Pārlekt uz galveno saturu

Lobēšanas tehnoloģijas un interešu pārstāvniecība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:09
Par studiju kursu
Kursa kods:KSK_145LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Komunikācijas zinātneMērķauditorija:Komunikācijas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ivans Jānis Mihailovs
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas par valsts pārvaldes struktūru, lēmumu pieņemšanas procesu, aktuāliem politiskiem notikumiem, Latvijas likumdošanas procesu.
Mērķis:
Attīstīt izpratni par lobēšanas jēdzienu, procesu un pielietojumu. Kurss sniedz gan teorētiskas zināšanas par lobēšanas procesu ārvalstīs un tā ieviešanu Latvijā, gan praktisku ieskatu lobēšanas stratēģiju izstrādē. Kursa ietvaros studējošajiem piedāvātas teorētiskas zināšanas par lobija fenomenu un dažādām interešu pārstāvniecības institūcijām. Kurss apvieno sevī teorētiskās zināšanas par dažādu valstu politiskās un pilsoniskās, ekonomiskās un „nelegālās” lobēšanas veidiem. Kursa ietvaros nodrošināta iespēja praktiskajos uzdevumos apgūt lobēšanas instrumentus, attīstīt stratēģiskās plānošanas un vadības prasmes.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Lobēšanas jēdziens.Lekcijas1.00auditorija
2Aspekti, kas ietekmē lobēšanas procesu.Nodarbības1.00auditorija
3Lobēšanas stratēģiju izstrādes principi (I daļa).Lekcijas1.00auditorija
4Lobēšanas stratēģiju izstrādes principi (II daļa).Lekcijas1.00auditorija
5Priekšlikumu izstrāde lobēšanas stratēģijai.Nodarbības1.00auditorija
6Lobēšanas reglamentācija. Starptautiskā pieredze.Lekcijas1.00auditorija
7Lobēšanas reglamentācijas modeļi un tā izpausmes Latvijā.Lekcijas1.00auditorija
8Lobēšanas ētiskie aspekti.Nodarbības1.00auditorija
9Vieslekcija. Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš.Lekcijas1.00auditorija
10Starptautiski atzītu lobēšanas principu ieviešana Latvijā.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Referāts.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala atzīmi (10 ballu sistēmā) veido vērtējums (atbilstoši norādītajam īpatsvaram gala atzīmē) par 3 (trīs) semināra darbiem un eksāmena darbu. Ja vērtējums par eksāmenu ir nesekmīgs, kurss nav nokārtots. Semināra darbi: a) grupu darba rezultāts, izstrādājot priekšlikumus lobēšanas stratēģijai konkrētai situācijai – 15% • Grupu darbs un rezultātu prezentācijas 5. nodarbības – semināra laikā • Pasniedzēja piedāvātas tēmas/lobēšanas uzdevumi • Saturs: atbilstoši lobēšanas stratēģiju izstrādes principiem, lobēšanas stratēģijas elementiem (skat. 3. – 4. lekcijas materiālus) • Ja nav iespējas piedalīties seminārā, individuāls darbs pasniedzējam elektroniski (nosūtot pasniedzējam uz norādīto e-pastu) jāiesniedz prezentācijas formā (MS PowerPoint vai cita). Termiņš – nākamā diena pēc pēdējās nodarbības (svētdiena līdz plkst. 23:59). Tēma jāsaskaņo ar pasniedzēju b) Gadījuma izpētes (case study) prezentācija par lobēšanas ētiskiem aspektiem Latvijā – 30% • Grupu darba prezentācijai (ne vairāk kā 3 studenti katrā grupā) atvēlētais laiks ~ 10 minūtes 8. nodarbības – semināra laikā, ietverot jautājumus un diskusiju. Prezentācijā jāietver: • Grupas izpratne par to, kas ir ētiska un neētiska lobēšana • Gadījuma izpēte – pēdējo 3 gadu laikā identificēts neētiskas lobēšanas piemērs Latvijā (lobēšanas tēma, iesaistītās puses, izmantotās metodes, kāpēc neētiska lobēšana u.c.) • Secinājumi un ieteikumi ētiskas lobēšanas nodrošināšanai lobētājiem Latvijā • Gadījuma izpētes prezentācija jāiesniedz arī elektroniski (nosūtot pasniedzējam uz norādīto e-pastu) nākamajā dienā pēc pēdējās nodarbības (svētdiena līdz plkst. 23:59). Pastāv iespēja prezentētos darbus pilnveidot • Var izstrādāt individuālu darbu, iepriekš vienojoties ar pasniedzēju c) Priekšlikumu izstrāde starptautiski atzītu lobēšanas principu ieviešanai Latvijā – 15% • Diskusija 10. nodarbības – semināra laikā • Grupu darbs 5 konkrētu priekšlikumu izstrādei (atbilstoši dažādiem lobēšanas aspektiem) • Ja nav iespējas piedalīties seminārā, individuāls darbs pasniedzējam elektroniski (nosūtot pasniedzējam uz norādīto e-pastu) jāiesniedz semināra norises dienā. d) Eksāmena darbs: Individuālās lobēšanas stratēģijas – 40% • Studenta izvēlēta tēma • Obligāti ietveramais saturs – atbilstoši lobēšanas stratēģiju izstrādes principiem, lobēšanas stratēģijas elementiem (skat. 3. – 4.lekcijas materiālus) • Minimālais apjoms – 15 A4 lapas. Darba normējums atbilstoši RSU prasībām, tajā skaitā teksta burtu lielums 12 punkti, Times New Roman, intervāls starp rindiņām 1,5. Tabulās, attēlos, shēmās u.c. var izmantot mazāka izmēra rakstu zīmes. • 2 nedēļu laikā pēc kursa beigām (svētdiena līdz plkst. 23:59) jāiesniedz rakstiskā formā (nosūtot pasniedzējam uz norādīto e-pastu). Darbu iesniegšanas termiņa neievērošanas rezultātā tiks pazemināta atzīme par 1 balli katram darbam (kopā 4 darbi).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Izprot lobēšanas un interešu pārstāvniecības būtību, zina pamatprincipus un modeļus.
