Pārlekt uz galveno saturu

Dzimte un dzimums

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.03.2024 14:54:49
Par studiju kursu
Kursa kods:KSK_047LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Sociālā antropoloģijaMērķauditorija:Sociālā antropoloģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Diāna Kiščenko
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)18Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas36
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vēlamas priekšzināšanas radniecības antropoloģijā un medicīnas antropoloģijā.
Mērķis:
Caur plašu etnogrāfisko materiālu, veidot izpratni par antropoloģisko pieeju dzimtes studijās, īpaši pievēršot uzmanību tādām tēmām kā dzimte, dzimums, seksualitāte, ķermenis un dzimtes lomas. Kurss balstās uz kursā "Radniecības sistēmas" iegūtajām zināšanām un ir saistīts ar kursu "Medicīnas antropoloģija".
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Dzimte un dzimums sociālajā un kultūras antropoloģijā: īsa vēsture.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Debates par dihotomiju (daba/kultūra, privāts/publisks). 1970. gadu feminisma kritika. Dzimtes antropoloģijas attīstība.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Dzimumu līdztiesība, dominēšana un subordinācija salīdzinošā skatījumā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Ķermenis, rīcībspēja un subjektivitāte.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Dzimte, koloniālisms un globālā ekonomika.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Nozīmīga etnogrāfija dzimtes, dzimuma un seksualitātes antropoloģijā.Nodarbības2.00auditorija
7Interseksuāļu un geju pētniecība.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Vīrišķība antropoloģiskā skatījumā.Nodarbības2.00auditorija
9Dzimte, dzimums un seksualitāte lauka darbā un etnogrāfiskajos darbos.Nodarbības2.00auditorija
10Dzimumu līdztiesības jautājumi postsociālisma valstīs.Nodarbības2.00auditorija
11Globalizācija, modernitāte un dzimte: jauni izaicinājumi antropoloģiskajā pētniecībā.Nodarbības2.00auditorija
12Vai pastāv dzimums, vai ir tikai dzimte?Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Visa kursa garumā studenti patstāvīgi apgūst obligāto literatūru par katras nodarbības tematu. Uz katru semināra nodarbību studenti izlasa obligāto literatūru un sagatavojas diskusijai par norādīto semināra tēmu. Par kursa 6.tēmu "Nozīmīga etnogrāfija dzimtes, dzimuma un seksualitātes antropoloģijā", kas katru gadu tiek aktualizēta, studenti raksta kursa starpposma argumentēto eseju 1000 vārdu apjomā. Semināru un lekciju neapmeklēšanas gadījumā students sagatavo un iesniedz kursa vadītājam kopsavilkumu 400 vārdu apjomā par katru norādīto literatūras vienību pie konkrētās nodarbības. Kursa noslēgumā studenti raksta noslēguma argumentēto eseju par kādu no kursā norādītajām tēmām 3500-4000 vārdu apjomā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti, studentiem kursa noslēgumā jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Līdzdalība semināros - 40%, starpposma eseja - 20%, noslēguma eseja - 40%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti spēj izprast cilvēka dzimtes un dzimuma nozīmi dažādos laikos un sabiedrībās caur etnogrāfiskiem pētījumiem, kā arī atpazīst un skaidrot dažādu plašāku procesu (kolonizācija, globalizācija, u.c.) mijiedarbību ar cilvēka dzimti, dzimumu un seksualitāti.
Prasmes:Analizē un interpretē akadēmiskus un praktiskus jautājumus saistītus ar dzimti un dzimumu. Mutiski un rakstiski diskutē par dzimtes antropoloģijas teorētiskajām nostādnēm un metodēm. Izvērtē autoru argumentus un pamato savu nostāju, atsaucoties uz šajā un citos programmas kursos aplūkotajiem etnogrāfiskajiem darbiem.
Kompetences:Spēj veidot pamatotus spriedumus par dzimtes un dzimuma jautājumiem no antropoloģiska skatu punkta, kā arī kritiski analizēt medijos un politikas dokumentus izplatītos diskursus par dzimti un dzimumu.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Strathern, M. 1988. Power: Claims and Counterclaims. In The Gender of the Gift, pp. 98-132. (Akceptējams avots, nozīmīga autore dzimtes studijās.)
2Butler, J. 2006. Bodily inscriptions, performative subversions. In Gender Trouble, pp. 175-193. (Akceptējams avots, hrestomātisks darbs, nozīmīga autore dzimtes studijās.)
3Martin, E. 1991. The Egg and the Sperm: How Science Has Constructed a Romance Based on Stereotypical Male-Female Roles. Signs, 16 (3), pp. 485-501. (Hrestomātisks darbs, nozīmīga autore dzimtes antropoloģijas studijās.)
4Rubin, G. 1975. The Traffic in Women: Notes on the 'Political Economy' of Sex", in Rayna Reiter, ed., Toward an Anthropology of Women, New York, Monthly Review Press. (Akceptējams avots, hrestomātisks darbs, nozīmīga autore dzimtes studijās.)
5Kulick, D. 1998. Travesti: Sex, Gender, and Culture among Brazilian Transgendered Prostitutes. Chicago: University Of Chicago Press. (Nozīmīgs darbs nenoramatīvās seksualitātes pētniecībā, ievērojams mūslaiku sociālantropologs.)
