.
Ideju vēsture
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.02.2024 09:52:22
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_195 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Filozofija; Filozofijas vēsture | Mērķauditorija: | Komunikācijas zinātne; Informācijas un komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jana Kukaine | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Kursa ietvaros student iepazīst idejas, kuras noteikušas Eiropas filozofijas un kultūras vēsturi un turpina būt aktuālas arī mūsdienās. Kursa ietvaros būs iespēja izsekot šo ideju transformācijai un attīstībai, dažādu teoriju un pasaules uzskatu ietvaros. Kurss nodrošina vispārējā humanitārā redzesloka paplašināšanu, kas ir svarīgs priekšnoteikums speciālistu kvalifikācijas iegūšanai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Kursa uzbūve un gaita. Cilvēka ideja un humānisms. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Posthumānisma izaicinājumi cilvēka izpratnei. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
3 | Nodarbība. Čaildisma teorija: bērna ideja. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Ķermeņa ideja: no bioloģiskā determinisma līdz jaunajam materiālismam un nespējas studijām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Nodarbība. Ķermenis kā būtība, kā virsma, kā performance. Ķermenis un mode. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Kas ir emocijas un afekti? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Nodarbība. Laimīgie objekti. Laime kā sociālās kontroles veids. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Dabas ideja, dabiskuma ideoloģija, dabkultūra un neaugsmes jēdziens | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Savvaļas teorētiskais ietvars | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Mākslas ideja. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Nodarbība. Kas ir autors? Vai autors ir miris? | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Varas ideja. Postkoloniālā teorija. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
13 | Vai postsociālisms ir postkoloniāls? | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
14 | Noslēdzošā lekcija. Ideju spēle. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Kursa uzbūve un gaita. Cilvēka ideja un humānisms. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Posthumānisma izaicinājumi cilvēka izpratnei. | Lekcijas | 0.50 | ||||||
3 | Nodarbība. Čaildisma teorija: bērna ideja. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Ķermeņa ideja: no bioloģiskā determinisma līdz jaunajam materiālismam un nespējas studijām. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Nodarbība. Ķermenis kā būtība, kā virsma, kā performance. Ķermenis un mode. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Kas ir emocijas un afekti? | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Nodarbība. Laimīgie objekti. Laime kā sociālās kontroles veids. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Dabas ideja, dabiskuma ideoloģija, dabkultūra un neaugsmes jēdziens | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Savvaļas teorētiskais ietvars | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Mākslas ideja. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
11 | Nodarbība. Kas ir autors? Vai autors ir miris? | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
12 | Varas ideja. Postkoloniālā teorija. | Lekcijas | 0.50 | ||||||
13 | Vai postsociālisms ir postkoloniāls? | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
14 | Noslēdzošā lekcija. Ideju spēle. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgais darbs grupās ir balstīts teksta analīzē un spējā sasaistīt lasīto ar kādu konkrētu pieredzi vai aktuālu situāciju, pārnesot iegūtās zināšanas uz ikdienas dzīvi. Katram darbam tiks dotas papildu norādes, kā to izdarīt (piemēram, veidojot kolāžu, atnesot un pastāstot par kādu priekšmetu, apmeklējot mākslas izstādi utml.). Par gūto pieredzi studenti sagatavo prezentāciju, kurā izceļ tekstā aplūkoto jautājumu, izvēlētā konteksta ietvaros, un dalās ar savām atziņām. