Pārlekt uz galveno saturu

Klasiskās antropoloģijas teorijas

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.03.2024 08:47:43
Par studiju kursu
Kursa kods:KSK_120LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Sociālā antropoloģijaMērķauditorija:Sociālā antropoloģija; Politikas zinātne; Socioloģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Agita Lūse
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)18Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas36
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nepieciešamas priekšzināšanas jauno laiku un jaunāko laiku vēsturē. Vēlamas zināšanas kultūras vēsturē.
Mērķis:
Gūt ieskatu par sociālajās un filozofiskajās teorijās izvirzītajiem jautājumiem, kas noteikuši antropoloģisko pētījumu tematus laikā līdz 20.gs. 1. pusei; izprast galvenos jēdzienus un kategorijas, kādās antropologi šajā periodā aprakstījuši pētāmās parādības.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads. Antropoloģija kā disciplīna. Teorijas, varas un zināšanu attiecībasLekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Antropoloģiskie priekšstati Renesanses, Apgaismības un romantisma laikmetāLekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00auditorija
316.-18.gs. eiropiešu skatījums uz "citādo".Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Etnogrāfijas aizsākumi 18.-19.gs. J.G. Herdera antropoloģija. Rases jēdziena attīstība.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Evolucionisma pārstāvji: Meins, Morgans, Bahofens, Spensers. Funkcionālisms un struktūrfunkcionālisms.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības2.00auditorija
6Kultūrrelatīvisms un historicisms ASV antropoloģijā.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Evolucionisms, difuzionisms, funkcionālisms.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības2.00auditorija
8Kultūras un personības pētījumi ASV. Antropoloģijas, psiholoģijas un lingvistikas saskares punkti.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības2.00auditorija
91) Britu sociālantropologu pirmā paaudze. 2) E. Sapīrs un M. Moss par antropoloģiju un psiholoģijuLekcijas0.50auditorija
Nodarbības2.00auditorija
10Britu sociālantropologu otrā paaudzeLekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00auditorija
11Sabiedrības kā morālas sistēmas un diskusijas par racionalitāti.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības2.00auditorija
12M. Vēbera izprotošā socioloģija. E. Evansa-Pritčārda pavērsiens uz "izprotošu antropoloģiju". Kā pētīt rīcības jēgu un racionalitāti.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studenti patstāvīgi apgūst obligāto literatūru par katras nodarbības tematu, izmantojot universitātes tiešsaistes datubāzēs pieejamos resursus vai apmeklējot bibliotēku. Par agrīnajām antropoloģijas teorijām (kas apskatītas 2. - 4. tēmā) raksta argumentētu eseju (700-900 vārdu apjomā) par vienu no uzdotajiem tematiem. Uz katru semināra nodarbību (3., 7., 9., 12. temats) sagatavojas diskusijai par temata vispārīgajiem jautājumiem, kā arī izveido prezentāciju (10-15 min) par vienu no atbilstošajiem antropoloģijas teorētiķu tekstiem. Kursa noslēgumā raksta referātu 1000 vārdu apjomā (skat. "Kursa pārbaudījumi") par vienu no kursa tematiem. Konkrētāki uzdevumi tiek precizēti katru gadu un izklāstīti e-studiju platformā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
1) Sniegums (prezentācija, atbildes uz jautājumiem, atbilžu pamatojums) semināru nodarbībās (40%), 2) argumentēta eseja (30%), 3) referāts (30%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Orientējas galvenajos teorētiskajos virzienos sociālajā antropoloģijā laikaposmā no disciplīnas rašanās līdz 20.gs. vidum un spēj salīdzināt tiem raksturīgās metodes un jēdzienus. Identificē un spēj kritizēt klasisko antropoloģijas teoriju autoru tēzes un argumentāciju; spēj salīdzināt dažādu autoru nostājas konkrētos jautājumos. Paskaidro klasisko antropoloģijas teoriju autoru uzskatu kultūrvēsturisko un socioloģisko kontekstu.
Prasmes:Analizē dažādu periodu sociālantropoloģiskus un etnogrāfiskus tekstus, kā arī prot salīdzināt dažādas teorētiskās pieejas. Mutiski un rakstiski diskutē par klasiskajām antropoloģijas teorijām, nostājām un metodēm; izvērtē autoru argumentus un pamato savu nostāju.
Kompetences:Kritiski izvērtē studiju kursā aplūkotās teorijas, izmanto gūtos teorētiskos ieskatus, analizējot un interpretējot empīriskos datus, tostarp citos studiju programmas kursos un pētniecībā. Formulē un pamato savu redzējumu aplūkotajos jautājumos; reflektē par jauniegūtajām zināšanām; spēj aplūkoto autoru uzskatus sasaistīt ar novērojumiem mūsdienās, interpretēt un sniegt piemērus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Barnard, A. (2021). History and Theory in Anthropology. In History and Theory in Anthropology. Cambridge University Press. Ch.1-5. Pp.1-79. (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).
