.
Fotogrāfija kā komunikācija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.08.2024 08:56:58
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_087 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne | Mērķauditorija: | Informācijas un komunikācijas zinātne; Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Alnis Stakle | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt studējošo profesionālās kompetences pilnveidi, kuru raksturo prasmes autonomi izvērtēt, kritiski diskutēt un konstruēt fotogrāfijas medija tradīcijā balstītus vēstījumus, apzinoties fotogrāfijas nozares vēsturisko attīstību un laikmetīgo dažādību. Studējošajiem jāiepazīst, jāizvērtē un jāapliecina zināšanas par fotogrāfijas medija tradīcijā balstītu vēstījumu konstruēto būtību un to pielietojuma likumsakarībām. Studējošajiem jāapliecina sava izpratne par fotogrāfijas mediju kā komunikācijas daļu sabiedrībā, analītiski aprakstot un radoši konstruējot informāciju, problēmas un radošus risinājumus fotogrāfijā. Studējošajiem profesionāli jāīsteno savs projekts fotogrāfijā, balstoties fotogrāfijas medija komunikatīvajos aspektos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads kursa saturā. Fotogrāfija un fotožurnālistika: izcelsme un definīcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Fotogrāfijas attīstība un uzplaukums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Diskusija un plānošana par fotogrāfiju sērijas izveidi, balstoties dokumentālās fotogrāfijas tradīcijā (visiem mājas darbiem jābūt studenta personīgajā blogā). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Subjekts kā objekts: fotogrāfija un cilvēka ķermenis (praktiskais mājas darbs par cilvēka ķermeņa attēlojumu). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Dokumentālās fotogrāfijas tradīcijā balstītā mājas darba izvērtējums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Fotogrāfijas medija transformācijas digitālās attēlošanas laikmetā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Fotogrāfija laikmetīgajā mākslā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Diskusija par praktisko mājas darbu (cilvēka ķermeņa attēlojums). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Fotogrāfa "izdzīvošanas komplekts" – komerciālās, dokumentālās un mākslas fotogrāfijas saiknes un fotogrāfs kā pakalpojumu sniedzējs mūsdienās. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Diskusija par S. Zontāgas, L. Manoviča un A. Kremeroti skatījumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads kursa saturā. Fotogrāfija un fotožurnālistika: izcelsme un definīcijas. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Fotogrāfijas attīstība un uzplaukums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Diskusija un plānošana par fotogrāfiju sērijas izveidi, balstoties dokumentālās fotogrāfijas tradīcijā (visiem mājas darbiem jābūt studenta personīgajā blogā). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Subjekts kā objekts: fotogrāfija un cilvēka ķermenis (praktiskais mājas darbs par cilvēka ķermeņa attēlojumu). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Dokumentālās fotogrāfijas tradīcijā balstītā mājas darba izvērtējums. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Fotogrāfijas medija transformācijas digitālās attēlošanas laikmetā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Fotogrāfija laikmetīgajā mākslā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Diskusija par praktisko mājas darbu (cilvēka ķermeņa attēlojums). | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Fotogrāfa "izdzīvošanas komplekts" – komerciālās, dokumentālās un mākslas fotogrāfijas saiknes un fotogrāfs kā pakalpojumu sniedzējs mūsdienās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Diskusija par S. Zontāgas, L. Manoviča un A. Kremeroti skatījumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Semestra laikā students lasa ieteicamo literatūru un interneta avotus. Gan ar esošajām, gan ar iegūtajām zināšanām studentiem jādalās savā starpā gan lekciju laikā, gan diskusijās ārpus lekcijām, tādējādi attīstot katram savas un visu kopējās zināšanas par fotogrāfijas mediju. Studējošajiem jāizlasa vismaz 300 lpp. teksta no obligātās literatūras. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Jābūt visiem praktiskajiem darbiem un sekmīgai dalībai semināros. Kursa ietvaros jāizveido viens dokumentāls fotostāsts. Vērtējumus teicami un izcili ir iespējams iegūt tikai ar eksāmena darbiem, kas klasificējas profesionālam medija lietojumam, kā arī liecina par fotogrāfijas medija padziļinātu izpratni. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Nosauks un raksturos fotogrāfijas attīstības galvenos posmus un virzītājspēkus. Pastāstīs par fotogrāfijas teorētiskajām pieejām un galvenajiem autoriem. Aprakstīs fotogrāfijas ietekmi uz sabiedrību. Izskaidros fotogrāfijas komunikatīvās īpašības. | ||||||||
