.
Mūzika un klusēšana
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:11.03.2024 14:17:14
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_171 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Sociālā antropoloģija | Mērķauditorija: | Socioloģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Klāvs Sedlenieks | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bakalaura izglītība kādā no sociālajām, kultūras vai mākslas zinātnēm. | ||||||||
Mērķis: | Veidot studentos izpratni par mūzikas antropoloģiju un sagatavot viņus pētnieciskam darbam par mūzikas procesiem un to sociāli kulturālo kontekstu, sniedzot zināšanas par mūziku kā neverbālas komunikācijas formu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kursa un nozares raksturojums. Ievads: Mūzika kā komunikācija. Mūzikas jēdziens. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Akustiskā biokomunikācija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Klusēšana. Tipi un funkcijas. Klusēšanas kultūrspecifika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Klusums un skaņu vide. Skaņu ainavas pamattipi. Skaņu vides ekoloģiskie un komunikatīvie aspekti. Akustiskais piesārņojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Mūzikas funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studentiem patstāvīgi jāapgūst obligātā literatūra, jāgatavo mutiskās uzstāšanās un rakstu darbi. Studenti patstāvīgi gatavojas semināriem, izmantojot RSU bibliotēku, abonētās datubāzes u.v. digitālos resursus. Specifiskie uzdevumi tiek aktualizēti katru gadu un izklāstīti e-studiju platformā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Sniegums semināros (50% no atzīmes) un rakstisks eksāmens (50% no atzīmes). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti iegūs zināšanas un kompeteci tematikā ‘mūzikas antropoloģija’, ‘klusēšanas veidi’, ‘klusēšana komunikācijā un starpkultūru komunikācijā’, ‘akustiskā ekoloģija’, apgūs attiecīgo terminoloģisko aparātu un teorijas. | ||||||||
Prasmes: | Studenti pratīs pielietot apgūtās teorijas un terminus, analizējot mūzikas prakses un citas neverbālās akustiskās komunikācijas parādības; apgūs iemaņas pētīt ar akustiskās komunikācijas formām saistītas problēmas un prezentēt šādas izpētes rezultātus. | ||||||||
Kompetences: | Kritiski vērtēt šajā studiju kursā aplūkoto teorētisko un empīrisko materiālu, izmantot to, lai interpretētu un analizētu citu teorētisko un empīrisko materiālu; pielietot iegūtās zināšanas un prasmes, lai identificētu un pētītu aktuālus akustiskās komunikācijas jautājumus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Clayton, Martin, Trevor Herbert, and Richard Middleton. The Cultural Study of Music: A Critical Introduction. 2nd ed. Florence: Florence: Routledge, 2012. https://doi.org/10.4324/9780203149454. | ||||||||
2 | Macdonald, Raymond A. R. and David J. Hargreaves, Dorothy Miell (eds.) Musical Identities. Oxford: Oxford University Press: 2002. | ||||||||
3 | Truax, Barry. Acoustic Communication. 2nd ed., Westport, CT: Ablex: 2001. | ||||||||
4 | Schafer, R. Murray. The Soundscape. Our Sonic Environment and the Tuning of the World. Destiny, Rochester, Vermont. 1994. | ||||||||
5 | Böhme, Gernot. “Acoustic Atmospheres. A Contribution to the Study of Ecological Aesthetics.” Soundscape. The Journal of Acoustic Ecology. Vol. 1, No 1, spring 2000: 14–18. | ||||||||
6 | Copeland, Darren. “Associative Listening.” Soundscape. The Journal of Acoustic Ecology. Vol. 1, No 1, spring 2000: 23–25. | ||||||||
7 | Wrightson, Kendall. “An Introduction to Acoustic Ecology.” Soundscape. The Journal of Acoustic Ecology. Vol. 1, No 1, spring 2000: 10–13. | ||||||||
8 | Knapp, Karlfried. “Metaphorical and Interactional Uses of Silence.” In: Erfurt Electronic Studies in English. 2000, Nr. 7. | ||||||||
9 | Schmitz, Ulrich. „Eloquent silence.” Universität Duisburg–Essen: LINSE – Linguistik–Server Essen: 1994. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Dambis, Pauls. “Klusuma spēles jeb sarunas par neko.” Mūzikas Saule, Nr. 4, maijs: 2001: 12-14. (latviešu plūsmai) | ||||||||
2 | Knapp, Karlfried. “Schweigt der Finne, wenn er nichts sagt?” In: Ahti Jäntti, Marion Holtkamp, Annemarie Vogt (Hrsg.) Schweigen in Kommunikation und Kunst. Vorträge des am Finnland–Institut in Deutschland, Berlin, abgehaltenen Symposiums vom 23.–25. Mai 1996. Schriftenreihe des Finnland–Instituts in Deutschland, Berlin. Berlin: Berlin Verlag, Arno Spitz GmbH: 2001: 49–64. | ||||||||
3 | Lehtonen, Jaakko. “Der schweigende Finne – Mythos oder Wirklichkeit?” In: Ahti Jäntti, Marion Holtkamp, Annemarie Vogt (Hrsg.) Schweigen in Kommunikation und Kunst. Vorträge des am Finnland–Institut in Deutschland, Berlin, abgehaltenen Symposiums vom 23.–25. Mai 1996. Schriftenreihe des Finnland–Instituts in Deutschland, Berlin. Berlin: Berlin Verlag, Arno Spitz GmbH: 2001: 28-48. | ||||||||
4 | Mensching, Gustav. Das heilige Schweigen. Eine religionsgeschichtliche Untersuchung. Giessen: Verlag von Alfred Töpelmann: 1926. | ||||||||
5 | Winkler, Justin. “Landschaft hören.” In: Klanglandschaft wörtlich. Akustische Umwelt in transdisziplinärer Perspektive. Online-Publikation. Basel: Forum für Klanglandschaft, Akroma Verlag: 1999. | ||||||||
6 | Nettl, Bruno. The Study of Ethnomusicology. Twenty-nine Issues and Concepts. 3rd ed. Urbana, Chicago, London: University of Illinois Press: 2015. | ||||||||
7 | Merriam, Alan P. The Anthropology of Music. Northwestern Uiversity Press: 1964. | ||||||||
8 | Baker, J. Sidney. “The Theory of Silences.” The Journal of General Psychology. Experimental, Theoretical, Clinical and Historical Psychology. Vol. 53: 1955: 145–167. | ||||||||
9 | Niinikangas, Vese. “The Art of Silence. “Finns, damn it!”“ In: Life and Education in Finland, 1992, No 4: 22-25. | ||||||||
10 | Sinclair, David. “Why Americans Cannot Keep Quiet.” In: Life and Education in Finland, 1992, No 4: 27-29. | ||||||||
11 | Stockmann, Doris. “Perception and Valuation Processes of Music in Cross–modal Aesthetic Communication.” In: Trends and Perspectives in Musicology. Preceedings of the World Music Conference of the International Music Council October 3–5 1983. Stockholm: Kungl. Musikaliska Akademien: 1985: 35-48. | ||||||||
12 | Hargreaves, David J. and Adrian C. North (eds.). The Social Psychology of Music. Oxford: Oxford University Press: 1997: 123-140. |