6Pruitt, D., & LaFont, S. 1995. For love and money - Romance Tourism in Jamaica. Annals of Tourism Research, 22-2, pp. 422-440. (Nozīmīgs darbs seksualitātes un tūrisma pētniecībā.)
7Buckley, T. 1982. Menstruation and the Power of Yurok Women: Methods in Cultural Reconstruction. American Ethnologist, 9 (1), pp. 47-60. (Nozīmīgs darbs dzimtes antropoloģijā.)
8Ashwin, S. and Lytkina T. 2004. Men in Crisis in Russia: The Role of Domestic Marginalization. Gender and Society, Vol. 18, No. 2 (Apr., 2004), pp. 189-206 (Nozīmīgs reģionāls pētījums dzimtes antropoloģijā.)
9Scott, J. W. 1986. Gender: A Useful Category of Historical Analysis. The American Historical Review. 91 (5): 1053. (Nozīmīgs darbs dzimtes antropoloģijā.)
10Kukaine, J. 2016. Daiļās mātes. Rīga: Neputns. (latviešu plūsmai)
11Kukaine, J. 2019. Dzimumu vienlīdzības izpratne un dzimtes kārtība Padomju Savienībā. Letonika, Nr. 40, 97.–115. (latviešu plūsmai)
12Sedlenieks, K., un Rolle, K. 2016. Palīdzēt un atbalstīt: Latvijas tēvi ģimenes dzīvē. Nodibinājums "Tēvi". (latviešu plūsmai)
Papildu literatūra
1Brown, J. K. 1970. A Note on the Division of Labor by Sex. American Anthropologist, New Series, 72 (5), pp. 1073-1078. (Akceptējams avots)
2Kulick, D. 1995. The Sexual Life of Anthropologists: Erotic Subjectivity and Ethnographic Work. In Taboo: Sex, Identity, and Erotic Subjectivity in Anthropological Field Work. Don Kulick and Margaret Willson, eds. London: Routledge, pp. 1-28. (Akceptējams avots)
3Klein, L. F. 1980. Contending with Colonization: Tlingit Men and Women in Change. In Women and Colonization. Etienne and Leacock, eds. New York: Preager, pp. 88-108. (Akceptējams avots)
4Collier, J. F. and Rosaldo, M. Z. 1981. Politics and Gender in Simple Societies. In Sexual Meanings: The Cultural Construction of Gender and Sexuality. Ortner and Whithead, eds. pp. 275-329. (Akceptējams avots)
5Apo, S. 1998. Ex cunno Come the Folk and Force. Concepts of Women’s Dynamistic Power in Finnish-Karelian Tradition. In Gender and Folklore: Perspectives on Finnish and Karelian Culture. Apo, S. et al., eds. pp. 63-91. (Akceptējams avots)
6Keough, L. J. 2006. Globalizing 'Postsocialism:' Mobile Mothers and Neoliberalism on the Margins of Europe Anthropological Quarterly - Volume 79, Number 3, Summer 2006, pp. 431-461.
7Kulick, D. 1997. Gender of Brazilian transgendered prostitutes. American Anthropologist 99(3), pp. 574-585. (Akceptējams avots)
8Elliston, D. A. 1995. Erotic Anthropology: 'Ritualized Homosexuality' in Melanesia and Beyond. American Ethnologist 22(4), pp. 848-867. (Akceptējams avots)
9Eglitis, D. 2002. (Re)-Constructing Gender in Post-Communism. In Imagining the nation: History, Modernity and Revolution in Latvia. Pennsylvania, pp. 186-224. (Akceptējams avots)
10Putniņa, A. 2007. Sexuality, masculinity and homophobia: Latvian case In Everyday life of LGBT in Eastern and Central Europe. 2007. The Peace Institute (Institute for Contemporary Social and Political Studies, Ljubljana, Slovenia). (Akceptējams avots)
11Demogrāfiskā situācija šodien un rīt / [zinātniskais redaktors Pēteris Zvidriņš. Rīga : Zinātne, 2005. 205 lpp. Zinātniski pētnieciskie raksti / Stratēģiskās analīzes komisija ; 2005/3(4) (latviešu plūsmai)
12Stoler A. L. 1997. Making Empire Respectable: The Politics of Race and Sexual Morality in 20th Century Colonial Cultures, pp. 634-660. (Akceptējams avots)
13Bacigalupo A. M. 2004. The Struggle for Mapuche Shamans' Masculinity: Colonial Politics of Gender, Sexuality, and Power in Southern Chile, Ethnohistory, 51 (3), pp. 489–533. (Akceptējams avots)
14Yanagisako, S. J. and Collier, J. F. 1987 Toward a Unified Analysis of Gender and Kinship, in Gender and Kinship, J.F. Collier and S.J. Yanagisako , eds. Stanford CA: Stanford University Press. (Akceptējams avots)
15Errington, S. 1995 Recasting sex, gender and power: A theoretical and regional overview. In J, Atkinson, & S. Errington (Eds.), Power & difference: Gender in island Southeast Asia, Stanford: Sanford University Press. (Akceptējams avots)
16Jackson, P. 2000. An Explosion of Thai Identities: Global Queering and Re-Imagining Queer Theory. Culture, Health & Sexuality, 2(4), 405-424.
17Brennan, D. 2001. Tourism in Transnational Places: Dominican Sex Workers and German Sex Tourists Imagine One Another. Identities: Global Studies in Culture and Power, 7:4, pp. 621-663.