.
Zināšanu un inovāciju menedžments
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:15
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_081 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne | Mērķauditorija: | Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ivans Jānis Mihailovs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vadības pamati. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt studējošo teorētisko zināšanu un praktisku iemaņu veidošanos par jaunrades un inovatīva risinājuma attīstības procesa organizēšanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads: kursa saturs un prasības. Zināšanas, inovācija un eksperiments mūsdienu dinamiskā, nestabilā un neprognozējamā pasaulē. Nestabilitāte: draudi un iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Sociālā inovācija praksē: sabiedrības novecošanās – viens no galvenajiem 21. gs. izaicinājumiem Eiropā. Veco ļaužu loma sabiedrībā: īss vēsturisks ieskats. Sabiedrības novecošanās iemesli un ar novecošanos saistīti riski pasaulē un Eiropā. Inovatīvie risinājumi (sociālās inovācijas) aplūkoto risku mazināšanai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Viltus ziņas, dezinformācija, propaganda, informatīvais karš. Auditoriju segmentācija, informatīvās izolētības problēma sociālajos tīklos un citi saistīti izaicinājumi. Cīņa pret dezinformāciju: iespējamas sociālās inovācijas un risinājumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Menedžmenta jēdziens. Menedžmenta sākotnējā misija. Menedžmenta uzdevumi šodien: daži skati un dažādi viedokļi. Zināšanu loma un izpratne dažādos vēstures posmos. Zināšanu sabiedrība un informācijas sabiedrība. „Izslēdzošā” un „atvērtā” („iekļaujošā”) zināšanu sabiedrība. Zināšanu pārnese: trīs pieejas. Pētnieka loma zināšanu pārnesē un inovācijā/ rīcībpētījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Inovācijas jēdziena dažādas izpratnes. Sociālās inovācijas koncepcija un tās aktualizēšanās. Sociālās inovācijas pamatkomponenti. Strīdīgi aspekti. Sociālo zinātņu loma sociālajā inovācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Inovāciju klasifikācija un avoti. Nākotnes tendences. Inovācijas process un tā posmi. Inovāciju vadīšana. Jaunrades process. Situācijas analīze: problēmas/vajadzības identificēšana, mērķu un uzdevumu noteikšana. Zināšanu vadība. Radošuma nozīme inovācijas attīstības procesā. Ideju ģenerēšana un pielietojamās metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Darbs grupās: mērķu un uzdevumu noteikšana, lai risinātu identificēto problēmu/vajadzību sabiedrības novecošanās jautājumos. Ideju ģenerēšana inovatīva risinājuma izveidei. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ideju novērtēšana un atlase. Inovatīvā risinājuma koncepcijas izveide un izvērtējums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Ideju novērtēšana un atlase. Atlases kritēriju noteikšana. Ideju bagātināšana. Inovatīva risinājuma koncepcijas izvērtēšana atbilstoši noteiktajiem kritērijiem. Inovācijas attīstības procesa nākamie posmi. Studentu patstāvīgo darbu kopīga apspriešana. Ieteikumi un rekomendācijas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Referāts, saskaņojot ar pasniedzēju, analizējot jaunākās tendences zināšanu vadībā vai inovāciju jomā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1 – 10 ballu skalā: 20% – dalība nodarbībās 40% – referāts 40% – eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie padziļināti izprot sociālo inovāciju būtību, inovāciju klasifikāciju un avotus, zina jaunākās tendences zināšanu vadībā un ideju jaunrades procesā. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēj radoši organizēt un vadīt ideju novērtēšanu un atlasi, darbojoties dažādu nozaru saskarē un pieņemot lēmumu. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie, uzņemoties vadītāja lomu, organizē un vada jaunrades procesu, apliecinot zināšanas un prasmes atbilstoši jaunākajām atziņām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Gaubinger K., Rabl M., Swan S., Werani T. Innovation and Product Management. A Holistic and Practical Approach to Uncertainty Reduction. Springer, 2014 | ||||||||
2 | Luecke R. Managing creativity and innovation. Boston: Harvard Business School Publishing Corporation, 2003 | ||||||||
3 | Robin R. Creativity and concept design. Milton Keynes: Open University, 2004 | ||||||||
4 | Fostering creativity: expert solutions to everyday challenges. Boston: Harvard Business Press, 2010 | ||||||||
5 | Sociālā inovācija: izaicinājumi un risinājumi Latvijā. Rīga: RTU, 2019 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Michalko M. Thinkertoys: A handbook of creative-thinking techniques. 2nd Edition. Berkeley, California: Ten Speed Press, 2006 | ||||||||
2 | Kaufman J.C., Sternberg R.J. The Cambridge handbook of creativity. New York: Cambridge University Press, 2010 | ||||||||
3 | Von Stamm B. Managing innovation, design and creativity. 2nd Edition. Chichester, UK; Hoboken, NJ: John Wiley & Sons Inc., 2008 | ||||||||
4 | Lando I. Zināšanu vadīšanas metožu pilnveidošana organizācijā. Promocijas darbs. Rīga: LU, 2013 |