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu gala atzīmi veido vērtējumi par: • izpildītiem testiem (6 gab., par katru tēmu), veido 60% no gala vērtējuma; • patstāvīgajiem darbiem (3 gab., darbs grupās), veido 30% no gala vērtējuma; • apmeklējums, veido 10% no gala vērtējuma. Testi ir pieejami 2 nedēļas pēc attiecīgās nodarbības. Izpildes termiņš netiek pagarināts. Vienīgais izņēmums: ja studenti kļūst par vecākiem - tādā gadījumā lūdzu konsultēties individuāli. Patstāvīgi veicamie uzdevumi tiek publicēti e-studiju vidē. Kavējumu gadījumā uzdevumi jāpilda patstāvīgi, atsūtot pasniedzējai divu nedēļu laikā. Termiņš netiek pagarināts. To vērtēšanas kritēriji: 1) teorētiskās zināšanas, spēja atpazīt jaunos jēdzienus un tos paskaidrot; 2) refleksija par ideju izcelsmi un transformāciju dažādos laikmetos; 3) prasme saistīt teorētiskas zināšanas ar konkrētu pieredzi vai situāciju; 4) prezentācijas prasmes: skaidri izklāstīt savu argumentu, pētījuma rezultātus. Kavētās lekcijas atstrādāt nav iespējams. Kursu var nokārtot, ja apmeklējums ir vismaz 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti: • Pārzinās mūsdienās aktuālās idejas un spēs analītiski reflektēt par to izcelsmi, attīstību un transformāciju laika laikā. • Gūs ieskatu Rietumu filozofijas vēsturē, kā arī tās mijiedarbē ar “nefilozofiskām” idejām. • Spēs integrēt gūtās zināšanas ikdienas dzīvē, kā arī radoši tās interpretēt. • Gūs izpratni par Rietumu filozofijas un mūsdienu teoriju jēdzieniem, to pielietojumu sociālo un kultūras parādību analīzē. • Gūs izpratni par ikdienā lietoto vārdu (piemēram, “ķermenis”, “cilvēks”, “daba” utml.) daudznozīmību. | ||||||||
Prasmes: | Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti būs ieguvuši: • Prasmi novērtēt un analizēt sociālās un kultūras norises no ideju vēstures viedokļa. • Prasmi atšķirt un pielietot dažādus jēdzienus un argumentus. • Prasmi saskatīt ideju ģenealoģiju Latvijas kultūras un sabiedrisko procesu kontekstā. • Iemaņas filozofiski interpretēt ikdienas dzīvi un savu personīgo pieredzi. • Spēju uzdot kritiskus jautājumus. | ||||||||
Kompetences: | Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti būs ieguvuši: • Kompetenci identificēt, izvērst un analizēt dažādu ideju ģenealoģijas, izvērtēt to ietekmi un nozīmi mūsdienu sabiedrībā. • Atbildību par sociālās un kultūras analīzes kvalitāti un atbilstību kritiskas refleksijas standartam. • Spēju veidot uz zināšanām balstītu pieeju turpmākajos pētījumos. • Veidot dialogu un prezentācijas par kursa tēmām, argumentēt, piedāvāt tēmām radošu interpretāciju. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Ahmed, Sara. 2010. The Promise of Happiness. Durham N.C. Chesham: Duke University Press : Combined Academic distributor. | ||||||||
2 | Barts, Rolāns. 2004. Autora nāve. Tulk. Astra Skrābane. Satori, 5. janv. | ||||||||
3 | Cronon, William. 1996. The Trouble with Wilderness. Environmental History, Vol. 1. No. 1. Jan. pp. 7-28. | ||||||||
4 | Haraveja, Donna. 2021. Kiborga manifests. Fragmenti. Tulk. Ieva Melgalve. Strāva Nr. 1, 76.–90. lpp. | ||||||||
5 | Hedva, Johanna. 2016. Slimās sievietes teorija. Tulk. Katrīna Rudzīte. Punctum, 19.07.2023. | ||||||||
6 | Sartrs, Žans Pols. 2004. Eksistenciālisms ir humānisms. Tulk. Normunds Pukjans. Satori, 25. aug. | ||||||||
7 | Schmelzer, Matthias, Andrea Vetter and Aaron Vansintjan. 2022. The Future Is Degrowth : A Guide to a World Beyond Capitalism. London: Verso. | ||||||||
8 | Vols, Džons. 2023. Čaildisms. Bērnības izaicinājumi ētikā un humanitārajās zinātnēs. Tulk. Ieva Melgalve. Strāva Nr.9. 21.-39. lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Alaimo, Stacy. 2010. Bodily Natures: Science, Environment, and the Material Self. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press. | ||||||||
2 | Annus, Epp. 2018. Soviet Postcolonial Studies: A view from the Western Borderlands. London and New York: Routledge. | ||||||||
3 | Bordo, Susan. 2013. Unbearable Weight: Feminism, Western Culture, and the Body. Berkeley: University of California Press. | ||||||||
4 | Butler, Judith. 1993. Bodies That Matter: On the Discursive Limits of “Sex”. New York: Routledge. | ||||||||
5 | Clough, Patricia Ticineto and Jean O'Malley Halley. 2007. The Affective Turn : Theorizing the Social. Durham: Duke University Press. | ||||||||
6 | Fuko, Mišels. 2001. Uzraudzīt un sodīt: Cietuma rašanās. Tulk. Inta Geile-Sīpoliece. Rīga: Omnia mea. | ||||||||
7 | Ferrando, Francesca and Rosi Braidotti, 2021, Philosophical Posthumanism. London: Bloomsbury Academic. | ||||||||
8 | Gregg, Melissa, and Gregory Seigworth, eds. 2010. The Affect Theory Reader. Duke University Press. | ||||||||
9 | Horowitz, Maryanne Cline. 2005. New Dictionary of the History of Ideas. Vol. 1 - 6. New York: Charles Scribner's Sons. | ||||||||
10 | Koobak, Redi, Madina Tlostanova and Suruchi Thapar-Björkert, eds. 2021. Postcolonial and Postsocialist Dialogues. Intersections, Opacities, Challenges in Feminist Theorizing and Practice. London and New York: Routledge. |