Prasmes: | Pratīs atpazīt fotogrāfijas galvenās paradigmas un vēstījumu tipus. Pratīs izvērtēt fotogrāfijas vēstījumu. | ||||||||
Kompetences: | Spēs kritiski analizēt fotogrāfijas valodā iekodētos vēstījumus un estētiskās kvalitātes. Spēs interpretēt fotogrāfijas komunikācijas likumsakarības. Spēs autonomi vadīt un producēt radošu fotostāstu fotožurnālistikas un lietišķām vajadzībām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Badger, G. (2000). The Art that Hides Itself - Notes on Photographys Quiet Genius in How You Look At It. (pp. 61 – 81) NY: D.A.P., Inc. | ||||||||
2 | Barett, T. (1990). Criticizing Photographs: an introduction to understading images. California. Mayfield Pubishing Company. | ||||||||
3 | Bate, D. (2009). Photography: Key Concepts. Oxford & New York: Berg | ||||||||
4 | Benjamins, V. (2005). Iluminācijas. Riga: Laikmetīgās mākslas centrs. | ||||||||
5 | Doy, G. (2005). Picturing the self: Changing views of the subject in visual culture. London: I.B. Taurus & Co Ltd. | ||||||||
6 | Flusser, V (2005). Towards A Philosophy of Photography. London: Reaktion Books Ltd. | ||||||||
7 | Jeffrey, I. (1999). Revisions: An alternative history of photography. Bradford, England: National Museum of Photography, Film & Television. | ||||||||
8 | Liesbrock H. (2000). The Barely Visible Perspectives on Reality in Photography and Painting in How You Look At It. (pp. 39 - 59) NY: D.A.P. | ||||||||
9 | Roland, B. (1980). Mythologies, London: Paladin. | ||||||||
10 | Rolāns, B. (2006). Camera lucida. Piezīme par fotografiju. Rīga: Laikmetīgās mākslas centrs. | ||||||||
11 | Sonesson G. (2000). Post-photography and beyond: From mechanical reproduction to digital production. Lund University. | ||||||||
12 | Wells L. (ed) (2004). Photography: a critical introduction. London & New York. Routledge. | ||||||||
13 | Weski T. (2000). No Scrawling, Scratching, and Scribbling on the Plate in How You Look At It. (pp. 19 - 37) NY: D.A.P. | ||||||||
14 | Zontāga, S. (2008). Par fotogrāfiju. Riga: Laikmetīgās mākslas centrs. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Bodrijārs, Ž. (2000). Simulakri un simulācija. Rīga: Omnia Mea. | ||||||||
2 | Liotārs, F. (2008).Riga: Laikmetīgās mākslas centrs. | ||||||||
3 | Lury C. (1998). Proesthetic Culture: Photography, memory and identity. London: Routledge (pp. 134 - 183) | ||||||||
4 | Manovičs, L. (2006). Jauno mediju valoda. Rīga: Jauno mediju kultūras centrs RIXC. 5. 5. 5. McLuhan, M. (1964). Understanding media. New York: Signet Books. | ||||||||
5 | McLuhan, M. & Fiore, Q. (1967). The medium is the message. Singapore: HardWired. | ||||||||
6 | David L, S. (2020). Photography and Belief New York, New York: David Zwirner Books | ||||||||
7 | Mark Sealy Chadwell Heath (2022). Photography: race, rights and representation: Lawrence and Wishart Ltd. | ||||||||
8 | Mark Sealy (2019). Decolonising the Camera: photography in racial time, London: Lawrence & Wishart Ltd. | ||||||||
9 | Sunil Gupta (2022). We Were Here: sexuality, photography, and cultural difference, New York: Aperture Foundation. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Dokumentālās filmas: | ||||||||
2 | American Photography: A Century of Images, 1999 Contacts I, II, III, 2005 | ||||||||
3 | Dying to tell the Story, 1998 | ||||||||
4 | Genius of photography 1-6, BBC | ||||||||
5 | Moment of Impact, 1999 Reporters, 1981 | ||||||||
6 | The Impassioned Eye, 2003 War Photographer, 2001 | ||||||||
7 | Mākslas filmas | ||||||||
8 | Blowup, 1966 | ||||||||
9 | City of God, 2002 | ||||||||
10 | Rear Window, 1954 Salvador, 1986 | ||||||||
11 | The Killing Fields, 1984 The Public Eye, 1992 | ||||||||
12 | Tiešsaistē pieejamie resursi | ||||||||
13 | A Search Into the Future of Photography | ||||||||
14 | American Suburb X | ||||||||
15 | Aperture | ||||||||
16 | Blind Spot | ||||||||
17 | BW Magazine | ||||||||
18 | CameraArts Magazin. DoubleTake www.doubletakemagazine.org | ||||||||
19 | European Photography. EYEMAZING www.eyemazing.com | ||||||||
20 | Foto-Video | ||||||||
21 | foto8e | ||||||||
22 | LensWork | ||||||||
23 | Kwartalnik Fotografia | ||||||||
24 | Next Level | ||||||||
25 | Private | ||||||||
26 | Source | ||||||||
27 | Editorial Photographers | ||||||||
28 | Fotokvartals | ||||||||
29 | Lens | ||||||||
30 | Magnum | ||||||||
31 | Photographer | ||||||||
32 | The Digital Journalist | ||||||||
33 | The Photographic Universe Conference. World Press Photo http://www.worldpressphoto.org | ||||||||
34 | Zone Zero. |