Prasmes:Analizē lobēšanas izpausmes, spēj skaidrot aktuālas tendences.
Kompetences:Spēj izveidot, pamatot un prezentēt interešu pārstāvniecības/lobēšanas kampaņas plānu, spēj pētīt lobēšanas izpausmes.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1A Guide to Effective Lobbying in Europe. The View of Policy-Makers. Burson Marsteller, 2013 http://lobbyingsurvey.burson-marsteller.eu
2Craig Holman, William Luneburg. Lobbying and transparency: A comparative analysis of regulatory reform, 2012 http://www.palgrave-journals.com/iga/journal/v1/n1/full/iga…
3Lobbyists, Governments and Public Trust, Volume 2: Promoting integrity through Self-regulation. OECD, 2012 http://www.oecd-ilibrary.org/governance/lobbyists-governmen…
4Lobbyists, Governments and Public Trust, Volume 3: Implementing the OECD Principles for Transparency and Integrity in Lobbying, 2014
5Kalniņš V. Parlamentārā lobēšana starp pilsoņu tiesībām un korupciju, 2005. http://politika.lv/article_files/1881/original/parlob_lv.pd…
6Koncepcija "Publiskās pieejamības nodrošināšana informācijai par lobētājiem" (2011) http://www.knab.lv/lv/legislations/policy_planning/concept/…
7Koncepcija par lobēšanas tiesiskās reglamentācijas nepieciešamību Latvijā (2008) http://www.knab.lv/lv/legislations/policy_planning/concept/…
8Lobēšanas atklātības likumprojekts (2014) http://www.knab.gov.lv/lv/legislations/projects/article.php…
9Pērdijs D. (Dereck Purdy) ziņojums „Lobēšanas tiesiskais regulējums”, 2005
10http://www.knab.gov.lv/uploads/eng/purdy_lobbying_final.pdf
11Rokasgrāmata nevalstiskajām organizācijām un apņēmīgiem indivīdiem "Līdzdalības iespējas valsts pārvaldē" http://www.mk.gov.lv/sites/default/files/editor/lidzdalibas…
12Rokasgrāmata praktiskam darbam ar Eiropas Savienības jautājumiem
13http://rokasgramata.am.gov.lv/index.php/lv/info/index.html
14Izvērtējums par nevalstisko organizāciju iesaistes mehānismiem Ministru kabineta lēmumu pieņemšanas procesā un priekšlikumu izstrāde šo mehānismu pilnveidei. SIA „Baltijas Konsultācijas” un SIA „Konsorts”, 2013 http://www.mk.gov.lv/sites/default/files/editor/nvo_0103201…
15Ninua T. Best practices in regulation of lobbying activities, Transparency International, 2012
16http://www.transparency.org/files/content/corruptionqas/Bes…
17Canada Lobbying Act, 1985 http://laws.justice.gc.ca/eng/acts/L-12.4/
18US Lobbying Disclosure Act 1995 http://www.senate.gov/legislative/Lobbying/Lobby_Disclosure…
19ES Pārredzamības reģistra izveides un attīstības svarīgākie notikumi (2015)
20http://ec.europa.eu/transparencyregister/public/staticPage/…
212014. gada ziņojums par ES Pārredzamības reģistra darbību
22http://www.europarl.europa.eu/pdf/divers/TR%20ANNUAL%20REPO…
23OECD Recommendation on Principles for Transparency and Integrity in Lobbying. OECD. 2010.
24http://www.oecd.org/gov/ethics/oecdprinciplesfortransparenc…
25Ziņojums „Lobēšanas tiesiskais regulējums Latvijā”, Sabiedrība par atklātību „Delna”, 2012
26http://delna.lv/wp-content/uploads/2014/02/123170755-Lobēša…
27Pētījums “Lobēšanas atklātība Latvijā”, Sabiedrība par atklātību „Delna”, 2015
28http://delna.lv/wp-content/uploads/2011/04/2015_LobesanasAt…