediji. Rīga: Zinātne. 38.–53. lpp. |