.
Mediju teorijas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:27
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_161 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne | Mērķauditorija: | Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilva Skulte | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Komunikācijas situāciju analīze. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt studentu zināšanas un izpratni par informācijas apmaiņu un komunikācijas ar mediju starpniecību īpatnībām, kā arī dažādo mediju īpatnībām un diskusiju par tām mediju teorijas vēsturē. Veidot studentu kompetenci mediju teorijā, lai izprastu mediju attīstību un to ietekmi uz kultūru un sabiedrību. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Komunikācijas vēsture un mediju teorijas vēsture. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Rakstības loma kultūrā. Platons, Deridā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Tehnoloģijas, sabiedrība un kultūra. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Grāmatas un lasīšana mūsdienās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Kritiskās idejas. Marksisms, postmodernisms, feminisms un to ietekme mediju teoriju attīstībā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Jaunie mediji medijteorētiskā aspektā. Noslēguma darbu prezentācijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lasīt obligāto literatūru, sagatavot un prezentēt pārskatu par divu autoru veidotajām teorijām, rakstīt eseju par aktuālu problēmu mūsdienu mediju teorijā, sagatavoties eksāmenam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju un semināru apmeklējums, atbilžu kvalitāte, izpratnes līmenis un kritisks skatījums (20%), prezentēto teoriju izpratnes dziļums (10%), kritiska analīze (10%), izklāsta precizitāte (10%), argumentācija un secinājumu formulējums (10%), grafiski vizuālās prezentācijas uztveramība un precizitāte (10%), atbildes uz jautājumiem un diskusija eksāmenā (30%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Kursa apguves rezultātā maģistranti izprot mediju lomu sabiedrības dzīvē un kultūrā, pārzina teorētiskās domas attīstību par medijiem, to nozīmi un lietojuma tradīcijām. | ||||||||
Prasmes: | Kursa apguves rezultātā studējošie kritiski analizē medijteorētiskos tekstus un atziņas vēsturiskā un mūsdienu aspektā, analizē mediju darbību to specifikā, prot analizēt komunikāciju no mediju specifikas viedokļa. | ||||||||
Kompetences: | Kursa apguves rezultātā studējošie patstāvīgi orientējas pieejās un teorijās, kas ļauj labāk izprast mūsdienu mediēto komunikāciju, kā arī spēj kritiski analizēt mediju lomu sabiedrības un kultūras vēsturē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Aronson, S.H. Bell's Electrical Toy, What's the Use? The Sociology of Early Telehone Usage. In Pool, Ithiel de Sola (ed): The Social Impact of the Telephone. 2nd ed. - Cambridge, Massaachusetts and London, 1977. | ||||||||
2 | Flusser, Vilém. Towards a philosophy of photography. Reaktion Books, 2013. | ||||||||
3 | Brecht, B. The Radio as an Apparatus of the Communication. In Semiotext(e), Neil Strauss (ed.), 16, VI, 1, New York, 1993 | ||||||||
4 | Baudrillard, J., & Maclean, M. The masses: The implosion of the social in the media. New Literary History, 577-589. 1985. | ||||||||
5 | Bynum, T.W. Norbert Wiener’s Vision: The Impact of “the Automatic Age” on Our Moral Lives // | ||||||||
6 | Enzensberger, H.M. Constituents of a Theory of the Media. In Electronic Culture. Technology and Visual Representation, Timothy Druckrey (ed.), New York, 1996 | ||||||||
7 | McLuhan, M. Understanding Media: The Extensions of Man. 3.ed. - Gingko Press, 2003 | ||||||||
8 | Régis Debray, What is Mediology? | ||||||||
9 | Kellner, D. Baudrillard: A New McLuhan? // | ||||||||
10 | Luhman, N. The Reality of Mass Media. - Stanford: Stanford University Press, 2000. | ||||||||
11 | The Media: An Introduction. 2.ed. - ed. By A.Briggs and P.Cobley. - London, New York: Pearson Ltd., 2002. | ||||||||
12 | Ong, W. Orality and Literacy. The Technologizing of the Word. 2.ed. - London, Routledge, 2002. | ||||||||
13 | Platons. Faidrs.//Dialogi un vēstules. - Rīga: Zinātne, 1999. | ||||||||
14 | Stiegler, B. Relational Ecology and the Digital Pharmakon. | ||||||||
15 | Kittler. F. Towards an Onthology of Media. in: Theory, Culture and Society. Vol. 26, No. 2-3, 2009, p. 23-31 | ||||||||
16 | Virilio P. Speed and Information: Cyberspace Alarm! | ||||||||
17 | Kress, G. Literacy in the New Media Age. – London: Routledge, 2003. | ||||||||
18 | Hayles, N. Katherine. How we became posthuman: Virtual bodies in cybernetics, literature, and informatics. University of Chicago Press, 2008. | ||||||||
19 | Couldry, Nick. "Does ‘the media’have a future?." European journal of communication 24.4 (2009): 437-449. | ||||||||
20 | Postman, Neil. "The disappearance of childhood." Childhood Education 61.4 (1985): 286-293. | ||||||||
21 | Haraway, Donna Jeanne (1991). "A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century". Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature. Routledge | ||||||||
22 | Mulvey, Laura. “Visual Pleasure and Narrative Cinema.” Film Theory and Criticism : Introductory Readings. Eds. Leo Braudy and Marshall Cohen. New York: Oxford UP, 1999: 833-44. | ||||||||
23 | McRobbie, Angela. "Young women and consumer culture: An intervention." Cultural studies 22.5 (2008): 531-550. | ||||||||
24 | Hepp A, Hjarvard S, Lundby K. Mediatization: theorizing the interplay between media, culture and society. Media, culture & society. 2015 Mar;37(2):314-24. | ||||||||
25 | Malabou C. Plasticity at the dusk of writing: Dialectic, destruction, deconstruction. Columbia University Press; 2010. | ||||||||
26 | McQuail, Denis, and Mark Deuze. McQuail’s media and mass communication theory. Sage, 2020. | ||||||||
27 | Fuchs, Christian. Social media: A critical introduction. Sage, 2021. | ||||||||
28 | Kovač, M., Phillips, A., van der Weel, A., & Wischenbart, R. (2019). What is a Book?. Publishing research quarterly, 35(3), 313-326. |