.
Medicīnas antropoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:36
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_155 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Sociālā antropoloģija | Mērķauditorija: | Sociālā antropoloģija; Socioloģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anna Žabicka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vēlamas priekšzināšanas klasiskajās un mūsdienu antropoloģijas teorijās. Spēja lasīt akadēmiskus tekstus angļu valodā. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir sniegt zināšanas un prasmes diskutēt par mainīgām veselības, slimības un medicīnas izpratnēm, praksēm un pieredzēm un to mijiedarbību ar sociālkulturālo, ekonomisko un politisko vidi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads medicīnas antropoloģijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Slimība, kaite un ķermenis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Bioloģiskā pilsonība un biopolitika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Nevienlīdzība veselības aprūpē 1: “lielās” infekcijas slimības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Nevienlīdzība veselības aprūpē 2: Neinfekcijas slimības un novārtā atstātās slimības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Nākotne un izaicinājumi medicīnas antropoloģijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Kursa ietvaros noteiktās literatūras lasīšana un analīze. Koncentrēti (250 – 500 vārdi) rakstiski pārspriedumi par semināru tekstiem – rakstiem un grāmatām – (pie norādītajām nodarbībām), kas iesniedzami līdz semināra dienai. Noslēguma eseja. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva dalība nodarbību diskusijās. Pieci īsi pārspriedumi par semināra tekstiem. Noslēguma eseja. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti orientējas medicīniskās antropoloģijas daudzpusībā un saprot, kā antropoloģija nodrošina metodiskos un konceptuālos ietvarus ārpus biomedicīnas, kas palīdz novērtēt slimību un traucējumu pieredzi, kā arī slimību kategoriju epistemoloģiskās dimensijas. Studenti izprot nevienlīdzības ietekmi uz veselību un veselības aprūpes pieejamību, kā arī izprot antropoloģijas un arī biomedicīnas koloniālo attīstību un šī brīža medicīnas un politikas ciešo saistību. Studenti orientējas tādos jautājumos kā nevienlīdzība veselības aprūpē, slimību sociālā iedaba, līdzestība, bioloģiskā pilsonība, biopolitika u.c. | ||||||||
Prasmes: | Prot izskaidrot, kā veselību un slimību ietekmē individuāla, sociāla, politiska un kultūras dimensija, salīdzinot un pretstatot konkrētus gadījumus, par pamatu izmantojot kursā apskatīto literatūru. Prot aprakstīt specifiskus kontekstus un situācijas, kurās tādi jēdzieni kā iemiesojums, sociālās ciešanas, atbilstība/līdzestība, pretestība var palīdzēt izprast slimības pieredzi un to dziedināšanas/ārstniecības attīstības gaitu. Prot formulēt veidus, kā medicīnas zināšanas un prakse darbojas dažādos mērogos (individuālā, ģimenes, vietējā, globālā), izmantojot zinātniskus piemērus. Studenti spēj analītiski lasīt augstas kvalitātes akadēmisku sociālo zinātņu literatūru, kas kompleksi aptver tādas tēmas kā veselība, medicīna, slimība, nevienlīdzība un politiskā ekonomika. Studenti spēj verbāli un rakstiski izteikt argumentētu, piemēros balstītu skatījumu ar veselības, medicīnas un politiskās ekonomikas saistītiem jautājumiem. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēj kompetenti spriest un diskutēt par veselības un slimības ietekmējošiem un veidojošiem sociāliem, kulturāliem, globāliem un lokāliem politiski ekonomiskiem procesiem. Studenti ir kompetenti diskutēt par veselības, medicīnas un politiskās ekonomikas saistībām, izprotot nevienlīdzības un diskriminācijas ietekmi uz veselību, kā arī izprotot kontroversiālo biomedicīnas vēsturisko attīstību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem | ||||||||
2 | Singer, M. and Baer, H. (2018). “Medical Anthropology and its Transformation” in Critical Medical Anthropology. Routledge, pp. 11-57. | ||||||||
3 | Petryna, A. (2013). Life exposed: biological citizens after Chernobyl. Princeton University Press. | ||||||||
4 | Biehl, J. and Petryna, A., eds. (2013). When People Come First: Critical Studies in Global Health. Princeton: Princeton University Press. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kleinman, A., Eisenberg, L., & Good, B. (1978). Culture, illness, and care: clinical lessons from anthropologic and cross-cultural research. Annals of internal medicine, 88(2), 251-258. | ||||||||
2 | Scheper‐Hughes, N., & Lock, M. M. (1987). The mindful body: A prolegomenon to future work in medical anthropology. Medical anthropology quarterly, 1(1), 6-41. | ||||||||
3 | Mol, A. (2002). The body multiple: Ontology in medical practice. Duke University Press. | ||||||||
4 | Farmer, P., Bourgois, P., Fassin, D., Green, L., Heggenhougen, H. K., Kirmayer, L., ... & Farmer, P. (2004). An anthropology of structural violence. Current anthropology, 45(3), 305-325. | ||||||||
5 | Biehl, J. G. (2004). The activist state: Global pharmaceuticals, AIDS, and citizenship in Brazil. Social Text, 22(3), 105-132. |