.
Mediju kritika un analīze
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.08.2024 08:32:59
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_159 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne; Komunikācijas teorija | Mērķauditorija: | Informācijas un komunikācijas zinātne; Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Sergejs Kruks | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Kurss "Ievads komunikācijas teorijās". | ||||||||
Mērķis: | Iemācīt pielietot kvantitatīvo mediju satura analīzes metodi; veidot studentu izpratni par žurnālistikas un sabiedrisko attiecību tekstu empīrisko analīzi; attīstīt pētījuma projekta sagatavošanas un īstenošanas prasmes, iemācot formulēt hipotēzes un pētniecības jautājumus, izstrādāt datu vākšanas metodoloģiju, kodēt mediju saturu, apstrādāt datus SPSS programmā, interpretēt rezultātus, prezentēt rezultātus atskaitē ar inforgrafiku. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mediju kontentanalīzes jēga. Datu nozīme mediju darba izvērtēšanā. Pētniecības problēmu formulēšana. Pētījuma jautājumi un hipotēzes. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Mērāmās vienības. Datu operacionalizācija. Kontentanalīzes kategorijas un apakškategorijas. Mērījumu skalu veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Izlases jēdziens. Izlašu veidi, to izvēle pētījumam. Sinhronisks un diahronisks pētījums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Datu apstrāde SPSS programmā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | Kodēšanas instrukcija. Datu vākšanas protokols. Kodēšanas process. Pilotpētījums. Kļūdas aprēķināšana. Kategoriju precizējums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Kontentanalīzes teorētiskie pamati. Paradigmas un teorijas. Objektīvo datu vākšanas principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mediju kontentanalīzes jēga. Datu nozīme mediju darba izvērtēšanā. Pētniecības problēmu formulēšana. Pētījuma jautājumi un hipotēzes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mērāmās vienības. Datu operacionalizācija. Kontentanalīzes kategorijas un apakškategorijas. Mērījumu skalu veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Izlases jēdziens. Izlašu veidi, to izvēle pētījumam. Sinhronisks un diahronisks pētījums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Datu apstrāde SPSS programmā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Kodēšanas instrukcija. Datu vākšanas protokols. Kodēšanas process. Pilotpētījums. Kļūdas aprēķināšana. Kategoriju precizējums. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Kontentanalīzes teorētiskie pamati. Paradigmas un teorijas. Objektīvo datu vākšanas principi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Grupas darbs: Mediju kvantitatīvā pētījuma dizaina izstrāde, datu vākšana un statistiskā apstrāde. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Grupas darbs: pētījuma metodoloģija (kategoriju sistēmas apraksts), datu vākšana (excel tabulas ar datiem) un datu apstrāde SPSSS programmā (rezultātu tabulas un statistiskās nozīmes rādītāji). Līdzdarbība nodarbībās un semināros. Eksāmens (tests e-studijās: 10 izvēles un atvērtie jautājumi). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti izprot kvantitatīvās satura analīzes teoriju un metodoloģiju. | ||||||||
Prasmes: | Studenti prot definēt pētījuma problēmu, formulēt pētījuma jautājumus, sagatavot pētījuma dizainu, vākt datus, apstrādāt tos SPSS programmā, interpretēt rezultātus, uzrakstīt pētījuma atskaiti. | ||||||||
Kompetences: | Studenti veic mediju vēstījumu kvantitatīvo analīzi un interpretē datus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Wimmer, R., J. Dominick (2014) Mass Media Research: An Introduction. 3rd edition. Boston, MA: Wadsworth. | ||||||||
2 | Riffe, D., S. Lacy, F. Fico (2019) Analyzing Media Messages. Using Quantitative Content Analysisin Research. 4th edition. Mahwah, NJ and London: Lawrence Erlbaum Associates. | ||||||||
3 | Kruks, S. (2022) Satura kvantitatīvā analīze. Kopsavilkums. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kruks, S., J. Juzefovičs (2007) Ziņas Latvijas televīzijās. LTV1, LTV7, TV3, LNT, TV5 un PBK ziņu raidījumu satura analīze. Rīga: NRTP. | ||||||||
2 | Kruks, S., I. Šulmane (2006) Neiecietības izpausmes un iecietības veicināšana Latvijas presē 2004. gadā. Rīga: ĪUMSIL. |