.
Klasiskās antropoloģijas teorijas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.03.2024 08:47:43
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_120 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Sociālā antropoloģija | Mērķauditorija: | Sociālā antropoloģija; Politikas zinātne; Socioloģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Agita Lūse | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 18 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 36 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas priekšzināšanas jauno laiku un jaunāko laiku vēsturē. Vēlamas zināšanas kultūras vēsturē. | ||||||||
Mērķis: | Gūt ieskatu par sociālajās un filozofiskajās teorijās izvirzītajiem jautājumiem, kas noteikuši antropoloģisko pētījumu tematus laikā līdz 20.gs. 1. pusei; izprast galvenos jēdzienus un kategorijas, kādās antropologi šajā periodā aprakstījuši pētāmās parādības. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Antropoloģija kā disciplīna. Teorijas, varas un zināšanu attiecības | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Antropoloģiskie priekšstati Renesanses, Apgaismības un romantisma laikmetā | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | 16.-18.gs. eiropiešu skatījums uz "citādo". | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Etnogrāfijas aizsākumi 18.-19.gs. J.G. Herdera antropoloģija. Rases jēdziena attīstība. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Evolucionisma pārstāvji: Meins, Morgans, Bahofens, Spensers. Funkcionālisms un struktūrfunkcionālisms. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Kultūrrelatīvisms un historicisms ASV antropoloģijā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Evolucionisms, difuzionisms, funkcionālisms. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
8 | Kultūras un personības pētījumi ASV. Antropoloģijas, psiholoģijas un lingvistikas saskares punkti. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
9 | 1) Britu sociālantropologu pirmā paaudze. 2) E. Sapīrs un M. Moss par antropoloģiju un psiholoģiju | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
10 | Britu sociālantropologu otrā paaudze | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
11 | Sabiedrības kā morālas sistēmas un diskusijas par racionalitāti. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
12 | M. Vēbera izprotošā socioloģija. E. Evansa-Pritčārda pavērsiens uz "izprotošu antropoloģiju". Kā pētīt rīcības jēgu un racionalitāti. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti patstāvīgi apgūst obligāto literatūru par katras nodarbības tematu, izmantojot universitātes tiešsaistes datubāzēs pieejamos resursus vai apmeklējot bibliotēku. Par agrīnajām antropoloģijas teorijām (kas apskatītas 2. - 4. tēmā) raksta argumentētu eseju (700-900 vārdu apjomā) par vienu no uzdotajiem tematiem. Uz katru semināra nodarbību (3., 7., 9., 12. temats) sagatavojas diskusijai par temata vispārīgajiem jautājumiem, kā arī izveido prezentāciju (10-15 min) par vienu no atbilstošajiem antropoloģijas teorētiķu tekstiem. Kursa noslēgumā raksta referātu 1000 vārdu apjomā (skat. "Kursa pārbaudījumi") par vienu no kursa tematiem. Konkrētāki uzdevumi tiek precizēti katru gadu un izklāstīti e-studiju platformā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) Sniegums (prezentācija, atbildes uz jautājumiem, atbilžu pamatojums) semināru nodarbībās (40%), 2) argumentēta eseja (30%), 3) referāts (30%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Orientējas galvenajos teorētiskajos virzienos sociālajā antropoloģijā laikaposmā no disciplīnas rašanās līdz 20.gs. vidum un spēj salīdzināt tiem raksturīgās metodes un jēdzienus. Identificē un spēj kritizēt klasisko antropoloģijas teoriju autoru tēzes un argumentāciju; spēj salīdzināt dažādu autoru nostājas konkrētos jautājumos. Paskaidro klasisko antropoloģijas teoriju autoru uzskatu kultūrvēsturisko un socioloģisko kontekstu. | ||||||||
Prasmes: | Analizē dažādu periodu sociālantropoloģiskus un etnogrāfiskus tekstus, kā arī prot salīdzināt dažādas teorētiskās pieejas. Mutiski un rakstiski diskutē par klasiskajām antropoloģijas teorijām, nostājām un metodēm; izvērtē autoru argumentus un pamato savu nostāju. | ||||||||
Kompetences: | Kritiski izvērtē studiju kursā aplūkotās teorijas, izmanto gūtos teorētiskos ieskatus, analizējot un interpretējot empīriskos datus, tostarp citos studiju programmas kursos un pētniecībā. Formulē un pamato savu redzējumu aplūkotajos jautājumos; reflektē par jauniegūtajām zināšanām; spēj aplūkoto autoru uzskatus sasaistīt ar novērojumiem mūsdienās, interpretēt un sniegt piemērus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Barnard, A. (2021). History and Theory in Anthropology. In History and Theory in Anthropology. Cambridge University Press. Ch.1-5. Pp.1-79. (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem). | ||||||||