2Moore, H. L., & Sanders, T. (Eds.). (2014). Anthropology in Theory. Hoboken Wiley-Blackwell. Section I-II. Pp. 1-86. (Hrestomātisku nozares tekstu krājums ar sastādītāju veidotu ievadu). (Šo cerams, spēs izlasīt arī angļu plūsmas studenti).
3Stocking, G. W. (1995). Delimiting Anthropology: Historical Reflections on the Boundaries of a Boundless Discipline. Social Research 62:933-966. (Akceptējams izdevums; ievērojama antropoloģijas teoriju vēsturnieka teksts). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).
4Todorov, T. (1999). The Conquest of America. University of Oklahoma Press. Pp.127-145, 168-182. (Hrestomātisks nozares avots). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).
5Fabian, J. (2014). Time and the Other : How Anthropology Makes Its Object. Columbia University Press. Chapter 2, Pp.37-69. (Daudzkārt atkārtoti izdots, fundamentāls nozares teksts). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).
6Montesquieu, Charles. (1748). Complete Works, Vol. 1 The Spirit of Laws. T. Evans. Book XIV. OF LAWS AS RELATIVE TO THE NATURE OF THE CLIMATE. Pp. 292-310. (Hrestomātisks nozares avots). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).
7Boas, F. (1887). The study of geography. Science, 10(240), 131–132. (Hrestomātisks nozares avots). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).
8Handler, R. (1986). VIGOROUS MALE AND ASPIRING FEMALE. Poetry, Personality, and Culture in Edward Sapir and Ruth Benedict. In G. W. Stocking (Ed.), Malinowski, Rivers, Benedict and Others : Essays on Culture and Personality). Wisconsin University Press, Pp. 127–155. (Akceptējams avots, apskata divu izcilu 20.gs. 1. puses ASV antropologu dzīvi un darbu). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).
9Radcliffe-Brown A. R. (1940). On Social Structure. The Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland 70(1): 1–12. (Hrestomātisks nozares avots). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).
10Stocking, G. W. (1984). Dr. Durkheim and Mr. Brown: Comparative Sociology at Cambridge in 1910. In Functionalism historicized : essays on British social anthropology . University of Wisconsin Press. Pp. 106–130. (Ievērojama antropoloģijas teoriju vēsturnieka teksts). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).
11Weber, M. (2013). The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. Routledge. Chapter 5. Pp. 155-183. (Hrestomātisks nozares avots). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).
12Evans-Pritchard, E. E. (1950). Social Anthropology: Past and Present. Man 50:118-124. (Hrestomātisks nozares avots). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).
13Eriksens, T. H. (2010). Mazas vietas - lieli jautājumi. Ievads sociālantropoloģijā. LU Akadēmiskais apgāds. 1.-2. nodaļa. 25.-66. lpp. (Vienīgā latviešu valodā tulkotā sociālantropoloģijas mācību grāmata, līdz ar to - vienīgā iespēja lasot iepazīties ar nozares terminoloģiju latviešu valodā).
14Eriksen, Thomas Hylland. 2015. Small Places, Large Issues : An Introduction to Social and Cultural Anthropology. Pluto. Ch. 1-2. (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem).
Papildu literatūra
1Eriksen, T. H. (2015). Small Places Large Issues. An Introduction to Social and Cultural Anthropology. Pluto Press, London.
2Sperbers, D. (2002). Interpretatīvā etnogrāfija un teorētiskā antropoloģija. Kentaurs XXI 27:53-80. (latviešu plūsmai)
3Vēbers, Makss. (2004). Reliģijas socioloģija. R. Kūļa tulkojums Rīga: LU Filozofijas un socioloģijas institūts. (latviešu plūsmai)
4Giddens, A. (1971). Capitalism and modern social theory. Cambridge: Cambridge University Press.
5Stocking, G. W. (1987). Malinowski, Rivers, Benedict and Others : Essays on Culture and Personality. University of Wisconsin Press.
6Layton, R. (1997). An Introduction to Theory in Anthropology. Cambridge: Cambridge University Press.
7Kuper, A. (1996). Anthropology and Anthropologists: the modern British school. London: Routledge & Kegan Paul.
8Benedict, R. (1961). The Patterns of Culture. Boston & New York: Houghton Mifflin Company.
9Līčs, E. R. (2002). Antropoloģijas dažādība. Kentaurs XXI 27:13-38. (latviešu plūsmai)
10McGrane, B. (1989). Beyond Anthropology: Society and the Other. New York: Columbia University Press