Pārlekt uz galveno saturu

Medicīnas antropoloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:36
Par studiju kursu
Kursa kods:KSK_155LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Sociālā antropoloģijaMērķauditorija:Sociālā antropoloģija; Socioloģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Anna Žabicka
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vēlamas priekšzināšanas klasiskajās un mūsdienu antropoloģijas teorijās. Spēja lasīt akadēmiskus tekstus angļu valodā.
Mērķis:
Kursa mērķis ir sniegt zināšanas un prasmes diskutēt par mainīgām veselības, slimības un medicīnas izpratnēm, praksēm un pieredzēm un to mijiedarbību ar sociālkulturālo, ekonomisko un politisko vidi.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads medicīnas antropoloģijā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Slimība, kaite un ķermenis.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Bioloģiskā pilsonība un biopolitika.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Nevienlīdzība veselības aprūpē 1: “lielās” infekcijas slimības.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Nevienlīdzība veselības aprūpē 2: Neinfekcijas slimības un novārtā atstātās slimības.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Nākotne un izaicinājumi medicīnas antropoloģijā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Kursa ietvaros noteiktās literatūras lasīšana un analīze. Koncentrēti (250 – 500 vārdi) rakstiski pārspriedumi par semināru tekstiem – rakstiem un grāmatām – (pie norādītajām nodarbībām), kas iesniedzami līdz semināra dienai. Noslēguma eseja.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva dalība nodarbību diskusijās. Pieci īsi pārspriedumi par semināra tekstiem. Noslēguma eseja.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti orientējas medicīniskās antropoloģijas daudzpusībā un saprot, kā antropoloģija nodrošina metodiskos un konceptuālos ietvarus ārpus biomedicīnas, kas palīdz novērtēt slimību un traucējumu pieredzi, kā arī slimību kategoriju epistemoloģiskās dimensijas. Studenti izprot nevienlīdzības ietekmi uz veselību un veselības aprūpes pieejamību, kā arī izprot antropoloģijas un arī biomedicīnas koloniālo attīstību un šī brīža medicīnas un politikas ciešo saistību. Studenti orientējas tādos jautājumos kā nevienlīdzība veselības aprūpē, slimību sociālā iedaba, līdzestība, bioloģiskā pilsonība, biopolitika u.c.
Prasmes:Prot izskaidrot, kā veselību un slimību ietekmē individuāla, sociāla, politiska un kultūras dimensija, salīdzinot un pretstatot konkrētus gadījumus, par pamatu izmantojot kursā apskatīto literatūru. Prot aprakstīt specifiskus kontekstus un situācijas, kurās tādi jēdzieni kā iemiesojums, sociālās ciešanas, atbilstība/līdzestība, pretestība var palīdzēt izprast slimības pieredzi un to dziedināšanas/ārstniecības attīstības gaitu. Prot formulēt veidus, kā medicīnas zināšanas un prakse darbojas dažādos mērogos (individuālā, ģimenes, vietējā, globālā), izmantojot zinātniskus piemērus. Studenti spēj analītiski lasīt augstas kvalitātes akadēmisku sociālo zinātņu literatūru, kas kompleksi aptver tādas tēmas kā veselība, medicīna, slimība, nevienlīdzība un politiskā ekonomika. Studenti spēj verbāli un rakstiski izteikt argumentētu, piemēros balstītu skatījumu ar veselības, medicīnas un politiskās ekonomikas saistītiem jautājumiem.
Kompetences:Studenti spēj kompetenti spriest un diskutēt par veselības un slimības ietekmējošiem un veidojošiem sociāliem, kulturāliem, globāliem un lokāliem politiski ekonomiskiem procesiem. Studenti ir kompetenti diskutēt par veselības, medicīnas un politiskās ekonomikas saistībām, izprotot nevienlīdzības un diskriminācijas ietekmi uz veselību, kā arī izprotot kontroversiālo biomedicīnas vēsturisko attīstību.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem
2Singer, M. and Baer, H. (2018). “Medical Anthropology and its Transformation” in Critical Medical Anthropology. Routledge, pp. 11-57.
3Petryna, A. (2013). Life exposed: biological citizens after Chernobyl. Princeton University Press.
4Biehl, J. and Petryna, A., eds. (2013). When People Come First: Critical Studies in Global Health. Princeton: Princeton University Press.
Papildu literatūra
1Kleinman, A., Eisenberg, L., & Good, B. (1978). Culture, illness, and care: clinical lessons from anthropologic and cross-cultural research. Annals of internal medicine, 88(2), 251-258.
2Scheper‐Hughes, N., & Lock, M. M. (1987). The mindful body: A prolegomenon to future work in medical anthropology. Medical anthropology quarterly, 1(1), 6-41.
3Mol, A. (2002). The body multiple: Ontology in medical practice. Duke University Press.
4Farmer, P., Bourgois, P., Fassin, D., Green, L., Heggenhougen, H. K., Kirmayer, L., ... & Farmer, P. (2004). An anthropology of structural violence. Current anthropology, 45(3), 305-325.
5Biehl, J. G. (2004). The activist state: Global pharmaceuticals, AIDS, and citizenship in Brazil. Social Text, 22(3), 105-132.