2 | Moore, H. L., & Sanders, T. (Eds.). (2014). Anthropology in Theory. Hoboken Wiley-Blackwell. Section I-II. Pp. 1-86. (Hrestomātisku nozares tekstu krājums ar sastādītāju veidotu ievadu). (Šo cerams, spēs izlasīt arī angļu plūsmas studenti). | ||||||||
3 | Stocking, G. W. (1995). Delimiting Anthropology: Historical Reflections on the Boundaries of a Boundless Discipline. Social Research 62:933-966. (Akceptējams izdevums; ievērojama antropoloģijas teoriju vēsturnieka teksts). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem). | ||||||||
4 | Todorov, T. (1999). The Conquest of America. University of Oklahoma Press. Pp.127-145, 168-182. (Hrestomātisks nozares avots). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem). | ||||||||
5 | Fabian, J. (2014). Time and the Other : How Anthropology Makes Its Object. Columbia University Press. Chapter 2, Pp.37-69. (Daudzkārt atkārtoti izdots, fundamentāls nozares teksts). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem). | ||||||||
6 | Montesquieu, Charles. (1748). Complete Works, Vol. 1 The Spirit of Laws. T. Evans. Book XIV. OF LAWS AS RELATIVE TO THE NATURE OF THE CLIMATE. Pp. 292-310. (Hrestomātisks nozares avots). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem). | ||||||||
7 | Boas, F. (1887). The study of geography. Science, 10(240), 131–132. (Hrestomātisks nozares avots). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem). | ||||||||
8 | Handler, R. (1986). VIGOROUS MALE AND ASPIRING FEMALE. Poetry, Personality, and Culture in Edward Sapir and Ruth Benedict. In G. W. Stocking (Ed.), Malinowski, Rivers, Benedict and Others : Essays on Culture and Personality). Wisconsin University Press, Pp. 127–155. (Akceptējams avots, apskata divu izcilu 20.gs. 1. puses ASV antropologu dzīvi un darbu). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem). | ||||||||
9 | Radcliffe-Brown A. R. (1940). On Social Structure. The Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland 70(1): 1–12. (Hrestomātisks nozares avots). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem). | ||||||||
10 | Stocking, G. W. (1984). Dr. Durkheim and Mr. Brown: Comparative Sociology at Cambridge in 1910. In Functionalism historicized : essays on British social anthropology . University of Wisconsin Press. Pp. 106–130. (Ievērojama antropoloģijas teoriju vēsturnieka teksts). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem). | ||||||||
11 | Weber, M. (2013). The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. Routledge. Chapter 5. Pp. 155-183. (Hrestomātisks nozares avots). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem). | ||||||||
12 | Evans-Pritchard, E. E. (1950). Social Anthropology: Past and Present. Man 50:118-124. (Hrestomātisks nozares avots). (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem). | ||||||||
13 | Eriksens, T. H. (2010). Mazas vietas - lieli jautājumi. Ievads sociālantropoloģijā. LU Akadēmiskais apgāds. 1.-2. nodaļa. 25.-66. lpp. (Vienīgā latviešu valodā tulkotā sociālantropoloģijas mācību grāmata, līdz ar to - vienīgā iespēja lasot iepazīties ar nozares terminoloģiju latviešu valodā). | ||||||||
14 | Eriksen, Thomas Hylland. 2015. Small Places, Large Issues : An Introduction to Social and Cultural Anthropology. Pluto. Ch. 1-2. (Piemērots arī angļu plūsmas studentiem). | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Eriksen, T. H. (2015). Small Places Large Issues. An Introduction to Social and Cultural Anthropology. Pluto Press, London. | ||||||||
2 | Sperbers, D. (2002). Interpretatīvā etnogrāfija un teorētiskā antropoloģija. Kentaurs XXI 27:53-80. (latviešu plūsmai) | ||||||||
3 | Vēbers, Makss. (2004). Reliģijas socioloģija. R. Kūļa tulkojums Rīga: LU Filozofijas un socioloģijas institūts. (latviešu plūsmai) | ||||||||
4 | Giddens, A. (1971). Capitalism and modern social theory. Cambridge: Cambridge University Press. | ||||||||
5 | Stocking, G. W. (1987). Malinowski, Rivers, Benedict and Others : Essays on Culture and Personality. University of Wisconsin Press. | ||||||||
6 | Layton, R. (1997). An Introduction to Theory in Anthropology. Cambridge: Cambridge University Press. | ||||||||
7 | Kuper, A. (1996). Anthropology and Anthropologists: the modern British school. London: Routledge & Kegan Paul. | ||||||||
8 | Benedict, R. (1961). The Patterns of Culture. Boston & New York: Houghton Mifflin Company. | ||||||||
9 | Līčs, E. R. (2002). Antropoloģijas dažādība. Kentaurs XXI 27:13-38. (latviešu plūsmai) | ||||||||
10 | McGrane, B. (1989). Beyond Anthropology: Society and the Other. New York: Columbia University Press |